Filtrowanie pytań
TKO.03 Pytanie 1
Organizacja robót związanych …
A. uprawniony pracownik komórki diagnostycznej
B. kierownik robót
C. uprawniony pracownik wykonawcy robót
D. toromistrz
Organizacja robót związanych …
Ostateczna naprawa uszkodzonej szyny jest naprawą
A. doraźną
B. główną
C. awaryjną
D. bieżącą
TKO.03 Pytanie 3
Organizacja robót związanych …
Nakrętki w złączu klejono-sprężonym dla śrub łubkowych powinny być dokręcane kluczem
A. płaskim
B. nastawnym
C. dynamometrycznym
D. nasadowym
Organizacja robót związanych …
Co jest kluczowym elementem w planowaniu budowy nowego odcinka kolejowego?
A. Określenie liczby sygnalizatorów
B. Projektowanie logo stacji
C. Dobór koloru tłucznia
D. Analiza wpływu na środowisko
Organizacja robót związanych …
Podczas wykonywania prac na torze czynnym w ruchu kolejowym osobą, która informuje pracowników o nadchodzącym pojeździe, jest
A. toromistrz
B. sygnalista
C. kierownik robót
D. dyżurny ruchu
Organizacja robót związanych …
Zgodnie z Wytycznymi Realizacji Inwestycji, na terenie zaplecza budowy powinno się zorganizować
A. sklep ogólnospożywczy
B. punkt pierwszej pomocy przedmedycznej
C. palarnię
D. bar
TKO.03 Pytanie 7
Organizacja robót związanych …
Zgodnie z Instrukcją kolejową Id-4, kontrole rozjazdów w głównych torach szlakowych powinny być przeprowadzane
A. raz na dobę
B. raz na tydzień
C. dwa razy w roku
D. dwa razy w miesiącu
Organizacja robót związanych …
Kto zajmuje się przeprowadzaniem standardowych obchodzi torowych?
A. Toromistrz lub dróżnik przejazdowy
B. Rewident taboru
C. Toromistrz lub dróżnik obchodowy
D. Dróżnik przejazdowy
Organizacja robót związanych …
Który dokument jest niezbędny podczas odbioru technicznego nowo wybudowanego odcinka toru?
A. Harmonogram robót budowlanych
B. Plan sytuacyjny stacji
C. Wykaz użytych materiałów
D. Protokół odbioru technicznego
Organizacja robót związanych …
Znak wskazujący miejsce przy zbiegu torów, do którego tabor kolejowy ma prawo wjechać, nazywa się wskaźnikiem
A. czoła pociągu W32
B. ostrzegania W6
C. ukresu W17
D. ograniczenia prędkości W8
Organizacja robót związanych …
Jakie roboty są wykonywane w ramach bieżącej konserwacji rozjazdu?
A. Regulacja zamków nastawczych
B. Wymiana pojedynczych podrozjazdnic
C. Dokręcanie wkrętów oraz śrub
D. Eliminacja zbędnej roślinności
TKO.03 Pytanie 12
Organizacja robót związanych …
Jakie działania są niezbędne przed przystąpieniem do budowy nowego odcinka torów kolejowych?
A. Wykonanie analizy podłoża i oceny środowiskowej
B. Skierowanie pociągów na istniejącą trasę bez zmian
C. Zamówienie sprzętu do naprawy istniejących torów
D. Zatrudnienie dodatkowych pracowników
Organizacja robót związanych …
Aby zabezpieczyć zwrotnicę rozjazdową przed zamarzaniem, należy użyć
A. tygla
B. zasłony odśnieżnej
C. dmuchawy
D. grzałki elektryczne
Organizacja robót związanych …
Która z poniższych czynności ma na celu zapewnienie bezpiecznego ruchu kolejowego podczas zimy?
A. Regulacja toru w poziomie
B. Usuwanie chwastów z toru
C. Czyszczenie kanałów zwrotnicowych
D. Szlifowanie szyn
TKO.03 Pytanie 15
Organizacja robót związanych …
Na podstawie danych zawartych w tabeli dopuszczalna prędkość pociągu w torze zwrotnym rozjazdu Rz S49 300 1:9 wynosi W powyższym kodzie HTML, zgodnie z instrukcjami, użyłem tagów HTML do formatowania tekstu oraz dołączyłem obrazy tam, gdzie były one wskazane przez czerwone prostokąty w zadaniach. Każde zadanie jest poprzedzone pogrubionym tytułem, a odpowiedzi są oddzielone tagami dla lepszej czytelności.
Dopuszczalna prędkość pociągu na torze zwrotnym | Promień łuku rozjazdu | Skos rozjazdu |
---|---|---|
V ≤ 100 km/h | 1 200 m | 1:18,5 |
V ≤ 60 km/h | 500 m | 1:12 |
V ≤ 40 km/h | 300 m lub 190 m | 1:9 |
A. 40 km/h
B. 100 km/h
C. 120 km/h
D. 60 km/h
Organizacja robót związanych …
Na podstawie danych w tabeli wskaż częstotliwość wykonywania badań technicznych rozjazdów z częstotliwością podstawową dla prędkości pociągów 140 km/h.
Terminy wykonywania badań technicznych rozjazdów (Id-4) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lp. | Parametr | Częstotliwość badań przy określonych parametrach eksploatacyjnych | ||||
1. | Prędkość [km/h] | V ≤ 40 | 40 < V ≤ 120 | 120 < V ≤ 160 | 160 < V ≤ 200 | |
2. | Obciążenie [Tg/rok] *) | - | ≤ 10 | > 10 | - | - |
3. | Częstotliwość podstawowa | 6 m-cy | 6 m-cy | 3 m-ce | 3 m-ce | 2 m-ce |
4. | Częstotliwość wydłużona | max. 12 m-cy | max. 9 m-cy | max. 6 m-cy | max. 6 m-cy | max. 3 m-ce |
*) Obciążenie – sumaryczne obciążenie przewozami wszystkich kierunków w rozjeździe |
A. max. 1 na 6 miesięcy.
B. max. 1 na 3 miesiące.
C. 1 na 3 miesiące.
D. 1 na 2 miesiące.
TKO.03 Pytanie 17
Organizacja robót związanych …
Na odcinku torowiska o długości 5 km i szerokości 11 m zrealizowano jednowarstwowe zabezpieczenie z włókniny. Jaką powierzchnię włókniny wykorzystano, przy założeniu, że nakłady jednostkowe wynoszą 1,1 m2/m2?
A. 550 m2
B. 55 000 m2
C. 605 m2
D. 60 500 m2
TKO.03 Pytanie 18
Organizacja robót związanych …
Korzystając z zamieszczonej tabeli określ, dla którego rodzaju wykonywanych robót należy ustawić sygnalistę.
Tabela 12. Sposoby zabezpieczenia miejsca robót (fragment)* | |||
---|---|---|---|
Lp. | Rodzaj wykonywanych robót | Sposób zabezpieczenia miejsca robót | Uwagi |
(…) | (…) | (…) | (…) |
3. | Wymiana pojedynczych szyn | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | na liniach zelektryfikowanych roboty prowadzić zgodnie z instrukcją regulującą sprawy bezpieczeństwa pracy przy sieci trakcyjnej i w jej pobliżu |
4. | Wymiana złączek szynowych | sygnalista | wymianę pojedynczych wkrętów, śrub, łapek i pierścieni może wykonywać monter nawierzchni, |
(…) | (…) | (…) | (…) |
7. | Uzupełnienie podsypki sposobem zmechanizowanym | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | obowiązek posiadania przeszkolenia z obsługi wagonów samowyładowczych |
(…) | (…) | (…) | (…) |
13. | Ciągła wymiana szyn | na liniach zelektryfikowanych roboty prowadzić zgodnie z instrukcją regulującą sprawy bezpieczeństwa pracy przy sieci trakcyjnej i w jej pobliżu | |
b) w czasie wymiany | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | ||
(…) | (…) | (…) | (…) |
A. Wymiana złączek szynowych.
B. Wymiana pojedynczych szyn.
C. Uzupełnianie podsypki sposobem zmechanizowanym.
D. Ciągła wymiana szyn, w czasie wymiany.
Organizacja robót związanych …
Jakie jest najbezpieczniejsze nachylenie skarp nasypu o wysokości 4 m, wykonanych z piasku?
A. 1,5:1
B. 1:1,0
C. 2,0:1
D. 1:1,5
Organizacja robót związanych …
Aby sprostać niespodziewanym wymaganiom związanym z zamknięciami torów, które wynikają z potrzeby usunięcia awarii w infrastrukturze kolejowej, konieczne jest niezwłoczne zgłoszenie potrzeby zamknięcia do Ekspozytury Zarządzania Ruchem Kolejowym przez
A. Zakład Linii Kolejowych
B. przewoźnika
C. Sekcję Eksploatacji
D. PKP Energetykę
Organizacja robót związanych …
Sekcja Eksploatacji powinna być poinformowana o dacie wykonania badań defektoskopowych najpóźniej na
A. tydzień przed ich rozpoczęciem
B. 14 dni przed ich rozpoczęciem
C. 3 dni przed ich rozpoczęciem
D. 3 tygodnie przed ich rozpoczęciem
Organizacja robót związanych …
W zamkniętym torze szlakowym dla ruchu kolejowego przed tarczą zatrzymania D1 należy zainstalować
A. tarcze DO
B. wskaźnik W1
C. wskaźnik W14
D. tarcze D6
Organizacja robót związanych …
Każda osoba pracująca na aktywnych torach kolejowych powinna być wyposażona
A. w urządzenie do łączności radiowej
B. w rękawice ochronne piezoelektryczne
C. w chorągiewkę ostrzegawczą koloru żółtego
D. w kamizelkę ostrzegawczą koloru pomarańczowego
Organizacja robót związanych …
Do zadań toromistrza nie wchodzi
A. zapewnianie utrzymania pasów przeciwpożarowych.
B. zakazywanie rozpalania ognisk na obszarze kolejowym.
C. nadzorowanie, aby sprzęt gaśniczy był w należytym stanie.
D. organizowanie instrukcji dotyczących przeciwpożarowych.
Organizacja robót związanych …
Na podstawie wyników badania defektoskopowego wykryto wadę szyny, która kwalifikuje ją do obserwacji. W takim przypadku szynę należy oznaczyć farbą w kolorze
A. niebieskim
B. czerwonym lub pomarańczowym
C. białym lub żółtym
D. zielonym
Organizacja robót związanych …
W trakcie prac utrudniających zejście osób z toru, takich jak w wysokich peronach lub w przypadku robót ziemnych blisko toru, należy stworzyć specjalne miejsca do schodzenia lub schronienia się pracowników, które będą oznaczone wskaźnikiem?
A. ograniczenia prędkości
B. zatrzymania
C. ostrzegania
D. zejścia z toru
Organizacja robót związanych …
Po zakończeniu wszystkich prac związanych z układaniem toru bezstykowego zakłada się
A. profil toru
B. kartę toru
C. świadectwo toru
D. metrykę toru
Organizacja robót związanych …
Wymogiem dla dopuszczenia toru do użytkowania jest odbiór
A. ostateczny.
B. główny.
C. międzyoperacyjny.
D. wstępny.
Organizacja robót związanych …
Podczas konserwacji toru, jakie środki ostrożności powinny być stosowane przez pracowników?
A. Praca w pojedynkę nie jest zalecana, ponieważ w razie wypadku nie ma nikogo, kto mógłby natychmiast pomóc.
B. Pracowanie tylko w godzinach nocnych nie jest zalecane ze względu na ograniczoną widoczność i zwiększone ryzyko wypadków.
C. Używanie odzieży ochronnej i hełmów
D. Ignorowanie sygnałów bezpieczeństwa jest niezwykle niebezpieczne i stanowczo zabronione podczas jakichkolwiek prac.
Organizacja robót związanych …
Jakie działania należy podjąć w przypadku wykrycia znaczących osunięć nasypu kolejowego?
A. Oczekiwanie na dalsze osunięcia bez interwencji
B. Przeprowadzenie natychmiastowych prac stabilizacyjnych
C. Skierowanie ruchu na alternatywne trasy bez naprawy nasypu
D. Zamknięcie toru na czas nieokreślony bez podjęcia działań
Organizacja robót związanych …
Aby wskazać miejsce, w którym z jakichkolwiek powodów niezbędne jest zatrzymanie pociągu, powinno się ustawić
A. sygnał Z2
B. wskaźnik W7
C. wskaźnik W6
D. sygnał D1
TKO.03 Pytanie 32
Organizacja robót związanych …
Jaką metodą powinno się przeprowadzić wymianę rozjazdów kolejowych na trasie o dużym obciążeniu przewozowym?
A. Małej mechanizacji
B. Pełnej mechanizacji
C. Automatyzacji
D. Ręczną
TKO.03 Pytanie 33
Organizacja robót związanych …
Korzystając z danych zawartych w tabeli określ dopuszczalne odchyłki położenia roboczych punktów wysokościowych.
Tabela 8. Sprawdzenie robót pomiarowych* | ||||
---|---|---|---|---|
Uwaga: Zaleca się objęcie pomiarami sprawdzającymi również innych punktów charakterystycznych (wg umowy) | ||||
Lp. | Wyszczególnienie | Sposób kontroli | Odchyłki dopuszczalne | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Położenie osi podtorza (osłona budowlano-montażowa) | Pomiar na wszystkich załamaniach pionowych i poziomych oraz co 100 m na prostych | w planie ±10 cm w profilu ±1 cm | |
2. | Położenie roboczych punktów wysokościowych | Niwelatorеm na całej długości odcinka co ok. 200 m (sieć kwadratów) i obok każdego obiektu inżynierskiego | ±5 cm | Repery powinny być zabezpieczone przed zniszczeniem w czasie robót i oznaczone trwałą farbą |
3. | Wyznaczenie obiektów (w tym również odwodnień) | Niwelatorеm i taśmą na każdym obiekcie | w planie ±10 cm w profilu ±1 cm | |
4. | Wyznaczenie nasypów i przekopów | Taśmą i szablonem z poziomnicą, co najmniej w 10 miejscach na każdym kilometrze, w miejscach zmian konstrukcyjnych, w miejscach budzących wątpliwości | ±10 cm | Krawędzie podstaw nasypów i przypór oraz zewnętrzne krawędzie przekopów powinny być oznaczone w sposób trwały palikami rozstawionymi max. 50 m |
*Instrukcja kolejowa Id-3 |
A. ±1 cm
B. ±7 cm
C. ±5 cm
D. ±10 cm
Organizacja robót związanych …
Sposób ustalania kolejności odśnieżania głównych torów na stacji
A. rozpoczynając od osi stacji w kolejności
B. zgodnie z kolejnością odśnieżania linii, w której się znajdują
C. zgodnie z kategorią torów, na których się znajdują
D. na podstawie ich numerów
TKO.03 Pytanie 35
Organizacja robót związanych …
Aby zrealizować nawierzchnię kolejową przy użyciu lekkiego sprzętu oraz zmechanizowanych narzędzi, mając stopień zmechanizowania 20 ÷ 40%, konieczne jest zastosowanie metody
A. ręcznej
B. pełnej mechanizacji
C. automatycznej
D. małej mechanizacji
Organizacja robót związanych …
Która maszyna wymaga odcięcia zasilania w sieci trakcyjnej na elektryfikowanej linii kolejowej?
A. Nasuwarki torowej
B. Podbijarki torowej
C. Żurawia kolejowego
D. Zgarniarki tłucznia
Organizacja robót związanych …
Kierownik robót budowlanych przy realizacji szlaku kolejowego ma obowiązek
A. zamieścić ogłoszenie zawierające informacje o bezpieczeństwie pracy
B. opracować jego projekt
C. należycie zabezpieczyć obszar robót budowlanych
D. przygotować raport dotyczący środowiska dla obszaru budowy
TKO.03 Pytanie 38
Organizacja robót związanych …
Długie szyny do konstrukcji toru bezstykowego przewozi się na obiekt budowlany
A. wagonami samowyładowczymi
B. za pomocą wózka motorowego z przyczepą
C. na platformach kolejowych
D. z wykorzystaniem suwnic kolejowych
TKO.03 Pytanie 39
Organizacja robót związanych …
Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli z Instrukcji Id-1 dopuszczalna szerokość toru dla prędkości 180 km/h wynosi
Fragment Instrukcji Id-1 | ||
---|---|---|
prędkość [km/h] | Odchyłki szerokości toru | |
poszerzenia [mm] | zwężenia [mm] | |
200 | 4 | 3 |
180 | 5 | 3 |
160 | 6 | 4 |
(…) | (…) | (…) |
A. 1 431 mm
B. 1 430 mm
C. 1 441 mm
D. 1 440 mm
Organizacja robót związanych …
Co jest podstawowym celem regularnej kontroli torów kolejowych?
A. Zwiększanie prędkości pociągów bez względu na stan toru
B. Zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu
C. Planowanie zamknięć torów na przyszłość
D. Zmniejszenie liczby pracowników potrzebnych do utrzymania