Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Pełnienie wachty morskiej i p…

Po wydaniu polecenia "Keep the forward spring" co należy zrobić?

A. utrzymywać napiętą linę podaną z dziobu w kierunku rufy
B. utrzymywać napiętą linę podaną z rufy w kierunku dziobu
C. wybrać luz na linie podanej w kierunku przed dziobem statku
D. wybrać luz na linie podanej z dziobu w stronę rufy
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek, który nie jest odpowiedzialny za swoje manewry i porusza się po wodzie, powinien mieć

A. dwa czerwone światła widoczne na całym widnokręgu
B. dwa czerwone światła widoczne na całym widnokręgu, światło lub światła masztowe, światła burtowe i światło rufowe
C. trzy światła widoczne na całym widnokręgu: dolne i górne czerwone, środkowe białe
D. dwa czerwone światła widoczne na całym widnokręgu, światła burtowe i światło rufowe
Pełnienie wachty morskiej i p…

Z przodu statku płynącego kursem 090° dostrzegliśmy białe migające światło. Aby uniknąć zagrożenia, konieczna jest zmiana kursu

A. w prawo, aby minąć znak lewą burtą
B. na południe
C. w lewo, aby minąć znak prawą burtą
D. w prawo lub w lewo, by minąć znak w bezpiecznej odległości
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jeżeli znak nawigacyjny znajduje się w rzeczywistym namiarze NR=035º oraz kurs rzeczywisty jednostki KR=125º, to

A. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 170º względem lewej burty.
B. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 090º względem prawej burty.
C. znak nawigacyjny znajduje się po lewej stronie statku.
D. znak nawigacyjny jest po prawej stronie statku.
Pełnienie wachty morskiej i p…

W przypadku ograniczonej widoczności, statek zajęty połowem, który nie jest zakotwiczony, powinien emitować

A. z przerwami nie przekraczającymi 2 minut trzy dźwięki następujące po sobie: jeden długi i dwa krótkie
B. z przerwami nie przekraczającymi 1 minuty jeden dźwięk długi
C. z przerwami nie przekraczającymi 2 minut jeden dźwięk długi
D. z przerwami nie przekraczającymi 2 minut trzy dźwięki występujące po sobie: jeden długi i trzy krótkie
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku żeglującym według kursu kompasowego KK=145° (δ = +2° d = +3°, korekta na prąd = +4°) zauważono światło latarni morskiej w namiarze 090°. To światło jest dostrzegalne pod kątem kursowym

A. 60° lewej burty
B. 64° lewej burty
C. 64° prawej burty
D. 60° prawej burty
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z wytycznymi IAMSAR, jeśli w działaniach poszukiwawczo-ratunkowych biorą udział dwa statki o porównywalnych zdolnościach manewrowych, to poszukiwanie powinny one prowadzić

A. na kurach równoległych
B. przeprowadzając poszukiwanie sektorowe
C. w dowolny sposób
D. metodą rozszerzającego się kwadratu
Pełnienie wachty morskiej i p…

Napełnienie dennych zbiorników balastowych statku wodą

A. obniża wartość wysokości metacentrycznej statku.
B. podnosi wartość wysokości metacentrycznej statku
C. nie ma wpływu na wartość metacentryczną statku.
D. nie ma wpływu na stateczność jednostki.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek zakotwiczony w warunkach ograniczonej widoczności ma możliwość nadawania sygnału dźwiękowego, aby ostrzec nadchodzący statek o swojej lokalizacji i ryzyku kolizji, który składa się z

A. jednego długiego dźwięku
B. trzech dźwięków: jednego długiego oraz dwóch krótkich
C. co najmniej pięciu krótkich dźwięków, które następują szybko po sobie
D. trzech dźwięków: jednego krótkiego, jednego długiego i jednego krótkiego
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek powinien sygnalizować światła widoczne wokół horyzontu, które są rozmieszczone w pionowej linii: górne czerwone, dolne białe.

A. pełniący służbę pilotową
B. rybacki zajęty połowem innym niż trałujący
C. ograniczony swoim zanurzeniem
D. rybacki zajęty trałowaniem
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku z zamontowaną śrubą stałą prawoskrętną średnica cyrkulacji taktycznej będzie

A. większa w przypadku zwrotu w prawo
B. przy zwrocie w lewo równa średnicy cyrkulacji ustalonej
C. taka sama bez względu na kierunek zwrotu
D. większa w przypadku zwrotu w lewo
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zastosowując metodę trójkąta prędkości, uwzględniając prąd w obliczeniach graficznych drogi jednostki na mapie, wektor prądu

A. uzyskuje się z końca wektora prędkości nad dnem
B. uzyskuje się z końca wektora prędkości po wodzie
C. uzyskuje się z pozycji startowej
D. umieszcza się w pozycji docelowej
Pełnienie wachty morskiej i p…

Napełnienie dennych zbiorników balastowych do 50% ich pojemności prowadzi do

A. wzrostu wartości wysokości metacentrycznej
B. polepszenia stateczności kursowej jednostki
C. zmniejszenia wartości wysokości metacentrycznej
D. polepszenia zwrotności jednostki
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku poruszającym się wstecz, który jest wyposażony w śrubę nastawną lewoskrętną, siła boczna wywierana przez śrubę skutkuje

A. przemieszczeniem rufy w prawo
B. zmianą kierunku w lewo
C. utrzymywaniem stałego kierunku
D. przemieszczeniem rufy w lewo
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zastosowując metodę trójkąta drogowego, przy pasywnym uwzględnieniu prądu w graficznym obliczaniu trasy statku na mapie, wektor drogi prądu

A. wyprowadza się z końca wektora drogi po wodzie
B. pochodzi z końca wektora ścieżki nad dnem
C. pochodzi z pozycji początkowej
D. wprowadza się do pozycji końcowej
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jaki jest kurs rzeczywisty (KR) jednostki, jeśli latarnia morska umiejscowiona na lewym trawersie znajduje się w namiarze kompasowym NK=050°, a całkowita poprawka kompasu wynosi +5°?

A. 145°
B. 135°
C. 325°
D. 320°
Pełnienie wachty morskiej i p…

Za pomocą radaru obserwowano zbliżający się statek oraz naniesiono jego pozycję na nakres radarowy. Z przedstawionych danych wynika, że prędkość pozorna (względna) obserwowanej jednostki wynosi

Pozycja 1godzina 1215NR = 110,0°dr = 5,0 Mm
Pozycja 2godzina 1218NR = 110,0°dr = 3,9 Mm

A. 11 węzłów.
B. 22 węzły.
C. 5,5 węzła.
D. 33 węzły.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Wielka litera H umieszczona na mapie obok symbolu punktu przyjęcia pilota, wskazuje na lokalizację, w której następuje przyjęcie pilota

A. przez jednostki HSC (High Speed Crafts)
B. w czasie wysokiej wody (during High Water)
C. portowego (harbour pilot)
D. przewożonego helikopterem (transferred by helicopter)
Pełnienie wachty morskiej i p…

Podczas manewru zatrzymywania statku z prawoskrętną śrubą o stałym skoku, działanie napędu wstecz skutkuje

A. zmianą kursu w lewo
B. utrzymaniem stałego kursu
C. przesunięciem dziobu w prawo
D. przesunięciem rufy w prawo
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jeśli znak nawigacyjny jest w rzeczywistym namiarze NR = 105º oraz kurs statku wynosi KR = 015º, to

A. znak nawigacyjny znajduje się na prawym trawersie
B. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 090º lewej burty
C. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 130º prawej burty
D. znak nawigacyjny znajduje się na lewym trawersie
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na dziobie jednostki płynącej kursem 180o dostrzeżono migające światło białe – grupowe, składające się z trzech błysków. W celu uniknięcia niebezpieczeństwa należy zmienić kierunek

A. na północ
B. w prawo, aby minąć oznaczenie lewą burtą
C. w lewo, aby minąć znak prawą burtą
D. w prawo lub w lewo, aby minąć oznaczenie w bezpiecznej odległości
Pełnienie wachty morskiej i p…

Przy prowadzeniu obliczeń dotyczących trasy statku, w sytuacji, gdy jednostka przemieszcza się krótkimi i często zmieniającymi się kursami, należy zastosować metodę

A. długościową
B. wysokościową
C. średniej szerokości
D. powiększonej szerokości
Pełnienie wachty morskiej i p…

Wszystkie działania rozpoczęte przed zmianą wachty muszą być zrealizowane oraz zakończone

A. pod kontrolą kapitana statku
B. przez oficera przyjmującego wachtę
C. przez oficera zdającego wachtę
D. wspólnie przez oficerów zdającego oraz przyjmującego wachtę
Pełnienie wachty morskiej i p…

Według wskazówek IAMSAR, gdy w operacji poszukiwawczo-ratowniczej biorą udział dwa statki o zbliżonych właściwościach manewrowych, to powinny one prowadzić poszukiwania

A. realizując poszukiwanie w sektorach
B. metodą rozszerzającego się kwadratu
C. na równoległych kursach
D. według dowolnego schematu
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku sygnał alarmowy ogólny (General Alarm) ogłasza się, emitując wielokrotnie dźwięki dzwonków alarmowych oraz gwizdka w postaci następujących po sobie tonów

A. trzech długich
B. trzech krótkich, trzech długich, trzech krótkich
C. co najmniej siedmiu krótkich i jednego długiego
D. dwóch krótkich i jednego długiego
Pełnienie wachty morskiej i p…

Przy przeprowadzaniu obliczeń matematycznych dotyczących trasy statku, gdy różnica szerokości geograficznej pomiędzy poszczególnymi kursami wynosi więcej niż 5 stopni, stosuje się metodę

A. powiększonej szerokości
B. powiększonej długości
C. średniej długości
D. średniej szerokości