Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Świadczenie usług w zakresie …

10-letni Karol jest dzieckiem z problemami ze słuchem i korzysta z aparatu słuchowego. Często spotyka się z przykrymi komentarzami ze strony rówieśników, przez co izoluje się i nie tworzy relacji z innymi dziećmi. Jaki problem chłopca można zidentyfikować na podstawie tego opisu?

A. Brak akceptacji swojej niepełnosprawności
B. Poczucie odrzucenia
C. Wytworzenie się postawy roszczeniowej
D. Niedostosowanie społeczne
Świadczenie usług w zakresie …

Terapeuta powiedział do swojego podopiecznego: Czuję się nieswojo, gdy używa Pan wulgaryzmów podczas moich zajęć. Proszę, aby Pan to zaprzestał. Jaką postawę wyraził terapeuta w tej wypowiedzi?

A. asertywną
B. agresywną
C. unikającą
D. uległą
Świadczenie usług w zakresie …

Terapeuta zajęciowy, rozmawiając z 12-letnią Anią, która ma niepełnosprawność intelektualną oraz nadpobudliwość emocjonalną, w celu lepszego zrozumienia przez nią prezentowanych informacji, powinien zastosować

A. gesty oraz mimikę, które towarzyszą słowom
B. wyłącznie komunikaty niewerbalne
C. wyłącznie komunikaty werbalne
D. proksemikę
Świadczenie usług w zakresie …

Jaką metodę aktywnego słuchania zastosował terapeuta zajęciowy, kierując do podopiecznego pytanie: Co masz na myśli, gdy mówisz, że to zadanie jest zbyt trudne?

A. Odzwierciedlenie
B. Parafrazę
C. Podsumowanie
D. Klaryfikację
Świadczenie usług w zakresie …

Podczas interakcji z osobą z znaczną niepełnosprawnością intelektualną, terapeuta powinien

A. korzystać z tablic z zapisem wybranych słów
B. wydawać jasne, powtarzalne polecenia wspierane gestem
C. rozszerzać swoje wypowiedzi, dostarczając jak najwięcej detali
D. umożliwić mu odczytywanie z ruchu warg
Świadczenie usług w zakresie …

Najlepszym sposobem na naukę asertywności oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych jest prowadzenie ich podczas treningu

A. higienicznego
B. interpersonalnego
C. budżetowego
D. kulinarnego
Świadczenie usług w zakresie …

Mieszkanka, która od 3 miesięcy przebywa w miejscu pomocy społecznej, odsuwa się od innych mieszkańców. Unika dużych grup ludzi, czuje się przerażona i zagubiona. Opisane postawy mogą sugerować, że podopieczna ma niezaspokojoną potrzebę

A. odżywiania
B. miłości
C. bezpieczeństwa
D. wypoczynku
Świadczenie usług w zakresie …

W początkowej fazie terapii zajęciowej, aby właściwie zaplanować działania terapeutyczne dla nowo przyjętego uczestnika, należy

A. ocenić umiejętności, którymi dysponuje
B. obiektywnie przedstawić mu jego trudności
C. nawiązać relację między nim a terapeutą
D. zachęcić go do podejmowania samodzielnych decyzji
Świadczenie usług w zakresie …

Terapeuta, który zwrócił się do podopiecznego słowami: Widzę, że czujesz się smutny z powodu braku możliwości wzięcia udziału w konkursie plastycznym, wykorzystał technikę aktywnego słuchania nazywaną

A. odzwierciedleniem
B. parafrazowaniem
C. potwierdzeniem
D. klarifikowaniem
Świadczenie usług w zakresie …

Podczas komunikacji z pacjentem w zaawansowanym stadium choroby Alzheimera, terapeutę należy

A. formułować krótkie i jasne zdania
B. wykorzystać metodę Blissa
C. gestykulować jak najwięcej oraz mówić głośno
D. nawiązywać do wspomnień z młodości pacjenta
Świadczenie usług w zakresie …

Na liście problemów dotyczących funkcjonowania psychicznego i społecznego uczestniczki zajęć w środowiskowym domu samopomocy typu A terapeuta zanotował: częste zakupy, zwłaszcza odzieży oraz kosmetyków, mimo braku dostępnych środków finansowych, pożyczanie pieniędzy od innych osób oraz narastające zadłużenie. Jakie w pierwszej kolejności działania powinien zaplanować terapeuta?

A. mieszkaniowy
B. higieniczny
C. budżetowy
D. asertywności
Świadczenie usług w zakresie …

Która z wypowiedzi terapeuty stanowi przykład konstruktywnej informacji zwrotnej w odniesieniu do podopiecznego, który używa wulgaryzmów wobec innych?

A. Proszę nie używać brzydkich słów. Jeśli nie zmieni Pan swojego zachowania, nie zapraszam na kolejne zajęcia.
B. Obraża Pan innych ludzi, uważam, że to negatywnie wpływa na atmosferę zajęć. Proszę zaprzestać używania wulgarnych wyrażeń.
C. Jest Pan niegrzeczny wobec innych i przeszkadza Pan w prowadzeniu zajęć. Proszę więcej nie przychodzić.
D. Pan ciągle przeklina, co denerwuje pozostałych uczestników zajęć. Dlaczego Pan tak się zachowuje?
MED.13 Pytanie 19
Świadczenie usług w zakresie …

Część procesu komunikacji, w której odbiorca przyjmuje przekaz i interpretuje go w kategorie myśli oraz emocji, nazywana jest

A. filtrowanie
B. sprzężenie
C. kodowanie
D. dekodowanie
Świadczenie usług w zakresie …

Specjalista, który nie uległ wpływowi podopiecznego i wciąż powtarzał ten sam argument podczas rozmowy, zastosował technikę wspierającą asertywne odmawianie, znaną jako

A. zasłona dymna
B. zdarta płyta
C. asertywne przyjęcie omyłki
D. otwarte drzwi
Świadczenie usług w zakresie …

Przedstawienie faktów w kontekście osobistych emocji oraz następstw określonego zachowania, a także zaproponowanie oczekiwanych działań na przyszłość, jest typowe dla sposobu udzielania informacji zwrotnej zgodnie

A. z metodą FUKO
B. z modelem Pendletona
C. z techniką Zacznij, Przestań, Kontynuuj
D. z metodą kanapki
Świadczenie usług w zakresie …

Terapeuta, który z opanowaniem przyjmuje krytykę, zgadza się z faktami w niej zawartymi oraz możliwymi skutkami swojego działania, słucha uważnie i nie interpretuje słów krytykującego, stosuje technikę asertywnego podejścia, nazywaną jako

A. zdarta płyta
B. otwarte drzwi
C. jujitsu
D. jestem słoniem
Świadczenie usług w zakresie …

Zespół uczestników środowiskowego domu samopomocy rodzaju A przygotowuje zupę jarzynową w kuchni. Jakimi słowami terapeuta powinien ich zachęcić do działania podczas zajęć?

A. Poczujecie wstyd, gdy nie zdołacie przygotować posiłku na czas dla wszystkich.
B. Na waszym miejscu z większym zaangażowaniem bym podszedł do pracy, żeby nie spotkał was śmiech.
C. W nagrodę otrzymacie dokładkę zupy po zakończeniu pracy.
D. Bardzo doceniam waszą precyzję, sądzę, że każdy z was będzie cieszył się smakiem zupy.
Świadczenie usług w zakresie …

Stosowanie przez terapeutę terminologii, która jest niezrozumiała dla pacjenta, w trakcie rozmowy na temat zdrowego stylu życia, stanowi barierę komunikacyjną?

A. fizyczną
B. kulturową
C. psychologiczną
D. semantyczną
Świadczenie usług w zakresie …

Podopieczna z nadwagą często nie uczestniczy w zajęciach z gimnastyki ogólnej, pomimo że zaakceptowała je w swoim indywidualnym planie wsparcia i aktywizacji. Terapeuta nie zmusza jej do brania w nich udziału, a jednocześnie nakłada na nią obowiązek częstszego uczestnictwa w warsztatach choreoterapii. Proponuje podejście do rozwiązania konfliktu określone jako

A. uleganie
B. unikanie
C. kompromis
D. rywalizacja
Świadczenie usług w zakresie …

Dzieląc się z podopiecznym swoimi obserwacjami w słowach: "Nie podoba mi się to, że się spóźniasz, jeśli będziesz punktualny, łatwiej będzie nam zrealizować plan zajęć", terapeuta zastosował

A. blokadę komunikacyjną
B. ocenianie
C. odzwierciedlanie zachowań
D. informację zwrotną
Świadczenie usług w zakresie …

Terapeuta, zwracając się do podopiecznej, mówi: Nie podoba mi się, że psujesz tę książkę, ponieważ również inni chcieliby z niej skorzystać, użył

A. aktywnego słuchania.
B. naganę z ostrzeżeniem.
C. informacji zwrotnej.
D. komentarza.
Świadczenie usług w zakresie …

Jaką metodę rozwiązania konfliktów wykorzystał terapeuta, zmieniając temat dyskusji i przechodząc do analizy problemu, w którym łatwiej można uzyskać porozumienie z uczestnikiem zajęć, aby odroczyć rozwiązanie konkretnego zagadnienia?

A. Dominację
B. Unikanie
C. Kompromis
D. Uleganie
Świadczenie usług w zakresie …

Zgodnie z regulacją Ministra Gospodarki, Pracy oraz Polityki Społecznej dotyczącą warsztatów terapii zajęciowej, dokumentacja odnosząca się do uczestnika warsztatu powinna zawierać dane dotyczące

A. współpracy z rodziną uczestnika
B. współpracy z pracownikiem socjalnym
C. historii leczenia psychiatrycznego
D. osiągniętego wykształcenia
MED.13 Pytanie 33
Świadczenie usług w zakresie …

Przykładem szumu psychologicznego, który utrudnia komunikację interpersonalną, jest

A. hałas w miejscu prowadzenia rozmowy
B. zbyt wysoka temperatura powietrza w pomieszczeniu
C. nadmierna ilość informacji zawarta w komunikacie
D. zbyt duża odległość pomiędzy rozmówcami
Świadczenie usług w zakresie …

Jakie działanie terapeuta zajęciowy powinien podjąć, jeśli podopieczny z zaburzeniami lękowymi wyraża obawy dotyczące uczestnictwa w grupowych zajęciach?

A. Zachęcić do natychmiastowego dołączenia do grupy
B. Zignorować obawy i kontynuować plan
C. Zrezygnować z zajęć grupowych
D. Zaproponować indywidualne spotkania terapeutyczne
Świadczenie usług w zakresie …

Aby zachęcić uczestnika do aktywnego działania oraz twórczości w czasie zajęć muzykoterapeutycznych i zredukować jego lęk związany z wystąpieniami publicznymi, terapeuta powinien

A. za każdym razem doceniać przejawy jego aktywności podczas zajęć
B. wskazywać na błędy, aby uniknąć ich w przyszłości
C. uzgodnić rodzaj nagrody materialnej z uczestnikiem i jego opiekunem
D. podkreślić uznanie i pochwałę grupy jako długoterminowy cel do osiągnięcia
MED.13 Pytanie 37
Świadczenie usług w zakresie …

W ramach komunikacji interpersonalnej, reakcja odbiorcy na przyjęty komunikat określana jest jako

A. sprzężeniem zwrotnym
B. szumem komunikacyjnym
C. dekodowaniem
D. kodowaniem
Świadczenie usług w zakresie …

Podopieczny stwierdził: Nie chcę brać udziału w tej wycieczce, gdyż ostatnio czuję się gorzej i nie mam siły na zbyt dużo chodzenia. Która z wypowiedzi terapeuty stanowi parafrazę tego, co powiedział podopieczny?

A. Proszę się nie obawiać, podczas tej wycieczki nie będzie potrzeby dużo chodzić
B. Rozumiem, że nie chce Pan uczestniczyć w wycieczce z powodu obniżonej kondycji
C. Proszę mi wyjaśnić, jakie trudności odczuwa Pan w trakcie chodzenia
D. Dlaczego Pan narzeka? Z Pana kondycją nie jest tak źle, a ruch jest korzystny dla zdrowia