Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Organizacja i prowadzenie ruc…

Dokładną próbę hamulca należy przeprowadzić

A. po przyjeździe do stacji końcowej
B. przed rozpoczęciem rewizji przez rewidenta
C. przed wyprawieniem pociągu z stacji początkowej
D. po wjeździe pociągu ze szlaku
Organizacja i prowadzenie ruc…

Osoba, która w wyniku zdarzenia losowego doznała uszczerbku na zdrowiu i z tego powodu przebywała w szpitalu przez ponad 24 godziny, zgodnie z regulacjami kolejowymi jest klasyfikowana jako

A. ciężko ranna
B. rana
C. lekko ranna
D. z kontuzją ciała
Organizacja i prowadzenie ruc…

W jakich okolicznościach nastawniczy może przeprowadzić blokowanie bloku pozwolenia?

A. Na telefoniczne zezwolenie dyżurnego ruchu oraz zablokowaniu bloku końcowego
B. Po uzyskaniu zlecenia i zwolnieniu zastawki nad blokiem pozwolenia przez dyżurnego ruchu
C. Po przyjęciu ustnego polecenia od dyżurnego ruchu i zapisaniu tego zdarzenia w książce przebiegów
D. Po odjeździe pociągu i zablokowaniu bloku końcowego
Organizacja i prowadzenie ruc…

Co powinien uczynić dyżurny ruchu, gdy po aktywacji przycisku nastawczego zwrotnicy w urządzeniach przekaźnikowych zaniknie kontrola jej położenia, a wychylenie strzałki amperomierza nadal będzie występować?

A. użyć przycisku "Kr" i przestawić zwrotnicę do pozycji zasadniczej
B. zastosować przycisk zwrotnicy w celu ustawienia do pierwotnego położenia
C. zatrzymać prąd nastawczy na tablicy i ręcznie przestawić zwrotnicę
D. skorzystać z przycisku doraźnego "Iz" równocześnie z zwrotnicowym
Organizacja i prowadzenie ruc…

W elektromechanicznych urządzeniach, manualne zwalnianie zastawki elektrycznej bloku początkowego jest wymagane w przypadku

A. przejeżdżania pociągu po torze zamkniętym zajętym
B. braku klucza do zwrotnicy ochronnej w systemie srk
C. odjazdu pociągu na sygnał zastępczy
D. awarii ręcznego induktora blokowego
Organizacja i prowadzenie ruc…

Podczas prowadzenia pociągu po drodze nieutwardzonej nie wolno

A. zabezpieczać zwrotnic przy pomocy zamków trzpieniowych i sponów
B. prowadzić książek przebiegów w pełnym zakresie i stosować zamknięcia
C. przekładać zwrotnic oraz wykolejnic w całym obszarze nastawczym
D. wyświetlać sygnału zastępczego na wjazd pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…

Dyżurny ruchu po zauważeniu zagrzania czopa osi w zestawie kołowym powinien

A. zgłosić ten incydent swojemu przełożonemu
B. powiadomić o tym dyżurnego ruchu sąsiedniej stacji
C. zmniejszyć prędkość pociągu do 20 km/h
D. natychmiast zatrzymać pociąg
Organizacja i prowadzenie ruc…

Kiedy należy przeprowadzić szczegółową próbę hamulca zespolonego?

A. gdy przynajmniej jeden z pojazdów kolejowych został odłączony od składu pociągu
B. gdy urządzenia hamulcowe w pociągu nie były zaopatrywane w sprężone powietrze przez okres dłuższy niż 12 godzin
C. gdy nastąpiła zmiana kabiny sterowniczej w zespole pojazdów
D. gdy nie było zasilania wagonów ustawionych na hamowanie R+Mg przez ponad 10 godzin
Organizacja i prowadzenie ruc…

Aby zapobiec dostępowi osób trzecich do radiowej sieci zapowiadawczej podczas komunikacji radiotelefonicznej związanej z pociągami oraz przekazywaniu informacji mogących negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu, wprowadza się

A. dodatkowe oznaczenia literowe
B. telefony komórkowe
C. tablice tożsamości
D. regulamin techniczny posterunku
Organizacja i prowadzenie ruc…

Wykolejenie pociągu to

A. nieumyślne wjechanie pociągu na zwrotnicę ustawioną dla innego toru.
B. zderzenie pociągu z pojazdem drogowym.
C. niezamierzony incydent związany z ruchem pociągu.
D. trwała utrata kontaktu powierzchni tocznej koła z powierzchnią toczną główki szyny
Organizacja i prowadzenie ruc…

Jakie działanie wykonuje system "Radio stop"?

A. Aktywacja sygnału "Stój" na semaforach, które znajdują się w zasięgu radiotelefonu
B. Zatrzymanie kolejowych pojazdów trakcyjnych będących w ruchu
C. Dezaktywacja semaforów niewłaściwego kierunku w wieloodstępowej (samoczynnej) blokadzie liniowej
D. Natychmiastowe zamknięcie rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym
Organizacja i prowadzenie ruc…

Zwalniacz ręczny bloku przebiegowego utwierdzającego może być użyty w sytuacji, gdy nie zwolni się blok, tylko wtedy, gdy

A. został dokonany zapis w książce przebiegów R-142 oraz upewniono się, że pociąg minął miejsce sygnałowe końca pociągu
B. został zapisany stan awarii w książce srk E-1758 oraz upewniono się, że pociąg ostatnią osią zjechał z odcinka izolowanego
C. po przełożeniu dźwigni sygnałowej sprawdzono, czy na semaforze ustawił się sygnał "Stój"
D. został wykonany odpis w książce srk E-1758 oraz obsłużono dźwignię sygnałową
Organizacja i prowadzenie ruc…

Pociąg pasażerski może być skierowany na tor boczny jedynie w jakich okolicznościach?

A. w miejscach o wysokim natężeniu ruchu pociągów
B. jedynie dla krótkich składów przyjmowanych lub wyprawianych
C. po uzyskaniu zgody od dyspozytora liniowego lub dyżurnego ruchu manewrowego
D. wyłącznie w przypadku awarii lub uszkodzenia torów głównych
Organizacja i prowadzenie ruc…

Termin "przerwa w ruchu pociągów" odnosi się do sytuacji, kiedy nie ma możliwości przemieszczania się pociągów do jednej z pobliskich stacji przez co najmniej

A. 30 minut
B. 90 minut
C. 120 minut
D. 60 minut
Organizacja i prowadzenie ruc…

W przypadku pociągu poruszającego się na zajętym torze szlakowym?

A. nie ustawia się sygnału zezwalającego na semaforze i nie zarządza się blokadą liniową
B. opracowuje się oprócz rozkazu "S" dodatkowo rozkaz pisemny "O"
C. ustawia się sygnał zezwalający na semaforze oraz zarządza się blokadą liniową
D. opracowuje się dodatkowo rozkaz pisemny "N" zezwalający na wjazd na tor
Organizacja i prowadzenie ruc…

W sytuacji zerwania pędni zwrotnicowej sworznie w miejscu, gdzie następuje wyłączenie z ześrodkowanego ustawienia zwrotnicy, są oznaczane

A. białym kołem na szyjce szyny
B. czerwonym kolorem na główkach sworzni
C. białym prostokątem na szyjce szyny
D. pomarańczowym odcieniem na główkach sworzni
Organizacja i prowadzenie ruc…

W przypadku opóźnienia pociągu, maszynista powinien

A. Informować dyżurnego ruchu o aktualnym stanie
B. Ignorować opóźnienie i jechać normalnie
C. Zawrócić do najbliższej stacji
D. Samodzielnie przyspieszyć, aby nadgonić czas
Organizacja i prowadzenie ruc…

Gdy pociąg wjeżdża z kierunku nastawni wykonawczej bez sygnału zgody na semaforze, dyżurny ruchu powinien

A. wnioskować o potwierdzenie przybycia ostatniego wyprawionego pociągu
B. prowadzić dziennik ruchu w pełnym zakresie od rubryki 1 do 6
C. wprowadzić telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania dróg przebiegu
D. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów dla wjazdu pociągów
Organizacja i prowadzenie ruc…

Dyżurny ruchu przekazuje polecenie ostrożnej jazdy oraz zmniejszenia prędkości za pomocą rozkazu pisemnego "O" w sytuacji, gdy

A. wprowadzono i porusza się po torach pojazdu szynowo-drogowego
B. wydano zgodę na jazdę manewrową taboru w kierunku szlaku, poza ustaloną granicą przetaczania
C. drużyna trakcyjna nie zna obsługiwanego odcinka
D. uzyskano zgodę na przejechanie obok tarczy zatrzymania D 1 "Stój"
Organizacja i prowadzenie ruc…

Masę hamującą pociągu oblicza się w celu, aby

A. pociąg mógł odjechać bez skróconej próby hamulca
B. zweryfikować, czy rzeczywista masa hamująca pociągu nie przewyższa masy całkowitej pociągu
C. pociąg mógł odjechać bez dokładnej próby hamulca
D. potwierdzić, czy rzeczywista masa hamująca pociągu nie jest mniejsza od wymaganej
Organizacja i prowadzenie ruc…

W przypadku pojawienia się usterek w funkcjonowaniu urządzeń do sterowania ruchem, które uniemożliwiają zamknięcie rogatek, należy na przejeździe kolejowo-drogowym, zarządzanym z miejsca,

A. ustawić znak drogowy B32 "rogatka uszkodzona"
B. wprowadzić ograniczenie prędkości do 20 km/h dla czoła pociągu
C. osygnałować tarczą zatrzymania D1 "Stój" przy przejeździe
D. ustawić znak drogowy B20 "Stop"
Organizacja i prowadzenie ruc…

Zwalniacz kluczowy, który umożliwia zwolnienie przebiegu pociągowego, montuje się na zewnątrz nastawni, aby upewnić się, czy

A. pociąg minął okręg zwrotnicowy
B. pociąg przejechał przez odcinek izolowany dla danego przebiegu
C. pociąg z sygnałami końcowymi minął miejsce zakończenia pociągu w przebiegu
D. semafor wjazdowy po przybyciu pociągu ustawił się na sygnał "stój"
Organizacja i prowadzenie ruc…

Osoba, która w wyniku wypadku kolejowego doznała uszkodzenia narządu ciała i z tego powodu była hospitalizowana dłużej niż 24 godziny, klasyfikowana jest jako

A. lekko poszkodowanych
B. ciężko poszkodowanych
C. z obrażeniem ciała
D. poszkodowanych
Organizacja i prowadzenie ruc…

Gdy pociąg zbliża się do tarczy ostrzegawczej, która sygnalizuje, że semafor wjazdowy pokazuje sygnał "Stój", obowiązkiem maszynisty jest

A. jako pierwszy skontaktować się z dyżurnym ruchu
B. zatrzymać się przed semaforem i skontaktować się z dyżurnym
C. zatrzymać się przed tarczą ostrzegawczą
D. zmniejszyć prędkość i oczekiwać na instrukcje od dyżurnego ruchu