Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Montaż i eksploatacja urządze…

Na schemacie symbolami U₁, U₂ i U₃ kolejno oznaczono napięcia

Ilustracja do pytania 1
A. wejściowe, wyjściowe i zasilania.
B. sterujące, wejściowe i wyjściowe
C. wyjściowe, zasilania i wejściowe.
D. wyjściowe, sterujące i wejściowe.
Montaż i eksploatacja urządze…

Dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym obsługiwanych ze stanowiska komputerowego zobrazowanie fragmentu toru kolorem czerwonym oznacza odcinek

Ilustracja do pytania 2
A. zajęty przez tabor.
B. zwalniany czasowo w przebiegu.
C. aktywny w rejonie manewrowym.
D. utwierdzony w przebiegu pociągowym.
Montaż i eksploatacja urządze…

Przedstawiony fragment karty z instrukcji Ie-7 dotyczy sprawdzeń

DANE
OGÓLNE
Typ napęduNr fabryczny/Rok produkcjiData zabudowyZ kontrolą iglicInne informacje
Tak / Nie*
Cykl pomiarowy
(czasookres)
Siła Trzymania / Rozprucia*Siła Nastawcza
................................................................................................................
LP.Data
sprawdzania
Siła oddziaływania
rozjazdu na napęd
NapędSkokUwagiNazwisko
sprawdzającego
Podpis
W końcowym
położeniu
W czasie
przekładania
Siła trzymania
wartość gran.
.............. [Kn]
Siła nastawcza
wartość gran.
.............. [Kn]
Suwaka
nast.
Pręta
nast.
+-+/--/++-+/--/+
1234567891011121314
1
2
3
4
5

A. kontrolerów położenia iglic rozjazdu.
B. mechanicznego napędu zwrotnicowego.
C. obwodów torowych.
D. elektrycznego napędu zwrotnicowego.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie tabeli określ, jakie oznaczenie będzie posiadał stosowany w Polsce napęd zwrotnicowy szybkobieżny, o sile rozprucia 7 kN, sile nastawczej 6 kN, napięciu zasilania 230 V prądu przemiennego, zabudowany po stronie lewej rozjazdu.

Oznaczenie ze
względu na:
EBI Switch 700 -H/
Kraj
przeznaczenia
(pierwsza litera
nazwy kraju)
Np.:AustriaA
HiszpaniaE
NiemcyG
PolskaP
DaniaD
Siła rozprucia
napędu [kN]
Np.:7,0 kN7
9,0 kN9
>100 kN (nierozpruwalny)0
Siła nastawcza*
[kN]
Np.:5 kN5
6 kN6
7 kN7
Napięcie
zasilania
1x220 V DC1
1x230 V AC2
3x400 V AC4
Czas
przestawiania
Np.dla skoku 220mm3
5
Technologia
(domyślnie)
ElektrohydraulicznyH/
Strona
zabudowy
PrawaR
LewaL
Skok suwakaNp.:220 mm22
Schemat
okablowania
W zależności od systemu
sterowania
A,B,C…

A. P7623H/L22
B. P0743R/L22
C. P7525H/L22
D. P9515H/R22
Montaż i eksploatacja urządze…

Zbocznicowanie toków szynowych na odstępie lt 118 samoczynnej (wieloodstępowej) blokady liniowej, wyposażonej w bezzałogowe obwody torowe powinno spowodować

Ilustracja do pytania 7
A. wyświetlenie się sygnału „stój” na semaforach 118 i 130.
B. uniemożliwienie wyprawienia pociągu na szlak ze stacji Goździk.
C. wyświetlenie się sygnału „stój” na semaforze odstępowym 118.
D. wygaszenie semafora odstępowego 118.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-4 urządzenia mechaniczne scentralizowane sterowania ruchem kolejowym mają zastosowanie

A. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 140 km/h.
B. niezależnie od prędkości kursujących pociągów.
C. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 150 km/h.
D. przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 160 km/h.
Montaż i eksploatacja urządze…

Podzespołem pozwalającym uzyskać prawidłową wartość siły trzymania w elektrycznym napędzie zwrotnicowym jest

A. sprzęgło zaporowe.
B. urządzenie sterująco-nastawcze.
C. siłownik hydrauliczny.
D. przekładnia mechaniczna.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zapisami zawartymi w instrukcji Ie-4, jeżeli nastąpiło włączenie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na linii dwutorowej przez pojazd szynowy, a w tym samym czasie w strefy oddziaływania tego przejazdu wjedzie inny pojazd szynowy po tym lub sąsiednim torze, to działanie urządzeń samoczynnej sygnalizacji świetlnej zostaje

A. wstrzymane na 10 sekund.
B. przerwane całkowicie.
C. wstrzymane na 5 sekund.
D. podtrzymane.
Montaż i eksploatacja urządze…

Symbole w kolorze zielonym przedstawione na rysunku stosowane na komputerowych pulpitach nastawczych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oznaczają

Ilustracja do pytania 13
A. sygnał zezwalający dla manewru.
B. zwrotnicę utwierdzoną w przebiegu.
C. sygnał zezwalający dla pociągu.
D. wykolejnicę zdjętą z toru.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem Załącznika nr 1 do instrukcji Ie-12 konserwacji układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów dokonuje się raz na

§§ instrukcji
Ie-12 (E-24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone
z eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
58
ust. 1-4
i 7-10
Przegląd elektrycznych napędów zwrotnicowych,
w tym: Przegląd napędów zwrotnicowych
1 raz/rok1 raz/rok3
ust. 5Sprawdzenie sił nastawczych w elektrycznych napędach zwrotnicowych (dotyczy również napędów wykolejnicowych)1 raz/3 mies.-2
ust. 6Sprawdzenie sił trzymania w elektrycznych napędach zwrotnicowych1 raz/2 lata-2
59Konserwacja kontrolerów położenia iglic1 raz/1 mies.
60Przegląd kontrolerów położenia iglic1 raz/3 mies.-
61Konserwacja układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów1 raz/mies.-3
62Przegląd układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów (wiosną i jesienią)1 raz/6 mies.1 raz/rok3
63Przegląd szaf torowych (kontenerów)1 raz/3 mies.1 raz/rok

A. rok.
B. kwartał.
C. miesiąc.
D. pół roku.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie fragmentu instrukcji Ie-12 określ, które urządzenie podlega przeglądowi 1 raz na rok.

Częstotliwość podstawowych zabiegów konserwacji i przeglądów urządzeń srk
§§ in-
strukcji
Ie-12 (E-
24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone z
eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
59Konserwacja kontrolerów położenia iglic1raz/1mies.
60Przegląd kontrolerów położenia iglic1raz/3mies.-
61Konserwacja układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów1raz/mies.-3
62Przegląd układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów (wio-
sną i jesienią)
1raz/6mies.1raz/rok3
63Przegląd szaf torowych (kontenerów)1raz/3mies.1raz/rok
64Przegląd dławików torowych1raz/rok1raz/rok3
65Konserwacja nastawnicy, pulpitu nastawczego i planu świetl-
nego
1raz/mies.-
66Przegląd nastawnicy, pulpitu nastawczego i planu świetlnego1raz/rok1raz/rok
67Konserwacja urządzeń sbl1raz/mies.-
68Przegląd i pomiary kontrolne urządzeń sbl, w tym:1raz/rok5
Dla sbl bez bezzłączowych układami kontroli niezajętości1raz/3mies.-
Dla sbl z bezzłączowymi układami kont. niez. V 140 km/h1raz/mies.
69Konserwacja elektromagnesu shp1raz/mies.-
70Przegląd elektromagnesów shp1raz/6mies.-3

A. Urządzenie 2.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Urządzenie 1.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Urządzenie 3.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Urządzenie 4.
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

Podczas przeglądu elektrycznego napędu zwrotnicowego typu JEA29 (dotyczy również EEA4) dokonano pomiaru wysokości suwaków kontrolnych. Zmierzona wartość 29,5 mm

§ 58. Przegląd napędów zwrotnicowych
1.Zestaw dodatkowych zabiegów utrzymaniowych dla napędów zwrotnicowych typu JEA29 oraz EEA4 (wraz ze wszelkimi podtypami) polega na sprawdzeniu czy:
1) kanały prowadzące suwaki kontrolne, które powinny posiadać głębokość od 40,2 do 41,2 mm; przy zużyciu ponad 41,2 mm należy dokonać regeneracji kanału;
2) wysokość suwaków kontrolnych, która powinna wynosić 30±0,2 mm; przy zużyciu do 29,6 mm należy suwaki wymienić lub napęd umieścić w rozjazdach bez kontroli iglic;
3) hak kolysek kontaktowej, w skrajnym położeniu napędu, zapada na głębokość 8 - 11 mm;
4) luz w zagłębieniu między hakiem kolysek kontaktowej a ścianką wycięcia w suwaku kontrolnym iglicy przylegającej powinien wynosić 1-3 mm;
5) rozwarcie styków kontrolnych, gdy hak znajduje się na głębokości minimum 4 mm,

A. jest niepoprawna, należy dokonać regulacji napędu zwrotnicowego.
B. jest poprawna.
C. mieści się w granicy tolerancji.
D. jest niepoprawna, należy dokonać wymiany suwaków kontrolnych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z zapisami zawartymi w instrukcji Ie-7, kierowanie, organizacja i realizacja badań diagnostycznych w zakresie procesu diagnostycznego urządzeń srk należy do obowiązków

A. głównego inżyniera urządzeń srk.
B. montera urządzeń srk.
C. inspektora diagnosty urządzeń srk.
D. diagnosty urządzeń srk.
Montaż i eksploatacja urządze…

Kto jest odpowiedzialny za stan i prawidłowość działania urządzeń srk znajdujących się na przydzielonym obszarze działania (działce)?

A. Mistrz automatyki.
B. Naczelnik sekcji ds. automatyki.
C. Automatyk.
D. Główny inżynier ds. automatyki.
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie zamieszczonego fragmentu instrukcji Ie-12 prawidłowa siła trzymania napędu rozpruwalnego normalnobieżnego EEA4 powinna zamknąć się w przedziale

Prawidłowe wartości sił trzymania dla napędów rozpruwalnych:
1) min 4,5 kN - dla napędów JEA29 w torach głównych zasadniczych;
2) min 4,0 kN - dla napędów JEA29 normalnobieżnych i wolnobieżnych w pozostałych torach;
3) dla napędów JEA29 szybkobieżnych – wg obowiązujących DTR;
4) od 5,5 kN do 7,0 kN - dla napędów normalnobieżnych EEA40, EEA4 i EEA42;
5) od 7 kN do 8,5 kN - dla napędów wolnobieżnych EEA40, EEA41 i 42;
6) od 4,5k N do 6,0 kN - dla napędów szybkobieżnych EEA40, EEA42;

A. 5,5 kN ÷ 7,0 kN
B. 4,5 kN ÷ 5,5 kN
C. 7,0 kN ÷ 8,5 kN
D. 3,5 kN ÷ 4,5 kN
Montaż i eksploatacja urządze…

Przedstawiony fragment tabeli z instrukcji Ie-12 dotyczy pomiarów

Nr żył lub parData ............Data ............Data ............Data ............Data ............Data ............Data ............Data ............
Izolacja [MΩ]Izolacja [MΩ]Izolacja [MΩ]Izolacja [MΩ]Izolacja [MΩ]Izolacja [MΩ]Izolacja [MΩ]Izolacja [MΩ]

A. kabli.
B. baterii akumulatorów.
C. sygnalizatorów.
D. napędów zwrotnicowych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z instrukcją Ie-12 częstotliwość świecenia sygnalizatora powinna mieścić się w granicach od 0,8 Hz do 1,25 Hz. Określ ile jest to włączeń na minutę.

A. 56 do 79
B. 48 do 75
C. 40 do 70
D. 62 do 84
Montaż i eksploatacja urządze…

W którym miejscu należy dokonywać pomiaru widoczności wskazań świateł na sygnalizatorze (miejsce pomiaru oznaczono fioletowym punktem) zgodnie z instrukcją?

Fragment instrukcji
4.Należy sprawdzić widoczność wskazań sygnalizatora z miejsca obok prawego toku szynowego, patrząc w kierunku jazdy, w odległości równej minimalnej widoczności sygnałów danego sygnalizatora. Widoczność sygnałów przy największej dozwolonej prędkości (V) wyrażonej w [km/h], zbliżania się pociągów do sygnalizatora powinna wynosić:
1)dla semaforów wjazdowych:
a)na liniach magistralnych i pierwszorzędnych – co najmniej 400 [m] przy prędkościach i warunków bezpiecznej jazdy pojazdu kolejowego do 120 [km/h] włącznie i co najmniej 10xV/3 [m] przy prędkościach większych od 120 [km/h],
b)na liniach drugorzędnych – co najmniej 300 [m],
c)na liniach znaczenia miejscowego – co najmniej 100 [m];
2)dla semaforów wyjazdowych (wyjazdowych grupowych) i drogowskazowych przy torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych, po których odbywają się przebiegi bez zatrzymania oraz dla semaforów odstępowych obsługiwanych i samoczynnych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
3)dla semaforów wyjazdowych przy torach, po których nie odbywają się przebiegi bez zatrzymania, dla semaforów zaporowych oraz wszystkich semaforów na liniach znaczenia miejscowego – nie mniej niż 50 [m];
4)dla tarcz ostrzegawczych i tarcz ostrzegawczych przejazdowych – 10xV/4 [m], jednak nie mniej niż 200 [m];
5)dla tarcz manewrowych – nie mniej niż 50 [m];

A. W miejscu 1.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. W miejscu 4.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. W miejscu 2.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. W miejscu 3.
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

W jaki sposób wyłącza się zwrotnicę z napędem z kontrolą iglic ze scentralizowanego sposobu nastawiania, jeśli nie można jej przełożyć za pomocą korby?

A. Odłączając napęd w puszce kablowej napięcia zasilającego.
B. Demontując zamknięcia nastawcze.
C. Odłączając suwak nastawczy i suwaki kontrolne od napędu.
D. Wyciągając sworzeń łączący suwak iglicowy z prętem napędowym.