Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

HAN.02 Pytanie 41
Prowadzenie działań handlowych

Reklamacja towaru złożona przez nabywcę powinna być rozpatrzona przez sprzedawcę w przeciągu

A. 21 dni od daty potwierdzenia wady towaru przez rzeczoznawcę
B. 14 dni od daty jej złożenia przez nabywcę towaru
C. 7 dni od daty jej złożenia przez nabywcę towaru
D. 14 dni od daty potwierdzenia wady towaru przez rzeczoznawcę
Prowadzenie działań handlowych

Klient nabył materiały biurowe. Sprzedawca zobowiązany jest do wystawienia faktury potwierdzającej sprzedaż najpóźniej do

A. dnia, w którym otrzymał płatność za towary.
B. dnia wydania towarów.
C. 30. dnia od daty wydania towarów z magazynu.
D. do 15-tego dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży.
HAN.02 Pytanie 45
Prowadzenie działań handlowych

Sprzedawca w sklepie ma obowiązek przyjąć od konsumenta zgłoszenie reklamacyjne związane z rękojmią, które zostało złożone w czasie

A. 2 lat od momentu zauważenia wady
B. 36 miesięcy od momentu zauważenia wady
C. 1 roku od momentu zauważenia wady
D. 40 miesięcy od momentu zauważenia wady
HAN.02 Pytanie 46
Prowadzenie działań handlowych

W dniu 01.07.2014 r. klient kupił pralkę, którą dostarczono mu 03.07.2014 r. W dniu otrzymania towaru klient stwierdził, że towar posiada wadę fizyczną. Zgodnie z przytoczonymi przepisami, sprzedawca poniesie odpowiedzialność z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący powiadomi go o wadzie towaru najpóźniej do dnia

Fragment Ustawy Kodeks cywilny
(…)
Art. 563.
§ 1. Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych.
§ 2. Jednakże przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku – gdy wada wyszła na jaw dopiero później jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu.
§ 3. Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego.
(…)

A. 01.07.2015 r.
B. 03.07.2015 r.
C. 03.08.2014 r.
D. 01.08.2014 r.
HAN.02 Pytanie 48
Prowadzenie działań handlowych

Strona, która w trakcie negocjacji analizuje, jakie ograniczenia ustanowił partner oraz do jak wielkich ustępstw jest gotów się zgodzić, wykorzystuje technikę

A. rosyjskiego frontu
B. balonu próbnego
C. połowy drogi
D. zdechłej ryby
HAN.02 Pytanie 50
Prowadzenie działań handlowych

Dokument, którego fragment zamieszczono to

§ 1. Dostawca zobowiązuje się do dostarczenia Odbiorcy następujących towarów:
1)................................... w ilości........................... po cenie ............... za ................... w terminach...................................
2)................................... w ilości........................... po cenie ............... za ................... w terminach...................................
3)................................... w ilości........................... po cenie ............... za ................... w terminach...................................
§ 2. Towar dostarczony będzie przez Dostawcę na ryzyko i koszt.................................... do ........................................

A. zamówienie.
B. umowa zlecenia.
C. oferta.
D. umowa dostawy.
HAN.02 Pytanie 51
Prowadzenie działań handlowych

Który z przedstawionych opisów negocjacji dotyczy strategii przegrany – przegrany?

Opis 1.Żadna ze stron nie uzyskuje korzyści, a wręcz przeciwnie, ponosi straty. Nie dostrzega się możliwości do zaakceptowania przez obie strony sposobów rozwiązania problemu czy konfliktu (np. żądanie zbyt wysokiej ceny za towar od kupującego czy zbyt wysokich płac przez załogę).
Opis 2.Dominuje unikanie osobistego konfliktu, stosowanie ustępstw (akceptowanie strat), poszukiwanie polubownego rozwiązania przy zachowaniu jedynie własnego minimum celu. Składa się też częste propozycje. Stosuje się opóźnianie i przeciąganie negocjacji.
Opis 3.Ten typ negocjacji preferują osoby posiadające przewagę nad partnerem. Rezultatem może być kontrakcja drugiej strony i wzajemne usztywnienie stanowisk. Jednak w tym przypadku obydwie strony liczą się, przynajmniej w pewnym stopniu, ze wzajemnym interesem. Znają równocześnie dolne granice ustępstw poszczególnych stron, poniżej których negocjacja traci sens.
Opis 4.Dążenie do ugody, wspólne poszukiwanie rozwiązań. Rozmowy prowadzone są w klimacie zaufania i szacunku. Podejście do rozmów cechuje elastyczność i gotowość do kompromisu. W efekcie dochodzi się do opracowania kontraktu korzystnego dla obydwu stron.

A. Opis 4.
B. Opis 2.
C. Opis 3.
D. Opis 1.
Prowadzenie działań handlowych

Podstawowym dokumentem prawnym regulującym zasady prowadzenia ksiąg handlowych jest ustawa

A. o podatku dochodowym od osób fizycznych
B. o podatku dochodowym od osób prawnych
C. o rachunkowości
D. o kontroli skarbowej
HAN.02 Pytanie 53
Prowadzenie działań handlowych

Dla firmy publikacje Głównego Urzędu Statystycznego stanowią źródło danych

A. wewnętrznym pierwotnym
B. zewnętrznym pierwotnym
C. wewnętrznym wtórnym
D. zewnętrznym wtórnym
HAN.02 Pytanie 54
Prowadzenie działań handlowych

Klient zyskuje prawo do złożenia reklamacji w ramach rękojmi, gdy

A. otrzyma zakupiony produkt oraz paragon fiskalny lub inny dokument potwierdzający transakcję
B. otrzyma zakupiony produkt oraz dokument gwarancyjny
C. uzyska pisemne zapewnienie sprzedającego o zgodności produktu z umową
D. uzyska ustne zapewnienie sprzedającego o zgodności produktu z umową
HAN.02 Pytanie 55
Prowadzenie działań handlowych

Na jakie z wymienionych produktów można zastosować model sprzedaży subskrypcyjnej?

A. Dodatki do odzieży
B. Książki publikowane w seriach
C. Artykuły spożywcze o charakterze substytucyjnym
D. Elementy zamienne do aut
HAN.02 Pytanie 57
Prowadzenie działań handlowych

Postrzeganie rozmówców jako rywali, stosowanie presji oraz unikanie ustępstw w trakcie dyskusji to przykład negocjacji

A. delikatnych
B. twardych
C. merytorycznych
D. prawnych
HAN.02 Pytanie 58
Prowadzenie działań handlowych

Który z warunków umowy sprzedaży nie odnosi się do sprzedaży dla konsumentów?

A. Kupujący nabywa towar w celach niezwiązanych z działalnością zawodową
B. Kupującym jest hurtownik
C. Sprzedawanym przedmiotem jest ruchomość
D. Sprzedawca prowadzi sprzedaż w ramach swojej działalności gospodarczej
Prowadzenie działań handlowych

W 2014 roku firma zmieniła w stosunku do roku ubiegłego sposób obliczania oraz ewidencjonowania amortyzacji środków trwałych. W sprawozdaniu finansowym firmy za rok 2014 nie umieszczono wyjaśnienia dotyczącego przyczyny tych zmian ani ich wpływu na wynik finansowy. Ta sytuacja sugeruje, że działania jednostki były niezgodne z zasadą

A. kontynuacji
B. istotności
C. ciągłości
D. memoriału
HAN.02 Pytanie 60
Prowadzenie działań handlowych

Dokumentem, który definiuje zasady długoterminowej współpracy pomiędzy firmami oraz skutki rozwiązania tej współpracy, jest

A. umowa handlowa
B. list intencyjny
C. zapytanie ofertowe
D. faktura sprzedaży
HAN.02 Pytanie 61
Prowadzenie działań handlowych

W trakcie weryfikacji dokumentacji towarzyszącej dostawie pracownik dostrzegł, że na fakturze dostawca pomylił formę organizacyjno-prawną nabywcy. Jaki dokument powinien zostać wystawiony w takiej sytuacji, aby skorygować tę pomyłkę?

A. Fakturę korygującą.
B. Notę korygującą
C. Protokół różnic.
D. Reklamacja.
HAN.02 Pytanie 62
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, konsument ma prawo zrezygnować z umowy z możliwością zwrotu pieniędzy lub domagać się obniżenia ceny towaru, jeżeli

A. po roku użytkowania stwierdzono wady towaru
B. naprawa lub wymiana towaru są niemożliwe
C. towar jest dostępny w niższej cenie w innym sklepie
D. towar nie odpowiada wymaganiom konsumenta
Prowadzenie działań handlowych

Niedobór towarów, który wystąpił z powodu niewywiązania się z obowiązków przez osobę materialnie odpowiedzialną za powierzone jej mienie, to niedobór

A. zawiniony
B. nadzwyczajny
C. niezawiniony
D. naturalny
HAN.02 Pytanie 67
Prowadzenie działań handlowych

Klient zakupił obuwie z niewidocznym pęknięciem podeszwy, które uniemożliwia użytkowanie butów. W tej sytuacji, zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, klient w pierwszej kolejności może żądać

Fragment ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
Art. 8.
1.Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów (...)
2.Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.(...)

A. obniżenia ceny lub wymiany obuwia na nowe.
B. obniżenia ceny obuwia lub odstąpienia od umowy.
C. nieodpłatnej naprawy lub obniżenia ceny obuwia.
D. nieodpłatnej naprawy lub wymiany obuwia na nowe.
Prowadzenie działań handlowych

Magazynier w kwietniu 2015 r. przepracował 50 godzin w porze nocnej. Stawka godzinowa wynikająca z minimalnego wynagrodzenia w roku 2015 wynosi 10,42 zł. Oblicz dodatek za pracę w godzinach nocnych magazyniera.

Fragment Kodeksu Pracy

Art. 1518

§ 1. Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

(…)

A. 260,50 zł
B. 521,00 zł
C. 2,08 zł
D. 104,00 zł
HAN.02 Pytanie 69
Prowadzenie działań handlowych

Na jakim etapie negocjacji handlowych dochodzi do zderzenia stanowisk uczestników oraz wymiany zdań mających na celu uzyskanie porozumienia?

A. Fazy zakończenia negocjacji
B. Fazy przygotowania negocjacji
C. Fazy rozpoczęcia negocjacji
D. Fazy negocjacji właściwych
HAN.02 Pytanie 70
Prowadzenie działań handlowych

Która z wymienionych transakcji kupna-sprzedaży odnosi się do sprzedaży konsumenckiej?

A. Przedmiotem transakcji jest nieruchomość nabyta w celu wynajmu
B. Przedmiotem transakcji jest samochód typu furgon przeznaczony do działalności kurierskiej
C. Nabywca kupuje towar w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą
D. Nabywca kupuje towar w związku z prowadzonymi przez siebie działaniami hobbystycznymi
HAN.02 Pytanie 71
Prowadzenie działań handlowych

Klient uzyskuje prawo do reklamacji w ramach rękojmi, gdy

A. dostanie ustne zapewnienie sprzedawcy o zgodności towaru z umową
B. otrzyma zakupiony towar oraz dokument gwarancyjny
C. uzyska pisemne zapewnienie sprzedawcy dotyczące zgodności towaru z umową
D. otrzyma zakupiony produkt oraz paragon lub inny dowód zakupu
Prowadzenie działań handlowych

Opisana sytuacja wskazuje, że postępowanie jednostki było niezgodne z zasadą

Spółka w 2021 r. zmieniła w porównaniu z poprzednim rokiem metodę naliczania i ewidencjonowania amortyzacji środków trwałych. W sprawozdaniu finansowym spółki za rok 2021 nie zamieszczono informacji o przyczynie tych zmian i nie określono ich wpływu na wynik finansowy

A. ciągłości.
B. kontynuacji.
C. istotności.
D. memoriału.
Prowadzenie działań handlowych

Oblicz wartość miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy, którą powinien przekazać do urzędu skarbowego sklep z zabawkami "BAJKA", jeśli przychody sklepu wyniosły 13 100,00 zł, koszty ich uzyskania 10 200,00 zł, a podatek dochodowy od osób prawnych to 19%?

A. 2 489,00 zł
B. 1 938,00 zł
C. 551,00 zł
D. 3 451,00 zł
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem ustawy, rokiem obrotowym jest

(…)

Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:

(…)

8) okresie sprawozdawczym - rozumie się przez to okres, za który sporządza się sprawozdanie finansowe w trybie przewidzianym ustawą lub inne sprawozdania sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych;

9) roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy;

10) dniu bilansowym - rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe;

(…)

A. wyłącznie okres, w którym dokonywany jest obrót.
B. okres, za który sporządza się sprawozdanie finansowe.
C. wyłącznie rok kalendarzowy.
D. okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych.
Prowadzenie działań handlowych

Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych jest

A. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
B. Ustawa o rachunkowości
C. Ustawa o kontroli skarbowej
D. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Prowadzenie działań handlowych

Ile wyniesie wynagrodzenie magazyniera za niedzielę, w którą przepracował 8 godzin, jeżeli jego podstawowa stawka godzinowa wynosi 18,00 zł, a pracodawca nie był mu w stanie udzielić w zamian dnia wolnego?

Fragment Kodeksu Pracy

Art. 1511

§ 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości;

1) 100% wynagrodzenia – za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:

a) w nocy,

b) w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,

c) w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub w święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,

2) 50% wynagrodzenia – za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w każdym innym dniu niż określony w pkt. 1.

(...)

A. 144,00 zł
B. 288,00 zł
C. 216,00 zł
D. 432,00 zł
HAN.02 Pytanie 77
Prowadzenie działań handlowych

Który styl negocjacji zastosował handlowiec w opisanej sytuacji?

Handlowiec wynegocjował obniżkę ceny, po jakiej będzie dokonywał zakupu towarów, ale zrezygnował z darmowego transportu. Osiągnięte przez strony negocjacji porozumienie nie zaspokoiło zatem w pełni oczekiwań i potrzeb żadnego z negocjatorów, a jedynie zapewniło podtrzymanie poprawnych relacji.

A. Dostosowanie.
B. Kompromis.
C. Dominacja
D. Unikanie.
HAN.02 Pytanie 78
Kategorie: Prawo w handlu
Prowadzenie działań handlowych

Na podstawie zamieszczonego fragmentu przepisów ustal, na jakiej podstawie może być prowadzona przez przedsiębiorstwo handlowe sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 18%.

Fragment ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(…)
Art. 9.1. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
2. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa.
(…)
Art. 18.1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej „organem zezwalającym".
(…)

A. Zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży.
B. Koncesji wydanej przez właściwego kierownika urzędu skarbowego.
C. Zezwolenia wydanego przez Ministra Gospodarki.
D. Koncesji wydanej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży.
HAN.02 Pytanie 79
Prowadzenie działań handlowych

Jaki dokument powinien zostać przygotowany, gdy strony umowy handlowej ustaliły końcowe warunki sprzedaży, sposób dostawy towaru oraz kwestie dotyczące reklamacji?

A. Propozycję handlową
B. Umowę handlową
C. Zlecenie
D. Zamówienie wstępne
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z przytoczonym przepisem ustawy, okresy przechowywania dowodów księgowych ustala się od początku

Fragment ustawy o rachunkowości
(…)
Art. 74.
1.Zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe (…) podlegają przechowywaniu przez okres co najmniej 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym zatwierdzono sprawozdanie finansowe.
2.Pozostałe zbiory przechowuje się co najmniej przez okres:
1)księgi rachunkowe - 5 lat;
2)karty wynagrodzeń pracowników bądź ich odpowiedniki - przez okres wymaganego dostępu do tych informacji, wynikający z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, nie krócej jednak niż 5 lat;
3)dowody księgowe dotyczące wpływów ze sprzedaży detalicznej - do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, nie krócej jednak niż do dnia rozliczenia osób, którym powierzono składniki aktywów objęte sprzedażą detaliczną;
4)dowody księgowe dotyczące środków trwałych w budowie, pożyczek, kredytów oraz umów handlowych, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym – przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione;
5)dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości - przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności;
6)dokumenty dotyczące rekojmi i reklamacji - 1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji;
7)dokumenty inwentaryzacyjne - 5 lat;
8)pozostałe dowody księgowe i sprawozdania, których obowiązek sporządzenia wynika z ustawy - 5 lat.
3.Okresy przechowywania ustalone w ust. 2 oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.
(…)

A. roku następującego po roku obrotowym, którego dowody dotyczą.
B. miesiąca, w którym został wystawiony dowód księgowy.
C. miesiąca oraz dnia, w którym został wystawiony dowód księgowy.
D. roku, w którym został wystawiony dowód księgowy.