Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Obsługa podróżnych w portach …

W przypadku zagubienia bagażu w porcie lotniczym, pasażer powinien:

A. zgłosić to w punkcie obsługi bagażu zagubionego
B. skontaktować się bezpośrednio z linią lotniczą po powrocie do domu
C. zgłosić to do najbliższego posterunku policji
D. czekać przy taśmie bagażowej do odnalezienia bagażu
Obsługa podróżnych w portach …

Na podstawie obowiązujących przepisów, towary przewożone przez podróżnych przybywających z krajów spoza Unii Europejskiej w osobistym bagażu, które są zwolnione z opłat celnych, mogą mieć wartość do równowartości

A. 430 euro
B. 500 euro
C. 300 euro
D. 280 euro
SPL.02 Pytanie 44
Obsługa podróżnych w portach …

Jakie znaczenie ma zwrot validity of the ticket?

A. zwrot dotyczący niewykorzystanego biletu
B. ważność biletu
C. unieważnienie biletu
D. nabycie biletu
Obsługa podróżnych w portach …

Jakie znaczenie ma skrót UM (Unaccompanied minor) w kontekście obsługi pasażerów?

A. Ulga dla seniorów
B. Dziecko podróżujące bez opiekuna
C. Zniżka dla dzieci
D. Osoba istotna na pokładzie
SPL.02 Pytanie 48
Obsługa podróżnych w portach …

Jak długo jest ważny dowód osobisty wydany osobie, która osiągnęła 17 rok życia?

A. 10 lat
B. 1 rok
C. 5 lat
D. 3 lata
SPL.02 Pytanie 49
Obsługa podróżnych w portach …

Jaką metodę trzeba zastosować, aby zapewnić bezpieczeństwo pozostałych pasażerów, jeżeli na pokładzie samolotu znajduje się pasażer mogący sprawiać kłopoty?

A. Pasażera mogącego sprawiać kłopoty trzeba umieścić przy wyjściu awaryjnym
B. Nie należy informować pasażerów o tej sytuacji
C. Warto poinformować pasażerów o tej sytuacji
D. Pasażera mogącego sprawiać kłopoty należy umieścić z dala od załogi, ponieważ załoga nie może z nim rozmawiać
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer za lot z Warszawy do Londynu (1 445 km) w klasie business zapłacił 2 117,82 zł. Na skutek pomyłki na czas lotu zostało mu przydzielone miejsce w klasie ekonomicznej. Jakiej wysokości odszkodowanie otrzyma podróżny zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady?

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku
odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające
rozporządzenie (EWG) nr 295/91
Artykuł 10 (wyciąg)
Umieszczenie w klasie wyższej lub niższej
1. Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy umieści pasażera w klasie wyższej niż ta, na którą został wykupiony bilet, nie może się domagać jakiejkolwiek dodatkowej zapłaty.
2. Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy umieści pasażera w klasie niższej niż ta, na którą został wykupiony bilet, to w terminie siedmiu dni, za pomocą środków przewidzianych w art. 7 ust. 3, zwraca
a) 30% ceny biletu w przypadku wszystkich lotów o długości do 1 500 km lub
b) 50% ceny biletu w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km, z wyjątkiem lotów pomiędzy europejskim terytorium Państw Członkowskich a francuskimi departamentami zamorskimi, oraz w przypadku wszystkich innych lotów o długości od 1 500 km do 3 500 km lub
c) 75% ceny biletu w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b), w tym loty pomiędzy europejskim terytorium Państw Członkowskich a francuskimi departamentami zamorskimi.

A. 1058,91 zł
B. 635,35 zł
C. 1482,47 zł
D. 529,46 zł
Obsługa podróżnych w portach …

Który kod określający rodzaj asysty dla pasażerów wg Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) otrzyma pasażer, którego dotyczy zamieszczony opis?

Pasażer, który jest niezdolny do pokonywania długich dystansów, ale może wejść po schodach i samodzielnie zająć swoje miejsce w kabinie samolotu, ze stanowiska odpraw do wejścia samolotu zostanie przewieziony na wózku inwalidzkim.

A. WCHR
B. DPNA
C. WCHS
D. STCR
SPL.02 Pytanie 52
Obsługa podróżnych w portach …

Transport lotniczy realizowany na podstawie umowy, w której przewoźnik udostępnia drugiej stronie umowy określoną liczbę miejsc w środkach transportu powietrznego, w celu przeprowadzenia konkretnego przewozu pasażerów, wskazanych przez drugą stronę umowy, to jaki rodzaj przewozu?

A. regularny
B. czarterowy
C. wahadłowy
D. rozkładowy
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer lecący z Krakowa do Barcelony (1 689 km) został umieszczony w klasie niższej niż ta, na którą kupił bilet w cenie 550,00 zł. Jaką kwotę zwróci pasażerowi przewoźnik?

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91
(...)
Artykuł 10
Umieszczenie w klasie wyższej lub niższej
1. Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy umieści pasażera w klasie wyższej niż ta, na którą został wykupiony bilet, nie może się domagać jakiejkolwiek dodatkowej zapłaty.
2. Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy umieści pasażera w klasie niższej niż ta, na którą został wykupiony bilet, to w terminie siedmiu dni, za pomocą środków przewidzianych w art. 7 ust. 3, zwraca
a) 30% ceny biletu w przypadku wszystkich lotów o długości do 1 500 km lub
b) 50% ceny biletu w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km, z wyjątkiem lotów pomiędzy europejskim terytorium Państw Członkowskich a francuskimi departamentami zamorskimi, oraz w przypadku wszystkich innych lotów o długości od 1 500 km do 3 500 km lub
c) 75% ceny biletu w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b), w tym loty pomiędzy europejskim terytorium Państw Członkowskich a francuskimi departamentami zamorskimi.
(...)

A. 165,00 zł
B. 412,50 zł
C. 550,00 zł
D. 275,00 zł
Obsługa podróżnych w portach …

W skład standardowej kontroli bezpieczeństwa na lotnisku wchodzi

A. pomiar temperatury ciała
B. prześwietlenie bagażu podręcznego
C. scanning tęczówki oka
D. ważenie bagażu rejestrowanego
Obsługa podróżnych w portach …

Podróżujący planuje przemieścić się z dworca kolejowego do centrum kongresowego. Na mapie miasta przedstawionej w skali 1:20000 odległość ta wynosi 7 cm. Jaką odległość musi pokonać podróżny?

A. 1,4 km
B. 14,0 km
C. 3,5 km
D. 2,8 km
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer uiścił opłatę za bilet na pociąg w wysokości 55,00 zł. Z powodu opóźnienia pociągu o 80 minut pasażer ma prawo domagać się od przewoźnika rekompensaty w kwocie

A. 27,50 zł
B. 13,75 zł
C. 16,50 zł
D. 33,00 zł
SPL.02 Pytanie 57
Obsługa podróżnych w portach …

Jak długo jest ważny paszport przyznany dziecku, które nie ma 13 lat, licząc od daty jego wydania?

A. 6 miesięcy
B. 12 miesięcy
C. 10 lat
D. 5 lat
Obsługa podróżnych w portach …

Przybywając do Polski z kraju, który jest częścią Układu z Schengen, osoba podróżująca

A. nie podlega kontroli granicznej niezależnie od posiadanego obywatelstwa
B. nie podlega kontroli granicznej jedynie, jeśli jest obywatelem państwa należącego do Unii Europejskiej
C. musi przedstawić ważny paszport
D. podlega kontroli granicznej
Obsługa podróżnych w portach …

Osoba starająca się o wizę umożliwiającą podróż do kraju tropikalnego może napotkać na odmowę jej przyznania w sytuacji

A. braku ubezpieczenia cargo
B. choroby nowotworowej
C. choroby neurologicznej
D. braku odpowiednich szczepień
SPL.02 Pytanie 62
Obsługa podróżnych w portach …

Bilet lotniczy typu stand-by jest dostępny dla pasażera, który go nabywa

A. w biurze podróży przy rezerwacji wakacji w ofercie first-minute
B. tuż przed odlotem samolotu, pod warunkiem że są dostępne wolne miejsca
C. w sprzedaży przedsprzedażowej na co najmniej 14 dni przed planowanym lotem
D. wraz z zamówieniem fakultatywnych wycieczek proponowanych przez przewoźnika w miejscu docelowym
Obsługa podróżnych w portach …

Odprawa biletowa przed lotem samolotem nie może być przeprowadzona

A. osobiście w punkcie odprawy celnej
B. w kiosku samoobsługowym na lotnisku
C. w domu podróżnego przez internet
D. w domu podróżnego przez telefon
Obsługa podróżnych w portach …

Co można wnieść do samolotu w bagażu kabinowym?

A. czajnik bezprzewodowy
B. dezodorant o pojemności 250 ml i pasta do zębów w pojemniku 150 ml
C. korkociąg
D. wędki oraz kije golfowe
Obsługa podróżnych w portach …

Wiza tranzytowa lotniskowa A umożliwia

A. pobyt nieprzekraczający 2 dni w strefie tranzytowej polskiego lotniska
B. przejazd przez terytorium Polski
C. wjazd cudzoziemcom do Polski jako państwa docelowego
D. jednokrotny wjazd na terytorium Polski
Obsługa podróżnych w portach …

Co należy zrobić w przypadku stwierdzenia braku bagażu rejestrowanego podczas transportu lotniczego?

A. zgłoszenie celne
B. formularz opinii
C. przywieszka bagażowa
D. protokół PIR
Obsługa podróżnych w portach …

Młodzież oraz dzieci posiadające niepełnosprawność do 24 roku życia, korzystające z kolei, mają prawo do zniżki, wyłącznie na trasach z domu do szkoły i z powrotem, która wynosi

A. 49%
B. 95%
C. 51%
D. 78%
Obsługa podróżnych w portach …

Dwa lata od wydania paszportu, z terminem ważności 10 lat, unieważniono ten dokument. Jaką kwotę zwrotu ustali w drodze decyzji administracyjnej organ paszportowy, jeśli opłata paszportowa wynosiła 140,00 zł?

USTAWA z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych
(Dz.U. 2018 poz. 1919)
Art. 38. 1. Dokument paszportowy podlega unieważnieniu (…)
Art. 40. 1. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 3, przysługuje zwrot opłaty paszportowej za każdy pełny rok objęty unieważnieniem paszportu.
2. Wysokość opłaty podlegającej zwrotowi organ paszportowy ustala w drodze decyzji administracyjnej wydawanej z urzędu, przyjmując za każdy pełny rok:
1) jedną dziesiątą – w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 10 lat,
2) jedną piątą – w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 5 lat,
3) jedną drugą – w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 2 lat
– części opłaty obowiązującej w dniu wydania decyzji w tej sprawie.

A. 112,00 zł
B. 126,00 zł
C. 28,00 zł
D. 14,00 zł
Obsługa podróżnych w portach …

Przewoźnik realizujący regularne przewozy osób w transporcie drogowym ma obowiązek informować na piśmie odpowiedniego organizatora o zmianach w rozkładzie jazdy nie później niż w terminie

A. 50 dni przed dniem zmiany rozkładów jazdy w określonych terminach
B. 30 dni przed dniem zmiany rozkładów jazdy w określonych terminach
C. 60 dni przed dniem zmiany rozkładów jazdy w określonych terminach
D. 40 dni przed dniem zmiany rozkładów jazdy w określonych terminach
Obsługa podróżnych w portach …

Jakie przedmioty można zabrać w bagażu podręcznym w trakcie lotu samolotem?

A. perfumy w butelce 50 ml
B. brzytwę
C. bitą śmietanę w pojemniku 250 ml
D. jogurt naturalny w opakowaniu 150 ml
Obsługa podróżnych w portach …

Pociąg przyjechał na stację docelową z 1,5-godzinnym opóźnieniem w stosunku do planowanego przyjazdu. Na podstawie fragmentu rozporządzenia zamieszczonego w ramce pasażer, który zapłacił za bilet 150,00 zł, może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie w minimalnej kwocie wynoszącej

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1371/2007 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym

Artykuł 17

Odszkodowanie

1. Nie tracąc prawa do przewozu, pasażer może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie w przypadku opóźnienia pomiędzy podanym na bilecie miejscem wyjazdu i miejscem docelowym, za które nie otrzymał on zwrotu kosztów biletu zgodnie z art. 16. Minimalna kwota odszkodowania wynosi: a) 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut; b) 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

A. 112,50 zł
B. 75,00 zł
C. 37,50 zł
D. 150,00 zł