Filtrowanie pytań
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
A. ręcznie zwolnić zastawkę i wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów dla jednego pociągu
B. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów oraz powiadomić automatyka
C. wdrożyć telefoniczne polecanie i zgłaszanie drogi przebiegu
D. ręcznie zwolnić zastawkę, obsłużyć blok końcowy "Ko", jeśli jest licznik
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Podczas wykonywania prac, które mogą wpłynąć na niewłaściwe działanie samoczynnych semaforów odstępowych, należy
A. informować drużyny pociągowe za pomocą rozkazów pisemnych 'N'.
B. wstrzymać ruch pociągów do momentu zakończenia prac.
C. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów i ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h.
D. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów i prowadzić ruch pociągów w odstępach między posterunkami następczymi.
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Ciężar bieżącego nadzoru oraz regulacji wszelkich prac eksploatacyjnych na określonym terenie lub odcinku spoczywa na posterunku
A. dróżnika przejazdowego
B. dyspozytorskiego
C. nastawczego
D. stwierdzania końca pociągu
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Gdy po naciśnięciu przez dyżurnego ruchu przycisku sygnałowego na semaforze nie pojawił się sygnał umożliwiający wyjazd, mimo że droga przebiegu została poprawnie ułożona, dyżurny ruchu przed wyprawieniem pociągu z stacji powinien
A. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów
B. korzystać z telefonicznego zapowiadania pociągów
C. ponownie aktywować przycisk sygnałowy
D. skorzystać z przycisku doraźnego "dPo" w celu wyświetlenia sygnału
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jeśli pociąg wjeżdżający na tor nie zredukował prędkości, dyżurny ruchu powinien podjąć działania w celu zwolnienia przebiegu
A. przestawiać zwrotnice ręcznie po odczycie w E-1758
B. użyć odpowiedniego przycisku doraźnego dla danego przebiegu
C. czekać około 2 minut, aby zwolnić przebieg
D. użyć przycisku zwolnienia przebiegu manewrowego
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Nastawniczy ma możliwość zrealizowania blokady bloku pozwolenia
A. po zwolnieniu oraz zablokowaniu zastawki nad blokiem początkowym
B. po otrzymaniu polecenia i zwolnieniu zastawki nad blokiem pozwolenia
C. po wjeździe pociągu i zablokowaniu bloku końcowego
D. na podstawie telefonicznego zezwolenia oraz polecenia dyżurnego ruchu
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji, gdy po naciśnięciu przycisku nastawczego zwrotnicy oraz zakończeniu pracy napędu na planie świetlnym nie ma kontroli nad położeniem zwrotnicy biorącej udział w ruchu pociągu, a zwrotnica nie jest widoczna z nastawni, dyżurny ruchu powinien
A. skorzystać z przycisku "Iz" i wprowadzić ograniczenia
B. zmienić przełącznik na pulpicie na przetwornicę II
C. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem trzpieniowym
D. sprawdzić oraz wymienić bezpiecznik nastawczy od zwrotnicy
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Co należy zrobić, gdy pojazd szynowy zatrzyma się na przejeździe kolejowym i nie może ruszyć?
A. Wysłać pasażerów do najbliższej stacji pieszo.
B. Próbować samodzielnie naprawić problem.
C. Czekać na przybycie pomocy technicznej.
D. Natychmiast powiadomić dyżurnego ruchu.
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Stan, który może skutkować wypadkiem, to
A. zagrożenie
B. zdarzenie
C. incydent kolejowy
D. wydarzenie kolejowe
 TKO.07  Pytanie 50 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jaka jest maksymalna prędkość, z jaką można przeprowadzać manewry na przejazdach kolejowo-drogowych oraz na niechronionych przejściach z rogatkami?
A. 20 km/h
B. 25 km/h
C. 15 km/h
D. 10 km/h
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Informacja o incydencie kolejowym powinna być przesłana niezwłocznie, ale nie później niż przed upływem
A. 48 godzin od jego wykrycia
B. 24 godzin od jego wykrycia
C. 24 godzin od zakończenia obrad komisji kolejowej
D. 48 godzin od zakończenia obrad komisji kolejowej
 TKO.07  Pytanie 52 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji awarii urządzeń sygnalizacyjnych maszynista powinien
A. Kierować się sygnałami ręcznymi lub poleceniami ustnymi
B. Zmienić tor jazdy bez zezwolenia
C. Natychmiast zatrzymać pociąg i wyjść na zewnątrz
D. Zignorować problem i jechać dalej
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W przypadku, gdy powtarzacz zasygnalizuje awarię urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SSP, co należy zrobić w pierwszej kolejności?
A. ustalić ograniczenie prędkości do 20 km/h
B. poinformować automatyka o usterce
C. przekazać odpowiednią informację drużynie pociągowej za pomocą radiotelefonu
D. zapisać awarię w II części książki E-1758
 TKO.07  Pytanie 54 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji, gdy dojdzie do przeładowania głównego przewodu hamulcowego pociągu oraz zastosowania odluźniaczy w celu odprowadzenia cieczy z komór i zbiorników sterujących, należy
A. sprawdzić hamulec w tym wagonie
B. wyłączyć oraz ponownie uruchomić hamulec w tym wagonie
C. przeprowadzić szczegółową próbę hamulca
D. przeprowadzić uproszczoną próbę hamulca
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W przypadku zamknięcia jednego z szlaków torowych, dyspozytor ruchu powinien otrzymać pisemne lub telefoniczne powiadomienie od kierownika robót o możliwości otwarcia toru, gdy
A. nastąpiła interwencja w urządzenia sterujące.
B. zdarzyło się to w wyniku wypadku na szlaku.
C. miał miejsce przejazd drezyny pomiarowej.
D. prowadzone były prace.
 TKO.07  Pytanie 56 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W jaki sposób powinno się zasygnalizować przejazd kolejowo-drogowy kategorii A, który jest nadzorowany z daleka, po wystąpieniu awarii w napędzie rogatkowym?
A. Znakiem B 32b "Stój rogatka uszkodzona"
B. Znakiem B 20 "Stop" i tabliczką z napisem "Sygnalizacja uszkodzona"
C. Znakiem B 20 "Stop" i tablicą z napisem "Rogatka uszkodzona"
D. Znakiem G 4 "Krzyż św. Andrzeja"
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Co powinien uczynić dyżurny ruchu, gdy zauważy, że pociąg wjechał na szlak lub następny odstęp bez stosownego pozwolenia?
A. natychmiast wysłać sygnał "Alarm" oraz podjąć kroki mające na celu zapobieżenie wypadkowi lub złagodzenie jego skutków
B. nakazać maszyniście wycofanie pociągu ze szlaku lub odstępu oraz przedstawić sygnał "nakaz jazdy"
C. bezzwłocznie nadać sygnał "Alarm" i poinformować dyspozytora o sytuacji, aby ustalić sposób wycofania pociągu ze szlaku lub odstępu
D. polecić maszyniście, aby wycofał pociąg ze szlaku lub odstępu i podjąć czynności zapobiegające wypadkowi
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji, gdy nie ma potwierdzenia przybycia pociągu, trzeba ustalić przyczynę braku tego potwierdzenia po upływie
A. 3 minut
B. 7 minut
C. 5 minut
D. 10 minut
 TKO.07  Pytanie 59 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Nie można odrzucać ani staczać zestawu wagonów, w którym wagony
A. staczane są na tory o spadku mniejszym niż 2,5‰.
B. lekkie (próżne) są przed wagonami ciężkimi, jeśli zestaw ten ma być hamowany.
C. z towarami niebezpiecznymi nie zostały oddzielone od innych.
D. ciężkie są przed wagonami lekkimi (próżnymi), jeśli zestaw ten ma być hamowany.
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zablokowanie bloku końcowego przy prawidłowo funkcjonującej blokadzie liniowej oznacza
A. zakończenie ustalania kierunku blokady liniowej
B. potwierdzenie przybycia pociągu na posterunek, który blokuje blok końcowy
C. zgodę sąsiedniego posterunku na wyjazd pociągu na szlak
D. potwierdzenie dla sąsiedniego posterunku o wyjeździe pociągu na szlak
 TKO.07  Pytanie 61 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Do czego używana jest aplikacja SERWO?
A. do rejestrowania wypadków pociągów pasażerskich
B. do rejestracji i wydawania ostrzeżeń doraźnych
C. do zarządzania ruchem pociągów na trasie
D. do organizacji ruchu pociągów na stacji
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji awarii blokady liniowej na torze jednotorowym, telefoniczne zapowiadanie przejazdu pociągów obejmuje
A. żądanie oraz udzielenie zgody, ogłoszenie odjazdu oraz potwierdzenie przybycia
B. żądanie i udzielenie zgody
C. udzielenie zgody, ogłoszenie odjazdu oraz potwierdzenie przybycia
D. ogłoszenie odjazdu oraz potwierdzenie przybycia
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W przypadku zaniku zasilania sieciowego oraz braku automatów do ponownego włączania zasilania, pracownik obsługi ma obowiązek
A. włączyć oświetlenie rozjazdów
B. wyłączyć elektryczne ogrzewanie rozjazdów
C. odłączyć sieć trakcyjną
D. uruchomić zespół spalinowo-elektryczny
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zapowiadanie pociągów na torze z dwukierunkowym ruchem jednotorowym nie obejmuje
A. udzielenia zgody na wysłanie pociągu
B. żądania zgody na wysłanie pociągu
C. wstrzymania wysyłania pociągu
D. potwierdzenia przybycia lub przejazdu pociągu
 TKO.07  Pytanie 65 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Odrzucenie wagonów przez przejazd kolejowo-drogowy bez rogatek może mieć miejsce, jeżeli
A. na przejeździe znajduje się pracownik uprawniony do kierowania ruchem.
B. ma to miejsce na torach bocznych.
C. wstrzymano kursowanie pociągów na sąsiednich torach.
D. przejazd jest nadzorowany przez kamery monitoringu wizyjnego.
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Co należy wprowadzić w przypadku uszkodzenia urządzeń blokady liniowej?
A. telefoniczne prowadzenie pociągów
B. jazdę kontrolowaną
C. telefoniczne zapowiadanie pociągów
D. telefoniczne zgłaszanie i polecanie przygotowania dróg przebiegu
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Pracownik stacji nastawczych powinien w pierwszej kolejności zadbać o
A. podawanie sygnału zezwalającego
B. sprawne działanie urządzeń nastawczych
C. prawidłową obsługę urządzeń
D. bezpieczeństwo ruchu kolejowego
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jaką maksymalną prędkość może osiągnąć pociąg na przejeździe kolejowo-drogowym, gdzie rogatki są uszkodzone i brak jest możliwości kierowania ruchem drogowym?
A. 15 km/h
B. 40 km/h
C. 30 km/h
D. 20 km/h
 TKO.07  Pytanie 69 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zdarzenie odebrania lub nadania sygnału "ALARM" przez radiotelefon dyżurnego ruchu powinno być zapisane w
A. rejestrze przebiegów
B. dzienniku ruchu
C. rejestrze kontroli urządzeń
D. dzienniku oględzin rozjazdów
 TKO.07  Pytanie 70 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Gdy zachodzi potrzeba zatrzymania pociągu na torze z powodu uszkodzenia elementów infrastruktury oraz przejazdu przez obszar uszkodzony pod nadzorem, należy sporządzić pisemny rozkaz
A. N rob
B. O
C. S
D. N
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Na szlak z wieloodstępową samoczynną blokadą liniową nie wolno wysyłać pociągu z
A. lokomotywą popychającą skład pociągu do kilometra i wracającą z szlaku na stację wyprawienia
B. przesyłką nadzwyczajną, jeżeli wymaga ona zamknięcia sąsiedniego toru, a zgoda dyspozytora nie została uzyskana
C. wagonem na końcu pociągu, który nie jest wyposażony w stałe sygnały końca
D. towarami niebezpiecznymi klasy 7 - materiały promieniotwórcze - bez względu na ilość ładunku
 TKO.07  Pytanie 72 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Gdy nastąpi uszkodzenie blokady stacyjnej na nastawni wykonawczej, nastawniczy ma obowiązek zapisać ten fakt w
A. dzienniku ruchu
B. dzienniku telefonicznym
C. kontroli zajętości torów wjazdowych
D. książce przebiegów
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Najwyższa dozwolona prędkość pociągu w momencie wjazdu na stację na tor boczny nie powinna być większa niż
A. 20 km/h
B. 50 km/h
C. 30 km/h
D. 40 km/h
 TKO.07  Pytanie 74 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Każde uszkodzenie w urządzeniach do zarządzania ruchem oraz wszelkie problemy z ich prawidłowym funkcjonowaniem nastawniczy ma obowiązek natychmiast zgłosić dyżurnemu ruchu, a także zapisać w książce kontroli urządzeń oraz
A. zgłosić mistrzowi
B. w książce przebiegów
C. zgłosić dyspozytorowi
D. w dzienniku oględzin rozjazdów
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zabity to osoba, która w wyniku zdarzenia kolejowego doznała obrażeń ciała skutkujących zgonem (z wyjątkiem osób próbujących popełnić samobójstwo) w ciągu
A. 60 dni, licząc od daty wypadku
B. 45 dni, licząc od daty wypadku
C. 30 dni, licząc od daty wypadku
D. 90 dni, licząc od daty wypadku
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się pociąg ratunkowy przez przejazd okresowo zamknięty, gdzie ruch pociągów jest wstrzymany, nie może przekraczać
A. 30 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe z rogatkami 20 km/h
B. 40 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe 20 km/h
C. 40 km/h, a przez przejazdy kolejowo-drogowe z rogatkami 30 km/h
D. 30 km/h na całej trasie przejazdu oraz przez przejazdy kolejowo-drogowe
 TKO.07  Pytanie 77 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W przypadku uszkodzenia łącza, dyżurny ruchu rejestruje zdarzenie w odpowiednim dokumencie
A. E 1758
B. R 366
C. R 146
D. R 142
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Podczas transportu wagonów z materiałami wybuchowymi, wagony z jakimi ładunkami nie mogą zapewnić strefy ochronnej?
A. produktami spożywczymi
B. materiałami sypkimi
C. płynami
D. pasażerami
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Osoba odpowiedzialna w nastawni wykonawczej ma możliwość zablokowania bloku pozwolenia
A. na telefoniczne pozwolenie dyżurnego ruchu
B. po przyjeździe pociągu i zablokowaniu bloku końcowego
C. po zwolnieniu przez dyżurnego ruchu zastawki nad blokiem pozwolenia
D. po odblokowaniu bloku otrzymania nakazu
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji awaryjnej, gdy wymagana jest ewakuacja pasażerów, kto koordynuje akcję ewakuacyjną?
A. Kierownik pociągu
B. Kontroler ruchu
C. Maszynista
D. Dyżurny ruchu