Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Planowanie i prowadzenie żegl…

Na zestawie holowanym składającym się z holownika i dwóch barek bez napędu, płynącym w górę rzeki, należy stosować od strony holownika

A. długi hol i krótkie hole między statkami.
B. krótki hol i krótkie hole między statkami.
C. długi hol i długie hole między statkami.
D. krótki hol i długie hole między statkami.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Na bocznych szlakach żeglownych kanałów lub jezior kierunki "w górę" określa się według kryteriów z

A. północy na wschód.
B. południa na zachód.
C. północy na południe.
D. południa na wschód.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zestaw pchany to sztywno lub elastycznie połączone

A. formacje za statkiem o napędzie mechanicznym.
B. statki burtami.
C. formacje przed statkiem o napędzie mechanicznym.
D. statki za pomocą holów.
TWO.08 Pytanie 11
Planowanie i prowadzenie żegl…

Objętość wody przepływającej w jednostce czasu przez badany przekrój koryta nazywamy

A. odpływem.
B. spadem.
C. przepływem.
D. spływem.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Przedstawiony znak nakazu wskazuje

Ilustracja do pytania 12
A. przebieg szlaku żeglownego bliżej lewego brzegu.
B. miejsca niebezpieczne i przeszkody żeglugowe przy prawym brzegu.
C. prawą granicę szlaku żeglownego.
D. przejście szlaku żeglownego od lewego do prawego brzegu.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Południowy znak kardynalny w nocy charakteryzuje białe światło w sekwencji

A. MV(9) lub M(9), po których następuje zaciemnienie.
B. MV(6) lub M(6), po których bezpośrednio następuje długi błysk, a po nim zaciemnienie.
C. MV(3) lub M(3), po których następuje zaciemnienie.
D. MV lub M ciągłe.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Minimalna szerokość szlaku żeglownego w rzekach i kanałach określana jest

A. na poziomie znaku wolnej burty.
B. na wysokości znaku maksymalnego zanurzenia statku.
C. na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.
D. na wysokości wodnicy konstrukcyjnej statku.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Jeżeli przęsło mostu oznakowane jest przedstawionym na rysunku znakiem żeglugowym, to ruch statków dozwolony jest

Ilustracja do pytania 15
A. po uprzednim zatrzymaniu się.
B. w obu kierunkach.
C. w jednym kierunku.
D. pod warunkiem nadania sygnału dźwiękowego.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Który dokument zawiera informacje o zasadach transportu materiałów niebezpiecznych drogami żeglugi śródlądowej?

A. Międzynarodowa konwencja COTIF.
B. Umowa europejska ADN.
C. Unijna ramowa dyrektywa wodna.
D. Międzynarodowa konwencja MARPOL.
TWO.08 Pytanie 22
Planowanie i prowadzenie żegl…

Prędkość przepływu wody w rzece mierzy się za pomocą

A. higrometrów włosowych.
B. aerometrów ręcznych.
C. limnigrafów przybrzeżnych.
D. młynków hydrometrycznych.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Miejsce, wokół którego woda jest żeglowna, oznacza się znakiem

A. specjalnym.
B. odosobnionego niebezpieczeństwa.
C. o kształcie: dwie czarne kule - jedna nad drugą.
D. bezpiecznej, żeglownej wody.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Przebieg szlaku żeglownego bliżej prawego brzegu oznacza się tablicą

A. zieloną z białymi poziomymi pasami u góry i dołu albo zielona rama.
B. czerwoną z białymi poziomymi pasami u góry i dołu albo zielona rama.
C. czerwoną z białymi poziomymi pasami u góry i dołu albo czerwona rama.
D. czerwoną z białymi pionowymi pasami u góry i dołu albo zielona rama.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Który z zapisów jest prawidłowym oznaczeniem szerokości geograficznej określającej pozycję statku?

A. λ =114°23’30’’ E
B. φ=34°23’30’’ N
C. λ =14°23’30’’ E
D. φ=134°23’30’’ N
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zakaz wyprzedzania między zestawami na odcinkach oznakowanych znakiem żeglugowym zakazu dotyczy zestawów pchanych o

Ilustracja do pytania 27
A. kombinowanym układzie sczepiania.
B. długości nieprzekraczającej 110 m i szerokości nieprzekraczającej 12 m.
C. różnej długości i szerokości.
D. długości przekraczającej 110 m i szerokości przekraczającej 12 m.
TWO.08 Pytanie 30
Planowanie i prowadzenie żegl…

Higrometr włosowy służy do pomiaru

A. ciśnienia.
B. siły wiatru.
C. stanu chmur.
D. wilgotności.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Szerokość szlaku żeglownego na rzekach określana jest na

A. poziomie dna statku przy pełnym zanurzeniu.
B. wysokości skali maksymalnego zanurzenia statku.
C. poziomie znaku wolnej burty.
D. wysokości maksymalnej statku.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Drogami wodnymi z jeziora Gopło na Zalew Wiślany popłynie się

A. Kanałem Górnonoteckim, Kanałem Bydgoskim, Brdą, Wisłą, Nogatem.
B. Brdą, Kanałem Bydgoskim, Kanałem Ślesińskim, Wisłą, Nogatem.
C. Notecią, Kanałem Górnonoteckim, Kanałem Bydgoskim, Brdą, Wisłą, Nogatem.
D. Notecią, Kanałem Ślesińskim, Kanałem Jagiellońskim, Brdą, Wisłą, Nogatem.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Znak żeglugowy przedstawiony na rysunku informuje o

Ilustracja do pytania 35
A. zbliżaniu się do przeszkody zlokalizowanej na szlaku żeglownym.
B. przebiegu szlaku żeglownego blisko lewego brzegu.
C. miejscu postoju dla wszystkich typów statków.
D. miejscu niebezpiecznym blisko lewego brzegu.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Na mapie nawigacyjnej znak informujący o niebezpieczeństwie w kształcie "+" oznacza

A. skały, które się nie zanurzają.
B. głaz na równi zera mapy.
C. przeszkodę na głębokości określonej trałowaniem.
D. głaz podwodny, niebezpieczny dla żeglugi nawodnej.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Przedstawiony na rysunku znak, określający na rzekach o zmiennym poziomie wody wysokość prześwitu nad zwierciadłem wody odnosi się do rzędnej ustalonej względem poziomu

Ilustracja do pytania 38
A. średniej wody żeglownej.
B. wysokiej wody żeglownej.
C. maksymalnej wody spławnej.
D. niskiej wody spławnej.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Średnie zanurzenie statku oblicza się na podstawie odczytu podziałek

A. skali zanurzenia statku.
B. skali zanurzenia części dziobowej.
C. zanurzenia w obrębie ładowni, do której załadowano towar.
D. zanurzenia jednej burty.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Znak przedstawiony na rysunku umieszczony na wejściu do akwenu wodnego informuje o

Ilustracja do pytania 40
A. zamknięciu akwenu dla żeglugi.
B. zakazie zawracania jednostką.
C. konieczności zachowania ostrożności z powodu bliskości lewego brzegu.
D. zbliżaniu się jednostki do przejścia szlaku z lewego do prawego brzegu.