Filtrowanie pytań
TKO.03 Pytanie 1
Organizacja robót związanych …
A. śrub łubkowych
B. śrub stopowych
C. naprężaczy szynowych
D. dźwigarów szynowych
Organizacja robót związanych …
Do uszkodzeń zewnętrznych szyny zazwyczaj prowadzą
A. błędy w obróbce cieplnej
B. oddziaływania taboru
C. naprężenia cieplne
D. wady pochodzenia hutniczego
TKO.03 Pytanie 3
Organizacja robót związanych …
Kto dokonuje określenia prędkości dopuszczalnej po przeprowadzeniu odbioru wstępnego?
A. kierownik robót
B. uprawniony pracownik komórki diagnostycznej
C. toromistrz
D. uprawniony pracownik wykonawcy robót
Organizacja robót związanych …
Do jakiego rodzaju uszkodzenia klasyfikowane są worki podsypkowe?
A. odwodnienia
B. podtorza
C. skarpy
D. drenaży
Organizacja robót związanych …
Ostateczna naprawa uszkodzonej szyny jest naprawą
A. bieżącą
B. awaryjną
C. doraźną
D. główną
Organizacja robót związanych …
Która z podanych napraw nawierzchni kolejowej należy do zakresu napraw bieżących?
A. Pojedyncza wymiana podkładów
B. Dokręcanie złączy
C. Wymiana zestawu podrozjezdnic
D. Ciągła wymiana podkładów
Organizacja robót związanych …
Czym charakteryzuje się wymiana szyn w ramach napraw głównych?
A. Tylko naprawą uszkodzonych miejsc
B. Przeprowadzeniem drobnych prac konserwacyjnych
C. Zastąpieniem szyn drewnianymi elementami
D. Wymianą całych odcinków szyn na nowe
TKO.03 Pytanie 8
Organizacja robót związanych …
Co jest celem zastosowania defektoskopu szynowego?
A. Wyznaczanie nachylenia torów
B. Kontrola wizualna nawierzchni kolejowej
C. Pomiar szerokości toru
D. Wykrywanie wewnętrznych uszkodzeń w szynach
TKO.03 Pytanie 9
Organizacja robót związanych …
Zgodnie z Instrukcją kolejową Id-4, kontrole rozjazdów w głównych torach szlakowych powinny być przeprowadzane
A. raz na dobę
B. dwa razy w miesiącu
C. raz na tydzień
D. dwa razy w roku
Organizacja robót związanych …
Kto zajmuje się przeprowadzaniem standardowych obchodzi torowych?
A. Toromistrz lub dróżnik przejazdowy
B. Rewident taboru
C. Dróżnik przejazdowy
D. Toromistrz lub dróżnik obchodowy
TKO.03 Pytanie 11
Organizacja robót związanych …
Podczas wymiany szyn, teoretyczny luz w miejscach styku szyn zależy jedynie od
A. długości oraz temperatury szyny
B. wielkości naprężeń w torze
C. temperatury neutralnej
D. typów zastosowanych łubków
Organizacja robót związanych …
Podczas inspekcji standardowego toru kolejowego należy zweryfikować, czy podsypka
A. ma odporność na ścieranie
B. charakteryzuje się mrozoodpornością
C. posiada właściwe uziarnienie
D. nie została erodowana ani rozmyta
Organizacja robót związanych …
Kiedy należy wymienić podkłady drewniane na nowe?
A. Gdy spełniają kryteria wymiany zgodnie z normami dla prędkości powyżej 100 km/h
B. Gdy są uszkodzone lub spróchniałe
C. Co określony czas zgodnie z przeglądami technicznymi
D. Gdy zmienia się operator toru, ale tylko jeśli stan techniczny tego wymaga
Organizacja robót związanych …
Jakie roboty są wykonywane w ramach bieżącej konserwacji rozjazdu?
A. Dokręcanie wkrętów oraz śrub
B. Eliminacja zbędnej roślinności
C. Wymiana pojedynczych podrozjazdnic
D. Regulacja zamków nastawczych
TKO.03 Pytanie 15
Organizacja robót związanych …
W ramach projektu dotyczącego robót obliczono, że do wymiany części nawierzchni kolejowej potrzeba 512 szt. łapek sprężystych SB-4. Ile łapek zostało, jeżeli zużyto 95% elementów?
A. 48 szt.
B. 20 szt.
C. 25 szt.
D. 32 szt.
Organizacja robót związanych …
Aby zabezpieczyć zwrotnicę rozjazdową przed zamarzaniem, należy użyć
A. dmuchawy
B. grzałki elektryczne
C. tygla
D. zasłony odśnieżnej
Organizacja robót związanych …
Regulacja naprężeń w torze bezstykowym zalicza się do naprawy
A. głównej podtorza
B. bieżącej nawierzchni
C. bieżącej podtorza
D. głównej nawierzchni
TKO.03 Pytanie 18
Organizacja robót związanych …
Jakie są główne korzyści z zastosowania podsypek tłuczniowych w nawierzchni kolejowej?
A. Zmniejszenie kosztów budowy toru
B. Zwiększenie prędkości pociągów niezależnie od warunków
C. Poprawa odpływu wody i stabilności toru
D. Zmniejszenie hałasu przejeżdżających pociągów
TKO.03 Pytanie 19
Organizacja robót związanych …
Aby nagarnąć podsypkę tłuczniową od ławy torowiska do osi toru oraz zebrać nadmiar podsypki z podkładów i przetransportować ją na zewnątrz toru, należy użyć
A. zgarniarki tłucznia
B. oczyszczarki tłucznia
C. koparki dwudrogowej
D. profilarki ław torowiska
Organizacja robót związanych …
Która z poniższych czynności ma na celu zapewnienie bezpiecznego ruchu kolejowego podczas zimy?
A. Usuwanie chwastów z toru
B. Regulacja toru w poziomie
C. Czyszczenie kanałów zwrotnicowych
D. Szlifowanie szyn
Organizacja robót związanych …
Procedurę pomiaru i obserwacji miejsc narażonych na pełzanie toków szynowych w torze bezstykowym należy zrealizować z użyciem metody
A. pełnej mechanizacji
B. punktów stałych
C. punktów pośrednich
D. małej mechanizacji
Organizacja robót związanych …
Na podstawie danych w tabeli wskaż częstotliwość wykonywania badań technicznych rozjazdów z częstotliwością podstawową dla prędkości pociągów 140 km/h.
Terminy wykonywania badań technicznych rozjazdów (Id-4) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lp. | Parametr | Częstotliwość badań przy określonych parametrach eksploatacyjnych | ||||
1. | Prędkość [km/h] | V ≤ 40 | 40 < V ≤ 120 | 120 < V ≤ 160 | 160 < V ≤ 200 | |
2. | Obciążenie [Tg/rok] *) | - | ≤ 10 | > 10 | - | - |
3. | Częstotliwość podstawowa | 6 m-cy | 6 m-cy | 3 m-ce | 3 m-ce | 2 m-ce |
4. | Częstotliwość wydłużona | max. 12 m-cy | max. 9 m-cy | max. 6 m-cy | max. 6 m-cy | max. 3 m-ce |
*) Obciążenie – sumaryczne obciążenie przewozami wszystkich kierunków w rozjeździe |
A. max. 1 na 6 miesięcy.
B. 1 na 2 miesiące.
C. max. 1 na 3 miesiące.
D. 1 na 3 miesiące.
Organizacja robót związanych …
Wymiana rozjazdu powinna być przeprowadzona w ramach napraw
A. bieżących podtorza
B. bieżących nawierzchni
C. głównych podtorza
D. głównych nawierzchni
TKO.03 Pytanie 24
Organizacja robót związanych …
Wymiana jednej szyny odbywa się w sposób
A. częściowej automatyzacji
B. niewielkiej mechanizacji
C. całkowitej mechanizacji
D. całkowitej automatyzacji
TKO.03 Pytanie 25
Organizacja robót związanych …
Korzystając z zamieszczonej tabeli określ, dla którego rodzaju wykonywanych robót należy ustawić sygnalistę.
Tabela 12. Sposoby zabezpieczenia miejsca robót (fragment)* | |||
---|---|---|---|
Lp. | Rodzaj wykonywanych robót | Sposób zabezpieczenia miejsca robót | Uwagi |
(…) | (…) | (…) | (…) |
3. | Wymiana pojedynczych szyn | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | na liniach zelektryfikowanych roboty prowadzić zgodnie z instrukcją regulującą sprawy bezpieczeństwa pracy przy sieci trakcyjnej i w jej pobliżu |
4. | Wymiana złączek szynowych | sygnalista | wymianę pojedynczych wkrętów, śrub, łapek i pierścieni może wykonywać monter nawierzchni, |
(…) | (…) | (…) | (…) |
7. | Uzupełnienie podsypki sposobem zmechanizowanym | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | obowiązek posiadania przeszkolenia z obsługi wagonów samowyładowczych |
(…) | (…) | (…) | (…) |
13. | Ciągła wymiana szyn | na liniach zelektryfikowanych roboty prowadzić zgodnie z instrukcją regulującą sprawy bezpieczeństwa pracy przy sieci trakcyjnej i w jej pobliżu | |
b) w czasie wymiany | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | ||
(…) | (…) | (…) | (…) |
A. Wymiana pojedynczych szyn.
B. Wymiana złączek szynowych.
C. Uzupełnianie podsypki sposobem zmechanizowanym.
D. Ciągła wymiana szyn, w czasie wymiany.
Organizacja robót związanych …
Jakie działanie ma na celu przywrócenie funkcji użytkowych elementom, które uległy zużyciu lub uszkodzeniu?
A. Wyjęcie starej półzwrotnicy
B. Odkrecanie łubków
C. Spawanie termitowe szyn
D. Napawanie szyn
Organizacja robót związanych …
Korzystając z danych zawartych w tabeli wskaż prawidłową wartość szerokości toru dla prędkości 100 km/h przy pomiarach ręcznych.
Tabela 2. Wartości dopuszczalnych odchyłek podstawowych parametrów położenia toru zapewniających spokojność jazdy (dla pomiarów ręcznych)* | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Prędkość [km/h] | Różnica w nominalnej szerokości toru [mm] | Różnica w wysokości położenia toków [mm] | Różnice strzał. na cięciwie 10 m [mm] | Różnice w poziomie od znaków regulacji [mm] | Różnice niwelety od znaków regulacji [mm] | Różnica luzu w stykach: max./min. [mm] | |
200 | nie prowadzi się ręcznych pomiarów w celach diagnostycznych | ||||||
180 | nie prowadzi się ręcznych pomiarów w celach diagnostycznych | ||||||
160 | +6,–4 | 8 | 8 | 10 | 10 | - | |
140 | +8,–5 | 12 | 9 | 10 | 10 | - | |
120 | +9,–7 | 12 | 10 | 10 | 10 | - | |
100 | +10,–7 | 15 | 12 | 15 | 15 | 4 | |
80 | +10,–8 | 20 | 14 | 15 | 15 | 4 | |
70 | +12,–8 | 20 | 15 | 15 | 15 | 5 | |
60 | +15,–8 | 25 | 16 | 15 | 15 | 5 | |
50 | +17,–8 | 25 | 17 | 15 | 15 | 5 | |
40 | +20,–9 | 25 | 18 | 20 | 20 | 5 | |
30 | +25,–9 | 25 | 20 | 30 | 30 | 5 | |
20 | +35,–10 | 25 | 25 | 35 | 35 | 5 | |
*Załącznik nr 14 do Instrukcji kolejowej Id 14 |
A. 1446 mm
B. 1442 mm
C. 1425 mm
D. 1427 mm
TKO.03 Pytanie 28
Organizacja robót związanych …
Aby wykryć wewnętrzne uszkodzenia w torach kolejowych, należy użyć
A. defektoskopu szynowego
B. profilomierza szynowego
C. toromierza uniwersalnego
D. wagonu pomiarowego
Organizacja robót związanych …
Która z wymienionych prac naprawczych nawierzchni torowej należy do bieżących napraw?
A. Regulacja naprężeń w torze bezstykowym
B. Ciągła regulacja ustawienia toru w planie i profilu
C. Wymiana tłucznia w rozjeździe
D. Ciągła wymiana podkładów torowych
Organizacja robót związanych …
Na podstawie zapisu w Książce Kontroli Stanu Toru wskaż, jaki stan nawierzchni został stwierdzony w czasie badania technicznego.
Fragment zapisów w Książce Kontroli Stanu Toru | |
---|---|
Data badania | 16.04.2019 |
SZYNY Rodzaj toru typ | [TK] [49E1] |
PODKŁADY Typ Rozstaw Ocena zużycia | [DR/2B/A] [655] [ZD] |
ZŁĄCZKI PRZYTWIERDZENIA TYP Stan | [K] [DST] |
A. Podkłady strunobetonowe PBS - zużycie małe, złączki przytwierdzenia - stan dostateczny.
B. Podkłady drewniane obłe sosnowe - zużycie przeciętne, złączki przytwierdzenia - stan dobry.
C. Podkłady strunobetonowe PBS - zużycie duże, złączki przytwierdzenia - stan zły.
D. Podkłady drewniane belkowe azobe - zużycie duże, złączki przytwierdzenia - stan dostateczny.
Organizacja robót związanych …
Aby sprostać niespodziewanym wymaganiom związanym z zamknięciami torów, które wynikają z potrzeby usunięcia awarii w infrastrukturze kolejowej, konieczne jest niezwłoczne zgłoszenie potrzeby zamknięcia do Ekspozytury Zarządzania Ruchem Kolejowym przez
A. Sekcję Eksploatacji
B. przewoźnika
C. Zakład Linii Kolejowych
D. PKP Energetykę
TKO.03 Pytanie 32
Organizacja robót związanych …
Prace związane z torowiskiem, które obejmują ścinanie, wyrównywanie oraz obniżanie ław torowiska, a także oczyszczanie podsypki wokół podkładów w celu poprawy odpływu wód opadowych, powinny być wykonywane za pomocą
A. profilarki ław torowiska
B. zgarniarki tłucznia
C. podbijarki torowej
D. suwnicy bramowej
Organizacja robót związanych …
Metoda napawania jest wykorzystywana do odnawiania
A. łączników
B. fundamentów betonowych
C. fundamentów drewnianych
D. szyn
Organizacja robót związanych …
Ostateczne usunięcie usterki pękniętej szyny w torze klasycznym polega na
A. wymianie szyny
B. skreceniu szyny łubkami
C. wykonaniu zgrzewu
D. wykonaniu spawu termitowego
TKO.03 Pytanie 35
Organizacja robót związanych …
W przypadku prac podsypkowych w torowisku z zastosowaniem wagonów samowyładowczych, podbijarki i zgarniarki tłucznia, realizacja tych zadań odbywa się metodą
A. małej mechanizacji
B. automatyzacji
C. ręczną
D. pełnej mechanizacji
TKO.03 Pytanie 36
Organizacja robót związanych …
Jakie urządzenie należy wykorzystać do ciągłej wymiany szyn oraz podkładów w torze bezstykowym?
A. urządzenie do przeciągania szyn.
B. wagon do pomiarów.
C. kombajn do toru.
D. żuraw do układania.
TKO.03 Pytanie 37
Organizacja robót związanych …
Planowany jest remont toru szlakowego w dwutorowym systemie od kilometrów 2,540 do 4,650. Jaką długość toru kolejowego należy wymienić?
A. 2 540 m
B. 4 220 m
C. 4 650 m
D. 2 110 m
Organizacja robót związanych …
W ramach prac remontowych nawierzchni należy zrealizować
A. profilowanie ław torowiska
B. czyszczenie i uzupełnienie warstwy podsypki
C. usunięcie chwastów z podsypki
D. oczyszczenie rowów odwadniających
Organizacja robót związanych …
Na podstawie wyników badania defektoskopowego wykryto wadę szyny, która kwalifikuje ją do obserwacji. W takim przypadku szynę należy oznaczyć farbą w kolorze
A. zielonym
B. czerwonym lub pomarańczowym
C. niebieskim
D. białym lub żółtym
Organizacja robót związanych …
Zjawiskiem odkształcenia podtorza kolejowego, które występuje w wyniku ruchu składów, określa się
A. osiadaniem
B. podmyciem
C. spływem
D. rozmyciem