Filtrowanie pytań
Prowadzenie działań handlowych
A. roczne raporty przedsiębiorstw konkurencyjnych
B. statystyki publikowane w specjalistycznych serwisach informacyjnych
C. kompleksowe zamówienia składane do dostawców firmy
D. informacje uzyskane z ankiet przeprowadzonych wśród klientów danej firmy
Prowadzenie działań handlowych
Który z poniższych podmiotów jest odpowiedzialny za pokrycie kosztów dostarczenia wadliwego towaru, zakupionego na kredyt, do miejsca wskazanego w umowie, gdy dochodzi do roszczeń z tytułu rękojmi?
A. Sprzedawca.
B. Kupujący.
C. Wytwórca.
D. Instytucja finansowa.
Prowadzenie działań handlowych
Firma, która pragnie się rozwijać, w pełni wykorzystując możliwości dostępnych rynków zbytu oraz produktów, stosuje strategię
A. dywersyfikacji działalności
B. penetracji rynku
C. rozwoju produktu
D. rozwoju rynku
Prowadzenie działań handlowych
Oblicz wartość sprzedaży brutto towaru, na który nałożono podatek VAT w wysokości 23%, jeśli cena zakupu netto wynosi 150,00 zł, a firma handlowa stosuje 20% marżę obliczaną od ceny zakupu netto?
A. 272,32 zł
B. 221,40 zł
C. 184,50 zł
D. 230,63 zł
Prowadzenie działań handlowych
Reklamacja towaru złożona przez nabywcę powinna być rozpatrzona przez sprzedawcę w przeciągu
A. 14 dni od daty potwierdzenia wady towaru przez rzeczoznawcę
B. 14 dni od daty jej złożenia przez nabywcę towaru
C. 21 dni od daty potwierdzenia wady towaru przez rzeczoznawcę
D. 7 dni od daty jej złożenia przez nabywcę towaru
Prowadzenie działań handlowych
Jaką formę sprzedaży powinno się wybrać w małym sklepie komputerowym?
A. Tradycyjną z ograniczoną obsługą
B. Tradycyjną z rozbudowaną obsługą
C. Samoobsługową
D. Specjalną
Prowadzenie działań handlowych
Sprzedawca w sklepie ma obowiązek przyjąć od konsumenta zgłoszenie reklamacyjne związane z rękojmią, które zostało złożone w czasie
A. 40 miesięcy od momentu zauważenia wady
B. 2 lat od momentu zauważenia wady
C. 36 miesięcy od momentu zauważenia wady
D. 1 roku od momentu zauważenia wady
Prowadzenie działań handlowych
Pracownicy zatrudnieni w punkcie sprzedaży detalicznej otrzymują wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 3 000 zł oraz premię. Premia uzależniona jest od przekroczenia planowanej wartości sprzedaży. Przy przekroczeniu planu co najmniej:
o 10% - premia wynosi 10% wynagrodzenia zasadniczego,
o 15% - premia wynosi 15% wynagrodzenia zasadniczego,
o 20% - premia wynosi 20% wynagrodzenia zasadniczego.
Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż, który z pracowników otrzyma najwyższe miesięczne wynagrodzenie.
| Pracownik | Planowana wartość sprzedaży w zł | Zrealizowana wartość sprzedaży w zł |
|---|---|---|
| A. | 20 000 | 24 000 |
| B. | 120 000 | 132 000 |
| C. | 15 000 | 17 250 |
| D. | 25 000 | 26 000 |
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Prowadzenie działań handlowych
W dniu 01.07.2014 r. klient kupił pralkę, którą dostarczono mu 03.07.2014 r. W dniu otrzymania towaru klient stwierdził, że towar posiada wadę fizyczną. Zgodnie z przytoczonymi przepisami, sprzedawca poniesie odpowiedzialność z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący powiadomi go o wadzie towaru najpóźniej do dnia
| Fragment Ustawy Kodeks cywilny |
|---|
| (…) |
| Art. 563. |
| § 1. Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych. |
| § 2. Jednakże przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku – gdy wada wyszła na jaw dopiero później jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu. |
| § 3. Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego. |
| (…) |
A. 03.08.2014 r.
B. 01.07.2015 r.
C. 01.08.2014 r.
D. 03.07.2015 r.
Prowadzenie działań handlowych
Strona, która w trakcie negocjacji analizuje, jakie ograniczenia ustanowił partner oraz do jak wielkich ustępstw jest gotów się zgodzić, wykorzystuje technikę
A. rosyjskiego frontu
B. balonu próbnego
C. połowy drogi
D. zdechłej ryby
Prowadzenie działań handlowych
Który z przedstawionych opisów negocjacji dotyczy strategii przegrany – przegrany?
| Opis 1. | Żadna ze stron nie uzyskuje korzyści, a wręcz przeciwnie, ponosi straty. Nie dostrzega się możliwości do zaakceptowania przez obie strony sposobów rozwiązania problemu czy konfliktu (np. żądanie zbyt wysokiej ceny za towar od kupującego czy zbyt wysokich płac przez załogę). |
| Opis 2. | Dominuje unikanie osobistego konfliktu, stosowanie ustępstw (akceptowanie strat), poszukiwanie polubownego rozwiązania przy zachowaniu jedynie własnego minimum celu. Składa się też częste propozycje. Stosuje się opóźnianie i przeciąganie negocjacji. |
| Opis 3. | Ten typ negocjacji preferują osoby posiadające przewagę nad partnerem. Rezultatem może być kontrakcja drugiej strony i wzajemne usztywnienie stanowisk. Jednak w tym przypadku obydwie strony liczą się, przynajmniej w pewnym stopniu, ze wzajemnym interesem. Znają równocześnie dolne granice ustępstw poszczególnych stron, poniżej których negocjacja traci sens. |
| Opis 4. | Dążenie do ugody, wspólne poszukiwanie rozwiązań. Rozmowy prowadzone są w klimacie zaufania i szacunku. Podejście do rozmów cechuje elastyczność i gotowość do kompromisu. W efekcie dochodzi się do opracowania kontraktu korzystnego dla obydwu stron. |
A. Opis 2.
B. Opis 1.
C. Opis 4.
D. Opis 3.
Prowadzenie działań handlowych
Klient zyskuje prawo do złożenia reklamacji w ramach rękojmi, gdy
A. otrzyma zakupiony produkt oraz dokument gwarancyjny
B. uzyska pisemne zapewnienie sprzedającego o zgodności produktu z umową
C. otrzyma zakupiony produkt oraz paragon fiskalny lub inny dokument potwierdzający transakcję
D. uzyska ustne zapewnienie sprzedającego o zgodności produktu z umową
Prowadzenie działań handlowych
Jaką wartość mają zabawki przekazane na rzecz Domu Dziecka jako darowizna z perspektywy hurtowni zabawek?
A. pozostałe koszty operacyjne
B. koszty finansowe
C. pozostałe przychody operacyjne
D. przychody finansowe
Prowadzenie działań handlowych
Postrzeganie rozmówców jako rywali, stosowanie presji oraz unikanie ustępstw w trakcie dyskusji to przykład negocjacji
A. twardych
B. delikatnych
C. merytorycznych
D. prawnych
Prowadzenie działań handlowych
Który z warunków umowy sprzedaży nie odnosi się do sprzedaży dla konsumentów?
A. Sprzedawanym przedmiotem jest ruchomość
B. Sprzedawca prowadzi sprzedaż w ramach swojej działalności gospodarczej
C. Kupujący nabywa towar w celach niezwiązanych z działalnością zawodową
D. Kupującym jest hurtownik
Prowadzenie działań handlowych
Na podstawie informacji dotyczących warunków sprzedaży zamieszczonych w tabeli wskaż dostawcę, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę przy zamówieniu 200 szt. towaru.
| Zestawienie informacji dotyczących warunków sprzedaży oferowanych przez czterech dostawców | ||||
|---|---|---|---|---|
| Warunki sprzedaży | Dostawca W | Dostawca X | Dostawca Y | Dostawca Z |
| Cena jednostkowa w zł | 5,00 | 6,50 | 5,00 | 6,00 |
| Rabat | 15% przy zakupie za min. 2 000,00 zł | 10% przy zakupie za min. 1 000,00 zł | 5% przy zakupie za min. 500,00 zł | 7% przy zakupie za min. 1 000,00 zł |
| Termin zapłaty | 7 dni | W dniu sprzedaży | W dniu sprzedaży | W dniu sprzedaży |
| Koszt transportu w zł | 100,00 zł | bezpłatny | 250,00 zł | 200,00 zł |
| Termin realizacji zamówień w dniach | 5 dni | 3 dni | 7 dni | 5 dni |
A. Dostawca W
B. Dostawca Z
C. Dostawca Y
D. Dostawca X
Prowadzenie działań handlowych
Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, konsument ma prawo zrezygnować z umowy z możliwością zwrotu pieniędzy lub domagać się obniżenia ceny towaru, jeżeli
A. towar jest dostępny w niższej cenie w innym sklepie
B. towar nie odpowiada wymaganiom konsumenta
C. po roku użytkowania stwierdzono wady towaru
D. naprawa lub wymiana towaru są niemożliwe
Prowadzenie działań handlowych
Wskaź cechę, która jest typowa dla formy sprzedaży samoobsługowej?
A. Brak bezpośredniego dostępu klienta do produktów
B. Luzny dostęp klienta do produktów
C. Wybór produktów odbywa się na podstawie broszury
D. Produkty są dostarczane przez sprzedającego
Prowadzenie działań handlowych
Zamieszczony opis charakteryzuje sprzedaż
| Sprzedawca zapewnił nabywcom swobodny i samodzielny wybór towaru. Kupujący, po dokonaniu wstępnego wyboru, w rozmowie ze sprzedawcą, konkretyzują swoje życzenia dotyczące towaru. |
A. preselekcyjną.
B. samoobsługową.
C. specjalną.
D. tradycyjną.
Prowadzenie działań handlowych
Hurtownia nabyła serię dywanów w cenie 500,00 zł za sztukę. Oblicz cenę sprzedaży brutto dywanu, jeśli hurtownia stosuje marżę w wysokości 20% naliczaną od ceny zakupu, a dywany podlegają 23% stawce VAT?
A. 600,00 zł
B. 625,00 zł
C. 500,00 zł
D. 738,00 zł
Prowadzenie działań handlowych
Pracownik hurtowni osiąga wynagrodzenie podstawowe w systemie czasowo-prowizyjnym wynoszące 4 000,00 zł brutto. Jaką wartość ma prowizja, jeśli miesięczna wartość sprzedaży wynosi 1 700 000,00 zł, a pracownik otrzymał łącznie wynagrodzenie brutto równe 8 250,00 zł?
A. 0,25%
B. 25,0%
C. 0,20%
D. 20,0%
Prowadzenie działań handlowych
Na podstawie przedstawionych wyników badań rynku ustal, który rodzaj roweru cieszył się największym powodzeniem wśród osób do 50 roku życia.
| Wyniki badań rynku | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Rodzaj towaru | Sprzedaż kwartalna wg grupy wiekowej w szt. | ||||
| (21-30) lat | (31-40) lat | (41-50) lat | (51-60) lat | Razem | |
| rower górski | 300 | 240 | 50 | 20 | 310 |
| rower miejski | 40 | 56 | 250 | 295 | 641 |
| rower szosowy | 65 | 298 | 15 | 6 | 384 |
| rower trekkingowy | 290 | 275 | 60 | 2 | 627 |
A. Rower trekkingowy.
B. Rower szosowy.
C. Rower górski.
D. Rower miejski.
Prowadzenie działań handlowych
Pracownik zatrudniony w salonie samochodów otrzymuje wynagrodzenie w systemie czasowo-prowizyjnym z premią. Na podstawie danych zapisanych w tabeli oblicz wynagrodzenie brutto pracownika, jeżeli w maju przepracował 176 godzin zgodnie z obowiązującym go wymiarem czasu pracy i sprzedał dwa samochody o łącznej wartości brutto 200 000,00 zł.
| Stawka za godzinę pracy | 20,00 zł |
| Premia miesięczna | 600,00 zł |
| Stawka prowizji liczona od wartości brutto sprzedanych samochodów | 0,5% |
| Dodatek za staż pracy liczony od płacy zasadniczej | 10% |
A. 4 472,00 zł
B. 5 472,00 zł
C. 5 532,00 zł
D. 5 632,00 zł
Prowadzenie działań handlowych
Która z wymienionych metod sprzedaży będzie najbardziej opłacalna dla właściciela planującego otworzenie lokalnego sklepu spożywczo-przemysłowego?
A. Tradycyjna
B. Specjalna
C. Akwizycyjna
D. Preselekcyjna
Prowadzenie działań handlowych
Jaką strategię zastosował rozmówca w negocjacjach handlowych, pytając: "Ile kosztować będzie sztuka, jeśli zdecyduję się na zakup podwójnej ilości towaru, czyli 600 szt., zamiast standardowych 300?"?
A. Manipulacji czasem
B. Zarządzania ceną
C. Formułowania hipotez
D. Ustępstw o malejącej wartości
Prowadzenie działań handlowych
Klient zakupił obuwie z niewidocznym pęknięciem podeszwy, które uniemożliwia użytkowanie butów. W tej sytuacji, zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, klient w pierwszej kolejności może żądać
| Fragment ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej | |
| Art. 8. | |
| 1. | Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów (...) |
| 2. | Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.(...) |
A. obniżenia ceny obuwia lub odstąpienia od umowy.
B. nieodpłatnej naprawy lub obniżenia ceny obuwia.
C. nieodpłatnej naprawy lub wymiany obuwia na nowe.
D. obniżenia ceny lub wymiany obuwia na nowe.
Prowadzenie działań handlowych
Złożenie zamówienia przez firmę następuje bezpośrednio po otrzymaniu przez nią
A. specyfikacji wysyłkowej
B. oferty handlowej
C. propozycji cenowej
D. potwierdzenia zamówienia
Prowadzenie działań handlowych
Na jakim etapie negocjacji handlowych dochodzi do zderzenia stanowisk uczestników oraz wymiany zdań mających na celu uzyskanie porozumienia?
A. Fazy zakończenia negocjacji
B. Fazy rozpoczęcia negocjacji
C. Fazy przygotowania negocjacji
D. Fazy negocjacji właściwych
Prowadzenie działań handlowych
Która z wymienionych transakcji kupna-sprzedaży odnosi się do sprzedaży konsumenckiej?
A. Przedmiotem transakcji jest samochód typu furgon przeznaczony do działalności kurierskiej
B. Nabywca kupuje towar w związku z prowadzonymi przez siebie działaniami hobbystycznymi
C. Przedmiotem transakcji jest nieruchomość nabyta w celu wynajmu
D. Nabywca kupuje towar w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą
Prowadzenie działań handlowych
Jaką metodę sprzedaży powinien wybrać sprzedawca, planując oferowanie kosmetyków w miejscach zamieszkania swoich potencjalnych klientów?
A. Preselekcyjną
B. Tradycyjną
C. Samoobsługową
D. Bezpośrednią
Prowadzenie działań handlowych
Klient uzyskuje prawo do reklamacji w ramach rękojmi, gdy
A. uzyska pisemne zapewnienie sprzedawcy dotyczące zgodności towaru z umową
B. dostanie ustne zapewnienie sprzedawcy o zgodności towaru z umową
C. otrzyma zakupiony towar oraz dokument gwarancyjny
D. otrzyma zakupiony produkt oraz paragon lub inny dowód zakupu
Prowadzenie działań handlowych
Hurtownia otrzymała cztery oferty zakupu danego towaru. W której ofercie zaproponowano hurtowni najkorzystniejsze warunki?
| Oferta | Jednostkowa cena zakupu | Rabat | Termin realizacji zamówienia | Termin zapłaty | Transport |
|---|---|---|---|---|---|
| A. | 220,00 zł | 5% przy zakupie powyżej 10 szt. | 7 dni | 14 dni | na koszt kupującego |
| B. | 240,00 zł | 3% przy zakupie powyżej 10 szt. | 14 dni | 14 dni | na koszt kupującego |
| C. | 210,00 zł | 5% przy zakupie powyżej 5 szt. | 3 dni | 21 dni | na koszt sprzedającego |
| D. | 210,00 zł | 5% przy zakupie powyżej 5 szt. | 5 dni | 7 dni | na koszt sprzedającego |
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Prowadzenie działań handlowych
Hurtownia zamierza rozszerzyć swoją ofertę o towary, których użytkowanie wymaga specjalistycznej prezentacji. Z jakiego narzędzia promocyjnego powinna przede wszystkim skorzystać, aby zachęcić klientów do zakupu?
A. Reklamy zewnętrznej
B. Sprzedaży osobistej
C. Public relations
D. Promocji sprzedaży
Prowadzenie działań handlowych
Który styl negocjacji zastosował handlowiec w opisanej sytuacji?
| Handlowiec wynegocjował obniżkę ceny, po jakiej będzie dokonywał zakupu towarów, ale zrezygnował z darmowego transportu. Osiągnięte przez strony negocjacji porozumienie nie zaspokoiło zatem w pełni oczekiwań i potrzeb żadnego z negocjatorów, a jedynie zapewniło podtrzymanie poprawnych relacji. |
A. Kompromis.
B. Dominacja
C. Dostosowanie.
D. Unikanie.
Prowadzenie działań handlowych
Który z poniższych zwrotów jest typowy dla zapytania ofertowego sporządzonego przez sklep z odzieżą?
A. Dla zamówienia powyżej 2 000,00 zł zapewniamy bezpłatną dostawę
B. Jesteśmy zainteresowani asortymentem odzieży damskiej na nadchodzący okres
C. Naszym stałym klientom oferujemy rabat za zakupy hurtowe w wysokości 10%
D. Przesyłamy najnowsze katalogi oraz cenniki dotyczące naszej oferty sukienek na sezon letni
Prowadzenie działań handlowych
Aby wydać dowód księgowy Pz w formie elektronicznej, należy skorzystać z oprogramowania do tworzenia dokumentów
A. finansowych
B. podatkowych
C. magazynowych
D. sprzedaży
Prowadzenie działań handlowych
Dla którego z wymienionych pism charakterystyczny jest zapis przytoczony w ramce?
| Fragment pisma | |
|---|---|
| (...) Pozostałe warunki:
| |
A. Oferty handlowej.
B. Zlecenia dostawy.
C. Zamówienia towarów.
D. Zapytania ofertowego.
Prowadzenie działań handlowych
Na podstawie informacji zawartych w tabeli ustal, jaką procentową część sprzedaży towarów hurtowni stanowi sprzedaż towaru L.
| Wielkość sprzedaży towarów w Hurtowni MARIA | ||
|---|---|---|
| Lp. | Wyszczególnienie | Liczba towarów w szt. |
| 1. | Towar K | 5 000 |
| 2. | Towar L | 3 000 |
| 3. | Towar M | 500 |
| 4. | Towar N | 1 500 |
A. 50%
B. 30%
C. 5%
D. 15%
Prowadzenie działań handlowych
Pracownik hurtowni otrzymuje wynagrodzenie w systemie czasowo-prowizyjnym. Podstawowe wynagrodzenie tej osoby wynosi 2 000 zł. Jaką wysokość ma prowizja, jeśli miesięczne przychody ze sprzedaży wyniosły 850 000 zł, a pracownik otrzymał wynagrodzenie równe 4 125 zł?
A. 0,25%
B. 20,0%
C. 25,0%
D. 0,20%
Prowadzenie działań handlowych
Jaki zwrot wyróżnia zamówienie złożone przez klienta?
A. Towar odbierzemy własnym transportem
B. Towar dostarczamy od poniedziałku do piątku
C. Rabat 10% obowiązuje przy płatności w dniu zakupu towaru
D. Po odbiorze towarów zauważono wady techniczne