Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Prowadzenie działań handlowych

Reklamacja jakości zakupionego towaru, która została zgłoszona przez klienta, w przypadku jej rozbieżności z jakością określoną w umowie sprzedaży, wymaga od sprzedawcy

A. karty gwarancyjnej
B. protokołu zgłoszenia
C. zgłoszenia reklamacyjnego
D. aneksy do umowy
HAN.02 Pytanie 3
Prowadzenie działań handlowych

Który z wymienionych elementów analizy SWOT może stwarzać ryzyko dla działania hurtowni sprzętu RTV?

A. Ekspansja sektora na rynku
B. Strategia cenowa rywali
C. Niedobór odpowiedniej infrastruktury wewnętrznej
D. Szeroki asortyment oferowanych towarów
HAN.02 Pytanie 4
Prowadzenie działań handlowych

Zamieszczone przepisy odnoszą się do

Fragment Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną.
(…)
Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
(…)

A. poręczenia.
B. rękojmi za wady.
C. ubezpieczenia towaru.
D. gwarancji.
HAN.02 Pytanie 5
Prowadzenie działań handlowych

Na początku 2022 roku w przedsiębiorstwie opracowano analizę SWOT, obejmującą wewnętrzne i zewnętrzne czynniki istotne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Przedstawiony czynnik powinien być w niej wymieniony

Według prognoz NBP, średnioroczna inflacja w roku 2023 wyniesie 14,5%.

A. w mocnych stronach przedsiębiorstwa.
B. w zagrożeniach płynących z otoczenia.
C. w słabych stronach przedsiębiorstwa.
D. w szansach płynących z otoczenia.
HAN.02 Pytanie 6
Prowadzenie działań handlowych

W sytuacji, gdy 14-dniowy termin na rozpatrzenie reklamacji towaru nie zostanie zachowany, uważa się, że

A. reklamacja staje się zasadna
B. konsument powinien złożyć reklamację ponownie
C. sprzedawca ma prawo odmówić zrealizowania żądania konsumenta, jeśli wada powstała z jego przyczyny
D. reklamacja jest nieważna
HAN.02 Pytanie 7
Prowadzenie działań handlowych

Który z przepisów prawnych zabrania używania reklamy wprowadzającej w błąd oraz niezgodnej z regulacjami i zasadami ogólnego dobra?

A. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
B. Kodeks cywilny
C. Kodeks postępowania administracyjnego
D. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
Prowadzenie działań handlowych

Do której podklasy należy działalność gospodarcza z dominującą sprzedażą artykułów spożywczych?

Fragment klasyfikacji PKD
grupa/klasa/podklasaNazwa grupowaniaOpis dodatkowy
47.1Sprzedaż detaliczna prowadzona
w niewyspecjalizowanych sklepach
47.11Sprzedaż detaliczna prowadzona
w niewyspecjalizowanych sklepach
z przewagą żywności, napojów
i wyrobów tytoniowych
47.11.ZSprzedaż detaliczna prowadzona
w niewyspecjalizowanych sklepach
z przewagą żywności, napojów
i wyrobów tytoniowych
Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną różnego rodzaju towarów, wśród których przeważa żywność, napoje i wyroby tytoniowe.
Poza sprzedażą ww. artykułów jako głównej działalności handlowej, prowadzi się także sprzedaż innych towarów, takich jak: odzież, meble, urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły metalowe, kosmetyki itp.
47.19Pozostała sprzedaż detaliczna
prowadzona
w niewyspecjalizowanych sklepach
47.19.ZPozostała sprzedaż detaliczna
prowadzona
w niewyspecjalizowanych sklepach
Podklasa ta obejmuje:
  • sprzedaż detaliczną różnego rodzaju towarów, wśród których żywność, napoje i wyroby tytoniowe nie zajmują dominującej pozycji,
  • działalność domów towarowych prowadzących sprzedaż towarów, takich jak: odzież, meble, urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły metalowe, kosmetyki, biżuteria, zabawki, artykuły sportowe itp.

A. 47.1
B. 47.11
C. 47.19.Z
D. 47.11.Z
HAN.02 Pytanie 10
Prowadzenie działań handlowych

Która z reklam nie jest przejawem nieuczciwej konkurencji zgodnie z przytoczonymi przepisami?

Fragment ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(...)
Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca
godności człowieka;
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub
usługi;
3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub
łatwowierności dzieci;
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów
nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie
technicznych środków przekazu informacji.
6) (uchylony).
(...)

A. Nierzeczowa.
B. Porównawcza.
C. Ukryta.
D. Uciążliwa.
HAN.02 Pytanie 11
Prowadzenie działań handlowych

Umieszczenie w materiałach promocyjnych faktury, sugerującej obowiązek dokonania płatności, które sprawia, że konsument odnosi wrażenie, iż zamówił reklamowany produkt, mimo że tego nie uczynił, jest przykładem

A. zaniechania wprowadzającego w błąd
B. nieuczciwej praktyki rynkowej
C. niejednolitych warunków umowy
D. nadużywania pozycji dominującej
Prowadzenie działań handlowych

Jaką wartość podatku od towarów i usług powinien przekazać sprzedawca do urzędów skarbowych w ramach zobowiązania podatkowego, jeśli sprzedał 100 sztuk produktów w cenie 24,60 zł brutto? Transakcja objęta jest stawką VAT wynoszącą 23%, a kwota naliczonego VAT-u wyniosła 120,00 zł?

A. 460,00 zł
B. 120,00 zł
C. 580,00 zł
D. 340,00 zł
HAN.02 Pytanie 13
Prowadzenie działań handlowych

Po przeprowadzeniu analizy SWOT, właściciel cukierni zdecydował o otwarciu dodatkowych punktów sprzedaży swoich wyrobów w innych miastach. Który z elementów tej analizy został uznany za mocną stronę cukierni?

A. Niskie oprocentowanie kredytów
B. Smaczne i niedrogie wyroby
C. Niskie bezrobocie w regionie
D. Stabilna polityka podatkowa
HAN.02 Pytanie 14
Prowadzenie działań handlowych

Kupujący zgłosił w dniu 31.11.2014 r. wadliwość towaru zakupionego w dniu 05.10.2014 r. i wydanego 10.10.2014 r. W którym terminie najpóźniej, zgodnie z przytoczonymi przepisami, wystawca karty gwarancyjnej jest zobowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy, jeżeli w dokumencie gwarancyjnym nie określono tego terminu?

Fragment Ustawy Kodeks cywilny
(…)
Art. 577
§ 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
§ 2. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
(…)

A. Do 10.10.2015 r.
B. Do 31.12.2015 r.
C. Do 05.10.2015 r.
D. Do 31.11.2015 r.
HAN.02 Pytanie 15
Prowadzenie działań handlowych

Sprzedawca w sklepie zobowiązany jest przyjąć reklamację od nabywcy obuwia w ciągu

A. 36 miesięcy od daty zakupu
B. 24 miesięcy od daty zakupu
C. 40 miesięcy od daty zakupu
D. 30 miesięcy od daty zakupu
HAN.02 Pytanie 16
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z przytoczonym przepisem prawa obowiązującym w Polsce, przedsiębiorstwo handlowe przygotowujące kampanię reklamową, powinno bezwzględnie zrezygnować z reklamy

Fragment ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Art. 131.
1.Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że:
1)nie jest kierowana do małoletnich;
2)nie przedstawia osób małoletnich;
3)nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami;
4)nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspokajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych;
5)nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu;
6)nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób;
7)nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego;
8)nie wywołuje skojarzeń z:
a)atrakcyjnością seksualną,
b)relaksem lub wypoczynkiem,
c)nauką lub pracą,
d)sukcesem zawodowym lub życiowym.

A. wina.
B. napoju izotonicznego.
C. napoju energetyzującego.
D. piwa.
HAN.02 Pytanie 17
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z przepisami dotyczącymi walki z nieuczciwą konkurencją, do działań uznawanych za nieuczciwą lub zabronioną reklamę należy zaliczyć reklamę

A. nawiązującą do tradycji panujących w danym regionie
B. stwarzającą możliwość wieloznacznego rozumienia jej treści
C. stymulującą konsumentów do dokonania zakupu
D. prezentującą prawdziwe właściwości i funkcje reklamowanego towaru
HAN.02 Pytanie 20
Prowadzenie działań handlowych

W ofercie handlowej każdej firmy konieczne jest zawarcie

A. podpisu prezesa firmy
B. ceny oferowanych towarów
C. warunków rękojmi za wady towarów
D. informacji o pozycji rynkowej firmy
Prowadzenie działań handlowych

Która klasyfikacja została stworzona w celach podatkowych?

A. Klasyfikacja Budżetowa (KB)
B. Polska Klasyfikacja Działalności (PKD)
C. Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚR)
D. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
HAN.02 Pytanie 24
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z ustawą z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, do czynów uznawanych za nieuczciwą konkurencję w obszarze reklamy nie zalicza się reklamy, które informują.

A. zawierającej wypowiedź, która, zachęcając do zakupu towarów, sprawia wrażenie neutralnej
B. prezentującej rzeczywiste cechy oraz funkcje reklamowanego produktu
C. stanowiącej znaczącą ingerencję w prywatność
D. odwołujących się do emocji klientów poprzez wzbudzanie strachu lub wykorzystywanie przesądów
Prowadzenie działań handlowych

Informacja o przyszłorocznym zwiększeniu stawki akcyzy na olej napędowy w analizie SWOT małego przedsiębiorstwa transportowego powinna być traktowana jako

A. zagrożenie dla rozwoju
B. słaba strona
C. szansa na rozwój
D. mocna strona
HAN.02 Pytanie 26
Kategorie: Prawo w handlu
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, symbol G oznacza

A. grupę
B. sekcję
C. klasę
D. dział
HAN.02 Pytanie 27
Prowadzenie działań handlowych

W której z przedstawionych sytuacji, zgodnie z zamieszczonym przepisem ustawy, dopuszczalne jest przetwarzanie danych osobowych o konsumencie dla celów marketingowych?

Fragment ustawy o ochronie danych osobowych
(…)
Art. 23. 1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych;
2) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa;
3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą;
4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego;
5) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
(…)

A. Zawsze przez odbiorców danych.
B. Zawsze przez administratora danych.
C. Jedynie w czasie emisji reklamy.
D. Jedynie po uzyskaniu zgody konsumenta.
Prowadzenie działań handlowych

Na podstawie zamieszczonego przepisu, wskaż wymogi językowe, które powinna spełniać informacja zamieszczona na etykiecie środka spożywczego wprowadzonego do obrotu na polskim rynku.

Fragment rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności
(...)
Artykuł 15
Wymogi językowe
1.Bez uszczerbku dla art. 9 ust. 3 obowiązkowe informacje na temat żywności muszą być podawane w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów z państw członkowskich, w których dany środek spożywczy jest wprowadzany na rynek.
2.Na swoim własnym terytorium państwa członkowskie, w których dany środek spożywczy jest wprowadzany na rynek, mogą określić, że dane szczegółowe są podawane w jednym lub kilku językach urzędowych Unii.
3.Ust. 1 i 2 nie zabraniają podawania danych szczegółowych w kilku językach.
(...)

A. Informacja wyłącznie w języku angielskim bez możliwości podania tych informacji również w innych językach urzędowych Unii.
B. Informacja w dowolnym języku urzędowym Unii z możliwością podania tych informacji również w języku angielskim.
C. Informacja wyłącznie w języku polskim bez możliwości podania tych informacji również w innych językach urzędowych Unii.
D. Informacja w języku polskim z możliwością podawania tych informacji również w innych językach urzędowych Unii.
Prowadzenie działań handlowych

W sytuacji, gdy dostawca ma obowiązek dostarczenia towarów do kontrahenta na własny koszt, realizacja dostawy następuje na zasadach

A. loco stacja załadowania
B. franco stacja załadowania
C. franco magazyn odbiorcy
D. loco magazyn dostawcy
Prowadzenie działań handlowych

Zgodnie z zamieszczonym przepisem ustawy, rokiem obrotowym jest

Fragment ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(…)
Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
(…)
8)okresie sprawozdawczym — rozumie się przez to okres, za który sporządza się sprawozdanie finansowe w trybie przewidzianym ustawą lub inne sprawozdania sporządzone na podstawie ksiąg rachunkowych;
9)roku obrotowym — rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy;
10)dniu bilansowym — rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe;
(…)

A. okres, za który sporządza się sprawozdanie finansowe.
B. wyłącznie rok kalendarzowy.
C. okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych.
D. wyłącznie okres, w którym dokonywany jest obrót.
HAN.02 Pytanie 32
Prowadzenie działań handlowych

Sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie kluczowe warunki umowy w przypadku sprzedaży

A. w komisji pierścionka w wartości 1 000,00 zł
B. subskrypcyjnej 10-tomowej encyklopedii w cenie 700,00 zł
C. na platformie aukcyjnej zegarka w kwocie 200,00 zł
D. w sklepie stacjonarnym sokowirówki w cenie 300,00 zł
HAN.02 Pytanie 34
Prowadzenie działań handlowych

Którą praktykę handlową, zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy, należy zaliczyć do czynów nieuczciwej konkurencji?

Fragment ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(...)
Art. 15. 1.Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez:
1)sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
2)nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców;
3)rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów;
4)pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży;
5)działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy;
(...)

A. Przedsiębiorca nalicza 20% marżę handlową od ceny zakupionych towarów.
B. Przedsiębiorca zawiera długoterminowe umowy handlowe z dostawcami towarów.
C. Przedsiębiorca dokładnie oznacza asortyment sprzedawanych towarów.
D. Przedsiębiorca utrudnia dostęp do rynku poprzez stosowanie cen dumpingowych.
HAN.02 Pytanie 35
Prowadzenie działań handlowych

Konsument otrzymał w dniu 06.04.2022 r. obuwie, które zakupił 04.04.2022 r. w sklepie internetowym.
Podczas zawierania transakcji kupujący nie został powiadomiony o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy. Zgodnie z przytoczonymi przepisami, prawo zwrotu tego towaru wygasa

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - fragment
(…)
Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.
Art. 28. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się: 1) dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności - od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która: a) obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części, b) polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony- od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy; 2) dla pozostałych umów-od dnia zawarcia umowy.
Art. 29. 1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27. 2. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.

A. 18.04.2023 r.
B. 20.04.2022 r.
C. 18.04.2022 r.
D. 20.04.2023 r.
Prowadzenie działań handlowych

W sytuacji, gdy dostawca ma obowiązek zrealizować dostawę towarów do kontrahenta na własny koszt, odbywa się ona na zasadach

A. loco magazyn dostawcy
B. franco magazyn odbiorcy
C. franco stacja załadowania
D. loco stacja załadowania
HAN.02 Pytanie 37
Prowadzenie działań handlowych

Który z poniższych podmiotów jest odpowiedzialny za pokrycie kosztów dostarczenia wadliwego towaru, zakupionego na kredyt, do miejsca wskazanego w umowie, gdy dochodzi do roszczeń z tytułu rękojmi?

A. Sprzedawca.
B. Instytucja finansowa.
C. Wytwórca.
D. Kupujący.
Prowadzenie działań handlowych

Przedsiębiorca planujący sprzedawać używane samochody na własny rachunek, lecz niepragnący narażać się na ryzyko związane z zamrożeniem kapitału w zakupionych pojazdach, powinien wybrać metodę sprzedaży

A. abonamentową
B. subskrypcyjną
C. bezgotówkową
D. komisową