Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Montaż i eksploatacja urządze…

Podczas przeglądu elektrycznego napędu zwrotnicowego typu JEA29 (dotyczy również EEA4) dokonano pomiaru wysokości suwaków kontrolnych. Zmierzona wartość 29,5 mm

§ 58. Przegląd napędów zwrotnicowych
1.Zestaw dodatkowych zabiegów utrzymaniowych dla napędów zwrotnicowych typu JEA29 oraz EEA4 (wraz ze wszelkimi podtypami) polega na sprawdzeniu czy:
1) kanały prowadzące suwaki kontrolne, które powinny posiadać głębokość od 40,2 do 41,2 mm; przy zużyciu ponad 41,2 mm należy dokonać regeneracji kanału;
2) wysokość suwaków kontrolnych, która powinna wynosić 30±0,2 mm; przy zużyciu do 29,6 mm należy suwaki wymienić lub napęd umieścić w rozjazdach bez kontroli iglic;
3) hak kolysek kontaktowej, w skrajnym położeniu napędu, zapada na głębokość 8 - 11 mm;
4) luz w zagłębieniu między hakiem kolysek kontaktowej a ścianką wycięcia w suwaku kontrolnym iglicy przylegającej powinien wynosić 1-3 mm;
5) rozwarcie styków kontrolnych, gdy hak znajduje się na głębokości minimum 4 mm,

A. jest niepoprawna, należy dokonać wymiany suwaków kontrolnych.
B. mieści się w granicy tolerancji.
C. jest poprawna.
D. jest niepoprawna, należy dokonać regulacji napędu zwrotnicowego.
Montaż i eksploatacja urządze…

Według zapisów fragmentu instrukcji Ie-12 opórka zastawki zrywania pędni w napędach zabudowanych w rozjazdach o skoku iglicy 140 mm powinna mieć szerokość

§ 41. Przegląd napędów: zwrotnicowego i wykolejnicowego oraz wykolejnic
2.Podczas przeglądu należy zwrócić uwagę na:
1) wypoziomowanie napędu względem rozjazdu, ewentualne nieprawidłowości należy skorygować;
2) suwaki kontrolne (o ile występują). Nasadki nie powinny być luźne na połączeniach nitowych w przypadku stwierdzenia luzów suwaki kontrolne należy wymienić;
3) sprawdzić opórkę zastawki zerwania pędni. Opórka zerwania pędni powinna mieć szerokość 120 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku 160mm lub szerokość równą 80 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku iglic 140mm. W przypadku wymiarów innych niż opisane powyżej opórkę należy wymienić.
3.Sprawdzić działanie zastawki zerwania pędni, przy zatrzymaniu się napędu ramię dźwigienki zastawki zerwania pędni powinno zaczepić o opórkę min 10 mm w tym czasie hak zamknięcia nastawczego zwrotnicy zamykający iglicę powinien obejmować obórkę na długości nie mniejszej niż 20mm, a w zamknięciu nastawczym suwakowym skrzydełko klamry zamykającej powinno opierać się o suwak na długości nie mniejszej niż 5 mm. W przypadku braku wymaganej minimalnej drogi oporowej klamry (zachodzenia haka za opórkę) sprawdzamy pręt nastawczy czy nie ma luzów, jeżeli nie ma to powiadamiamy niezwłocznie toromistrza celem sprawdzenia rozjazdu.

A. 10 ± 0,4 mm
B. 120 ± 0,4 mm
C. 80 ± 0,4 mm
D. 20 ± 0,4 mm
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-12 sprawdzenie poprawnego osadzenia łączników szynowych w otworach w szyjce szyny należy wykonać podczas konserwacji i przeglądów

A. przytorowych urządzeń SHP.
B. urządzeń zdalnego sterowania.
C. układów kontroli niezajętości rozjazdów.
D. dławików torowych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem Załącznika nr 1 do instrukcji Ie-12 konserwacji układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów dokonuje się raz na

§§ instrukcji
Ie-12 (E-24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone
z eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
58
ust. 1-4
i 7-10
Przegląd elektrycznych napędów zwrotnicowych,
w tym: Przegląd napędów zwrotnicowych
1 raz/rok1 raz/rok3
ust. 5Sprawdzenie sił nastawczych w elektrycznych napędach zwrotnicowych (dotyczy również napędów wykolejnicowych)1 raz/3 mies.-2
ust. 6Sprawdzenie sił trzymania w elektrycznych napędach zwrotnicowych1 raz/2 lata-2
59Konserwacja kontrolerów położenia iglic1 raz/1 mies.
60Przegląd kontrolerów położenia iglic1 raz/3 mies.-
61Konserwacja układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów1 raz/mies.-3
62Przegląd układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów (wiosną i jesienią)1 raz/6 mies.1 raz/rok3
63Przegląd szaf torowych (kontenerów)1 raz/3 mies.1 raz/rok

A. kwartał.
B. miesiąc.
C. rok.
D. pół roku.
Montaż i eksploatacja urządze…

Symbole graficzne w kolorze żółtym przedstawione na rysunku, stosowane na komputerowych pulpitach z blokadą samoczynną informują, że

Ilustracja do pytania 7
A. trwa zwalnianie blokady od stacji A do stacji B.
B. żądano ustawienia kierunku blokady od stacji A do stacji B.
C. blokada od stacji A do stacji B jest w stanie neutralnym.
D. ustawiono kierunek blokady od stacji A do stacji B.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-4 urządzenia mechaniczne scentralizowane sterowania ruchem kolejowym mają zastosowanie

A. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 140 km/h.
B. niezależnie od prędkości kursujących pociągów.
C. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 150 km/h.
D. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 160 km/h.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z fragmentem instrukcji Ie-12 przegląd nastawnicy pulpitu nastawczego i planu świetlnego urządzeń wyłączonych z eksploatacji należy przeprowadzić

Częstotliwość podstawowych zabiegów konserwacji i przeglądów urządzeń srk
§§ in-
strukcji
Ie-12 (E-
24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone z
eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
59Konserwacja kontrolerów położenia iglic1raz/1mies.
60Przegląd kontrolerów położenia iglic1raz/3mies.-
61Konserwacja układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów1raz/mies.-3
62Przegląd układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów (wio-
sną i jesienią)
1raz/6mies.1raz/rok3
63Przegląd szaf torowych (kontenerów)1raz/3mies.1raz/rok
64Przegląd dławików torowych1raz/rok1raz/rok3
65Konserwacja nastawnicy, pulpitu nastawczego i planu świetl-
nego
1raz/mies.-
66Przegląd nastawnicy, pulpitu nastawczego i planu świetlnego1raz/rok1raz/rok
67Konserwacja urządzeń sbl1raz/mies.-
68Przegląd i pomiary kontrolne urządzeń sbl, w tym:1raz/rok5
Dla sbl bez bezzłączowych układami kontroli niezajętości1raz/3mies.-
Dla sbl z bezzłączowymi układami kont. niez. V 140 km/h1raz/mies.
69Konserwacja elektromagnesu shp1raz/mies.-
70Przegląd elektromagnesów shp1raz/6mies.-3

A. 1 raz na rok.
B. 4 razy w roku.
C. 2 razy w roku.
D. 1 raz na miesiąc.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zamieszczonymi wytycznymi automatyk może przystąpić do pracy w czynnych urządzeniach po uzyskaniu zgody od

Pracownik obsługi technicznej, diagnostycznej lub pracownik wykonawcy robót może zdjąć plomby, otworzyć kłódki (zamknięcia), przystąpić do wykonywania zabiegów obsługi technicznej, diagnostycznej lub robót dopiero wtedy, gdy wykona przepisowy zapis określający zakres, miejsce i cel wykonywanych czynności, wprowadzone obostrzenia oraz sposób porozumiewania się i środki łączności z personelem obsługi i otrzyma pozwolenie w formie zapisu w książce kontroli urządzeń, od właściwego dla miejsca wykonywania czynności pracownika obsługi. Jeżeli czynności te mają być wykonane w nastawni wykonawczej lub na posterunku odstępowym, a ich zakres wymaga pozwolenia dyżurnego ruchu, to nastawniczemu (dyżurnemu ruchu posterunku odstępowego) nie wolno zezwolić na ich rozpoczęcie przed uzyskaniem zgody od właściwych dla miejsca wykonywania czynności dyżurnych ruchu. Dyżurny ruchu nastawni dysponującej zapisuje w odpowiednich książkach prowadzenia ruchu wydane zezwolenie tylko w tym przypadku, gdy zakres prac wymaga wprowadzenia obostrzeń w ruchu pociągów. Jeżeli roboty, zabiegi obsługi technicznej lub diagnostycznej mają być wykonywane w urządzeniach w obszarze zdalnego sterowania, to każdorazowo na ich rozpoczęcie jest wymagane uzyskanie pozwolenia dyżurnego ruchu w centrum sterowania, któremu ten obszar podlega.

A. dyspozytora w formie zapisu.
B. dyżurnego ruchu w formie zapisu.
C. nastawniczego w formie ustnej.
D. dyżurnego ruchu w formie ustnej.
Montaż i eksploatacja urządze…

Ryglowanie zwrotnicy

A. zabezpiecza pociąg przed najechaniem na niego taboru z toru bocznego.
B. zapewnia kontrolę położenia iglic i zamykanie ich w położeniach krańcowych.
C. powoduje zamknięcie zamknięcia nastawczego.
D. zwalnia zamknięcie następnej zwrotnicy w realizowanej drodze przebiegu zgodnie z tablicą zależności.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zwolnienie drogi przebiegu spod semafora L1/2 na tor stacyjny nr 2 bez zastosowania zwalniania sekcyjnego następuje z chwilą

Ilustracja do pytania 18
A. najechania pierwszą osią pociągu na element oznaczony symbolem I
B. najechania pierwszą osią pociągu na element oznaczony symbolem c<sup>2</sup>d
C. zjechania ostatnią osią pociągu z elementu oznaczonego symbolem c<sup>2</sup>d
D. zjechania ostatnią osią pociągu z elementu oznaczonego symbolem I
Montaż i eksploatacja urządze…

W semaforze odstępowym 220 wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej nastąpiło przepalenie żarówki światła pomarańczowego. Skutkiem tego jest

Ilustracja do pytania 19
A. całkowite wygaszenie świateł semafora 220
B. świecenie światła ciągłego zielonego na semaforze 220
C. wyświetlenie światła pomarańczowego na semaforze A
D. wyświetlenie sygnału „Stój” na semaforze 220
Montaż i eksploatacja urządze…

Kiedy na semaforze powinno nastąpić wygaszenie sygnału zabraniającego?

A. Równocześnie z wyłączeniem sygnału zezwalającego.
B. Po wyświetleniu sygnału zezwalającego.
C. Równocześnie z włączeniem sygnału zabraniającego.
D. Przed włączeniem sygnału zezwalającego.
Montaż i eksploatacja urządze…

Który stan powinien wystąpić w urządzeniach przekaźnikowych, gdy napęd elektryczny zwrotnicowy z kontrolą iglic wykaże brak kontroli przy jednoczesnym braku wykazywania niezajętości?

A. Sygnalizacja rozprucia zwrotnicy.
B. Sygnalizacja braku niezajętości rozjazdu.
C. Brak łączności z napędem.
D. Brak kontroli położenia zwrotnicy.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zapisami zawartymi w instrukcji Ie-4, jeżeli nastąpiło włączenie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na linii dwutorowej przez pojazd szynowy, a w tym samym czasie w strefy oddziaływania tego przejazdu wjedzie inny pojazd szynowy po tym lub sąsiednim torze, to działanie urządzeń samoczynnej sygnalizacji świetlnej zostaje

A. wstrzymane na 10 sekund.
B. przerwane całkowicie.
C. wstrzymane na 5 sekund.
D. podtrzymane.
Montaż i eksploatacja urządze…

Którą kombinację świateł powinien wyświetlać semafor powtarzający, jeżeli na semaforze wjazdowym wyświetlany jest sygnał „Stój”?

A. Kombinacja świateł 3
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Kombinacja świateł 2
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Kombinacja świateł 4
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Kombinacja świateł 1
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do instrukcji Ie-12 (E-24) częstotliwość przeprowadzania przeglądu rygla urządzeń srk wynosi

Załącznik nr 1
do Instrukcji Ie-12 (E-24)
Częstotliwość podstawowych zabiegów konserwacji i przeglądów urządzeń srk
§§ in-
strukcji
Ie-12 (E-
24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone z
eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
27Konserwacja zwrotnicowego zamka trzpieniowego oraz zamka wykolejnicowego1raz/2mies.-
28Przegląd zamka trzpieniowego, zamka wykolejnicowego oraz spony iglicowej1raz/rok1raz/rok
29Konserwacja zamka ryglowego1raz/mies.-
30Przegląd zamka ryglowego1raz/rok1raz/rok
31Konserwacja skrzyni kluczowej płaskiej1raz/6mies.-
32Przegląd skrzyni kluczowej płaskiej1raz/rok1raz/rok3
33Konserwacja aparatu kluczowego1raz/6mies.-
34Przegląd aparatu kluczowego1raz/rok1raz/rok3
35Konserwacja szyny izolowanej z przyciskiem1raz/mies.-
36Przegląd szyny izolowanej z przyciskiem1raz/rok-1
37Konserwacja tras pędniowych1raz/3mies.-
38Przegląd tras pędniowych1raz/rok-
39Konserwacja napędu zwrotnicowego i wykolejnicowego:
Dla napędu zwrotnicowego
Dla napędu wykolejnicowego

1raz/mies.
1raz/3mies
40Konserwacja wykolejnicy1raz/3mies.-
41Przegląd napędów: zwrotnicowego, wykolejnicowego oraz wykolejnicy1raz/rok1raz/rok3
42Konserwacja rygla1raz/mies.-
43Przegląd rygla1raz/rok1raz/rok3
44Konserwacja nastawnicy mechanicznej1raz/2mies.-

A. 1 raz na 6 miesięcy.
B. 1 raz na 3 miesiące.
C. 1 raz na miesiąc.
D. 1 raz na rok.
Montaż i eksploatacja urządze…

Półsamoczynna blokada liniowa powinna spełniać warunek:

A. zadziałanie urządzeń (zastawka) umożliwiających zwolnienie odstępu blokowego powinno następować samoczynnie po najechaniu pierwszą osią na urządzenia oddziaływania znajdujące się za semaforem.
B. sygnał zezwalający na semaforze stojącym na początku odstępu, może być podany dopiero po zwolnieniu tego odstępu i osłonięciu pociągu sygnałem „stój” na końcu odstępu.
C. potwierdzenie przybycia pociągu do posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego może nastąpić dopiero po zwolnieniu przebiegu.
D. brak obrazu sygnałowego na semaforze wjazdowym posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego powinno skutkować wykazywaniem zajętości odcinka oddziaływania za tym semaforem.
Montaż i eksploatacja urządze…

Rozmieszczenie czujników włączających na przejeździe kolejowo-drogowym kat. C musi gwarantować spełnienie minimalnego czasu ostrzegania

A. 8 sekund.
B. 13 sekund.
C. 30 sekund.
D. 46 sekund.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zbocznicowanie toków szynowych na odstępie lt 118 samoczynnej (wieloodstępowej) blokady liniowej, wyposażonej w bezzałogowe obwody torowe powinno spowodować

Ilustracja do pytania 31
A. uniemożliwienie wyprawienia pociągu na szlak ze stacji Goździk.
B. wyświetlenie się sygnału „stój” na semaforze odstępowym 118.
C. wyświetlenie się sygnału „stój” na semaforach 118 i 130.
D. wygaszenie semafora odstępowego 118.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie fragmentu instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego określ, w wyniku uszkodzenia którego elementu należy wymienić dźwignię kątową.

Fragment instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego
6) sprawdzić dźwigienki zastawki zerwania pędni. Nie powinny być uszkodzone i zablokowane na osi. W przypadku uszkodzonych dźwigienek należy wymienić całą dźwignię kątową, w przypadku zablokowania ich na osi należy dokonać demontażu, oczyszczenia, smarowania i ponownego montażu.

Ilustracja do pytania 33
A. Elementu D
B. Elementu C
C. Elementu B
D. Elementu A
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-12 widoczność wskazania semafora wjazdowego na linii magistralnej i pierwszorzędnej przy prędkości do 120 km/h powinna wynosić co najmniej

A. 300 m
B. 400 m
C. 600 m
D. 200 m
Montaż i eksploatacja urządze…

Podczas wyjazdu pociągu na szlak powinna zostać zwolniona zastawka nad blokiem początkowym po

A. zwolnieniu przebiegu.
B. zablokowaniu bloku początkowego na nastawni wyprawiającej pociąg.
C. zmianie obrazu semafora wyjazdowego na „Stój”.
D. cofnięciu drążka przebiegowego do stanu zasadniczego.