Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Organizacja transportu oraz o…

W modelu wahadłowym organizacji zadań transportowych, po dostarczeniu ładunku z miejsca załadunku do miejsca wyładunku, pojazd

A. przemieszcza się bez ładunku do kolejnego miejsca rozładunku
B. wraca do miejsca nadania przesyłki
C. wraca do miejsca docelowego przesyłki
D. przemieszcza się do punktu przeładunkowego w celu załadunku na mniejszy środek transportu
Organizacja transportu oraz o…

Zgodnie z koncepcją marketingową 4P, różnorakie działania realizowane w firmie wpływają na jej otoczenie. W świetle tej zasady, inicjatywy związane z poprawą jakości świadczonych usług spedycyjnych oraz ich innowacyjnością będą częścią

A. ceny
B. promocji
C. produktu
D. dystrybucji
Organizacja transportu oraz o…

Dokumentem, który jest tworzony w sytuacji, gdy towar jest odbierany lub usługa jest realizowana w trybie komisyjnym, a także w przypadku niezgodności dotyczącej ilości lub jakości dostawy, jest

A. pismo przewodnie
B. specyfikacja wysyłkowa
C. reklamacja
D. protokół odbioru
Organizacja transportu oraz o…

Wybór inkasa dokumentowego jako metody zapłaty za towary oznacza, że importer ma obowiązek uregulowania płatności na podstawie

A. zawarcia oddzielnej umowy
B. ustalonych przez bank rat
C. zaciągnięcia pożyczki
D. dokumentów przedstawiających towary
Organizacja transportu oraz o…

Termin franco magazyn nabywcy wskazuje, że

A. sprzedający przekazuje towar do dyspozycji przewoźnika wyznaczonego przez nabywcę
B. sprzedający dostarcza towar do magazynu wyznaczonego przez nabywcę
C. nabywca odbiera towar z magazynu sprzedającego
D. nabywca jest odpowiedzialny za transport ładunku od sprzedającego do magazynu nabywcy
Organizacja transportu oraz o…

Na podstawie zamieszczonego fragmentu kodeksu cywilnego, wskaż od kiedy rozpoczyna się bieg przedawnienia roszczenia, dla przesyłki która została uszkodzona podczas transportu?

Fragment ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny
Art.803.
§ 1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem roku.
§ 2. Termin przedawnienia zaczyna biec: w wypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub ubytku przesyłki – od dnia dostarczenia przesyłki; w wypadku całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem – od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona; we wszystkich innych wypadkach – od dnia wykonania zlecenia.
Art.804.
Roszczenia przysługujące spedytorowi przeciwko przewoźnikom i dalszym spedytorom, którymi się posługiwał przy przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, kiedy spedytor naprawił szkodę, albo od dnia, kiedy wytoczono przeciwko niemu powództwo.

A. Od dnia dostarczenia przesyłki.
B. Z chwilą, gdy wystąpiła szkoda podczas trwania przewozu.
C. Od dnia nadania przesyłki.
D. Z chwilą otrzymania zlecenia.
Organizacja transportu oraz o…

W firmie transportowej, nazwy oraz adresy współpracujących przedsiębiorstw (podwykonawców) zostały zastąpione numerami (losami) i umieszczone w pojemniku, z którego wylosowano trzy, z którymi firma nawiąże współpracę. Jaką metodę doboru podwykonawców zastosowano w tej firmie?

A. Maksimum-minimum
B. Losową
C. Średniej ważonej
D. Pozycjonowania
Organizacja transportu oraz o…

Odbiorca stwierdził szkodę w ładunku dostarczonym koleją w dniu jego wydaniu, tj. 11.01.2016 r. Zgodnie z regulaminem PKP Cargo dotyczącym przewozu przesyłek towarowych, odbiorca może wystąpić o ustalenie stanu przesyłki w terminie do

Fragment Regulaminu przewozu przesyłek towarowych PKP Cargo
Odbiorca po przejęciu przesyłki bez zastrzeżeń może żądać protokolarnego ustalenia stanu przesyłki, jeżeli stwierdzono ubytek, jej uszkodzenie niedające się zauważyć z zewnątrz, nie później jednak niż w ciągu siedmiu dni od dnia odbioru przesyłki licząc od godziny 0.01 dnia następnego po dniu odebrania przesyłki.

A. 17 stycznia 2016 r.
B. 19 stycznia 2016 r.
C. 18 stycznia 2016 r.
D. 20 stycznia 2016 r.
Organizacja transportu oraz o…

Z przedstawionego fragmentu oferty firmy spedycyjno-transportowej wynika, że oferuje ona

n n nn n nn
n Fragment ofertyn
n „JK spedycja i transport" oferuje szeroki zakres usług spedycyjnych i transportowych.
n Nasza oferta obejmuje:n
    n
  • konkurencyjne stawki frachtu morskiego dla realizowanych przewozów LCL (Less then Container Load),
  • n
  • dystrybucję ładunków transportem drogowym na terenie Europy,
  • n
  • skład celny na terenie Europy nadanych towarów,
  • n
  • odprawy celne we wszystkich głównych europejskich portach morskich.
  • n
n

A. morskie przewozy przesyłek drobnicowych w kontenerach.
B. portowe odprawy celne w Chinach.
C. kolejowe przewozy przesyłek w relacjach do i z Polski.
D. morskie przewozy tankowcami.
Organizacja transportu oraz o…

Spedytor otrzymał zlecenie na transport ładunku o dużych wymiarach i masie z relatywnie niskimi wydatkami, z nadawcy w Monachium do odbiorcy w Warszawie. Przy ocenie ofert przewoźników, w pierwszej kolejności rozważy przedsiębiorstwa specjalizujące się w transporcie

A. kolejowym
B. samochodowym
C. morskim
D. lotniczym
SPL.05 Pytanie 137
Organizacja transportu oraz o…

Jakie narzędzia marketingowe są zawarte w modelu 4 P?

A. produkt, cena, dystrybucja, promocja
B. reklama, cena, promocja, produkcja
C. zaopatrzenie, dystrybucja, produkcja, marża
D. publicity, produkt, dystrybucja, reklama
Organizacja transportu oraz o…

Gdy analiza SWOT w firmie wskazuje na znaczący wewnętrzny potencjał, a jednocześnie organizacja znajduje się w niekorzystnej sytuacji zewnętrznej, jaką strategię należy zastosować?

A. konkurencyjną
B. mini-mini
C. obronną
D. maxi-mini
Organizacja transportu oraz o…

W jakim terminie, zgodnie z Ogólnymi Polskimi Warunkami Spedycyjnymi, spedytor ma obowiązek udzielić odpowiedzi na złożoną reklamację?

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych

24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.

24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.

24.3. Procedura reklamacyjna związana z wykonywaniem przez spedytora funkcji przewoźnika umownego uregulowana jest odrębnymi przepisami.

A. 21 dni.
B. 30 dni.
C. 14 dni.
D. 7 dni.
Organizacja transportu oraz o…

Zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych termin zapłaty faktury nie może przekraczać

Art. 6. 1. Jeżeli strony transakcji handlowej nie przewidziały w umowie terminu zapłaty, wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, po upływie 30 dni liczonych od dnia spełnienia przez niego świadczenia, do dnia zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1, upływ 30 dni liczony jest od dnia zakończenia badania.
Art. 7. 1. W transakcjach handlowych – z wyłączeniem transakcji, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny – wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, chyba że strony uzgodniły wyższe odsetki, za okres od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) wierzyciel spełnił swoje świadczenie;
2) wierzyciel nie otrzymał zapłaty w terminie określonym w umowie.
2. Termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi, chyba że strony w umowie wyraźnie ustalą inaczej i pod warunkiem że ustalenie to nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.

A. 14 dni.
B. 30 dni.
C. 7 dni.
D. 60 dni.
Organizacja transportu oraz o…

Przedsiębiorstwo zajmujące się transportem stosuje narzut na zysk w wysokości 20% kosztów produkcji. Koszt jednostkowy wytworzenia ostatniej usługi transportowej wyniósł 1 420,00 zł, a usługa ta jest objęta 23% podatkiem VAT. Oblicz, jaka była wartość brutto zrealizowanej usługi?

A. 1 746,60 zł
B. 3 450,60 zł
C. 2 095,92 zł
D. 1 704,00 zł
Organizacja transportu oraz o…

Przewoźnik odnalazł utraconą przesyłkę po upływie roku od dnia wypłacenia odszkodowania odbiorcy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik powinien

Fragment ustawy Prawo przewozowe
Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu przesyłek
Art. 69. 2. Jeżeli przesyłka zostanie odnaleziona w ciągu roku od wypłaty odszkodowania, przewoźnik powinien niezwłocznie zawiadomić o tym uprawnionego.
3. W terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, uprawniony może żądać, aby wydano mu odnalezioną przesyłkę w jednym z punktów odprawy przesyłek za zwrotem otrzymanego od przewoźnika odszkodowania. W takim przypadku uprawniony zachowuje roszczenie z tytułu zwłoki w przewozie.
4. Jeżeli odnalezienie nastąpiło po upływie roku albo uprawniony nie zgłosił się w terminie określonym w ust. 3, przesyłka ulega likwidacji.

A. zatrzymać przesyłkę.
B. przekazać przesyłkę służbie celnej.
C. zlikwidować przesyłkę.
D. sprzedać przesyłkę.
Organizacja transportu oraz o…

Jak wygląda właściwa sekwencja wymiany dokumentów oraz działań między zleceniodawcą a zleceniobiorcą?

A. Oferta —> zapytanie o ofertę —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
B. Zapytanie o ofertę —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
C. Zamówienie —> zapytanie o ofertę —> oferta —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> realizacja usługi
D. Realizacja usługi —> oferta —> zamówienie —> potwierdzenie przyjęcia zamówienia —> zapytanie o ofertę
SPL.05 Pytanie 147
Organizacja transportu oraz o…

Styl negocjacji określany jako dominacja charakteryzuje się

A. dbałością o relacje między uczestnikami
B. dążeniem do zaspokojenia własnych potrzeb
C. uległością wobec partnera negocjacyjnego
D. dążeniem do spełnienia oczekiwań drugiej strony
Organizacja transportu oraz o…

Jakiego rodzaju ubezpieczenie wykorzystuje się w transporcie krajowym, aby chronić interesy osoby związanej z towarem w kontekście szkód materialnych, z którego można skorzystać po zgłoszeniu szkody w ładunku, niezależnie od odpowiedzialności przewoźnika?

A. OC przewoźnika
B. OC spedytora
C. "C" terms
D. CARGO
Organizacja transportu oraz o…

Która firma zrealizuje po najniższych kosztach całkowitych czynności związane z przewozem i składowaniem ładunku?

KosztyFirma IFirma IIFirma IIIFirma IV
przewozu200 000 zł191 000 zł210 000 zł230 000 zł
składowania105 000 zł100 000 zł110 000 zł59 000 zł

A. Firma II
B. Firma I
C. Firma III
D. Firma IV
Organizacja transportu oraz o…

W ramach formuły DDP, INCOTERMS 2020, oznacza to, że

A. sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru do wyznaczonego terminalu oraz jego rozładunek, po czym ryzyko za towary przechodzi na kupującego
B. sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do portu przeładunkowego oraz przygotowanie go do rozładunku, natomiast załadunek na statek i dalsza transportacja leży w gestii kupującego
C. sprzedający pokrywa koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi wskazanemu przez sprzedającego w określonym miejscu
D. sprzedający dostarcza towar do wskazanego miejsca przeznaczenia i udostępnia go kupującemu, oclony, na środku transportu, gotowy do rozładunku, a obowiązek rozładunku spoczywa na kupującym
Organizacja transportu oraz o…

Jaką funkcję rynku usług transportowych aktywuje podmiot, gdy przeszukuje oferty transportowe w różnych kierunkach przewozu ładunków i automatycznie ocenia przydatność tych usług transportowych w rynku?

A. Informacyjną
B. Regulacyjną
C. Realizacyjną
D. Weryfikacyjną
Organizacja transportu oraz o…

Której formuły handlowej Incoterms 2020 dotyczy opis w tabeli?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący. Kupujący ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu i poinformować sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku oraz terminie dostawy do portu.

A. FAS
B. CIF
C. CFR
D. FOB
Organizacja transportu oraz o…

Przedsiębiorstwo MIG zleciło spedytorowi zorganizowanie przewozu ładunku. Przewóz miał być zrealizowany 10 stycznia br. Na podstawie przedstawionego fragmentu OPWS określ, w jakiej formie i do kiedy zleceniodawca powinien złożyć reklamację do spedytora, który dostarczył do odbiorcy uszkodzony ładunek. Przedsiębiorstwo MIG o zaistniałej szkodzie dowiedziało się 11 stycznia bieżącego roku.

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS)
Reklamacje
§ 24
24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień, co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.

A. Reklamację należy złożyć na piśmie do 25 stycznia br.
B. Reklamację należy złożyć na piśmie do 17 stycznia br.
C. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 24 stycznia br.
D. Reklamację należy złożyć telefonicznie do 16 stycznia br.