Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Planowanie i prowadzenie żegl…

Z panelu urządzenia przedstawionego na rysunku odczytuje się

Ilustracja do pytania 1
A. głębokość akwenu w sążniach.
B. prędkość statku w węzłach.
C. przebytą drogę w kilometrach.
D. pozycję na mapie w stopniach.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Na zestawie holowanym składającym się z holownika i dwóch barek bez napędu, płynącym w górę rzeki, należy stosować od strony holownika

A. długi hol i długie hole między statkami.
B. krótki hol i długie hole między statkami.
C. krótki hol i krótkie hole między statkami.
D. długi hol i krótkie hole między statkami.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statek dwuśrubowy, który wykonuje manewr wchodzenia do bocznej drogi wodnej z górnej wody, tak jak przedstawiono na rysunku, powinien manewrować za pomocą śrub w kolejności

Ilustracja do pytania 3
A. lewa wstecz, prawa stop.
B. prawa naprzód, lewa wstecz.
C. lewa naprzód, prawa wstecz.
D. prawa naprzód, lewa stop.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statki, które żądają od innych statków ochrony przed falowaniem, pokazują w dzień

A. niebieską tablicę.
B. tablice w poziome pasy czerwone nad białym.
C. dwa czerwono-białe stożki ustawione wierzchołkami do siebie.
D. dwa czerwono-białe stożki ustawione podstawami do siebie.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zobrazowanie ruchu rzeczywistego na ekranie radaru charakteryzuje się tym, że

A. pozycja statku jest niezależna od zobrazowania.
B. pozycja statku pozostaje nieruchomo w jednym miejscu na środku ekranu.
C. pozycja statku oraz echa przemieszczają się, zgodnie z parametrami ich ruchu.
D. pozycja statku nie ma znaczenia w określaniu zobrazowania.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Przed rzuceniem kotwicy należy

A. załączyć sprzęgło i przekładnie.
B. zabezpieczyć stopery.
C. zahamować łańcuchy hamulcem taśmowym i wyluzować je.
D. odkręcić hamulec tak, aby luzował się łańcuch.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zestaw pchany to sztywno lub elastycznie połączone

A. formacje za statkiem o napędzie mechanicznym.
B. formacje przed statkiem o napędzie mechanicznym.
C. statki za pomocą holów.
D. statki burtami.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Oznakowanie dzienne statku na postoju wykonującego prace lub sondowanie, informujące, że szlak żeglowny jest wolny dla przejścia statków z jednej strony przedstawia rysunek

Ilustracja do pytania 9
A. A.
B. B.
C. C.
D. D.
TWO.08 Pytanie 10
Planowanie i prowadzenie żegl…

Na statkach w manewrach cumowniczych przy podchodzeniu dziobem do nabrzeża, w pierwszej kolejności podaje się

A. szpring rufowy.
B. cumę rufową.
C. cumę dziobową.
D. szpring dziobowy.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach ratowniczych wykonanie pętli Williamsona pozwala na

A. wprowadzenie statku na swój własny ślad torowy.
B. wyprowadzenie statku z toru wodnego.
C. manewr zwrotu o kąt 90°.
D. wykonanie pętli o kąt 270°.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Punkt P6, zaznaczony na przedstawionym fragmencie mapy, informuje o

Ilustracja do pytania 12
A. pozycji obserwowanej statku.
B. lokalizacji pławy znaku pływającego.
C. kierunku nabieżnika.
D. pozycji zliczonej statku.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach odchodzenia od nabrzeża lewą burtą statkiem dwuśrubowym, na szpringu dziobowym należy wydać komendę

A. "ster lewo na burtę, prawa naprzód".
B. "ster zero, lewa naprzód".
C. "ster zero, obie naprzód".
D. "ster prawo na burtę, lewa naprzód".
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach odchodzenia od nabrzeża lewą burtą statkiem dwuśrubowym, na szpringu dziobowym należy wykonać następujące czynności:

A. prawy stop, ster wyłożyć na lewą burtę, lewy naprzód.
B. ster ustawić na zero, prawy naprzód.
C. lewy stop, ster wyłożyć lewo na burtę, prawy naprzód.
D. ster wyłożyć na prawą burtę, lewy naprzód.
TWO.08 Pytanie 16
Planowanie i prowadzenie żegl…

Podczas manewrów kotwicznych wykonuje się komendę

A. luzuj bober.
B. odbijacz z prawej.
C. bumsztak dość.
D. dziób na wodę.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Utrzymanie statku w odpowiedniej pozycji podczas operacji śluzowania można uzyskać, mocując niezbędne liny na

A. pachołkach cumowniczych.
B. kabestanie na dolnej głowie śluzy.
C. pływających beczkach cumowniczych.
D. dalbach i kabestanie.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Jeżeli w wyniku wypadku żeglugowego statek utracił zdolności manewrowe lub grozi mu zatonięcie, kierownik tego statku podejmuje przede wszystkim działania zmierzające do

A. usunięcia awarii i dokonywania napraw statku w ruchu.
B. usunięcia statku ze szlaku żeglownego na płytkie i bezpieczne miejsce.
C. ogłoszenia alarmu wodnego.
D. przypłynięcia do najbliższego portu lub przystani.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W zobrazowaniu ruchu rzeczywistego wszystkie echa mają poświaty odpowiadające ich

A. względnym wektorom ruchu.
B. rzeczywistym wektorom ruchu.
C. rzeczywistym trajektoriom ruchu.
D. względnym trajektoriom ruchu.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statek wychodzący z portu i kierujący się na lewo powinien nadawać sygnał obejmujący

A. 4 długie dźwięki i 2 krótkie dźwięki
B. 1 długi dźwięk i 2 krótkie dźwięki.
C. 2 długie dźwięki i 2 krótkie dźwięki.
D. 3 długie dźwięki i 2 krótkie dźwięki.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Które czynności należy wykonać, aby statkiem z napędem śrubowym wykonać manewr podejścia prawą burtą do nabrzeża, w sytuacji przedstawionej na rysunku?

Ilustracja do pytania 23
A. Wolno naprzód, ster lewo na burt, maszyna stop, podać szpring dziobowy.
B. Wolno naprzód, ster prawo na burt, podać cumę rufową.
C. Podać szpring dziobowy, ster prawo na burt, wolno naprzód, maszyna stop.
D. Podać szpring rufowy, ster lewo na burt, wolno naprzód.
Planowanie i prowadzenie żegl…

O czym informuje statek nadający sygnał dźwiękowy w następującej sekwencji "● ● ● ● ●"?

A. Nie mogę manewrować.
B. Moja maszyna pracuje wstecz.
C. Mam zamiar zawrócić w prawo.
D. Nie można mnie wyprzedzić.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statek, pośrednio lub bezpośrednio przycumowany do brzegu, powinien pokazywać w nocy

A. jasne zielone światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone od strony szlaku żeglownego.
B. jasne czerwone światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone od strony szlaku żeglownego.
C. dwa światła żółte, jedno na dziobie, drugie na rufie od strony szlaku żeglownego.
D. zwykłe białe światło widoczne ze wszystkich stron, umieszczone od strony szlaku żeglownego.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Holownik z napędem dwuśrubowym, holujący w górę rzeki, powinien być wyposażony w

A. krótki hol od holownika i długie hole między statkami.
B. długi hol od holownika i długie hole między statkami.
C. długi hol od holownika i krótkie hole między statkami.
D. krótki hol od holownika i krótkie hole między statkami.
TWO.08 Pytanie 28
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach odchodzenia od nabrzeża lewą burtą statkiem dwuśrubowym na szpringu dziobowym należy wydać komendę

A. ster prawo na burtę, lewa naprzód.
B. ster zero, lewa naprzód.
C. ster zero, obie naprzód.
D. ster lewo na burtę, prawa naprzód.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statki idące w górę, pozostawiając wolną drogę statkom idącym w dół ze swojej prawej burty, powinny w odpowiednim czasie z prawej burty pokazać

A. jasnoniebieską tablicę z białym migającym światłem.
B. czerwoną tablicę z czerwonym migającym światłem.
C. jasnoniebieską tablicę z niebieskim migającym światłem.
D. zieloną tablicę z zielonym migającym światłem.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statek poruszający się w strefie systemu rozgraniczenia ruchu powinien

A. wchodzić na tor kierunkowy pod jak największym kątem.
B. płynąć daleko od linii rozgraniczającej w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu tego toru.
C. trzymać się blisko linii rozgraniczającej.
D. płynąć właściwym torem kierunkowym w kierunku ruchu tego toru.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zorientowanie obrazu radarowego względem dziobu rozpoznaje się po

A. ustawieniu kreski kursowej wskazującej 90° na zewnętrznej skali kątowej.
B. poziomym ustawieniu kreski kursowej.
C. ustawieniu kreski kursowej wskazującej, w przypadku scentrowanego obrazu radarowego, 180° na zewnętrznej skali kątowej.
D. pionowym ustawieniu kreski kursowej wskazującej, w przypadku scentrowanego obrazu radarowego, 000° na zewnętrznej skali kątowej.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zestaw sprzężony to formacja składająca się z kilku statków

A. połączonych burtami znajdujących się przed statkiem o napędzie mechanicznym.
B. połączonych burtami znajdujących się za statkiem o napędzie mechanicznym.
C. holowanych przez statek o napędzie mechanicznym.
D. znajdujących się przed statkiem o napędzie mechanicznym.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Aby dobić statkiem do nabrzeża lewą burtą na stojącej wodzie, należy statek skierować tak, aby przedłużenie linii symetrii statku tworzyło z linią nabrzeża kąt około

A. 30°
B. 45°
C. 15°
D. 50°
Planowanie i prowadzenie żegl…

Jeżeli statek z napędem mechanicznym zbliży się nadmiernie do jednego z brzegów kanału i wystąpi odpychanie dziobu oraz przyciąganie rufy do bliższego brzegu, to wówczas należy

A. zwiększyć obroty śruby i ustawić ster w położeniu zerowym.
B. wychylić ster na brzeg przeciwny i zwiększyć obroty śruby.
C. wychylić ster w kierunku brzegu i zmniejszyć obroty śruby.
D. zmniejszyć obroty śruby i ustawić ster w położeniu zerowym.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Na wodach przybrzeżnych morskich, statek korzystający z systemów rozgraniczenia ruchu powinien

A. iść właściwym torem kierunkowym w ogólnym kierunku ruchu tego toru.
B. wychodzić lub wchodzić na tor kierunkowy pod jak największym kątem.
C. iść daleko od linii rozgraniczającej w przeciwnym kierunku ruchu tego toru.
D. trzymać się blisko linii lub strefy rozgraniczającej.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Przedstawiony na rysunku statek śródlądowy przy bocznym wietrze

Ilustracja do pytania 40
A. odpada dziobem od wiatru.
B. ustawia się dziobem na wiatr.
C. odpada rufą od wiatru.
D. ustawia się bokiem do wiatru.