Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Organizacja i prowadzenie ruc…

Zabezpieczenia przed niekontrolowanym zjazdem wagonów na stacjach, gdzie istnieje ryzyko ich zjazdu ze stacji na tor lub vice versa, powinny być uwzględnione w

A. rozkładzie jazdy dla poszczególnych pociągów
B. regulaminie technicznym dla posterunku ruchu
C. dokumencie dotyczącym techniki manewrowania Ir-9
D. instrukcji dotyczącej prowadzenia ruchu pociągów na PKP Ir-1
Organizacja i prowadzenie ruc…

Liniowa blokada zarządzana przez dyżurnego ruchu ma na celu

A. organizowanie ruchu pociągów na stacji przy użyciu aparatu blokowego
B. organizowanie ruchu pociągów na szlaku według zasady wyprawiania pociągów w odstępach blokowych
C. zamykanie toru na stacji
D. zamykanie toru na szlaku
Organizacja i prowadzenie ruc…

Jeżeli po naciśnięciu przycisku zwrotnicowego zwrotnica nie zmieniła pozycji, mimo że nie jest zajęta, dyżurny ruchu może skorzystać z przycisku doraźnego "Iz" dopiero po

A. odbyciu odpisu w II części E-1758
B. wcześniejszym odpisie oraz naciśnięciu przycisku "Kr"
C. sprawdzeniu zwrotnicy na gruncie
D. wizualnym sprawdzeniu zwrotnicy
Organizacja i prowadzenie ruc…

Przycisku ,,Kr" umieszczonego na pulpicie nastawczym w urządzeniach srk wykorzystywany jest

A. gdy występuje zajętość zwrotnicy
B. w przypadku braku kontroli położenia zwrotnicy
C. w sytuacji, gdy pojawia się sygnalizacja rozprucia
D. gdy nastąpi uszkodzenie przycisku zwrotnicowego
Organizacja i prowadzenie ruc…

Dyżurny ruchu, po otrzymaniu informacji o incydencie na torze szlakowym, który wymaga wstrzymania ruchu na szlaku, powinien w pierwszej kolejności

A. wstrzymać ruch na torze sąsiednim
B. zamknąć dany tor lub szlak
C. zgłosić zdarzenie
D. sprawdzić, czy skrajnia sąsiedniego toru nie została naruszona
Organizacja i prowadzenie ruc…

W przypadku jazdy pociągu należy wstrzymać prace w aktywnych urządzeniach kontrolujących ruch kolejowy

A. tylko w okolicznościach gdy są to urządzenia mechaniczne scentralizowane lub suwakowe
B. jeśli mają one związek z danym przebiegiem lub mogą wpłynąć na naruszenie tych zależności
C. w momencie gdy pociąg porusza się bez zatrzymywania po torach głównych
D. zawsze podczas wjazdu lub wyjazdu pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…

Kiedy pociąg wjeżdża na stację, a szczeliny zwrotnicowe w urządzeniach przekaźnikowych są ciemne oraz brak jest kontroli położenia zwrotnicy, co powinien zrobić dyżurny ruchu?

A. obsłużyć przycisk dla przestawienia zwrotnicy
B. powiadomić o tym naczelnika sekcji
C. przyjąć pociąg na sygnał zastępczy
D. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem lub sponą
Organizacja i prowadzenie ruc…

Dyżurny ruchu ma obowiązek telefonicznie potwierdzić przybycie ostatniego wyprawionego pociągu, jeżeli

A. powstała konieczność wprowadzenia telefonicznego zapowiadania pociągów
B. wyprawia pociąg po torze zamkniętym do kilometra
C. wyprawiony pojazd nie wpływa na urządzenia srk
D. pociąg jest cofany ze szlaku na zgodę dyżurnego ruchu
Organizacja i prowadzenie ruc…

Plany ewakuacyjne powinny być

A. przechowywane w zamkniętej szafie na stacji
B. znane wszystkim członkom załogi pociągu
C. dostępne tylko dla maszynisty
D. ustalane tylko w przypadku pociągów międzynarodowych
Organizacja i prowadzenie ruc…

Co powinien zrobić dyżurny ruchu, gdy po naciśnięciu przycisku sygnałowego na semaforze sygnał zezwalający na jazdę się nie pojawił mimo prawidłowego ustawienia drogi przebiegu?

A. jeszcze raz nacisnąć przycisk sygnałowy
B. korzystać z telefonicznego zapowiadania pociągów
C. skorzystać z przycisku doraźnego "DPo" w celu aktywowania sygnału
D. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów
Organizacja i prowadzenie ruc…

W sytuacji, gdy powtarzacz automatycznej sygnalizacji przejazdowej SSP na stanowisku dyżurnego ruchu informuje o uszkodzeniu, co należy uczynić?

A. wprowadzić ograniczenie do 40 km/h oraz sygnał "Baczność".
B. wprowadzić ograniczenie do 20 km/h oraz sygnał "Baczność".
C. zalecić ostrożną jazdę bez zmniejszania prędkości pociągu.
D. zweryfikować funkcjonowanie urządzeń na miejscu.
Organizacja i prowadzenie ruc…

Zderzenie taboru kolejowego to

A. dynamiczne zderzenie pojazdów kolejowych poruszających się po tym samym torze w przeciwnych kierunkach
B. dynamiczne zderzenie pojazdów kolejowych poruszających się po tym samym torze w tym samym kierunku
C. niezamierzone zdarzenie inne niż wypadek kolejowy, które jest związane z ruchem pojazdu kolejowego i wpływa na bezpieczeństwo jego ruchu
D. zderzenie pojazdu kolejowego będącego w ruchu z innym pojazdem kolejowym, który stoi na tym samym torze
Organizacja i prowadzenie ruc…

Dyżurny ruchu w nastawni wykonawczej przekazuje telefonicznie polecenie do przygotowania trasy przejazdu?

A. dla wjazdu lub wyjazdu pociągu z ładunkiem niebezpiecznym
B. gdy przejazd pociągu ma się odbyć bez wydania sygnału zezwalającego
C. gdy maszynista nie jest zaznajomiony z układem torowym stacji
D. gdy obowiązuje telefoniczne zapowiadanie pociągów przy wjeździe pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…

Gdy urządzenia funkcjonują niewłaściwie i nie można ustawić sygnału "Stój" na semaforze wjazdowym, dyżurny ruchu w tylnym punkcie kontroli, po otrzymaniu informacji, powinien nakazać zatrzymanie pociągu i przekazać wiadomość o awarii semafora przez wydać rozkaz

A. S
B. O
C. N
D. Nrob
Organizacja i prowadzenie ruc…

Dyżurny ruchu zajmuje się kontrolą torów wjazdowych na stacji wyposażonej w urządzenia przekaźnikowe w sytuacji, gdy

A. prowadzone są manewry na torach bocznych
B. pociągi wjeżdżają na sygnał zastępczy
C. wykonywane są w urządzeniach srk prace, które nie wpływają na działanie tych urządzeń
D. występuje przeszkoda w prawidłowym funkcjonowaniu urządzeń do kontroli zajętości torów
Organizacja i prowadzenie ruc…

Zbliżenie pociągów roboczych, które znajdują się na zamkniętym i zajętym torze szlakowym, może się wydarzyć po

A. otrzymaniu ustnej zgody przez radiotelefon od dyżurnego ruchu
B. po wzajemnym uzgodnieniu kierowników pociągów roboczych
C. uzyskaniu pisemnego rozkazu "O" przekazanego przez radiotelefon
D. po wzajemnym uzgodnieniu przez radiotelefon drużyn trakcyjnych
Organizacja i prowadzenie ruc…

Czy w przypadku, gdy blok liniowy znajduje się w nastawni wykonawczej, nastawniczy ma możliwość zablokowania bloku końcowego podczas telefonicznego zapowiadania pociągów?

A. po przejechaniu miejsca przebiegowego
B. po potwierdzeniu, że pociąg wjechał w całości
C. na każde polecenie dyżurnego ruchu
D. po wjeździe pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…

Gdy podczas obserwacji pociągu w nocy dyżurny ruchu zauważył, że sygnalizacja czoła pociągu na odcinku zaopatrzonym w wieloodstępową blokadę liniową jest niewłaściwa, to powinien od maszynisty pojazdu kolejowego z napędem wymagać

A. doprowadzenia sygnalizacji do prawidłowego stanu na najbliższej stacji węzłowej
B. doprowadzenia sygnalizacji do prawidłowego stanu na stacji, gdzie znajduje się posterunek rewidencki
C. niezwłocznego wstrzymania pociągu i przywrócenia sygnalizacji do prawidłowego stanu
D. zatrzymania pociągu na najbliższej stacji i doprowadzenia sygnalizacji do prawidłowego stanu