Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 762
Obsługa klienta w jednostkach…

...finansujący zobowiązuje się, w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od wskazanego zbywcy na warunkach ustalonych w umowie i przekazać tę rzecz korzystającemu do użytku, a korzystający zobowiązuje się wpłacić finansującemu ustalone raty wynagrodzenia pieniężnego... Jakiego rodzaju umów dotyczy przedstawiony fragment tekstu?

A. Najmu
B. Dzierżawy
C. Zlecenia
D. Leasingu
EKA.01 Pytanie 763
Obsługa klienta w jednostkach…

Dokumenty sprawy o krótkoterminowym znaczeniu praktycznym, które po ich pełnym użyciu można przekazać do zniszczenia, klasyfikuje się jako kategoria archiwalna

A. BC
B. BE
C. B
D. A
Obsługa klienta w jednostkach…

Na konto bankowe Joanny Malinowskiej, w wyniku pomyłki, wpłynęły środki od osoby, której nie zna. Joanna Malinowska jest zobowiązana do ich zwrotu, ponieważ źródłem tego zobowiązania jest

A. decyzja organu administracyjnego
B. czyn zakazany
C. bezpodstawne wzbogacenie
D. prowadzenie spraw cudzych bez zlecenia
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z zamieszczonym przepisem, tekst jednolity rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów ogłasza

Wyciąg z Ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
(...)
Art. 16. 1. Marszałek Sejmu ogłasza tekst jednolity ustawy nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, jeżeli była ona nowelizowana. Ustawa może określić termin ogłoszenia tekstu jednolitego.
2. Rządowe Centrum Legislacji oraz organy administracji rządowej współdziałają z Marszałkiem Sejmu przy opracowywaniu tekstów jednolitych ustaw.
3. Teksty jednolite aktów normatywnych innych niż ustawa ogłasza organ właściwy do wydania aktu normatywnego, a w przypadku:
1) regulaminów Sejmu i Senatu – odpowiednio Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu;
2) aktów normatywnych Rady Ministrów – Prezes Rady Ministrów;
3) aktów normatywnych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Tekst jednolity aktu normatywnego innego niż ustawa ogłasza się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, jeżeli był on nowelizowany. Akt normatywny może określić termin ogłoszenia tekstu jednolitego.
(...)

A. Marszałek Sejmu.
B. Prezes Rady Ministrów.
C. Minister Finansów.
D. Rządowe Centrum Legislacji.
EKA.01 Pytanie 766
Obsługa klienta w jednostkach…

W umowie każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy. Osoby te zawierają umowę

A. sprzedaży
B. darowizny
C. zamiany
D. najmu
EKA.01 Pytanie 768
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest zjawisko inflacji?

A. zwiększenie siły nabywczej pieniądza
B. wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce
C. zmniejszenie ogólnego poziomu cen w gospodarce
D. obniżenie obciążeń podatkowych
EKA.01 Pytanie 769
Obsługa klienta w jednostkach…

Postanowienie stanowi akt administracyjny wydany przez organ w trakcie postępowania administracyjnego, który

A. zawsze skierowane jest do stron postępowania, a nigdy do uczestników postępowania
B. nie decyduje o meritum sprawy, chyba że przepisy kodeksu postępowania administracyjnego mówią inaczej
C. może być wydane bez podstawy prawnej w sytuacji dotyczącej zwrotu kosztów postępowania
D. zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, nigdy nie może być ogłoszone stronie ustnie
EKA.01 Pytanie 770
Obsługa klienta w jednostkach…

Podczas podłączania nowego komputera do sieci elektrycznej Jan Kowalski doznał porażenia prądem. Jakie działania należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu?

A. odłączeniu porażonego od źródła prądu elektrycznego
B. zapewnieniu poszkodowanemu dostępu do świeżego powietrza
C. ochronie poszkodowanego przed utratą ciepła
D. nałożeniu odpowiedniego opatrunku w miejscu porażenia
EKA.01 Pytanie 775
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z zamieszczonym przepisem Kodeksu postępowania administracyjnego, współdziałanie organów administracji w postępowaniu administracyjnym stanowi, że

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(…)
Art.106. §1. Jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenia opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.
(…)

A. opinia wydana przez inny organ ma wiążący charakter dla organu prowadzącego postępowanie.
B. przewidziane w przepisach formy współdziałania organów mogą być wyrażone w formie opinii, konsultacji, porozumienia albo zgody.
C. obowiązek uzyskania stanowiska innego organu wynika zawsze z przepisu prawa procesowego.
D. decyzja wydana bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu nie stanowi istotnej wady procesowej.
EKA.01 Pytanie 776
Obsługa klienta w jednostkach…

Sprawy, które nie wymagają prowadzenia postępowania wyjaśniającego, w tym te, które mogą być rozstrzygnięte na podstawie dowodów dostarczonych przez stronę wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania, powinny być rozpatrywane

A. nie później niż w ciągu miesiąca
B. niezwłocznie
C. nie później niż w ciągu 2 miesięcy
D. nie później niż w ciągu 21 dni
EKA.01 Pytanie 777
Obsługa klienta w jednostkach…

W procesie organizowania dokumentów możliwe jest ich uporządkowanie za pomocą metody, która polega na wykorzystaniu kombinacji literowo-cyfrowej kodowania informacji, określanej jako

A. alfanumeryczną
B. literową
C. alfabetyczną
D. numeryczną
Obsługa klienta w jednostkach…

Jaki znak sprawy winno otrzymać pismo zredagowane w 2024 roku przez Jana Nowaka, referenta Wydziału Organizacyjnego (symbol komórki organizacyjnej: WO), w sprawie oznaczonej symbolem klasyfikacyjnym z wykazu akt – 220, zarejestrowane w spisie spraw pod pozycją 10?

Wyciąg z Instrukcji kancelaryjnej

(…)

§ 5. 1. Dokumentacja tworząca akta spraw to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.

2. Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy.

3. Znak sprawy zawiera następujące elementy:

  1. oznaczenie komórki organizacyjnej;
  2. symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
  3. kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw;
  4. cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.

4. Poszczególne elementy znaku sprawy umieszcza się w kolejności, o której mowa w ust. 3, i oddziela kropką w następujący sposób: ABC.123.77.2011, (…)

8. Oznaczając pismo znakiem sprawy, można po znaku sprawy umieścić symbol prowadzącego sprawę, oddzielając go od znaku sprawy kropką w następujący sposób: ABC.123.78.2011.JK2, gdzie „JK2” jest symbolem prowadzącego sprawę, dodanym do znaku sprawy (…)

A. WO.220.10.2024.JN
B. WO-JN-220-10/2024
C. WO-JN.10.220.2024
D. WO/JN/220/10/2024
EKA.01 Pytanie 779
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeśli PKB wynosi 160 000 mln dolarów, a liczba mieszkańców kraju to 40 min, to jakie jest PKB na jednego mieszkańca?

A. 4$
B. 400$
C. 40$
D. 4000$
EKA.01 Pytanie 780
Obsługa klienta w jednostkach…

Dyrektor firmy przekazał swoim pracownikom w formie pisemnej datę zebrania. Uzyskana informacja to informacja

A. nieformalna
B. nieoficjalna
C. półformalna
D. formalna
EKA.01 Pytanie 781
Obsługa klienta w jednostkach…

Uzasadnienie stanowi niezbędny element

A. każdej decyzji, od której przysługuje odwołanie
B. każdej decyzji administracyjnej
C. każdej decyzji rozstrzygającej sporne interesy stron
D. każdej decyzji, w przypadku której organ administracji uznał za konieczne dodanie uzasadnienia
EKA.01 Pytanie 783
Obsługa klienta w jednostkach…

W trwającym postępowaniu administracyjnym świadkowie mają stanowić dowód. Czy organ prowadzący postępowanie jest zobowiązany poinformować stronę o dacie oraz miejscu przeprowadzenia tego dowodu?

A. Tak, co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem
B. Nie, ponieważ strona będzie mogła później zapoznać się zeznaniami i sporządzić notatki
C. Nie, bowiem nieobecność strony nie stanowi przeszkody do złożenia zeznań przez świadków
D. Tak, co najmniej na 21 dni przed ustalonym terminem
EKA.01 Pytanie 785
Obsługa klienta w jednostkach…

Rozpatrzenie przez organ administracyjny sprawy, która jest szczególnie złożona, powinno być dokonane nie później niż w ciągu

A. 21 dni
B. 2 miesięcy
C. miesiąca
D. 14 dni
EKA.01 Pytanie 786
Obsługa klienta w jednostkach…

W przypadku licytacji dotyczącej ruchomości, cena wywoławcza w pierwszym terminie licytacji to

A. 1/4 wartości oszacowanej ruchomości
B. równowartość wartości oszacowanej ruchomości
C. 3/4 wartości oszacowanej ruchomości
D. 1/2 wartości oszacowanej ruchomości
EKA.01 Pytanie 787
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie informacje powinna zawierać umowa o pracę?

A. wymiar urlopu wypoczynkowego dla pracownika
B. stan cywilny zatrudnionego
C. częstotliwość wypłaty wynagrodzenia za wykonywaną pracę
D. wynagrodzenie za pracę
EKA.01 Pytanie 789
Obsługa klienta w jednostkach…

W procesie administracyjnym organy administracji publicznej zobowiązane są do wyjaśnienia stronom podstaw, którymi się kierują przy rozpatrywaniu sprawy, aby w ten sposób, jeśli to możliwe, skłonić strony do realizacji decyzji bez konieczności stosowania przymusu. Która zasada postępowania administracyjnego odnosi się do tego zapisu?

A. Zasadę przekonywania
B. Zasadę szybkości i prostoty procedur administracyjnych
C. Zasadę obiektywnej prawdy
D. Zasadę aktywnego uczestnictwa stron w postępowaniu
EKA.01 Pytanie 791
Obsługa klienta w jednostkach…

Z przytoczonych przepisów rozporządzenia wynika, że w razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim ingerencję w zawartość przesyłki, należy sporządzić

Fragment rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18.01.2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji
i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011, nr 14, poz. 67)

(…)

§ 41. 1. W trakcie odbioru przesyłek dostarczonych w kopertach lub paczkach punkt kancelaryjny sprawdza prawidłowość wskazanego adresu na przesyłce oraz stan jej opakowania.

2. W razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim ingerencję w zawartość przesyłki, sporządza się w obecności doręczającego adnotację na kopercie lub opakowaniu oraz na potwierdzeniu odbioru.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, sporządza się protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.

(…)

A. adnotację na opakowaniu i potwierdzeniu odbioru oraz protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
B. adnotację utrwaloną w aktach oraz protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
C. wyłącznie protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
D. wyłącznie adnotację na opakowaniu i potwierdzeniu odbioru przesyłki.
EKA.01 Pytanie 793
Obsługa klienta w jednostkach…

Trwały, ogólny spadek wartości towarów w gospodarce przy równoczesnym wzroście siły nabywczej pieniądza określany jest jako

A. dewaluacja
B. deflacja
C. inflacja
D. rewaluacja
EKA.01 Pytanie 794
Obsługa klienta w jednostkach…

Który dokument, zgodnie z przytoczonymi przepisami Instrukcji kcncelaryjnej powinien zostać przyporządkowany do sprawy i otrzymać znak sprawy?

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1. mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)

A. Karta urlopowa pracownika.
B. Zaproszenie na sesję rac; :
C. Skarga na przewlekłe załatwianie sprawy.
D. Lista obecności na szkoleniu bhp.
Obsługa klienta w jednostkach…

Rodzice Julki, która 1 maja 2016 roku ukończyła cztery lata, złożyli w dniu 24 lipca 2016 r. wniosek o dowód osobisty dla córki. Dowód został wydany w dniu 22 sierpnia 2016 r. Zgodnie z przepisami Ustawy o dowodach osobistych dowód ten będzie ważny do

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)

A. 22 sierpnia 2026 r.
B. 24 lipca 2021 r.
C. 24 lipca 2026 r.
D. 22 sierpnia 2021 r.
EKA.01 Pytanie 796
Obsługa klienta w jednostkach…

Model zorganizowania administracji państwowej, w którym jednostki niższego poziomu są hierarchicznie podporządkowane jednostce wyższego poziomu, nazywany jest

A. centralizacją
B. decentralizacją
C. współpracą
D. koordynacją