Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Montaż i eksploatacja urządze…

Podczas przeglądu elektrycznego napędu zwrotnicowego typu JEA29 (dotyczy również EEA4) dokonano pomiaru wysokości suwaków kontrolnych. Zmierzona wartość 29,5 mm

§ 58. Przegląd napędów zwrotnicowych
1.Zestaw dodatkowych zabiegów utrzymaniowych dla napędów zwrotnicowych typu JEA29 oraz EEA4 (wraz ze wszelkimi podtypami) polega na sprawdzeniu czy:
1) kanały prowadzące suwaki kontrolne, które powinny posiadać głębokość od 40,2 do 41,2 mm; przy zużyciu ponad 41,2 mm należy dokonać regeneracji kanału;
2) wysokość suwaków kontrolnych, która powinna wynosić 30±0,2 mm; przy zużyciu do 29,6 mm należy suwaki wymienić lub napęd umieścić w rozjazdach bez kontroli iglic;
3) hak kolysek kontaktowej, w skrajnym położeniu napędu, zapada na głębokość 8 - 11 mm;
4) luz w zagłębieniu między hakiem kolysek kontaktowej a ścianką wycięcia w suwaku kontrolnym iglicy przylegającej powinien wynosić 1-3 mm;
5) rozwarcie styków kontrolnych, gdy hak znajduje się na głębokości minimum 4 mm,

A. jest niepoprawna, należy dokonać wymiany suwaków kontrolnych.
B. jest niepoprawna, należy dokonać regulacji napędu zwrotnicowego.
C. jest poprawna.
D. mieści się w granicy tolerancji.
Montaż i eksploatacja urządze…

Według zapisów fragmentu instrukcji Ie-12 opórka zastawki zrywania pędni w napędach zabudowanych w rozjazdach o skoku iglicy 140 mm powinna mieć szerokość

§ 41. Przegląd napędów: zwrotnicowego i wykolejnicowego oraz wykolejnic
2.Podczas przeglądu należy zwrócić uwagę na:
1) wypoziomowanie napędu względem rozjazdu, ewentualne nieprawidłowości należy skorygować;
2) suwaki kontrolne (o ile występują). Nasadki nie powinny być luźne na połączeniach nitowych w przypadku stwierdzenia luzów suwaki kontrolne należy wymienić;
3) sprawdzić opórkę zastawki zerwania pędni. Opórka zerwania pędni powinna mieć szerokość 120 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku 160mm lub szerokość równą 80 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku iglic 140mm. W przypadku wymiarów innych niż opisane powyżej opórkę należy wymienić.
3.Sprawdzić działanie zastawki zerwania pędni, przy zatrzymaniu się napędu ramię dźwigienki zastawki zerwania pędni powinno zaczepić o opórkę min 10 mm w tym czasie hak zamknięcia nastawczego zwrotnicy zamykający iglicę powinien obejmować obórkę na długości nie mniejszej niż 20mm, a w zamknięciu nastawczym suwakowym skrzydełko klamry zamykającej powinno opierać się o suwak na długości nie mniejszej niż 5 mm. W przypadku braku wymaganej minimalnej drogi oporowej klamry (zachodzenia haka za opórkę) sprawdzamy pręt nastawczy czy nie ma luzów, jeżeli nie ma to powiadamiamy niezwłocznie toromistrza celem sprawdzenia rozjazdu.

A. 10 ± 0,4 mm
B. 20 ± 0,4 mm
C. 120 ± 0,4 mm
D. 80 ± 0,4 mm
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-12 sprawdzenie poprawnego osadzenia łączników szynowych w otworach w szyjce szyny należy wykonać podczas konserwacji i przeglądów

A. urządzeń zdalnego sterowania.
B. przytorowych urządzeń SHP.
C. układów kontroli niezajętości rozjazdów.
D. dławików torowych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem Załącznika nr 1 do instrukcji Ie-12 konserwacji układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów dokonuje się raz na

§§ instrukcji
Ie-12 (E-24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone
z eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
58
ust. 1-4
i 7-10
Przegląd elektrycznych napędów zwrotnicowych,
w tym: Przegląd napędów zwrotnicowych
1 raz/rok1 raz/rok3
ust. 5Sprawdzenie sił nastawczych w elektrycznych napędach zwrotnicowych (dotyczy również napędów wykolejnicowych)1 raz/3 mies.-2
ust. 6Sprawdzenie sił trzymania w elektrycznych napędach zwrotnicowych1 raz/2 lata-2
59Konserwacja kontrolerów położenia iglic1 raz/1 mies.
60Przegląd kontrolerów położenia iglic1 raz/3 mies.-
61Konserwacja układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów1 raz/mies.-3
62Przegląd układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów (wiosną i jesienią)1 raz/6 mies.1 raz/rok3
63Przegląd szaf torowych (kontenerów)1 raz/3 mies.1 raz/rok

A. kwartał.
B. rok.
C. miesiąc.
D. pół roku.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z fragmentem instrukcji Ie-12 przegląd nastawnicy pulpitu nastawczego i planu świetlnego urządzeń wyłączonych z eksploatacji należy przeprowadzić

Częstotliwość podstawowych zabiegów konserwacji i przeglądów urządzeń srk
§§ in-
strukcji
Ie-12 (E-
24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone z
eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
59Konserwacja kontrolerów położenia iglic1raz/1mies.
60Przegląd kontrolerów położenia iglic1raz/3mies.-
61Konserwacja układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów1raz/mies.-3
62Przegląd układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów (wio-
sną i jesienią)
1raz/6mies.1raz/rok3
63Przegląd szaf torowych (kontenerów)1raz/3mies.1raz/rok
64Przegląd dławików torowych1raz/rok1raz/rok3
65Konserwacja nastawnicy, pulpitu nastawczego i planu świetl-
nego
1raz/mies.-
66Przegląd nastawnicy, pulpitu nastawczego i planu świetlnego1raz/rok1raz/rok
67Konserwacja urządzeń sbl1raz/mies.-
68Przegląd i pomiary kontrolne urządzeń sbl, w tym:1raz/rok5
Dla sbl bez bezzłączowych układami kontroli niezajętości1raz/3mies.-
Dla sbl z bezzłączowymi układami kont. niez. V 140 km/h1raz/mies.
69Konserwacja elektromagnesu shp1raz/mies.-
70Przegląd elektromagnesów shp1raz/6mies.-3

A. 1 raz na rok.
B. 4 razy w roku.
C. 2 razy w roku.
D. 1 raz na miesiąc.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zapisy o rozpoczęciu wykonywania zabiegów obsługi technicznej urządzeń wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej należy dokonać w

A. dokumentacji techniczno-ruchowej SBL.
B. książce kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
C. protokole sprawdzania urządzeń SBL.
D. wykazie urządzeń podlegających badaniom diagnostycznym.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zamieszczonymi wytycznymi automatyk może przystąpić do pracy w czynnych urządzeniach po uzyskaniu zgody od

Pracownik obsługi technicznej, diagnostycznej lub pracownik wykonawcy robót może zdjąć plomby, otworzyć kłódki (zamknięcia), przystąpić do wykonywania zabiegów obsługi technicznej, diagnostycznej lub robót dopiero wtedy, gdy wykona przepisowy zapis określający zakres, miejsce i cel wykonywanych czynności, wprowadzone obostrzenia oraz sposób porozumiewania się i środki łączności z personelem obsługi i otrzyma pozwolenie w formie zapisu w książce kontroli urządzeń, od właściwego dla miejsca wykonywania czynności pracownika obsługi. Jeżeli czynności te mają być wykonane w nastawni wykonawczej lub na posterunku odstępowym, a ich zakres wymaga pozwolenia dyżurnego ruchu, to nastawniczemu (dyżurnemu ruchu posterunku odstępowego) nie wolno zezwolić na ich rozpoczęcie przed uzyskaniem zgody od właściwych dla miejsca wykonywania czynności dyżurnych ruchu. Dyżurny ruchu nastawni dysponującej zapisuje w odpowiednich książkach prowadzenia ruchu wydane zezwolenie tylko w tym przypadku, gdy zakres prac wymaga wprowadzenia obostrzeń w ruchu pociągów. Jeżeli roboty, zabiegi obsługi technicznej lub diagnostycznej mają być wykonywane w urządzeniach w obszarze zdalnego sterowania, to każdorazowo na ich rozpoczęcie jest wymagane uzyskanie pozwolenia dyżurnego ruchu w centrum sterowania, któremu ten obszar podlega.

A. dyspozytora w formie zapisu.
B. dyżurnego ruchu w formie ustnej.
C. nastawniczego w formie ustnej.
D. dyżurnego ruchu w formie zapisu.
Montaż i eksploatacja urządze…

Ryglowanie zwrotnicy

A. zapewnia kontrolę położenia iglic i zamykanie ich w położeniach krańcowych.
B. zabezpiecza pociąg przed najechaniem na niego taboru z toru bocznego.
C. powoduje zamknięcie zamknięcia nastawczego.
D. zwalnia zamknięcie następnej zwrotnicy w realizowanej drodze przebiegu zgodnie z tablicą zależności.
Montaż i eksploatacja urządze…

W semaforze odstępowym 220 wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej nastąpiło przepalenie żarówki światła pomarańczowego. Skutkiem tego jest

Ilustracja do pytania 17
A. świecenie światła ciągłego zielonego na semaforze 220
B. wyświetlenie światła pomarańczowego na semaforze A
C. wyświetlenie sygnału „Stój” na semaforze 220
D. całkowite wygaszenie świateł semafora 220
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do instrukcji Ie-12 (E-24) częstotliwość przeprowadzania przeglądu rygla urządzeń srk wynosi

Załącznik nr 1
do Instrukcji Ie-12 (E-24)
Częstotliwość podstawowych zabiegów konserwacji i przeglądów urządzeń srk
§§ in-
strukcji
Ie-12 (E-
24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone z
eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
27Konserwacja zwrotnicowego zamka trzpieniowego oraz zamka wykolejnicowego1raz/2mies.-
28Przegląd zamka trzpieniowego, zamka wykolejnicowego oraz spony iglicowej1raz/rok1raz/rok
29Konserwacja zamka ryglowego1raz/mies.-
30Przegląd zamka ryglowego1raz/rok1raz/rok
31Konserwacja skrzyni kluczowej płaskiej1raz/6mies.-
32Przegląd skrzyni kluczowej płaskiej1raz/rok1raz/rok3
33Konserwacja aparatu kluczowego1raz/6mies.-
34Przegląd aparatu kluczowego1raz/rok1raz/rok3
35Konserwacja szyny izolowanej z przyciskiem1raz/mies.-
36Przegląd szyny izolowanej z przyciskiem1raz/rok-1
37Konserwacja tras pędniowych1raz/3mies.-
38Przegląd tras pędniowych1raz/rok-
39Konserwacja napędu zwrotnicowego i wykolejnicowego:
Dla napędu zwrotnicowego
Dla napędu wykolejnicowego

1raz/mies.
1raz/3mies
40Konserwacja wykolejnicy1raz/3mies.-
41Przegląd napędów: zwrotnicowego, wykolejnicowego oraz wykolejnicy1raz/rok1raz/rok3
42Konserwacja rygla1raz/mies.-
43Przegląd rygla1raz/rok1raz/rok3
44Konserwacja nastawnicy mechanicznej1raz/2mies.-

A. 1 raz na rok.
B. 1 raz na 3 miesiące.
C. 1 raz na miesiąc.
D. 1 raz na 6 miesięcy.
Montaż i eksploatacja urządze…

Półsamoczynna blokada liniowa powinna spełniać warunek:

A. zadziałanie urządzeń (zastawka) umożliwiających zwolnienie odstępu blokowego powinno następować samoczynnie po najechaniu pierwszą osią na urządzenia oddziaływania znajdujące się za semaforem.
B. brak obrazu sygnałowego na semaforze wjazdowym posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego powinno skutkować wykazywaniem zajętości odcinka oddziaływania za tym semaforem.
C. sygnał zezwalający na semaforze stojącym na początku odstępu, może być podany dopiero po zwolnieniu tego odstępu i osłonięciu pociągu sygnałem „stój” na końcu odstępu.
D. potwierdzenie przybycia pociągu do posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego może nastąpić dopiero po zwolnieniu przebiegu.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podzespołem pozwalającym uzyskać prawidłową wartość siły trzymania w elektrycznym napędzie zwrotnicowym jest

A. przekładnia mechaniczna.
B. siłownik hydrauliczny.
C. sprzęgło zaporowe.
D. urządzenie sterująco-nastawcze.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie fragmentu instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego określ, w wyniku uszkodzenia którego elementu należy wymienić dźwignię kątową.

Fragment instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego
6) sprawdzić dźwigienki zastawki zerwania pędni. Nie powinny być uszkodzone i zablokowane na osi. W przypadku uszkodzonych dźwigienek należy wymienić całą dźwignię kątową, w przypadku zablokowania ich na osi należy dokonać demontażu, oczyszczenia, smarowania i ponownego montażu.

Ilustracja do pytania 25
A. Elementu A
B. Elementu B
C. Elementu C
D. Elementu D
Montaż i eksploatacja urządze…

Oględziny szczęki, szyny jezdnej podnoszonej, łączników szynowych i odciągów, spoiny ramy odciągów i prętów dystansowych pod względem pęknięć i deformacji są przeprowadzane podczas obsługi technicznej

A. wykolejnicy.
B. napędów zwrotnicowych.
C. hamulców torowych.
D. zamka trzpieniowego.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podczas wyjazdu pociągu na szlak powinna zostać zwolniona zastawka nad blokiem początkowym po

A. zwolnieniu przebiegu.
B. zmianie obrazu semafora wyjazdowego na „Stój”.
C. cofnięciu drążka przebiegowego do stanu zasadniczego.
D. zablokowaniu bloku początkowego na nastawni wyprawiającej pociąg.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zabiegi związane z obsługą przekaźników OTP typu JRK, RK, JRF, ERE zgodnie z zamieszczonym fragmentem instrukcji Ie-12 powinny być dokonywane co

Przekaźniki typu zamkniętego podlegają zabiegom obsługi technicznej przekaźników (OTP), w ramach której należy sprawdzić ich charakterystyki elektryczne i mechaniczne, w zależności od ich typu, z dokładnością sześciu miesięcy, w następujących okresach:
1)co 5 lat przekaźniki typu JRJ, JRR i JRG ze stykami (C - C);
2)co 6 lat przekaźniki typu JRB, JRC, JRY i JRV;
3)co 10 lat przekaźniki typu JRM;
4)co 12 lat przekaźniki typu JRK, RK, JRF, ERF, ERE oraz JRG ze stykami (Ag - Ag);
5)co 10 lat zestawy wtykowe ERL stosowane w sbl, oraz dodatkowo po każdej naprawie lub regulacji.

A. 5 lat.
B. 6 lat.
C. 12 lat.
D. 10 lat.
Montaż i eksploatacja urządze…

W którym miejscu należy dokonywać pomiaru widoczności wskazań świateł na sygnalizatorze (miejsce pomiaru oznaczono fioletowym punktem) zgodnie z instrukcją?

Fragment instrukcji
4.Należy sprawdzić widoczność wskazań sygnalizatora z miejsca obok prawego toku szynowego, patrząc w kierunku jazdy, w odległości równej minimalnej widoczności sygnałów danego sygnalizatora. Widoczność sygnałów przy największej dozwolonej prędkości (V) wyrażonej w [km/h], zbliżania się pociągów do sygnalizatora powinna wynosić:
1)dla semaforów wjazdowych:
a)na liniach magistralnych i pierwszorzędnych – co najmniej 400 [m] przy prędkościach i warunków bezpiecznej jazdy pojazdu kolejowego do 120 [km/h] włącznie i co najmniej 10xV/3 [m] przy prędkościach większych od 120 [km/h],
b)na liniach drugorzędnych – co najmniej 300 [m],
c)na liniach znaczenia miejscowego – co najmniej 100 [m];
2)dla semaforów wyjazdowych (wyjazdowych grupowych) i drogowskazowych przy torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych, po których odbywają się przebiegi bez zatrzymania oraz dla semaforów odstępowych obsługiwanych i samoczynnych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
3)dla semaforów wyjazdowych przy torach, po których nie odbywają się przebiegi bez zatrzymania, dla semaforów zaporowych oraz wszystkich semaforów na liniach znaczenia miejscowego – nie mniej niż 50 [m];
4)dla tarcz ostrzegawczych i tarcz ostrzegawczych przejazdowych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
5)dla tarcz manewrowych – nie mniej niż 50 [m];

A. W miejscu 3.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. W miejscu 1.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. W miejscu 4.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. W miejscu 2.
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie zamieszczonego fragmentu instrukcji Ie-12 prawidłowa siła trzymania napędu rozpruwalnego normalnobieżnego EEA4 powinna zamknąć się w przedziale

Prawidłowe wartości sił trzymania dla napędów rozpruwalnych:
1) min 4,5 kN - dla napędów JEA29 w torach głównych zasadniczych;
2) min 4,0 kN - dla napędów JEA29 normalnobieżnych i wolnobieżnych w pozostałych torach;
3) dla napędów JEA29 szybkobieżnych – wg obowiązujących DTR;
4) od 5,5 kN do 7,0 kN - dla napędów normalnobieżnych EEA40, EEA4 i EEA42;
5) od 7 kN do 8,5 kN - dla napędów wolnobieżnych EEA40, EEA41 i 42;
6) od 4,5k N do 6,0 kN - dla napędów szybkobieżnych EEA40, EEA42;

A. 5,5 kN ÷ 7,0 kN
B. 4,5 kN ÷ 5,5 kN
C. 3,5 kN ÷ 4,5 kN
D. 7,0 kN ÷ 8,5 kN
Montaż i eksploatacja urządze…

Jaki jest stan bloków półsamoczynnej elektromechanicznej blokady liniowej, jeżeli pociąg wyjechał ze stacji A w kierunku stacji B i znajduje się na szlaku?

StanStacja AStacja B
odblokowanyzablokowanyodblokowanyzablokowany
A.Po, Poz, Ko--Po, Poz, Ko
B.PozPo, KoPo, KoPoz
C.Po, KoPozPozPo, Ko
D.-Po, Poz, KoPo, Poz, Ko-

Ilustracja do pytania 37
A. Stan D
B. Stan A
C. Stan C
D. Stan B
Montaż i eksploatacja urządze…

Na przedstawionym schemacie blokady stacyjnej cyfrą 1 oznaczono

Ilustracja do pytania 38
A. blok dania nakazu na przebieg spod semafora A<sup>1/2</sup>.
B. blok otrzymania nakazu na przebieg a<sup>1</sup>.
C. zestyki drążka przebiegowego a<sup>1</sup>.
D. zestyki własne bloku dania nakazu na przebieg spod semafora A<sup>1/2</sup>.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podstawą do wykonywania zmian w istniejących zależnościach czynnych urządzeń srk jest

A. zgoda naczelnika ds. automatyki po uzyskaniu pozytywnej opinii kontrolera ds. automatyki.
B. decyzja dyrektora zakładu na wniosek głównego inżyniera ds. automatyki.
C. wniosek i zalecenia zawarte w protokole z badań diagnostycznych urządzeń srk.
D. zatwierdzony projekt techniczny wykonany przez osobę uprawnioną w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.