Filtrowanie pytań
MED.13 Pytanie 201
Świadczenie usług w zakresie …
A. otwarte
B. alternatywne
C. zamknięte
D. sugerujące
MED.13 Pytanie 202
Świadczenie usług w zakresie …
Jaki styl komunikacji opiera się na wspólnej współpracy oraz szacunku dla opinii, potrzeb i oczekiwań pomiędzy terapeutą, podopiecznym a jego rodziną?
A. Partnerski
B. Uległy
C. Autorytarny
D. Paternalistyczny
MED.13 Pytanie 203
Świadczenie usług w zakresie …
Wynik 6 punktów w skali Katza zapisany w dokumentacji osoby korzystającej z domu pomocy społecznej dla seniorów wskazuje, że
A. u podopiecznego występuje duże ryzyko upadków podczas samodzielnego poruszania się
B. podopieczny zmaga się z poważnymi odleżynami
C. podopieczny ma znaczące trudności w wykonywaniu podstawowych czynności życiowych
D. podopieczny ma zdolności do wykonywania podstawowych czynności życiowych
MED.13 Pytanie 204
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta w dziennym ośrodku wsparcia dla osób starszych zauważył u jednego z pensjonariuszy postępujące drżenie rąk w spoczynku, mikrografię oraz ogólne opóźnienie w ruchach, które są typowymi objawami dla
A. choroby Parkinsona
B. zaawansowanego stadium reumatoidalnego zapalenia stawów
C. udaru krwotocznego w trakcie
D. postępującej dystrofii mięśniowej
MED.13 Pytanie 205
Świadczenie usług w zakresie …
Pacjent przebywający na oddziale psychiatrycznym jest przekonany, że inni wpływają na niego za pomocą Internetu. U niego występują zaburzenia
A. spostrzegania
B. uwagi
C. myślenia
D. pamięci
MED.13 Pytanie 206
Świadczenie usług w zakresie …
Afonia to brak
A. celowości ruchów.
B. napięcia mięśniowego.
C. umiejętności mówienia.
D. dźwięczności głosu.
MED.13 Pytanie 207
Świadczenie usług w zakresie …
Podopieczny cieszy się oglądaniem programów telewizyjnych. Jak terapeuta może wpłynąć na polepszenie jego umiejętności społecznych?
A. okazanie wartości programów telewizyjnych
B. zaproszenie do udziału w projekcjach filmowych
C. wspólne przeglądanie oferty programowej telewizji
D. zorganizowanie grupowych spotkań telewizyjno-dyskusyjnych
MED.13 Pytanie 208
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie ograniczenie wystąpi u osoby z afazją czuciową?
A. z postrzeganiem wzrokowym
B. z postrzeganiem słuchowym
C. z produkcją dźwięków
D. z rozumieniem mowy
MED.13 Pytanie 209
Świadczenie usług w zakresie …
Osoba z chorobą Parkinsona ma trudności z przełykaniem jedzenia. Często zdarza jej się dławić i krztusić. Jakie potrzeby są u niej zaburzone?
A. Afiliacji i uznania
B. Fizjologiczne i bezpieczeństwa
C. Fizjologiczne i samorealizacji
D. Afiliacji i bezpieczeństwa
MED.13 Pytanie 210
Świadczenie usług w zakresie …
Chromoterapia to terapia poprzez
A. taniec oraz ruch ekspresyjny w rytmie muzyki
B. interakcję osoby poddawanej terapii z kotem
C. ekspozycję zmysłu wzroku na odpowiednie kolory
D. świadome oraz nieuświadomione oddziaływania oparte na śmiechu
MED.13 Pytanie 211
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie zajęcia są wykorzystywane w muzykoterapii receptywnej?
A. Improwizowanie ruchów przy muzyce
B. Granie na instrumentach perkusyjnych
C. Słuchanie utworów muzycznych
D. Śpiewanie przy akompaniamencie
MED.13 Pytanie 212
Świadczenie usług w zakresie …
Osoba biorąca udział w warsztacie terapii zajęciowej w ramach własnego programu uczestniczy w treningu finansowym, którego celem jest
A. opracowywanie zróżnicowanego jadłospisu
B. uczenie się czynności porządkowych
C. zarządzanie pozyskanymi funduszami
D. zachowanie higieny osobistej
MED.13 Pytanie 213
Świadczenie usług w zakresie …
Praworęczny uczestnik zajęć w pracowni rękodzielniczej ma nałożony gips na palec prawej dłoni. Jaką cechę powinien mieć indywidualny plan terapii, aby w tej sytuacji możliwe było osiągnięcie zaplanowanych celów terapeutycznych?
A. Skuteczność
B. Komunikatywność
C. Elastyczność
D. Terminowość
MED.13 Pytanie 214
Świadczenie usług w zakresie …
Terapia indywidualna dla dziecka z obniżonymi zdolnościami manualnymi oraz zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej powinna obejmować
A. talasoterapię
B. plastyczną terapię
C. filmoterapię
D. silwoterapię
MED.13 Pytanie 215
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta zajęciowy, planując działania wspierające pozytywne wzorce i właściwe nawyki ruchowe u pacjenta po udarze mózgu, powinien wziąć pod uwagę wskazówki
A. logopedy
B. fizjoterapeuty
C. protetyka
D. psychiatry
MED.13 Pytanie 216
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta powinien zasugerować podopiecznemu, który pasjonuje się grafiką, odpowiednią technikę
A. linorytu
B. witrażu
C. makramy
D. patchworku
MED.13 Pytanie 217
Świadczenie usług w zakresie …
Zwiększenie autonomii w codziennych czynnościach, zdobycie umiejętności przestrzegania odpowiednich norm społecznych oraz kształtowanie zachowań dostosowanych do płci i wieku osoby podopiecznej, to cele usprawniania
A. fizycznego
B. społecznego
C. zawodowego
D. psychicznego
MED.13 Pytanie 218
Świadczenie usług w zakresie …
W kontekście etapów procesu terapeutycznego, określenie celów terapeutycznych wynika bezpośrednio
A. z opracowanych programów zajęć
B. z ustalonego planu działań
C. ze sformułowanej diagnozy funkcjonalnej
D. z dobranych metod i technik terapii zajęciowej
MED.13 Pytanie 219
Świadczenie usług w zakresie …
Aby wspierać terapię mowy oraz stymulować procesy poznawcze u osoby po udarze mózgu, specjalista w indywidualnym planie terapii zajęciowej powinien uwzględnić
A. biblioterapię
B. pantomimę
C. choreoterapię
D. hipoterapię
MED.13 Pytanie 220
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie jest główne założenie burzy mózgów jako formy pracy zespołowej?
A. praktykowanie umiejętności potrzebnych w codziennym życiu
B. wytworzenie dużej liczby pomysłów
C. wykonanie wspólnego collage’u
D. zdobycie umiejętności udziału w moderowanej dyskusji
MED.13 Pytanie 221
Świadczenie usług w zakresie …
Rozpoczynając zajęcia z kulinarnego treningu, terapeuta powinien najpierw
A. nauczyć uczestników korzystania ze sprzętu gospodarstwa domowego
B. sporządzić listę niezbędnych produktów spożywczych
C. opracować wraz z uczestnikami jadłospis oraz harmonogram dyżurów porządkowych
D. zapoznać uczestników z zasadami funkcjonowania pracowni kulinarnej
MED.13 Pytanie 222
Świadczenie usług w zakresie …
Pierwszy krok w zajęciach w pracowni haftu zaczyna się od edukacji
A. splotu gobelinowego
B. haftu krzyżykowego
C. haftu richelieu
D. ściegu przed igłą
MED.13 Pytanie 223
Świadczenie usług w zakresie …
Zaleca się udział w całodobowym treningu umiejętności codziennych realizowanym w mieszkaniu treningowym
A. dorosłemu z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej
B. osobie starszej z umiarkowanym stopniem choroby Alzheimera
C. podopiecznemu w stanie paliatywnym
D. dziecku z mózgowym porażeniem dziecięcym
MED.13 Pytanie 224
Świadczenie usług w zakresie …
Trening orientacji w przestrzeni oraz pamięci powinien być szczególnie stosowany w pracy z osobami
A. ze schizofrenią
B. z depresją
C. z chorobą Alzheimera
D. z chorobą Parkinsona
MED.13 Pytanie 225
Świadczenie usług w zakresie …
Zajęcia wspierające artykulację i wyrazistość mimiki twarzy u osoby z chorobą Parkinsona powinny obejmować
A. relaksację
B. chromoterapię
C. śpiewoterapię
D. choreoterapię
MED.13 Pytanie 226
Świadczenie usług w zakresie …
Zajęcia z obszaru samodzielnego poruszania się, z naciskiem na techniki ochrony twarzy i kończyn, są nieodłącznym elementem terapii osób
A. niewidomych
B. z problemami integracji sensomotorycznej
C. niesłyszących
D. korzystających z wózków inwalidzkich
MED.13 Pytanie 227
Świadczenie usług w zakresie …
Uczestnictwo pacjentów w spotkaniach społeczności terapeutycznej na oddziale psychiatrycznym stanowi realizację zasady
A. partnerstwa
B. optymalnej stymulacji
C. stopniowego zwiększania trudności
D. wieloaspektowości
MED.13 Pytanie 228
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta, pragnąc zachęcić podopiecznego do dokładnego wykonania pracy rękodzielniczej, powinien
A. zaproponować podopiecznemu, aby przedstawił swoje prace na wystawie
B. regularnie przypominać podopiecznemu o mijającym czasie zajęć
C. nagradzać podopiecznego słodyczami w trakcie zajęć
D. ciągle porównywać pracę podopiecznego z dziełami rówieśników
MED.13 Pytanie 229
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta, aby pobudzić podopiecznego do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, wykorzystuje metodę pozytywnych wzmocnień, stosując zasadę, że
A. wzmocnienie powinno być opóźnione w czasie jako cel długofalowy
B. zachowania powinny być wzmacniane natychmiast po ich wystąpieniu
C. należy nagradzać tylko konkretne wyniki działań, a nie intencje i wysiłki
D. wzmocnienie powinno przede wszystkim obejmować dobra materialne i konsumpcyjne
MED.13 Pytanie 230
Świadczenie usług w zakresie …
Aby zagwarantować ergonomiczne warunki pracy w pracowni malarskiej dla osób z ograniczeniami ruchowymi, terapeuta powinien
A. umożliwić łatwy dostęp do materiałów oraz narzędzi malarskich
B. stworzyć miłą atmosferę wśród uczestników zajęć
C. zmniejszyć liczbę narzędzi w pracowni do najniższego możliwego poziomu
D. utrzymać odpowiednią temperaturę w pracowni na poziomie 26°C
MED.13 Pytanie 231
Świadczenie usług w zakresie …
Jednym z zamierzeń terapeutycznych w obszarze kinezyterapii jest
A. wydłużenie czasu skupienia na zadaniu
B. osiągnięcie umiejętności tworzenia curriculum vitae
C. zmniejszenie liczby sporów z innymi uczestnikami zajęć
D. zwiększenie efektywności wentylacji płuc
MED.13 Pytanie 232
Świadczenie usług w zakresie …
Jaką technikę arteterapii wybrał terapeuta, sugerując podopiecznemu ozdobienie butelki przy użyciu farb akrylowych, medium do pęknięć oraz serwetek?
A. Qulling
B. Scrapbooking
C. Decoupage
D. Sutasz
MED.13 Pytanie 233
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie materiały i narzędzia tworzą podstawowe wyposażenie warsztatu kaletniczego?
A. Skóra, młotki, dziurkacze, przycinaki, szydła
B. Przędze, skóra, wiertarka, tamborki, igły
C. Mulina, igły, filc, imadła, nożyczki
D. Blacha, kanwa, szydła, naparstki, owerlok
MED.13 Pytanie 234
Świadczenie usług w zakresie …
Czterdziestoletni pacjent z ograniczeniem intelektualnym nauczył się samodzielnie podpisywać swoje imię i nazwisko po wzorze. Co to może oznaczać dla jego rozwoju?
A. korekta
B. progresja
C. regresja
D. synergia
MED.13 Pytanie 235
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie są zastosowania programu komputerowego Excel?
A. tworzenia obliczeń kosztów zużycia materiałów
B. odtwarzania plików audio
C. poprawiania zdjęć
D. tworzenia prezentacji multimedialnych
MED.13 Pytanie 236
Świadczenie usług w zakresie …
Terapeuta zajęciowy, rozmawiając z 12-letnią Anią, która ma niepełnosprawność intelektualną oraz nadpobudliwość emocjonalną, w celu lepszego zrozumienia przez nią prezentowanych informacji, powinien zastosować
A. wyłącznie komunikaty werbalne
B. wyłącznie komunikaty niewerbalne
C. gesty oraz mimikę, które towarzyszą słowom
D. proksemikę
MED.13 Pytanie 237
Świadczenie usług w zakresie …
Która z poniższych zasad dotyczy właściwego formułowania informacji zwrotnej?
A. Wyrażaj ocenę bezpośrednio po wystąpieniu danego zachowania
B. Krytykuj osobę, a nie jej negatywne postawy
C. Udzielaj wielu wskazówek
D. Buduj informację zwrotną w sposób oceniający, a nie opisowy
MED.13 Pytanie 238
Świadczenie usług w zakresie …
Jakie jest zastosowanie parafraz w pracy terapeuty zajęciowego?
A. uznania wysiłku rozmówcy
B. łączenia istotnych treści oraz faktów
C. sprawdzenia, czy właściwie zrozumiał podopiecznego
D. sprecyzowania wypowiedzi podopiecznego
MED.13 Pytanie 239
Świadczenie usług w zakresie …
Zaburzenia i zniekształcenia, które występują w trakcie przekazywania informacji pomiędzy terapeutą a jego podopiecznymi, spowodowane hałasami dochodzącymi z ruchliwej drogi, to
A. zakłócenia emocjonalne
B. dekodowanie
C. sprzężenia zwrotne
D. szumy informacyjne
MED.13 Pytanie 240
Świadczenie usług w zakresie …
Rodzaj negocjacji, w którym stara się osiągnąć osobiste cele i dążenia, z jednoczesnym wykluczeniem lub ograniczeniem możliwości spełnienia jakichkolwiek potrzeb drugiej strony, określa się mianem
A. unikania
B. dominacji
C. rywalizacji
D. kompromisu