Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Planowanie i prowadzenie żegl…

Które czynności należy wykonać, aby statkiem z napędem śrubowym wykonać manewr podejścia prawą burtą do nabrzeża, w sytuacji przedstawionej na rysunku?

Ilustracja do pytania 2
A. Wolno naprzód, ster lewo na burt, maszyna stop, podać szpring dziobowy.
B. Podać szpring rufowy, ster lewo na burt, wolno naprzód.
C. Podać szpring dziobowy, ster prawo na burt, wolno naprzód, maszyna stop.
D. Wolno naprzód, ster prawo na burt, podać cumę rufową.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Po dostrzeżeniu, na wodach wewnętrznych, na kursie prowadzonego statku znaku żeglugowego przedstawionego na rysunku należy

Ilustracja do pytania 4
A. skierować statek w miejsce odosobnione.
B. ominąć znak lewą burtą.
C. zmienić kurs na przeciwny.
D. zmienić szlak od prawego do lewego brzegu.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Jeżeli statek z napędem mechanicznym zbliży się nadmiernie do jednego z brzegów kanału i wystąpi odpychanie dziobu oraz przyciąganie rufy do bliższego brzegu, to wówczas należy

A. zmniejszyć obroty śruby i ustawić ster w położeniu zerowym.
B. wychylić ster na brzeg przeciwny i zwiększyć obroty śruby.
C. zwiększyć obroty śruby i ustawić ster w położeniu zerowym.
D. wychylić ster w kierunku brzegu i zmniejszyć obroty śruby.
Planowanie i prowadzenie żegl…

O czym informuje statek nadający sygnał dźwiękowy w następującej sekwencji "● ● ● ● ●"?

A. Mam zamiar zawrócić w prawo.
B. Nie mogę manewrować.
C. Moja maszyna pracuje wstecz.
D. Nie można mnie wyprzedzić.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Holownik z napędem dwuśrubowym, holujący w górę rzeki, powinien być wyposażony w

A. krótki hol od holownika i krótkie hole między statkami.
B. długi hol od holownika i długie hole między statkami.
C. długi hol od holownika i krótkie hole między statkami.
D. krótki hol od holownika i długie hole między statkami.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach ratowniczych wykonanie pętli Williamsona pozwala na

A. wykonanie pętli o kąt 270°.
B. wprowadzenie statku na swój własny ślad torowy.
C. manewr zwrotu o kąt 90°.
D. wyprowadzenie statku z toru wodnego.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Utrzymanie statku w odpowiedniej pozycji podczas operacji śluzowania można uzyskać, mocując niezbędne liny na

A. pachołkach cumowniczych.
B. pływających beczkach cumowniczych.
C. dalbach i kabestanie.
D. kabestanie na dolnej głowie śluzy.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Jeżeli w wyniku wypadku żeglugowego statek utracił zdolności manewrowe lub grozi mu zatonięcie, kierownik tego statku podejmuje przede wszystkim działania zmierzające do

A. ogłoszenia alarmu wodnego.
B. usunięcia statku ze szlaku żeglownego na płytkie i bezpieczne miejsce.
C. usunięcia awarii i dokonywania napraw statku w ruchu.
D. przypłynięcia do najbliższego portu lub przystani.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach odchodzenia od nabrzeża lewą burtą statkiem dwuśrubowym, na szpringu dziobowym należy wykonać następujące czynności:

A. ster ustawić na zero, prawy naprzód.
B. lewy stop, ster wyłożyć lewo na burtę, prawy naprzód.
C. prawy stop, ster wyłożyć na lewą burtę, lewy naprzód.
D. ster wyłożyć na prawą burtę, lewy naprzód.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Przedstawiony na rysunku statek śródlądowy przy bocznym wietrze

Ilustracja do pytania 13
A. ustawia się dziobem na wiatr.
B. odpada dziobem od wiatru.
C. odpada rufą od wiatru.
D. ustawia się bokiem do wiatru.
TWO.08 Pytanie 15
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach odchodzenia od nabrzeża lewą burtą statkiem dwuśrubowym na szpringu dziobowym należy wydać komendę

A. ster zero, lewa naprzód.
B. ster zero, obie naprzód.
C. ster prawo na burtę, lewa naprzód.
D. ster lewo na burtę, prawa naprzód.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statek dwuśrubowy, który wykonuje manewr wchodzenia do bocznej drogi wodnej z górnej wody, tak jak przedstawiono na rysunku, powinien manewrować za pomocą śrub w kolejności

Ilustracja do pytania 16
A. prawa naprzód, lewa wstecz.
B. lewa naprzód, prawa wstecz.
C. lewa wstecz, prawa stop.
D. prawa naprzód, lewa stop.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statki idące w górę, pozostawiając wolną drogę statkom idącym w dół ze swojej prawej burty, powinny w odpowiednim czasie z prawej burty pokazać

A. jasnoniebieską tablicę z niebieskim migającym światłem.
B. zieloną tablicę z zielonym migającym światłem.
C. czerwoną tablicę z czerwonym migającym światłem.
D. jasnoniebieską tablicę z białym migającym światłem.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Z panelu urządzenia przedstawionego na rysunku odczytuje się

Ilustracja do pytania 18
A. głębokość akwenu w sążniach.
B. prędkość statku w węzłach.
C. pozycję na mapie w stopniach.
D. przebytą drogę w kilometrach.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W zobrazowaniu ruchu rzeczywistego wszystkie echa mają poświaty odpowiadające ich

A. względnym wektorom ruchu.
B. względnym trajektoriom ruchu.
C. rzeczywistym wektorom ruchu.
D. rzeczywistym trajektoriom ruchu.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statek wychodzący z portu i kierujący się na lewo powinien nadawać sygnał obejmujący

A. 4 długie dźwięki i 2 krótkie dźwięki
B. 3 długie dźwięki i 2 krótkie dźwięki.
C. 1 długi dźwięk i 2 krótkie dźwięki.
D. 2 długie dźwięki i 2 krótkie dźwięki.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach dochodzenia do nabrzeża prawą burtą, pod prąd rzeki, należy wykonać następujące czynności:

A. lewa śruba wstecz, prawa naprzód.
B. wychylić dziób w stronę brzegu.
C. lewa śruba stop, prawa naprzód.
D. skierować rufę do brzegu.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Przed rzuceniem kotwicy należy

A. załączyć sprzęgło i przekładnie.
B. zabezpieczyć stopery.
C. zahamować łańcuchy hamulcem taśmowym i wyluzować je.
D. odkręcić hamulec tak, aby luzował się łańcuch.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Na wodach przybrzeżnych morskich, statek korzystający z systemów rozgraniczenia ruchu powinien

A. iść daleko od linii rozgraniczającej w przeciwnym kierunku ruchu tego toru.
B. trzymać się blisko linii lub strefy rozgraniczającej.
C. iść właściwym torem kierunkowym w ogólnym kierunku ruchu tego toru.
D. wychodzić lub wchodzić na tor kierunkowy pod jak największym kątem.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Aby dobić statkiem do nabrzeża lewą burtą na stojącej wodzie, należy statek skierować tak, aby przedłużenie linii symetrii statku tworzyło z linią nabrzeża kąt około

A. 50°
B. 45°
C. 15°
D. 30°
TWO.08 Pytanie 29
Planowanie i prowadzenie żegl…

W czasie awarii ciągów układu sterowego sterowanie statkiem jest możliwe za pomocą

A. korby.
B. kolumny.
C. manetki.
D. rumpla.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zestaw pchany to sztywno lub elastycznie połączone

A. formacje przed statkiem o napędzie mechanicznym.
B. formacje za statkiem o napędzie mechanicznym.
C. statki burtami.
D. statki za pomocą holów.
TWO.08 Pytanie 31
Planowanie i prowadzenie żegl…

Na statkach w manewrach cumowniczych przy podchodzeniu dziobem do nabrzeża, w pierwszej kolejności podaje się

A. cumę rufową.
B. szpring dziobowy.
C. szpring rufowy.
D. cumę dziobową.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statek poruszający się w strefie systemu rozgraniczenia ruchu powinien

A. płynąć właściwym torem kierunkowym w kierunku ruchu tego toru.
B. płynąć daleko od linii rozgraniczającej w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu tego toru.
C. trzymać się blisko linii rozgraniczającej.
D. wchodzić na tor kierunkowy pod jak największym kątem.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Statki, które żądają od innych statków ochrony przed falowaniem, pokazują w dzień

A. dwa czerwono-białe stożki ustawione podstawami do siebie.
B. niebieską tablicę.
C. tablice w poziome pasy czerwone nad białym.
D. dwa czerwono-białe stożki ustawione wierzchołkami do siebie.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zobrazowanie ruchu rzeczywistego na ekranie radaru charakteryzuje się tym, że

A. pozycja statku oraz echa przemieszczają się, zgodnie z parametrami ich ruchu.
B. pozycja statku pozostaje nieruchomo w jednym miejscu na środku ekranu.
C. pozycja statku jest niezależna od zobrazowania.
D. pozycja statku nie ma znaczenia w określaniu zobrazowania.
TWO.08 Pytanie 35
Planowanie i prowadzenie żegl…

Podczas manewrów kotwicznych wykonuje się komendę

A. dziób na wodę.
B. odbijacz z prawej.
C. luzuj bober.
D. bumsztak dość.
Planowanie i prowadzenie żegl…

W manewrach odchodzenia od nabrzeża lewą burtą statkiem dwuśrubowym, na szpringu dziobowym należy wydać komendę

A. "ster zero, obie naprzód".
B. "ster prawo na burtę, lewa naprzód".
C. "ster zero, lewa naprzód".
D. "ster lewo na burtę, prawa naprzód".
Planowanie i prowadzenie żegl…

Zestaw sprzężony to formacja składająca się z kilku statków

A. połączonych burtami znajdujących się za statkiem o napędzie mechanicznym.
B. znajdujących się przed statkiem o napędzie mechanicznym.
C. połączonych burtami znajdujących się przed statkiem o napędzie mechanicznym.
D. holowanych przez statek o napędzie mechanicznym.
Planowanie i prowadzenie żegl…

Oznakowanie dzienne statku na postoju wykonującego prace lub sondowanie, informujące, że szlak żeglowny jest wolny dla przejścia statków z jednej strony przedstawia rysunek

Ilustracja do pytania 40
A. C.
B. A.
C. B.
D. D.