Filtrowanie pytań
Pełnienie wachty morskiej i p…
A. 35 ÷ 37,5 m
B. 22 ÷ 24,5 m
C. 12 ÷ 14,5 m
D. 25 ÷ 27,5 m
Pełnienie wachty morskiej i p…
Statek stojący w miejscu na kotwicy w trudnych warunkach widoczności może też nadawać sygnał dźwiękowy, aby powiadomić zbliżający się statek o swoim położeniu i ryzyku kolizji, który składa się z
A. trzech dźwięków: jednego długiego oraz dwóch krótkich
B. minimum pięciu krótkich dźwięków, które występują szybko po sobie
C. jednego długiego dźwięku
D. trzech dźwięków: jednego krótkiego, jednego długiego i jednego krótkiego
Pełnienie wachty morskiej i p…
Na mapach nawigacyjnych w systemie podziału ruchu kierunek poruszania się jest przedstawiony
A. linią ciągłą
B. linią przerywaną
C. okręgiem
D. strzałką
Pełnienie wachty morskiej i p…
W przypadku ograniczonej widoczności, statek pilotowy z napędem mechanicznym, pełniący funkcję pilota, powinien emitować dźwięki, gdy płynie w kierunku statku na redzie portu w celu przekazania pilota
A. z przerwami nie większymi niż 2 minuty cztery kolejne dźwięki: jeden długi i trzy krótkie
B. z przerwami nie większymi niż 2 minuty cztery następujące po sobie dźwięki krótkie
C. z przerwami nie większymi niż 2 minuty pięć kolejnych dźwięków: jeden długi i cztery krótkie
D. z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden dźwięk długi
Pełnienie wachty morskiej i p…
Kierunek 315º zapisany w systemie okrężnym przekształcony na system ćwiartkowy daje
A. N45º E
B. N45º W
C. S45º E
D. S45º W
TWO.07 Pytanie 6
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jakie urządzenie zawiera funkcję, która pozwala na ocenę skutków zamierzonego manewru antykolizyjnego (Trial Manoeuvre)?
A. THD
B. AIS
C. ATA
D. ARPA
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jakie będzie zboczenie nawigacyjne (Δl), jeśli statek płynący z kursem KDd = 180° pokona dystans wynoszący 30 mil morskich?
A. 0 mil morskich
B. 3 mile morskie
C. 1 mila morska
D. 2 mile morskie
Pełnienie wachty morskiej i p…
Napis "FAIRWAY 15m" umieszczony na mapie wskazuje na wodny szlak
A. z określoną maksymalną głębokością 15 m
B. dla jednostek pływających z maksymalnym zanurzeniem 15 m
C. dla jednostek pływających z zanurzeniem co najmniej 15 m
D. z określoną minimalną głębokością 15 m
Pełnienie wachty morskiej i p…
Po wydaniu instrukcji dotyczącej wsiadania do łodzi, każda łódź ratunkowa na statku towarowym powinna być obsadzona przewidzianą liczbą osób w czasie nieprzekraczającym
A. 1 minuta
B. 5 minut
C. 10 minut
D. 3 minuty
TWO.07 Pytanie 10
Pełnienie wachty morskiej i p…
Zawieszone pionowo, jedna na drugiej, flagi Międzynarodowego Kodu Sygnałowego "November" oraz "Charlie" oznaczają
A. głębokość jest niewystarczająca
B. jestem w niebezpieczeństwie i potrzebuję natychmiastowej pomocy
C. nawigacja została wstrzymana
D. zmierzacie ku niebezpieczeństwu
TWO.07 Pytanie 11
Pełnienie wachty morskiej i p…
Gdzie można znaleźć podstawowe informacje dotyczące właściwości manewrowych statku?
A. w karcie pilota
B. na ogólnym planie statku
C. w dokumentacji dotyczącej stateczności statku
D. w certyfikacie jednostki pływającej
Pełnienie wachty morskiej i p…
Szpring dziobowy to lina cumownicza, która rozciąga się od
A. środka statku, przymocowana do nabrzeża na wysokości dziobu jednostki
B. dziobu jednostki w stronę jej rufy
C. dziobu jednostki prostopadle do nabrzeża
D. środka statku, przymocowana do nabrzeża przed dziobem jednostki
Pełnienie wachty morskiej i p…
Ciągły dźwięk emitowany z jednostki pływającej przy użyciu jakiegokolwiek przyrządu sygnalizacyjnego w warunkach mgły stanowi sygnał
A. nadawanym w sytuacji "człowiek za burtą"
B. nadawanym w trakcie działań poszukiwawczo-ratowniczych
C. mgłowym, który jest emitowany podczas ograniczonej widoczności
D. wzywania pomocy przez statek
Pełnienie wachty morskiej i p…
W systemie okrężnym kierunek rumbowy ENE odpowiada
A. 022º 30´
B. 247º 30´
C. 202º 30´
D. 067º 30´
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jakie jest rzeczywiste ustawienie na znak nawigacyjny umiejscowiony w kącie kursowym *K = 141° pb, gdy jednostka pływająca porusza się kursem żyrokompasowym KŽ = 299°, a korekta żyrokompasu wynosi Δz = -2°?
A. 338°
B. 156°
C. 160°
D. 078°
Pełnienie wachty morskiej i p…
Po wydaniu polecenia "Port ten" kapitan powinien
A. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku prawej burty
B. wychylić ster 10 stopni na lewą burtę
C. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku lewej burty
D. wychylić ster o 10 stopni w stronę prawej burty
Pełnienie wachty morskiej i p…
Trzy kolejno występujące dźwięki: jeden krótki, jeden długi oraz jeden krótki mogą emitować gwizdkiem statki
A. zajęty holowaniem
B. na mieliźnie
C. zamierzający wyprzedzić drugi statek z jego lewej burty
D. na kotwicy
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jaki jest kierunek 225º w systemie ćwiartkowym, gdy zamienimy go z systemu okrężnego?
A. N45º E
B. N45º W
C. S45º E
D. S45º W
Pełnienie wachty morskiej i p…
W warunkach ograniczonej widoczności, statek z napędem mechanicznym, który jest w drodze, ale ma zatrzymane silniki i nie porusza się po wodzie, powinien emitować
A. z przerwami nie większymi niż 2 minuty dwa dźwięki długie następujące po sobie
B. z przerwami nie większymi niż 1 minuta jeden dźwięk długi
C. z przerwami nie większymi niż 2 minuty trzy dźwięki: jeden długi i dwa krótkie następujące po sobie
D. z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden dźwięk długi
Pełnienie wachty morskiej i p…
Dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek za pomocą gwizdka oznaczają
A. zmieniam mój kurs w prawo
B. statek rybacki prowadzący połowy różne od trałowania
C. statek mechaniczny w trakcie rejsu, który nie porusza się po wodzie
D. zmieniam mój kurs w lewo
Pełnienie wachty morskiej i p…
Lina cumownicza, która rozciąga się od dziobu jednostki pływającej i jest przymocowana do nabrzeża na wysokości śródokręcia, to
A. szpring rufowy
B. brest rufowy
C. brest dziobowy
D. szpring dziobowy
Pełnienie wachty morskiej i p…
Brest to lina cumownicza skierowana
A. z dziobu jednostki w kierunku rufy.
B. z rufy jednostki w stronę dziobu.
C. prostopadle do brzegu.
D. z dziobu jednostki w stronę przodu.
Pełnienie wachty morskiej i p…
Sygnał alarmowy o opuszczeniu jednostki morskiej ogłasza się poprzez wielokrotne nadawanie dzwonkami alarmowymi oraz gwizdkiem, tworząc sekwencję składającą się z następujących dźwięków
A. trzech długich
B. dwóch krótkich i jednego długiego
C. trzech krótkich, trzech długich, trzech krótkich
D. co najmniej siedmiu krótkich i jednego długiego
Pełnienie wachty morskiej i p…
W warunkach ograniczonej widoczności statek napędzany silnikiem powinien co najwyżej co 2 minuty emitować
A. dwa długie dźwięki
B. jeden długi dźwięk
C. jeden długi i trzy krótkie dźwięki
D. jeden długi oraz dwa krótkie dźwięki
Pełnienie wachty morskiej i p…
Po usłyszeniu sygnału alarmowego, składającego się z siedmiu krótkich dźwięków oraz jednego długiego, powinno się
A. natychmiast przystąpić do opuszczenia statku zbiorowymi środkami ratunkowymi
B. zapoznać się z zasadami działania określonymi w planie alarmowym
C. właściwie się ubrać i udać do najbliższego punktu ratunkowego
D. właściwie się ubrać i udać do ustalonego miejsca zbiórki
Pełnienie wachty morskiej i p…
Statek, którego zanurzenie jest ograniczone, powinien być widoczny w ciągu dnia
A. stożek z wierzchołkiem skierowanym w dół
B. stożek z wierzchołkiem skierowanym do góry
C. trzy kule
D. walec
Pełnienie wachty morskiej i p…
Przedstawiony na rysunku sygnał jednoflagowy wg Międzynarodowego Kodu Sygnałowego oznacza, że

A. potrzebuję holownika.
B. wlokę moją kotwicę.
C. potrzebuję pomocy.
D. mam pilota na statku.
Pełnienie wachty morskiej i p…
Wszystkie manewry, które nie zostaną zakończone przed zmianą nawigacyjnej wacht, powinny być przeprowadzane pod nadzorem
A. oficera przyjmującego wachtę
B. pierwszego oficera
C. kapitana statku
D. oficera zdającego wachtę
Pełnienie wachty morskiej i p…
Po ogłoszeniu alarmu "ewakuacji statku" ewakuacja odbywa się
A. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego ( • • —)
B. na polecenie kapitana o ewakuacji statku
C. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego (• • • • • • • —)
D. na polecenie bosmana o ewakuacji statku
Pełnienie wachty morskiej i p…
Statek znajdujący się na mieliźnie powinien sygnalizować
A. trzy czerwone światła ustawione w linii pionowej
B. światła jednostki stojącej na kotwicy oraz dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
C. światła jednostki będącej na kotwicy
D. dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jaki jest namiar żyrokompasowy na znak nawigacyjny znajdujący się na prawym trawersie, gdy jednostka pływa kursem rzeczywistym KR=320º, a poprawka żyrokompasu wynosi Δż= –5º?
A. 235º
B. 050º
C. 225º
D. 055º
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jaki sygnał flagowy powinien być wywieszony na statku w przypadku, gdy ktoś wypadnie za burtę i zostanie podjęta właściwa akcja poszukiwawczo-ratunkowa?
A. LIMA
B. OSCAR
C. NOVEMBER
D. CHARLIE
Pełnienie wachty morskiej i p…
Na statku płynącym KR = 090º i prędkością v = 10 węzłów obserwowano wzrokowo i za pomocą radaru zbliżającą się jednostkę. Naniesiono jej pozycję na nakres radarowy, zgodnie z tabelą. Z przeprowadzonej analizy danych wynika, że
| Pozycja 1 | godzina 1500 | NR = 045,0° | dr = 5 Mm |
| Pozycja 2 | godzina 1506 | NR = 040,5° | dr = 4 Mm |
A. obserwowana jednostka przejdzie za rufą statku własnego w bezpiecznej odległości.
B. obserwowana jednostka przejdzie przed dziobem statku własnego w bezpiecznej odległości.
C. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma obserwowana jednostka.
D. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma statek własny.
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jak zmieni się szerokość geograficzna statku, który płynie pod kątem drogi nad dnem KD=180° z prędkością v=20 węzłów, po 12 godzinach żeglugi?
A. zmniejszy się o 4′
B. wzrośnie o 4°
C. spadnie o 4°
D. wzrośnie o 120′
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jedynie dwa czerwone światła ustawione w pionowej linii i dostrzegalne wokół horyzontu wskazują
A. statek, który nie kontroluje swoich ruchów
B. statek z ograniczoną zdolnością manewrowania
C. statek, który nie kontroluje swoich ruchów i nie posuwa się po wodzie
D. statek o ograniczonym zanurzeniu
Pełnienie wachty morskiej i p…
Zgodnie z zaleceniami PRS, skorygowana wartość początkowa wysokości metacentrycznej jednostki pływającej, która nie jest kontenerowcem, statkiem pasażerskim ani statkiem rybackim, powinna
A. wynosić co najmniej 0,15 m
B. wynosić maksymalnie 1,8 m
C. być dodatnia
D. wynosić co najmniej 0,30 m (jedną stopę)
Pełnienie wachty morskiej i p…
Jeśli wektor prędkości względnej obiektu obserwowanego przy użyciu radaru jest równoległy do wektora prędkości własnego statku, ma identyczną długość, ale przeciwny kierunek, to
A. obserwowana jednostka ma zerową prędkość rzeczywistą
B. statek własny oraz obserwowana jednostka poruszają się w przeciwnych kierunkach.
C. statek własny i jednostka obserwowana poruszają się w tym samym kierunku.
D. obserwowana jednostka nie zmienia swego położenia względem statku własnego.
Pełnienie wachty morskiej i p…
Statek pozostający na kotwicy, w celu poinformowania innych jednostek o swojej lokalizacji oraz ryzyku kolizji, może sygnalizować gwizdkiem odpowiednią literę w alfabecie Morse’a
A. W
B. U
C. X
D. R
Pełnienie wachty morskiej i p…
Na podstawie poniższej kombinacji tendencji namiaru i odległości do obserwowanego echa radarowego wskaż sytuację, w której statek własny i obserwowana jednostka są całkowicie bezpieczne.
| Namiar na obserwowaną jednostkę | Odległość do obserwowanej jednostki | |
|---|---|---|
| A. | nie zmienia się | szybko maleje |
| B. | zmienia się wolno | maleje |
| C. | zmienia się szybko | maleje |
| D. | ma dowolną wartość | nie zmienia się lub wzrasta |
A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Pełnienie wachty morskiej i p…
Podczas ruchu jednostki do przodu, siła naporu na ster działa
A. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i prostopadle do niego
B. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i równolegle do niego
C. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i prostopadle do niego
D. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i równolegle do niego