Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Montaż i eksploatacja urządze…

Który stan powinien wystąpić w urządzeniach przekaźnikowych, gdy napęd elektryczny zwrotnicowy z kontrolą iglic wykaże brak kontroli przy jednoczesnym braku wykazywania niezajętości?

A. Sygnalizacja braku niezajętości rozjazdu.
B. Brak łączności z napędem.
C. Brak kontroli położenia zwrotnicy.
D. Sygnalizacja rozprucia zwrotnicy.
Montaż i eksploatacja urządze…

Przedstawiony na sygnalizatorze sygnał jest zależny od

Ilustracja do pytania 4
A. stanu zajętości toru na szlaku znajdującym się za tym sygnalizatorem.
B. stanu sprawności urządzeń ostrzegających użytkowników na przejeździe kolejowo-drogowym.
C. sygnału nadawanego przez semafor wjazdowy.
D. ilości w przodzie wolnych odstępów blokowych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Według zapisów fragmentu instrukcji Ie-12 opórka zastawki zrywania pędni w napędach zabudowanych w rozjazdach o skoku iglicy 140 mm powinna mieć szerokość

§ 41. Przegląd napędów: zwrotnicowego i wykolejnicowego oraz wykolejnic
2.Podczas przeglądu należy zwrócić uwagę na:
1) wypoziomowanie napędu względem rozjazdu, ewentualne nieprawidłowości należy skorygować;
2) suwaki kontrolne (o ile występują). Nasadki nie powinny być luźne na połączeniach nitowych w przypadku stwierdzenia luzów suwaki kontrolne należy wymienić;
3) sprawdzić opórkę zastawki zerwania pędni. Opórka zerwania pędni powinna mieć szerokość 120 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku 160mm lub szerokość równą 80 ± 0,4mm dla napędów do zwrotnic o skoku iglic 140mm. W przypadku wymiarów innych niż opisane powyżej opórkę należy wymienić.
3.Sprawdzić działanie zastawki zerwania pędni, przy zatrzymaniu się napędu ramię dźwigienki zastawki zerwania pędni powinno zaczepić o opórkę min 10 mm w tym czasie hak zamknięcia nastawczego zwrotnicy zamykający iglicę powinien obejmować obórkę na długości nie mniejszej niż 20mm, a w zamknięciu nastawczym suwakowym skrzydełko klamry zamykającej powinno opierać się o suwak na długości nie mniejszej niż 5 mm. W przypadku braku wymaganej minimalnej drogi oporowej klamry (zachodzenia haka za opórkę) sprawdzamy pręt nastawczy czy nie ma luzów, jeżeli nie ma to powiadamiamy niezwłocznie toromistrza celem sprawdzenia rozjazdu.

A. 10 ± 0,4 mm
B. 20 ± 0,4 mm
C. 80 ± 0,4 mm
D. 120 ± 0,4 mm
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie zamieszczonego fragmentu Instrukcji Ie-12 określ wysokość, na jaką powinien elektromagnes ELM 1003 wystawać ponad górną płaszczyznę główki szyny o profilu S49.

§ 69.
Konserwacja elektromagnesów SHP
1.

Wymiary prawidłowego usytuowania elektromagnesów SHP wybranego typu:

  1. wysokość elektromagnesu względem główki szyny - górna płaszczyzna elektromagnesu powinna wystawać nad główkę szyny:
    1. 35(±5) mm - dla elektromagnesów ELM 1001 i 1002,
    2. 35(±5) mm – dla elektromagnesów ELM 1003,
    3. 35(±5) mm – dla elektromagnesów ETK-98, ET-NLC/08, w warunkach eksploatacyjnych, w miarę zużywania się szyny dopuszcza się zwiększone tolerancje wymiarów które mogą wahać się w granicach 35 (+10,-5) mm;
  2. przy stwierdzeniu przekroczenia podanej tolerancji należy skorygować mierzony wymiar do wymaganej wartości;
  3. odległość elektromagnesu od główki szyny – oś podłużna elektromagnesu torowego powinna znajdować się:
    1. dla elektromagnesów ELM 1001 i 1002 odległość ta powinna wynosić 290(±5) mm od geometrycznej, bocznej płaszczyzny główki szyny,
    2. dla elektromagnesów ELM 1003 odległość ta powinna wynosić 270 (+5, -5) mm przy montażu, a w czasie eksploatacji może wynosić 270 (+15, -15) mm,
    3. dla elektromagnesów ETK-98 odległość ta powinna wynosić 270 (+10, -5) mm, w warunkach eksploatacyjnych dopuszcza się odległość 270 (+10, -15) mm;
  4. odbojnice ferromagnetyczne powinny być tak usytuowane, aby górna część odbojnicy, wystająca ponad główkę szyny, była oddalona od czołowej ścianki elektromagnesu o 130 (±10) mm; przekroczenie tego wymiaru powoduje nieskuteczność działania odbojnic, a zbytnie zbliżenie odbojnicy do elektromagnesu powoduje zakłócenie jego pracy . Odbojnice diamagnetyczne, należy instalować w odległości zapewniającej skuteczną ochronę elektromagnesu. Odległość ta powinna wynosić od 20 do 130 mm.

A. H = 10 ±10 mm
B. H = 35 ±5 mm
C. H = 0 mm
D. H = 50 ±5 mm
Montaż i eksploatacja urządze…

Co zabezpiecza pieszych, znajdujących się na kładkach nad torami, przed bezpośrednim porażeniem prądem elektrycznym?

A. Łącznik międzytorowy.
B. Wieszak trakcyjny.
C. Osłona przeciwporażeniowa.
D. Uszynienie.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zwolnienie drogi przebiegu spod semafora L1/2 na tor stacyjny nr 2 bez zastosowania zwalniania sekcyjnego następuje z chwilą

Ilustracja do pytania 11
A. najechania pierwszą osią pociągu na element oznaczony symbolem I
B. najechania pierwszą osią pociągu na element oznaczony symbolem c<sup>2</sup>d
C. zjechania ostatnią osią pociągu z elementu oznaczonego symbolem I
D. zjechania ostatnią osią pociągu z elementu oznaczonego symbolem c<sup>2</sup>d
Montaż i eksploatacja urządze…

Których elementów nie zalicza się do środków ochrony podstawowej przed dotykiem bezpośrednim?

A. Urządzeń drugiej klasy ochronności.
B. Izolowanych narzędzi ręcznych.
C. Ogrodzeń (przegród zabezpieczających), obudów (osłon).
D. Urządzeń ograniczających napięcie i prąd rażenia.
Montaż i eksploatacja urządze…

Konserwacja mechanicznego napędu zwrotnicowego z kontrolą iglic obejmuje sprawdzenie między innymi

A. zapadek przeciwwrotnych dźwigni, pracy drążków przebiegowych i pewności mocowania poprzeczek do ławy dźwigniowej.
B. suwaków i nasadek zależności, działania kolejników i napędów suwaków oraz wyłączników przebiegów sprzecznych.
C. złączy pędniowych, zwrotni głównej naprężaczy oraz osi krążków zwrotów załomowych.
D. poprawności działania dźwigni kątowej, segmentu kontrolującego i suwaków kontrolnych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Ile powinna wynosić minimalna wymagana widoczność wskazania sygnalizatora widocznego na zdjęciu? Odpowiedzi udziel na podstawie fragmentu instrukcji.

Fragment instrukcji
4.Należy sprawdzić widoczność wskazań sygnalizatora z miejsca obok prawego toku szynowego, patrząc w kierunku jazdy, w odległości równej minimalnej widoczności sygnałów danego sygnalizatora. Widoczność sygnałów przy największej dozwolonej prędkości (V) wyrażonej w [km/h], zbliżania się pociągów do sygnalizatora powinna wynosić:
1)dla semaforów wjazdowych:
a)na liniach magistralnych i pierwszorzędnych – co najmniej 400 [m] przy prędkościach i warunków bezpiecznej jazdy pojazdu kolejowego do 120 [km/h] włącznie i co najmniej 10xV/3 [m] przy prędkościach większych od 120 [km/h],
b)na liniach drugorzędnych – co najmniej 300 [m],
c)na liniach znaczenia miejscowego – co najmniej 100 [m];
2)dla semaforów wyjazdowych (wyjazdowych grupowych) i drogowskazowych przy torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych, po których odbywają się przebiegi bez zatrzymania oraz dla semaforów odstępowych obsługiwanych i samoczynnych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
3)dla semaforów wyjazdowych przy torach, po których nie odbywają się przebiegi bez zatrzymania, dla semaforów zaporowych oraz wszystkich semaforów na liniach znaczenia miejscowego – nie mniej niż 50 [m];
4)dla tarcz ostrzegawczych i tarcz ostrzegawczych przejazdowych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
5)dla tarcz manewrowych – nie mniej niż 50 [m];

Ilustracja do pytania 15
A. 300 m
B. 50 m
C. 100 m
D. 200 m
Montaż i eksploatacja urządze…

Pracownicy, którzy poruszają się po torach na szlaku, podczas wykonywanych prac konserwacyjnych powinni iść

A. dowolnym torem jeden za drugim z zachowaniem szczególnej ostrożności.
B. dowolnym torem z pomarańczowymi kamizelkami.
C. torem, dla którego zasadniczy kierunek jazdy jest zgodny z kierunkiem poruszania się pociągu.
D. torem, dla którego zasadniczy kierunek jazdy jest przeciwny do kierunku poruszania się pociągu.
Montaż i eksploatacja urządze…

Pomiaru rezystancji izolacji elektromagnesu SHP należy dokonać

A. próbnikiem wytrzymałości izolacji dokładając jedną końcówkę do komory zaciskowej a drugą do metalicznej części obudowy elektromagnesu.
B. induktometrem, przemieszczając wzdłuż osi elektromagnesu na całej jego długości końcówkę pomiarową i odczytując na skali pomiarowej zaznaczone pola „dobry” lub „uszkodzony”.
C. megomierzem podłączając jedną końcówkę do zacisku kondensatora w komorze zaciskowej a drugą do oczyszczonej części obudowy komory zaciskowej.
D. miernikiem uniwersalnym pomiędzy podstawą mocującą do szyny a metaliczną częścią obudowy elektromagnesu.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podstawą do wykonywania zmian w istniejących zależnościach czynnych urządzeń srk jest

A. zatwierdzony projekt techniczny wykonany przez osobę uprawnioną w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.
B. decyzja dyrektora zakładu na wniosek głównego inżyniera ds. automatyki.
C. zgoda naczelnika ds. automatyki po uzyskaniu pozytywnej opinii kontrolera ds. automatyki.
D. wniosek i zalecenia zawarte w protokole z badań diagnostycznych urządzeń srk.
Montaż i eksploatacja urządze…

Regulacji obwodu rezonansowego dławika torowego należy dokonać przez

A. zmianę odczepów na uzwojeniu rezonansowym.
B. dołożenie pierścieni miedzianych na połączeniu linek dławikowych z dławikiem.
C. podniesienie lub obniżenie napięcia zasilającego obwód torowy.
D. zmianę impedancji uzwojeń trakcyjnych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-12 sprawdzenie poprawnego osadzenia łączników szynowych w otworach w szyjce szyny należy wykonać podczas konserwacji i przeglądów

A. układów kontroli niezajętości rozjazdów.
B. urządzeń zdalnego sterowania.
C. przytorowych urządzeń SHP.
D. dławików torowych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-12 widoczność wskazania semafora wjazdowego na linii magistralnej i pierwszorzędnej przy prędkości do 120 km/h powinna wynosić co najmniej

A. 300 m
B. 600 m
C. 200 m
D. 400 m
Montaż i eksploatacja urządze…

Półsamoczynna blokada liniowa powinna spełniać warunek:

A. potwierdzenie przybycia pociągu do posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego może nastąpić dopiero po zwolnieniu przebiegu.
B. zadziałanie urządzeń (zastawka) umożliwiających zwolnienie odstępu blokowego powinno następować samoczynnie po najechaniu pierwszą osią na urządzenia oddziaływania znajdujące się za semaforem.
C. brak obrazu sygnałowego na semaforze wjazdowym posterunku leżącego na końcu odstępu blokowego powinno skutkować wykazywaniem zajętości odcinka oddziaływania za tym semaforem.
D. sygnał zezwalający na semaforze stojącym na początku odstępu, może być podany dopiero po zwolnieniu tego odstępu i osłonięciu pociągu sygnałem „stój” na końcu odstępu.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie fragmentu instrukcji Ie-3 należy przeprowadzić sprawdzenie urządzeń

ZespółElementy
Zespołu
L.p.Wykaz czynności w ramach przeglądu okresowego
1234
Zespół Torowo-BazowyZasilanie1.Sprawdzenie napięć zasilających w systemie.
2.Ocena stanu technicznego przekaźników.
Tor pomiarowy Czujników
temperatury mażnic (CTM)
3.Sprawdzenie parametrów obwodu grzewczego CTM z uwzględnieniem pomiarów:
3.1. rezystancji izolacji grzałek termostatyzacji czujnika CTM,
3.2. rezystancji grzałek termostatyzacji czujnika CTM,
2.3. temperatury termostatyzacji czujnika CTM.
4.Sprawdzenie obwodu siłownika przesłony czujnika z uwzględnieniem parametrów:
4.1. pracy siłownika przesłony skanera CTM,
4.2. czasu otwarcia – zamknięcia przesłony czujnika CTM.
5.Pomiar napięć w torze pomiarowym CTM.
6.Kalibracja toru pomiarowego CTM z uwzględnieniem:
6.1. czyszczenia układu optycznego oraz wnętrza czujnika CTM,
6.2. kalibracji CTM.
Tor pomiarowy
Czujnika
temperatury hamulca
(CTH)
7.Sprawdzenie parametrów obwodu grzewczego CTH z uwzględnieniem pomiarów:
7.1. rezystancji izolacji grzałek termostatyzacji czujnika CTH,
7.2. rezystancji grzałek termostatyzacji czujnika CTH,
7.3. temperatury termostatyzacji czujnika.
8.Pomiar napięć w torze pomiarowym CTH.
9.Kalibracja toru pomiarowego CTH powinna uwzględniać:
9.1. czyszczenie układu optycznego oraz wnętrza czujnika CTH,
9.2. kalibrację CTH.

A. wielodostępowej (samoczynnej) blokady liniowej.
B. detekcji stanów awaryjnych taboru.
C. kontroli niezajętości torów i rozjazdów.
D. samoczynnego systemu przejazdowego.
Montaż i eksploatacja urządze…

Rozmieszczenie czujników włączających na przejeździe kolejowo-drogowym kat. C musi gwarantować spełnienie minimalnego czasu ostrzegania

A. 30 sekund.
B. 8 sekund.
C. 13 sekund.
D. 46 sekund.