Filtrowanie pytań
TKO.02 Pytanie 121
Montaż i eksploatacja urządze…
A. Sygnalizacja braku niezajętości rozjazdu.
B. Brak łączności z napędem.
C. Brak kontroli położenia zwrotnicy.
D. Sygnalizacja rozprucia zwrotnicy.
Montaż i eksploatacja urządze…
Przewód ochronny na schematach elektrycznych jest oznaczany symbolem literowym
A. GLZ
B. L
C. PE
D. N
Montaż i eksploatacja urządze…
Który typ obwodu torowego przedstawiono na schemacie?

A. Półotwarty.
B. Zamknięty.
C. Otwarty.
D. Półzamknięty.
Montaż i eksploatacja urządze…
Przedstawiony na sygnalizatorze sygnał jest zależny od

A. stanu zajętości toru na szlaku znajdującym się za tym sygnalizatorem.
B. stanu sprawności urządzeń ostrzegających użytkowników na przejeździe kolejowo-drogowym.
C. sygnału nadawanego przez semafor wjazdowy.
D. ilości w przodzie wolnych odstępów blokowych.
Montaż i eksploatacja urządze…
Przedstawiony na rysunku wskaźnik W11p oznacza, że za wskaźnikiem znajduje tarcza ostrzegawcza przejazdowa w odległości

A. 200 m
B. 800 m
C. 400 m
D. 600 m
TKO.02 Pytanie 126
Montaż i eksploatacja urządze…
Przeglądu przedstawionego urządzenia należy dokonać na podstawie dokumentacji techniczno-ruchowej

A. balisy nieprzełączalnej.
B. przekaźnika torowego.
C. elektromagnesu torowego SHP.
D. głowicy torowej licznika osi.
TKO.02 Pytanie 127
Montaż i eksploatacja urządze…
Według zapisów fragmentu instrukcji Ie-12 opórka zastawki zrywania pędni w napędach zabudowanych w rozjazdach o skoku iglicy 140 mm powinna mieć szerokość
| § 41. Przegląd napędów: zwrotnicowego i wykolejnicowego oraz wykolejnic | |
|---|---|
| 2. | Podczas przeglądu należy zwrócić uwagę na: 1) wypoziomowanie napędu względem rozjazdu, ewentualne nieprawidłowości należy skorygować; 2) suwaki kontrolne (o ile występują). Nasadki nie powinny być luźne na połączeniach nitowych w przypadku stwierdzenia luzów suwaki kontrolne należy wymienić; 3) sprawdzić opórkę zastawki zerwania pędni. Opórka zerwania pędni powinna mieć szerokość 120 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku 160mm lub szerokość równą 80 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku iglic 140mm. W przypadku wymiarów innych niż opisane powyżej opórkę należy wymienić. |
| 3. | Sprawdzić działanie zastawki zerwania pędni, przy zatrzymaniu się napędu ramię dźwigienki zastawki zerwania pędni powinno zaczepić o opórkę min 10 mm w tym czasie hak zamknięcia nastawczego zwrotnicy zamykający iglicę powinien obejmować obórkę na długości nie mniejszej niż 20mm, a w zamknięciu nastawczym suwakowym skrzydełko klamry zamykającej powinno opierać się o suwak na długości nie mniejszej niż 5 mm. W przypadku braku wymaganej minimalnej drogi oporowej klamry (zachodzenia haka za opórkę) sprawdzamy pręt nastawczy czy nie ma luzów, jeżeli nie ma to powiadamiamy niezwłocznie toromistrza celem sprawdzenia rozjazdu. |
A. 10 ± 0,4 mm
B. 20 ± 0,4 mm
C. 80 ± 0,4 mm
D. 120 ± 0,4 mm
Montaż i eksploatacja urządze…
Na podstawie zamieszczonego fragmentu Instrukcji Ie-12 określ wysokość, na jaką powinien elektromagnes ELM 1003 wystawać ponad górną płaszczyznę główki szyny o profilu S49.
| § 69. Konserwacja elektromagnesów SHP | |
|---|---|
| 1. | Wymiary prawidłowego usytuowania elektromagnesów SHP wybranego typu:
|
A. H = 10 ±10 mm
B. H = 35 ±5 mm
C. H = 0 mm
D. H = 50 ±5 mm
Montaż i eksploatacja urządze…
Który typ przekaźnika wykorzystywany jest w obwodach świateł semaforów dla uzyskania światła migowego?
A. JRB
B. JRY
C. JRM
D. JRR
Montaż i eksploatacja urządze…
Co zabezpiecza pieszych, znajdujących się na kładkach nad torami, przed bezpośrednim porażeniem prądem elektrycznym?
A. Łącznik międzytorowy.
B. Wieszak trakcyjny.
C. Osłona przeciwporażeniowa.
D. Uszynienie.
Montaż i eksploatacja urządze…
Zwolnienie drogi przebiegu spod semafora L1/2 na tor stacyjny nr 2 bez zastosowania zwalniania sekcyjnego następuje z chwilą

A. najechania pierwszą osią pociągu na element oznaczony symbolem I
B. najechania pierwszą osią pociągu na element oznaczony symbolem c<sup>2</sup>d
C. zjechania ostatnią osią pociągu z elementu oznaczonego symbolem I
D. zjechania ostatnią osią pociągu z elementu oznaczonego symbolem c<sup>2</sup>d
Montaż i eksploatacja urządze…
Których elementów nie zalicza się do środków ochrony podstawowej przed dotykiem bezpośrednim?
A. Urządzeń drugiej klasy ochronności.
B. Izolowanych narzędzi ręcznych.
C. Ogrodzeń (przegród zabezpieczających), obudów (osłon).
D. Urządzeń ograniczających napięcie i prąd rażenia.
Montaż i eksploatacja urządze…
Konserwacja mechanicznego napędu zwrotnicowego z kontrolą iglic obejmuje sprawdzenie między innymi
A. zapadek przeciwwrotnych dźwigni, pracy drążków przebiegowych i pewności mocowania poprzeczek do ławy dźwigniowej.
B. suwaków i nasadek zależności, działania kolejników i napędów suwaków oraz wyłączników przebiegów sprzecznych.
C. złączy pędniowych, zwrotni głównej naprężaczy oraz osi krążków zwrotów załomowych.
D. poprawności działania dźwigni kątowej, segmentu kontrolującego i suwaków kontrolnych.
Montaż i eksploatacja urządze…
Zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumencie Ie-4 (WTB-E10) symbolem oznaczającym licznik osi jest
A. symbol 1.

B. symbol 4.

C. symbol 3.

D. symbol 2.

TKO.02 Pytanie 135
Montaż i eksploatacja urządze…
Ile powinna wynosić minimalna wymagana widoczność wskazania sygnalizatora widocznego na zdjęciu? Odpowiedzi udziel na podstawie fragmentu instrukcji.
| 4. | Należy sprawdzić widoczność wskazań sygnalizatora z miejsca obok prawego toku szynowego, patrząc w kierunku jazdy, w odległości równej minimalnej widoczności sygnałów danego sygnalizatora. Widoczność sygnałów przy największej dozwolonej prędkości (V) wyrażonej w [km/h], zbliżania się pociągów do sygnalizatora powinna wynosić:
|

A. 300 m
B. 50 m
C. 100 m
D. 200 m
Montaż i eksploatacja urządze…
Pracownicy, którzy poruszają się po torach na szlaku, podczas wykonywanych prac konserwacyjnych powinni iść
A. dowolnym torem jeden za drugim z zachowaniem szczególnej ostrożności.
B. dowolnym torem z pomarańczowymi kamizelkami.
C. torem, dla którego zasadniczy kierunek jazdy jest zgodny z kierunkiem poruszania się pociągu.
D. torem, dla którego zasadniczy kierunek jazdy jest przeciwny do kierunku poruszania się pociągu.
TKO.02 Pytanie 137
Montaż i eksploatacja urządze…
Pomiaru rezystancji izolacji elektromagnesu SHP należy dokonać
A. próbnikiem wytrzymałości izolacji dokładając jedną końcówkę do komory zaciskowej a drugą do metalicznej części obudowy elektromagnesu.
B. induktometrem, przemieszczając wzdłuż osi elektromagnesu na całej jego długości końcówkę pomiarową i odczytując na skali pomiarowej zaznaczone pola „dobry” lub „uszkodzony”.
C. megomierzem podłączając jedną końcówkę do zacisku kondensatora w komorze zaciskowej a drugą do oczyszczonej części obudowy komory zaciskowej.
D. miernikiem uniwersalnym pomiędzy podstawą mocującą do szyny a metaliczną częścią obudowy elektromagnesu.
TKO.02 Pytanie 138
Montaż i eksploatacja urządze…
Podstawowe zasilanie nowobudowanych urządzeń srk zgodnie z instrukcją Ie-4 powinno odbywać się z
A. agregatu spalinowo-elektrycznego.
B. dwóch niezależnych sieci energetycznych prądu stałego.
C. dwóch niezależnych sieci energetycznych prądu przemiennego.
D. baterii akumulatorów.
TKO.02 Pytanie 139
Montaż i eksploatacja urządze…
Podstawą do wykonywania zmian w istniejących zależnościach czynnych urządzeń srk jest
A. zatwierdzony projekt techniczny wykonany przez osobę uprawnioną w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
B. decyzja dyrektora zakładu na wniosek głównego inżyniera ds. automatyki.
C. zgoda naczelnika ds. automatyki po uzyskaniu pozytywnej opinii kontrolera ds. automatyki.
D. wniosek i zalecenia zawarte w protokole z badań diagnostycznych urządzeń srk.
Montaż i eksploatacja urządze…
W celu odseparowania prądu sygnałowego do sterowania ruchem kolejowym od powrotnego prądu trakcyjnego jest
A. elektromagnes torowy.
B. dławik torowy.
C. dławik wyrównawczy.
D. przekaźnik torowy.
Montaż i eksploatacja urządze…
Regulacji obwodu rezonansowego dławika torowego należy dokonać przez
A. zmianę odczepów na uzwojeniu rezonansowym.
B. dołożenie pierścieni miedzianych na połączeniu linek dławikowych z dławikiem.
C. podniesienie lub obniżenie napięcia zasilającego obwód torowy.
D. zmianę impedancji uzwojeń trakcyjnych.
Montaż i eksploatacja urządze…
Przedstawiony na rysunku symbol odnosi się do przycisku

A. niestabilnego i nieplombowanego.
B. niestabilnego i plombowanego.
C. stabilnego i plombowanego.
D. stabilnego i nieplombowanego.
TKO.02 Pytanie 143
Montaż i eksploatacja urządze…
Symbol cewki przekaźnika UnP₂ przedstawiony na rysunku wskazuje, iż jest to przekaźnik

A. dwuwzwojeniowy.
B. polaryzowany prostownikiem.
C. o opóźnionym działaniu ze zwłoką przy odwzbudzaniu.
D. z układem prostowniczym.
Montaż i eksploatacja urządze…
Pomiary rezystancji kabli srk w sposób bezpośredni należy wykonać
A. woltomierzem.
B. miernikiem pojemności.
C. amperomierzem.
D. omomierzem.
TKO.02 Pytanie 145
Montaż i eksploatacja urządze…
Urządzeniem kontroli niezajętości toru złożonym między innymi z kasety z kartami, czujnika koła i łączy transmisyjnych jest
A. przycisk szynowy typu Neptun.
B. klasyczny obwód torowy.
C. elektroniczny obwód nakładany.
D. elektroniczny licznik osi.
Montaż i eksploatacja urządze…
Z zamieszczonego wzoru można wyliczyć

A. dobroć obwodu
B. częstotliwość rezonansową.
C. indukcyjność uzwojenia.
D. rezystancję dynamiczną.
Montaż i eksploatacja urządze…
Do bocznikowania obwodów SOT niskiej częstotliwości należy używać bocznika o impedancji
A. 0,05 Ω
B. 0,15 Ω
C. 0,10 Ω
D. 0,20 Ω
Montaż i eksploatacja urządze…
Zgodnie z instrukcją Ie-12 sprawdzenie poprawnego osadzenia łączników szynowych w otworach w szyjce szyny należy wykonać podczas konserwacji i przeglądów
A. układów kontroli niezajętości rozjazdów.
B. urządzeń zdalnego sterowania.
C. przytorowych urządzeń SHP.
D. dławików torowych.
Montaż i eksploatacja urządze…
Którego przyrządu należy użyć do pomiaru bezpośredniego grubości suwaka nastawczego?
A. Sprawdzianu typu C.
B. Szczelinomierza.
C. Mikrometru.
D. Głębokościomierza.
Montaż i eksploatacja urządze…
Pomiaru rezystancji izolacji kabla sygnalizacyjnego należy wykonywać przy użyciu
A. mikrowoltomierza.
B. megaomomierza.
C. miliamperomierza.
D. watomierza.
Montaż i eksploatacja urządze…
Zgodnie z instrukcją Ie-12 widoczność wskazania semafora wjazdowego na linii magistralnej i pierwszorzędnej przy prędkości do 120 km/h powinna wynosić co najmniej
A. 300 m
B. 600 m
C. 200 m
D. 400 m
TKO.02 Pytanie 152
Montaż i eksploatacja urządze…
Półsamoczynna blokada liniowa powinna spełniać warunek:
A. potwierdzenie przybycia pociągu do posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego może nastąpić dopiero po zwolnieniu przebiegu.
B. zadziałanie urządzeń (zastawka) umożliwiających zwolnienie odstępu blokowego powinno następować samoczynnie po najechaniu pierwszą osią na urządzenia oddziaływania znajdujące się za semaforem.
C. brak obrazu sygnałowego na semaforze wjazdowym posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego powinno skutkować wykazywaniem zajętości odcinka oddziaływania za tym semaforem.
D. sygnał zezwalający na semaforze stojącym na początku odstępu, może być podany dopiero po zwolnieniu tego odstępu i osłonięciu pociągu sygnałem „stój” na końcu odstępu.
TKO.02 Pytanie 153
Montaż i eksploatacja urządze…
Na planach schematycznych elementy dobudowywane należy oznaczyć kolorem
A. czarnym.
B. żółtym.
C. zielonym.
D. czerwonym.
TKO.02 Pytanie 154
Montaż i eksploatacja urządze…
Na podstawie fragmentu instrukcji Ie-3 należy przeprowadzić sprawdzenie urządzeń
| Zespół | Elementy Zespołu | L.p. | Wykaz czynności w ramach przeglądu okresowego |
|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| Zespół Torowo-Bazowy | Zasilanie | 1. | Sprawdzenie napięć zasilających w systemie. |
| 2. | Ocena stanu technicznego przekaźników. | ||
| Tor pomiarowy Czujników temperatury mażnic (CTM) | 3. | Sprawdzenie parametrów obwodu grzewczego CTM z uwzględnieniem pomiarów: 3.1. rezystancji izolacji grzałek termostatyzacji czujnika CTM, 3.2. rezystancji grzałek termostatyzacji czujnika CTM, 2.3. temperatury termostatyzacji czujnika CTM. | |
| 4. | Sprawdzenie obwodu siłownika przesłony czujnika z uwzględnieniem parametrów: 4.1. pracy siłownika przesłony skanera CTM, 4.2. czasu otwarcia – zamknięcia przesłony czujnika CTM. | ||
| 5. | Pomiar napięć w torze pomiarowym CTM. | ||
| 6. | Kalibracja toru pomiarowego CTM z uwzględnieniem: 6.1. czyszczenia układu optycznego oraz wnętrza czujnika CTM, 6.2. kalibracji CTM. | ||
| Tor pomiarowy Czujnika temperatury hamulca (CTH) | 7. | Sprawdzenie parametrów obwodu grzewczego CTH z uwzględnieniem pomiarów: 7.1. rezystancji izolacji grzałek termostatyzacji czujnika CTH, 7.2. rezystancji grzałek termostatyzacji czujnika CTH, 7.3. temperatury termostatyzacji czujnika. | |
| 8. | Pomiar napięć w torze pomiarowym CTH. | ||
| 9. | Kalibracja toru pomiarowego CTH powinna uwzględniać: 9.1. czyszczenie układu optycznego oraz wnętrza czujnika CTH, 9.2. kalibrację CTH. |
A. wielodostępowej (samoczynnej) blokady liniowej.
B. detekcji stanów awaryjnych taboru.
C. kontroli niezajętości torów i rozjazdów.
D. samoczynnego systemu przejazdowego.
TKO.02 Pytanie 155
Montaż i eksploatacja urządze…
Który przekaźnik blokady liniowej półsamoczynnej typu EAP znajduje się w stanie wzbudzonym, dla stanu przedstawionego na rysunku?

A. Op
B. Lzs
C. Dp
D. Nc
TKO.02 Pytanie 156
Montaż i eksploatacja urządze…
Alarm (STOP [L] [P] ) w urządzeniach DSAT dotyczy wykrycia stanu awaryjnego w
A. obręczach kół.
B. łożyskach osiowych.
C. silniku trakcyjnym.
D. hamulcach.
TKO.02 Pytanie 157
Montaż i eksploatacja urządze…
Wskazany strzałką na fragmencie planu schematycznego urządzeń srk symbol graficzny oznacza wskaźnik

A. W 15
B. W 1
C. W 11p
D. W 18
Montaż i eksploatacja urządze…
Zgodnie z instrukcją Ie-12, widoczność sygnału semafora wjazdowego dla linii znaczenia miejscowego powinna wynosić
A. 80 m
B. 100 m
C. 40 m
D. 60 m
Montaż i eksploatacja urządze…
Rozmieszczenie czujników włączających na przejeździe kolejowo-drogowym kat. C musi gwarantować spełnienie minimalnego czasu ostrzegania
A. 30 sekund.
B. 8 sekund.
C. 13 sekund.
D. 46 sekund.
TKO.02 Pytanie 160
Montaż i eksploatacja urządze…
Na rysunku przedstawiono schemat blokowy

A. obwodu torowego EON-3
B. urządzenia systemu ssp SPA-4
C. blokady liniowej typu Eap
D. urządzenia systemu UPK-PAT