Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek stojący w miejscu na kotwicy w trudnych warunkach widoczności może też nadawać sygnał dźwiękowy, aby powiadomić zbliżający się statek o swoim położeniu i ryzyku kolizji, który składa się z

A. trzech dźwięków: jednego długiego oraz dwóch krótkich
B. minimum pięciu krótkich dźwięków, które występują szybko po sobie
C. jednego długiego dźwięku
D. trzech dźwięków: jednego krótkiego, jednego długiego i jednego krótkiego
Pełnienie wachty morskiej i p…

W przypadku ograniczonej widoczności, statek pilotowy z napędem mechanicznym, pełniący funkcję pilota, powinien emitować dźwięki, gdy płynie w kierunku statku na redzie portu w celu przekazania pilota

A. z przerwami nie większymi niż 2 minuty cztery kolejne dźwięki: jeden długi i trzy krótkie
B. z przerwami nie większymi niż 2 minuty cztery następujące po sobie dźwięki krótkie
C. z przerwami nie większymi niż 2 minuty pięć kolejnych dźwięków: jeden długi i cztery krótkie
D. z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden dźwięk długi
Pełnienie wachty morskiej i p…

Napis "FAIRWAY 15m" umieszczony na mapie wskazuje na wodny szlak

A. z określoną maksymalną głębokością 15 m
B. dla jednostek pływających z maksymalnym zanurzeniem 15 m
C. dla jednostek pływających z zanurzeniem co najmniej 15 m
D. z określoną minimalną głębokością 15 m
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zawieszone pionowo, jedna na drugiej, flagi Międzynarodowego Kodu Sygnałowego "November" oraz "Charlie" oznaczają

A. głębokość jest niewystarczająca
B. jestem w niebezpieczeństwie i potrzebuję natychmiastowej pomocy
C. nawigacja została wstrzymana
D. zmierzacie ku niebezpieczeństwu
Pełnienie wachty morskiej i p…

Szpring dziobowy to lina cumownicza, która rozciąga się od

A. środka statku, przymocowana do nabrzeża na wysokości dziobu jednostki
B. dziobu jednostki w stronę jej rufy
C. dziobu jednostki prostopadle do nabrzeża
D. środka statku, przymocowana do nabrzeża przed dziobem jednostki
Pełnienie wachty morskiej i p…

Ciągły dźwięk emitowany z jednostki pływającej przy użyciu jakiegokolwiek przyrządu sygnalizacyjnego w warunkach mgły stanowi sygnał

A. nadawanym w sytuacji "człowiek za burtą"
B. nadawanym w trakcie działań poszukiwawczo-ratowniczych
C. mgłowym, który jest emitowany podczas ograniczonej widoczności
D. wzywania pomocy przez statek
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jakie jest rzeczywiste ustawienie na znak nawigacyjny umiejscowiony w kącie kursowym *K = 141° pb, gdy jednostka pływająca porusza się kursem żyrokompasowym = 299°, a korekta żyrokompasu wynosi Δz = -2°?

A. 338°
B. 156°
C. 160°
D. 078°
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po wydaniu polecenia "Port ten" kapitan powinien

A. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku prawej burty
B. wychylić ster 10 stopni na lewą burtę
C. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku lewej burty
D. wychylić ster o 10 stopni w stronę prawej burty
Pełnienie wachty morskiej i p…

W warunkach ograniczonej widoczności, statek z napędem mechanicznym, który jest w drodze, ale ma zatrzymane silniki i nie porusza się po wodzie, powinien emitować

A. z przerwami nie większymi niż 2 minuty dwa dźwięki długie następujące po sobie
B. z przerwami nie większymi niż 1 minuta jeden dźwięk długi
C. z przerwami nie większymi niż 2 minuty trzy dźwięki: jeden długi i dwa krótkie następujące po sobie
D. z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden dźwięk długi
Pełnienie wachty morskiej i p…

Dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek za pomocą gwizdka oznaczają

A. zmieniam mój kurs w prawo
B. statek rybacki prowadzący połowy różne od trałowania
C. statek mechaniczny w trakcie rejsu, który nie porusza się po wodzie
D. zmieniam mój kurs w lewo
Pełnienie wachty morskiej i p…

Sygnał alarmowy o opuszczeniu jednostki morskiej ogłasza się poprzez wielokrotne nadawanie dzwonkami alarmowymi oraz gwizdkiem, tworząc sekwencję składającą się z następujących dźwięków

A. trzech długich
B. dwóch krótkich i jednego długiego
C. trzech krótkich, trzech długich, trzech krótkich
D. co najmniej siedmiu krótkich i jednego długiego
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po usłyszeniu sygnału alarmowego, składającego się z siedmiu krótkich dźwięków oraz jednego długiego, powinno się

A. natychmiast przystąpić do opuszczenia statku zbiorowymi środkami ratunkowymi
B. zapoznać się z zasadami działania określonymi w planie alarmowym
C. właściwie się ubrać i udać do najbliższego punktu ratunkowego
D. właściwie się ubrać i udać do ustalonego miejsca zbiórki
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po ogłoszeniu alarmu "ewakuacji statku" ewakuacja odbywa się

A. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego ( • • —)
B. na polecenie kapitana o ewakuacji statku
C. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego (• • • • • • • —)
D. na polecenie bosmana o ewakuacji statku
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek znajdujący się na mieliźnie powinien sygnalizować

A. trzy czerwone światła ustawione w linii pionowej
B. światła jednostki stojącej na kotwicy oraz dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
C. światła jednostki będącej na kotwicy
D. dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jaki jest namiar żyrokompasowy na znak nawigacyjny znajdujący się na prawym trawersie, gdy jednostka pływa kursem rzeczywistym KR=320º, a poprawka żyrokompasu wynosi Δż= –5º?

A. 235º
B. 050º
C. 225º
D. 055º
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku płynącym KR = 090º i prędkością v = 10 węzłów obserwowano wzrokowo i za pomocą radaru zbliżającą się jednostkę. Naniesiono jej pozycję na nakres radarowy, zgodnie z tabelą. Z przeprowadzonej analizy danych wynika, że

Pozycja 1godzina 1500NR = 045,0°dr = 5 Mm
Pozycja 2godzina 1506NR = 040,5°dr = 4 Mm

A. obserwowana jednostka przejdzie za rufą statku własnego w bezpiecznej odległości.
B. obserwowana jednostka przejdzie przed dziobem statku własnego w bezpiecznej odległości.
C. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma obserwowana jednostka.
D. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma statek własny.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jak zmieni się szerokość geograficzna statku, który płynie pod kątem drogi nad dnem KD=180° z prędkością v=20 węzłów, po 12 godzinach żeglugi?

A. zmniejszy się o 4′
B. wzrośnie o 4°
C. spadnie o 4°
D. wzrośnie o 120′
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jedynie dwa czerwone światła ustawione w pionowej linii i dostrzegalne wokół horyzontu wskazują

A. statek, który nie kontroluje swoich ruchów
B. statek z ograniczoną zdolnością manewrowania
C. statek, który nie kontroluje swoich ruchów i nie posuwa się po wodzie
D. statek o ograniczonym zanurzeniu
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z zaleceniami PRS, skorygowana wartość początkowa wysokości metacentrycznej jednostki pływającej, która nie jest kontenerowcem, statkiem pasażerskim ani statkiem rybackim, powinna

A. wynosić co najmniej 0,15 m
B. wynosić maksymalnie 1,8 m
C. być dodatnia
D. wynosić co najmniej 0,30 m (jedną stopę)
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jeśli wektor prędkości względnej obiektu obserwowanego przy użyciu radaru jest równoległy do wektora prędkości własnego statku, ma identyczną długość, ale przeciwny kierunek, to

A. obserwowana jednostka ma zerową prędkość rzeczywistą
B. statek własny oraz obserwowana jednostka poruszają się w przeciwnych kierunkach.
C. statek własny i jednostka obserwowana poruszają się w tym samym kierunku.
D. obserwowana jednostka nie zmienia swego położenia względem statku własnego.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na podstawie poniższej kombinacji tendencji namiaru i odległości do obserwowanego echa radarowego wskaż sytuację, w której statek własny i obserwowana jednostka są całkowicie bezpieczne.

Namiar na obserwowaną jednostkęOdległość do obserwowanej jednostki
A.nie zmienia sięszybko maleje
B.zmienia się wolnomaleje
C.zmienia się szybkomaleje
D.ma dowolną wartośćnie zmienia się lub wzrasta

A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Podczas ruchu jednostki do przodu, siła naporu na ster działa

A. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i prostopadle do niego
B. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i równolegle do niego
C. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i prostopadle do niego
D. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i równolegle do niego