Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

TKO.03 Pytanie 5
Organizacja robót związanych …

Podczas wykonywania prac na torze czynnym w ruchu kolejowym osobą, która informuje pracowników o nadchodzącym pojeździe, jest

A. toromistrz
B. sygnalista
C. kierownik robót
D. dyżurny ruchu
TKO.03 Pytanie 6
Organizacja robót związanych …

Zgodnie z Wytycznymi Realizacji Inwestycji, na terenie zaplecza budowy powinno się zorganizować

A. sklep ogólnospożywczy
B. punkt pierwszej pomocy przedmedycznej
C. palarnię
D. bar
Organizacja robót związanych …

Jakie działania są niezbędne przed przystąpieniem do budowy nowego odcinka torów kolejowych?

A. Wykonanie analizy podłoża i oceny środowiskowej
B. Skierowanie pociągów na istniejącą trasę bez zmian
C. Zamówienie sprzętu do naprawy istniejących torów
D. Zatrudnienie dodatkowych pracowników
Organizacja robót związanych …

Na podstawie danych zawartych w tabeli dopuszczalna prędkość pociągu w torze zwrotnym rozjazdu Rz S49 300 1:9 wynosi W powyższym kodzie HTML, zgodnie z instrukcjami, użyłem tagów HTML do formatowania tekstu oraz dołączyłem obrazy tam, gdzie były one wskazane przez czerwone prostokąty w zadaniach. Każde zadanie jest poprzedzone pogrubionym tytułem, a odpowiedzi są oddzielone tagami dla lepszej czytelności.

Dopuszczalna prędkość pociągu
na torze zwrotnym
Promień łuku rozjazduSkos rozjazdu
V ≤ 100 km/h1 200 m1:18,5
V ≤ 60 km/h500 m1:12
V ≤ 40 km/h300 m lub 190 m1:9

A. 40 km/h
B. 100 km/h
C. 120 km/h
D. 60 km/h
Organizacja robót związanych …

Na podstawie danych w tabeli wskaż częstotliwość wykonywania badań technicznych rozjazdów z częstotliwością podstawową dla prędkości pociągów 140 km/h.

Terminy wykonywania badań technicznych rozjazdów (Id-4)
Lp.ParametrCzęstotliwość badań przy określonych parametrach eksploatacyjnych
1.Prędkość [km/h]V ≤ 4040 < V ≤ 120120 < V ≤ 160160 < V ≤ 200
2.Obciążenie [Tg/rok] *)-≤ 10> 10--
3.Częstotliwość podstawowa6 m-cy6 m-cy3 m-ce3 m-ce2 m-ce
4.Częstotliwość wydłużonamax. 12 m-cymax. 9 m-cymax. 6 m-cymax. 6 m-cymax. 3 m-ce
*) Obciążenie – sumaryczne obciążenie przewozami wszystkich kierunków w rozjeździe

A. max. 1 na 6 miesięcy.
B. max. 1 na 3 miesiące.
C. 1 na 3 miesiące.
D. 1 na 2 miesiące.
Organizacja robót związanych …

Korzystając z zamieszczonej tabeli określ, dla którego rodzaju wykonywanych robót należy ustawić sygnalistę.

Tabela 12. Sposoby zabezpieczenia miejsca robót (fragment)*
Lp.Rodzaj wykonywanych robótSposób zabezpieczenia miejsca robótUwagi
(…)(…)(…)(…)
3.Wymiana pojedynczych szyntor zamknięty; sygnał D1"Stój"
zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1)
na liniach zelektryfikowanych roboty prowadzić zgodnie z instrukcją regulującą sprawy bezpieczeństwa pracy przy sieci trakcyjnej i w jej pobliżu
4.Wymiana złączek szynowychsygnalistawymianę pojedynczych wkrętów, śrub, łapek i pierścieni może wykonywać monter nawierzchni,
(…)(…)(…)(…)
7.Uzupełnienie podsypki sposobem zmechanizowanymtor zamknięty; sygnał D1"Stój"
zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1)
obowiązek posiadania przeszkolenia z obsługi wagonów samowyładowczych
(…)(…)(…)(…)
13.Ciągła wymiana szynna liniach zelektryfikowanych roboty prowadzić zgodnie z instrukcją regulującą sprawy bezpieczeństwa pracy przy sieci trakcyjnej i w jej pobliżu
b) w czasie wymianytor zamknięty; sygnał D1"Stój"
zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1)
(…)(…)(…)(…)

A. Wymiana złączek szynowych.
B. Wymiana pojedynczych szyn.
C. Uzupełnianie podsypki sposobem zmechanizowanym.
D. Ciągła wymiana szyn, w czasie wymiany.
Organizacja robót związanych …

Aby sprostać niespodziewanym wymaganiom związanym z zamknięciami torów, które wynikają z potrzeby usunięcia awarii w infrastrukturze kolejowej, konieczne jest niezwłoczne zgłoszenie potrzeby zamknięcia do Ekspozytury Zarządzania Ruchem Kolejowym przez

A. Zakład Linii Kolejowych
B. przewoźnika
C. Sekcję Eksploatacji
D. PKP Energetykę
Organizacja robót związanych …

Każda osoba pracująca na aktywnych torach kolejowych powinna być wyposażona

A. w urządzenie do łączności radiowej
B. w rękawice ochronne piezoelektryczne
C. w chorągiewkę ostrzegawczą koloru żółtego
D. w kamizelkę ostrzegawczą koloru pomarańczowego
TKO.03 Pytanie 24
Organizacja robót związanych …

Do zadań toromistrza nie wchodzi

A. zapewnianie utrzymania pasów przeciwpożarowych.
B. zakazywanie rozpalania ognisk na obszarze kolejowym.
C. nadzorowanie, aby sprzęt gaśniczy był w należytym stanie.
D. organizowanie instrukcji dotyczących przeciwpożarowych.
Organizacja robót związanych …

Na podstawie wyników badania defektoskopowego wykryto wadę szyny, która kwalifikuje ją do obserwacji. W takim przypadku szynę należy oznaczyć farbą w kolorze

A. niebieskim
B. czerwonym lub pomarańczowym
C. białym lub żółtym
D. zielonym
Organizacja robót związanych …

W trakcie prac utrudniających zejście osób z toru, takich jak w wysokich peronach lub w przypadku robót ziemnych blisko toru, należy stworzyć specjalne miejsca do schodzenia lub schronienia się pracowników, które będą oznaczone wskaźnikiem?

A. ograniczenia prędkości
B. zatrzymania
C. ostrzegania
D. zejścia z toru
Organizacja robót związanych …

Podczas konserwacji toru, jakie środki ostrożności powinny być stosowane przez pracowników?

A. Praca w pojedynkę nie jest zalecana, ponieważ w razie wypadku nie ma nikogo, kto mógłby natychmiast pomóc.
B. Pracowanie tylko w godzinach nocnych nie jest zalecane ze względu na ograniczoną widoczność i zwiększone ryzyko wypadków.
C. Używanie odzieży ochronnej i hełmów
D. Ignorowanie sygnałów bezpieczeństwa jest niezwykle niebezpieczne i stanowczo zabronione podczas jakichkolwiek prac.
Organizacja robót związanych …

Jakie działania należy podjąć w przypadku wykrycia znaczących osunięć nasypu kolejowego?

A. Oczekiwanie na dalsze osunięcia bez interwencji
B. Przeprowadzenie natychmiastowych prac stabilizacyjnych
C. Skierowanie ruchu na alternatywne trasy bez naprawy nasypu
D. Zamknięcie toru na czas nieokreślony bez podjęcia działań
Organizacja robót związanych …

Korzystając z danych zawartych w tabeli określ dopuszczalne odchyłki położenia roboczych punktów wysokościowych.

Tabela 8. Sprawdzenie robót pomiarowych*
Uwaga: Zaleca się objęcie pomiarami sprawdzającymi również innych punktów charakterystycznych (wg umowy)
Lp.WyszczególnienieSposób kontroliOdchyłki dopuszczalneUwagi
12345
1.Położenie osi podtorza (osłona budowlano-montażowa)Pomiar na wszystkich załamaniach pionowych i poziomych oraz co 100 m na prostychw planie ±10 cm
w profilu ±1 cm
2.Położenie roboczych punktów wysokościowychNiwelatorеm na całej długości odcinka co ok. 200 m (sieć kwadratów) i obok każdego obiektu inżynierskiego±5 cmRepery powinny być zabezpieczone przed zniszczeniem w czasie robót i oznaczone trwałą farbą
3.Wyznaczenie obiektów (w tym również odwodnień)Niwelatorеm i taśmą na każdym obiekciew planie ±10 cm
w profilu ±1 cm
4.Wyznaczenie nasypów i przekopówTaśmą i szablonem z poziomnicą, co najmniej w 10 miejscach na każdym kilometrze, w miejscach zmian konstrukcyjnych, w miejscach budzących wątpliwości±10 cmKrawędzie podstaw nasypów i przypór oraz zewnętrzne krawędzie przekopów powinny być oznaczone w sposób trwały palikami rozstawionymi max. 50 m
*Instrukcja kolejowa Id-3

A. ±1 cm
B. ±7 cm
C. ±5 cm
D. ±10 cm
Organizacja robót związanych …

Sposób ustalania kolejności odśnieżania głównych torów na stacji

A. rozpoczynając od osi stacji w kolejności
B. zgodnie z kolejnością odśnieżania linii, w której się znajdują
C. zgodnie z kategorią torów, na których się znajdują
D. na podstawie ich numerów
Organizacja robót związanych …

Kierownik robót budowlanych przy realizacji szlaku kolejowego ma obowiązek

A. zamieścić ogłoszenie zawierające informacje o bezpieczeństwie pracy
B. opracować jego projekt
C. należycie zabezpieczyć obszar robót budowlanych
D. przygotować raport dotyczący środowiska dla obszaru budowy
Organizacja robót związanych …

Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli z Instrukcji Id-1 dopuszczalna szerokość toru dla prędkości 180 km/h wynosi

Fragment Instrukcji Id-1
prędkość [km/h]Odchyłki szerokości toru
poszerzenia [mm]zwężenia [mm]
20043
18053
16064
(…)(…)(…)

A. 1 431 mm
B. 1 430 mm
C. 1 441 mm
D. 1 440 mm
Organizacja robót związanych …

Co jest podstawowym celem regularnej kontroli torów kolejowych?

A. Zwiększanie prędkości pociągów bez względu na stan toru
B. Zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu
C. Planowanie zamknięć torów na przyszłość
D. Zmniejszenie liczby pracowników potrzebnych do utrzymania