Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Montaż i eksploatacja urządze…

Który wskaźnik powinien być ustawiony przed semaforem wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej, którego obraz sygnałowy może nie być widoczny w sposób ciągły z wymaganej odległości?

A. W 11p
Ilustracja do odpowiedzi A
B. W 11a
Ilustracja do odpowiedzi B
C. W 12
Ilustracja do odpowiedzi C
D. W 13
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie fragmentu instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego określ, w wyniku uszkodzenia którego elementu należy wymienić dźwignię kątową.

Fragment instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego
6) sprawdzić dźwigienki zastawki zerwania pędni. Nie powinny być uszkodzone i zablokowane na osi. W przypadku uszkodzonych dźwigienek należy wymienić całą dźwignię kątową, w przypadku zablokowania ich na osi należy dokonać demontażu, oczyszczenia, smarowania i ponownego montażu.

Ilustracja do pytania 4
A. Elementu A
B. Elementu C
C. Elementu D
D. Elementu B
Montaż i eksploatacja urządze…

Na przedstawionym schemacie blokady stacyjnej cyfrą 1 oznaczono

Ilustracja do pytania 6
A. blok dania nakazu na przebieg spod semafora A<sup>1/2</sup>.
B. blok otrzymania nakazu na przebieg a<sup>1</sup>.
C. zestyki drążka przebiegowego a<sup>1</sup>.
D. zestyki własne bloku dania nakazu na przebieg spod semafora A<sup>1/2</sup>.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem Załącznika nr 1 do instrukcji Ie-12 konserwacji układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów dokonuje się raz na

§§ instrukcji
Ie-12 (E-24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone
z eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
58
ust. 1-4
i 7-10
Przegląd elektrycznych napędów zwrotnicowych,
w tym: Przegląd napędów zwrotnicowych
1 raz/rok1 raz/rok3
ust. 5Sprawdzenie sił nastawczych w elektrycznych napędach zwrotnicowych (dotyczy również napędów wykolejnicowych)1 raz/3 mies.-2
ust. 6Sprawdzenie sił trzymania w elektrycznych napędach zwrotnicowych1 raz/2 lata-2
59Konserwacja kontrolerów położenia iglic1 raz/1 mies.
60Przegląd kontrolerów położenia iglic1 raz/3 mies.-
61Konserwacja układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów1 raz/mies.-3
62Przegląd układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów (wiosną i jesienią)1 raz/6 mies.1 raz/rok3
63Przegląd szaf torowych (kontenerów)1 raz/3 mies.1 raz/rok

A. rok.
B. kwartał.
C. miesiąc.
D. pół roku.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-12 sprawdzenie poprawnego osadzenia łączników szynowych w otworach w szyjce szyny należy wykonać podczas konserwacji i przeglądów

A. przytorowych urządzeń SHP.
B. dławików torowych.
C. urządzeń zdalnego sterowania.
D. układów kontroli niezajętości rozjazdów.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podczas przeglądu elektrycznego napędu zwrotnicowego typu JEA29 (dotyczy również EEA4) dokonano pomiaru wysokości suwaków kontrolnych. Zmierzona wartość 29,5 mm

§ 58. Przegląd napędów zwrotnicowych
1.Zestaw dodatkowych zabiegów utrzymaniowych dla napędów zwrotnicowych typu JEA29 oraz EEA4 (wraz ze wszelkimi podtypami) polega na sprawdzeniu czy:
1) kanały prowadzące suwaki kontrolne, które powinny posiadać głębokość od 40,2 do 41,2 mm; przy zużyciu ponad 41,2 mm należy dokonać regeneracji kanału;
2) wysokość suwaków kontrolnych, która powinna wynosić 30±0,2 mm; przy zużyciu do 29,6 mm należy suwaki wymienić lub napęd umieścić w rozjazdach bez kontroli iglic;
3) hak kolysek kontaktowej, w skrajnym położeniu napędu, zapada na głębokość 8 - 11 mm;
4) luz w zagłębieniu między hakiem kolysek kontaktowej a ścianką wycięcia w suwaku kontrolnym iglicy przylegającej powinien wynosić 1-3 mm;
5) rozwarcie styków kontrolnych, gdy hak znajduje się na głębokości minimum 4 mm,

A. jest niepoprawna, należy dokonać wymiany suwaków kontrolnych.
B. jest niepoprawna, należy dokonać regulacji napędu zwrotnicowego.
C. mieści się w granicy tolerancji.
D. jest poprawna.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podzespołem pozwalającym uzyskać prawidłową wartość siły trzymania w elektrycznym napędzie zwrotnicowym jest

A. urządzenie sterująco-nastawcze.
B. przekładnia mechaniczna.
C. siłownik hydrauliczny.
D. sprzęgło zaporowe.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podstawą do wykonywania zmian w istniejących zależnościach czynnych urządzeń srk jest

A. wniosek i zalecenia zawarte w protokole z badań diagnostycznych urządzeń srk.
B. zgoda naczelnika ds. automatyki po uzyskaniu pozytywnej opinii kontrolera ds. automatyki.
C. decyzja dyrektora zakładu na wniosek głównego inżyniera ds. automatyki.
D. zatwierdzony projekt techniczny wykonany przez osobę uprawnioną w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
Montaż i eksploatacja urządze…

W jaki sposób wyłącza się zwrotnicę z napędem z kontrolą iglic ze scentralizowanego sposobu nastawiania, jeśli nie można jej przełożyć za pomocą korby?

A. Odłączając napęd w puszce kablowej napięcia zasilającego.
B. Odłączając suwak nastawczy i suwaki kontrolne od napędu.
C. Demontując zamknięcia nastawcze.
D. Wyciągając sworzeń łączący suwak iglicowy z prętem napędowym.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-4 urządzenia mechaniczne scentralizowane sterowania ruchem kolejowym mają zastosowanie

A. niezależnie od prędkości kursujących pociągów.
B. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 160 km/h.
C. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 140 km/h.
D. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 150 km/h.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie zamieszczonego fragmentu instrukcji, minimalna odległość, z jakiej ma być widoczny semafor wjazdowy dla linii pierwszorzędnej przy prędkości przejazdu 160 km/h, wynosi

Należy sprawdzić widoczność wskazań sygnalizatora z miejsca obok prawego toku szynowego, patrząc w kierunku jazdy, w odległości równej minimalnej widoczności sygnałów danego sygnalizatora. Widoczność sygnałów przy największej dozwolonej prędkości (V), wyrażonej w [km/h], zbliżania się pociągów do sygnalizatora, powinna wynosić:
1) dla semaforów wjazdowych:
   a)  na liniach magistralnych i pierwszorzędnych – co najmniej 400 [m] przy prędkościach i warunków bezpiecznej jazdy pojazdu kolejowego do 120 [km/h] włącznie i co najmniej 10xV/3 [m] przy prędkościach większych od 120 [km/h],
   b)  na liniach drugorzędnych – co najmniej 300 [m],
   c)  na liniach znaczenia miejscowego – co najmniej 100 [m];
2) dla semaforów wyjazdowych (wyjazdowych grupowych) i drogowskazowych przy torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych, po których odbywają się przebiegi bez zatrzymania oraz dla semaforów odstępowych obsługiwanych i samoczynnych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
3) dla semaforów wyjazdowych przy torach, po których nie odbywają się przebiegi bez zatrzymania, dla semaforów zaporowych oraz wszystkich semaforów na liniach znaczenia miejscowego – nie mniej niż 50 [m];
4) dla tarcz ostrzegawczych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
5) dla tarcz manewrowych – nie mniej niż 50 [m].

A. 300,30 m
B. 533,33 m
C. 400,40 m
D. 244,44 m
Montaż i eksploatacja urządze…

Symbole w kolorze zielonym przedstawione na rysunku stosowane na komputerowych pulpitach nastawczych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oznaczają

Ilustracja do pytania 25
A. sygnał zezwalający dla manewru.
B. sygnał zezwalający dla pociągu.
C. wykolejnicę zdjętą z toru.
D. zwrotnicę utwierdzoną w przebiegu.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie zamieszczonego fragmentu Instrukcji Ie-12 określ wysokość, na jaką powinien elektromagnes ELM 1003 wystawać ponad górną płaszczyznę główki szyny o profilu S49.

§ 69.
Konserwacja elektromagnesów SHP
1.

Wymiary prawidłowego usytuowania elektromagnesów SHP wybranego typu:

  1. wysokość elektromagnesu względem główki szyny - górna płaszczyzna elektromagnesu powinna wystawać nad główkę szyny:
    1. 35(±5) mm - dla elektromagnesów ELM 1001 i 1002,
    2. 35(±5) mm – dla elektromagnesów ELM 1003,
    3. 35(±5) mm – dla elektromagnesów ETK-98, ET-NLC/08, w warunkach eksploatacyjnych, w miarę zużywania się szyny dopuszcza się zwiększone tolerancje wymiarów które mogą wahać się w granicach 35 (+10,-5) mm;
  2. przy stwierdzeniu przekroczenia podanej tolerancji należy skorygować mierzony wymiar do wymaganej wartości;
  3. odległość elektromagnesu od główki szyny – oś podłużna elektromagnesu torowego powinna znajdować się:
    1. dla elektromagnesów ELM 1001 i 1002 odległość ta powinna wynosić 290(±5) mm od geometrycznej, bocznej płaszczyzny główki szyny,
    2. dla elektromagnesów ELM 1003 odległość ta powinna wynosić 270 (+5, -5) mm przy montażu, a w czasie eksploatacji może wynosić 270 (+15, -15) mm,
    3. dla elektromagnesów ETK-98 odległość ta powinna wynosić 270 (+10, -5) mm, w warunkach eksploatacyjnych dopuszcza się odległość 270 (+10, -15) mm;
  4. odbojnice ferromagnetyczne powinny być tak usytuowane, aby górna część odbojnicy, wystająca ponad główkę szyny, była oddalona od czołowej ścianki elektromagnesu o 130 (±10) mm; przekroczenie tego wymiaru powoduje nieskuteczność działania odbojnic, a zbytnie zbliżenie odbojnicy do elektromagnesu powoduje zakłócenie jego pracy . Odbojnice diamagnetyczne, należy instalować w odległości zapewniającej skuteczną ochronę elektromagnesu. Odległość ta powinna wynosić od 20 do 130 mm.

A. H = 0 mm
B. H = 35 ±5 mm
C. H = 50 ±5 mm
D. H = 10 ±10 mm
Montaż i eksploatacja urządze…

Dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym obsługiwanych ze stanowiska komputerowego zobrazowanie fragmentu toru kolorem czerwonym oznacza odcinek

Ilustracja do pytania 29
A. zajęty przez tabor.
B. utwierdzony w przebiegu pociągowym.
C. zwalniany czasowo w przebiegu.
D. aktywny w rejonie manewrowym.
Montaż i eksploatacja urządze…

W którym miejscu należy dokonywać pomiaru widoczności wskazań świateł na sygnalizatorze (miejsce pomiaru oznaczono fioletowym punktem) zgodnie z instrukcją?

Fragment instrukcji
4.Należy sprawdzić widoczność wskazań sygnalizatora z miejsca obok prawego toku szynowego, patrząc w kierunku jazdy, w odległości równej minimalnej widoczności sygnałów danego sygnalizatora. Widoczność sygnałów przy największej dozwolonej prędkości (V) wyrażonej w [km/h], zbliżania się pociągów do sygnalizatora powinna wynosić:
1)dla semaforów wjazdowych:
a)na liniach magistralnych i pierwszorzędnych – co najmniej 400 [m] przy prędkościach i warunków bezpiecznej jazdy pojazdu kolejowego do 120 [km/h] włącznie i co najmniej 10xV/3 [m] przy prędkościach większych od 120 [km/h],
b)na liniach drugorzędnych – co najmniej 300 [m],
c)na liniach znaczenia miejscowego – co najmniej 100 [m];
2)dla semaforów wyjazdowych (wyjazdowych grupowych) i drogowskazowych przy torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych, po których odbywają się przebiegi bez zatrzymania oraz dla semaforów odstępowych obsługiwanych i samoczynnych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
3)dla semaforów wyjazdowych przy torach, po których nie odbywają się przebiegi bez zatrzymania, dla semaforów zaporowych oraz wszystkich semaforów na liniach znaczenia miejscowego – nie mniej niż 50 [m];
4)dla tarcz ostrzegawczych i tarcz ostrzegawczych przejazdowych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
5)dla tarcz manewrowych – nie mniej niż 50 [m];

A. W miejscu 4.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. W miejscu 2.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. W miejscu 1.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. W miejscu 3.
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

Przedstawione w tabeli zapisy powinny znajdować się

Data i godz.Zapisy o wykonanych robotach, tymczasowo wprowadzonych zmianach i sprawdzeniach urządzeń oraz o wprowadzeniu i odwołaniu obostrzeń
2.01.2004
g. 7 30
Dla przeprowadzenia konserwacji należy zdjąć zamek zwrotnicy nr 7.
(zapis na nast. wyk.)
ISE 22/14 (-) Sowa
nast. (-) Rajewski
2.01.2004
g. 8 10
Zgoda ISDR na zdjęcie zamka zwrotnicy nr 7 w przerwie między pociągami nr 5617 i 5971 od g. 8.15 do 9.10
(zapis na nast. wyk.)
nast. (-) Rajewski
ISE 22/14 (-) Sowa
2.01.2004
g. 9 00
Po przeprowadzeniu konserwacji założono zamek na zwrotnicy nr 7, działanie prawidło-we.
(zapis na nast. wyk.)
ISE 22/14 (-) Sowa
nast. (-) Rajewski

A. części I książki kontroli urządzeń srk.
B. tabeli B książki kontroli urządzeń srk.
C. tabeli A książki kontroli urządzeń srk.
D. części II książki kontroli urządzeń srk.
Montaż i eksploatacja urządze…

KONSERWACJA I PRZEGLĄDY MECHANICZNYCH KLUCZOWYCH URZĄDZEŃ STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM

§ 29. Konserwacja zamka ryglowego

1.Należy dokonać konserwacji zamka ryglowego pojedynczego względnie podwójnego, podczas której należy przede wszystkim sprawdzić:
1)czy przy próbie przekładania zamkniętej zwrotnicy na zamek ryglowy, przy prawidłowo wyregulowanym zamknięciu nastawczym, hak iglicy przylegającej obejmuje opórkę jeszcze co najmniej 20 mm, a przy rozjazdach z zamknięciem suwakowym głowica klamry przytrzymuje suwak iglicowy co najmniej 5 mm,
2)swobodny przesuw suwaków zamka,
3)zamykanie zwrotnicy po przekręceniu i wyjęciu klucza,
4)uniemożliwienie wyjęcia klucza w przypadku, gdy zwrotnica nie znajduje się w odpowiednim położeniu,
5)przytwierdzenie płytki rejestrowej (nie może być ona zdeformowana) i zgodność jej otworu z rejestrem klucza,
6)zakrycie przy zamkniętym zamku śrub mocujących zamek do płyty montażowej,
7)zabezpieczanie nitami nakrętek śrub mocujących płytę montażową do elementów rozjazdu,
8)umocowanie prętów kontrolnych do iglic (muszą być one proste i bez pęknięć),
9)wymiary wycięć w suwakach zamka, które mają wynosić: 17 mm dla iglicy dosuniętej do opornicy i 62 mm dla iglicy odsuniętej od opornicy,
10)czy krawędź zamka plusowego jest oddalona od początku suwaka zamka o 60 mm,
11)konieczność uzupełnienia powłok malarskich.
2.Dodatkowo, podczas sprawdzania zamków, należy zwrócić uwagę na prawidłowość wskazań latarni zwrotnicowych, ich oszklenie i ewentualne uszkodzenia.


Podczas konserwacji zamka rygielowego, zgodnie z instrukcją Ie-12, należy sprawdzić wymiary wycięć w suwakach zamka, które dla iglicy dosuniętej do opornicy i dla iglicy odsuniętej od opornicy powinny wynosić odpowiednio

A. 17 mm i 62 mm
B. 17 mm i 60 mm
C. 19 mm i 64 mm
D. 19 mm i 62 mm