Filtrowanie pytań
Organizacja robót związanych …
A. toromierza
B. profilomierza
C. falistomierza
D. kątomierza
Organizacja robót związanych …
Pomiary pośrednie dotyczące szerokości toru powinny być przeprowadzane
A. profilomierzem szynowym
B. drezyną pomiarową
C. strzałkomierzem
D. toromierzem
Organizacja robót związanych …
Czym jest wyboczenie toru?
A. przesunięcie jednego toru względem drugiego toru
B. wygięcie toru w kierunku poziomym
C. zgięcie toru
D. wygięcie toru w kierunku pionowym
TKO.03 Pytanie 4
Organizacja robót związanych …
Co zawiera metryka toru bezstykowego?
A. typ złącz wiszących
B. wartości luzów w złączach szyn
C. informacje o budowie i stanie toru
D. liczbę łubków oraz śrub łubkowych
TKO.03 Pytanie 5
Organizacja robót związanych …
Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli z Instrukcji Id-1 dopuszczalna szerokość toru dla prędkości 180 km/h wynosi
Fragment Instrukcji Id-1 | ||
---|---|---|
prędkość [km/h] | Odchyłki szerokości toru | |
poszerzenia [mm] | zwężenia [mm] | |
200 | 4 | 3 |
180 | 5 | 3 |
160 | 6 | 4 |
(…) | (…) | (…) |
A. 1 441 mm
B. 1 430 mm
C. 1 440 mm
D. 1 431 mm
Organizacja robót związanych …
Aby przeprowadzić kontrolę wykonania nasypu kolejowego, konieczne jest zbadanie nośności podłoża przy użyciu
A. wagonu pomiarowego
B. świdra talerzowego
C. wiertnicy mechanicznej
D. płyty sztywnej
Organizacja robót związanych …
Które urządzenie służy do pomiaru zużycia główki szyny?
A. Strzałkomierz
B. Profilomierz
C. Toromierz
D. Drogomierz
Organizacja robót związanych …
Według specyfikacji technicznych norma dla szerokości toru na odcinku prostym wynosi
A. 1 430 mm
B. 1 425 mm
C. 1 440 mm
D. 1 435 mm
TKO.03 Pytanie 9
Organizacja robót związanych …
Planowany jest remont toru szlakowego w dwutorowym systemie od kilometrów 2,540 do 4,650. Jaką długość toru kolejowego należy wymienić?
A. 2 540 m
B. 4 650 m
C. 2 110 m
D. 4 220 m
Organizacja robót związanych …
Jakie urządzenia wykorzystuje się do pomiarów wysokościowych na torze kolejowym?
A. niwelatora i łaty
B. węgielnicy
C. profilomierza
D. poziomicy i toromierza
Organizacja robót związanych …
Potwierdzenie położenia toru kolejowego w równym łuku kołowym następuje na podstawie zmierzonych wartości strzałek krzywizny toru:
A. 10, 15, 20, 15, 10
B. 10, 10, 10, 10, 10
C. 10, 15, 20, 25, 30
D. 30, 25, 20, 15, 10
Organizacja robót związanych …
Jak powinny być ustawione szyny w rozjeździe?
A. z nachyleniem 1:10
B. bez nachylenia
C. z nachyleniem 1:20
D. z nachyleniem 1:40
Organizacja robót związanych …
Aby ocenić falistość szyn kolejowych z ciągłym pomiarem nierówności, należy użyć
A. dalmierz
B. wibrometr
C. falistomierz
D. tensometr
Organizacja robót związanych …
Wyznacz długość toru w łuku, jeśli początek krzywej przejściowej to km 0 + 833,48, a koniec krzywej przejściowej to km 0 + 522,68?
A. 310,80 m
B. 833,48 m
C. 210,80 m
D. 522,68 m
Organizacja robót związanych …
Nadzór nad układem geometrycznym rozjazdów, odpowiednim umiejscowieniem w planie i profilu oraz poprawnym rozmieszczeniem podrozjazdnic, powinien być przeprowadzany
A. raz w roku podczas przeglądów technicznych rozjazdów
B. przynajmniej 2 razy w tygodniu
C. raz na dobę na liniach magistralnych i pierwszorzędnych
D. raz w tygodniu
Organizacja robót związanych …
Pomiar toru bezstykowego przeprowadza się po zakończeniu wszystkich prac związanych z jego układaniem na całym fragmencie, co oznacza
A. z punktu stałego do punktu stałego
B. z przejazdu do przejazdu
C. z styku do styku
D. z przęsła do przęsła
Organizacja robót związanych …
Normatywna szerokość toru kolejowego, mierzona 14 mm poniżej linii tocznej główek szyn, wynosi
A. 1 676 mm
B. 1 520 mm
C. 1 435 mm
D. 1 524 mm
Organizacja robót związanych …
Jaka jest długość toru stacyjnego na mapie sporządzonej w skali 1:1000, jeśli w rzeczywistości ma on 550 m?
A. 550 cm
B. 5,5 cm
C. 55 cm
D. 0,55 cm
Organizacja robót związanych …
Oblicz różnicę wysokości terenu przy użyciu niwelacji ze środka, jeśli pomiar na łacie A wynosi 1 650 mm, a na łacie B 1 720 mm?
A. 12 cm
B. 5 cm
C. 7 cm
D. 10 cm
TKO.03 Pytanie 20
Organizacja robót związanych …
Zgodnie z Instrukcją kolejową Id-4, kontrole rozjazdów w głównych torach szlakowych powinny być przeprowadzane
A. dwa razy w miesiącu
B. raz na dobę
C. raz na tydzień
D. dwa razy w roku
Organizacja robót związanych …
Jakie czynności techniczne są konieczne do przeprowadzenia po zakończeniu prac przy budowie nowego torowiska?
A. Zainstalowanie dodatkowego oświetlenia
B. Pomalowanie podkładów
C. Dokładna kontrola geodezyjna nowo wybudowanego odcinka
D. Zamontowanie systemu monitoringu
Organizacja robót związanych …
Jakim narzędziem należy wykonać kontrolę falistości na powierzchni tocznej oraz bocznej główki szyny?
A. falistomierzem
B. profilomierzem
C. kątomierzem
D. wysokościomierzem
Organizacja robót związanych …
Co jest podstawowym celem regularnej kontroli torów kolejowych?
A. Zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu
B. Zmniejszenie liczby pracowników potrzebnych do utrzymania
C. Zwiększanie prędkości pociągów bez względu na stan toru
D. Planowanie zamknięć torów na przyszłość
Organizacja robót związanych …
Jakie urządzenie należy wykorzystać do sprawdzenia szczelności iglicy w opornicy w rozjeździe?
A. blaszki o grubości 1 mm
B. śruby mikrometrycznej
C. penetratora chemicznego
D. klina pomiarowego
Organizacja robót związanych …
W skład metryki toru bezstykowego wchodzą między innymi
A. temperatura zgrzewania szyn długich
B. pomiary przechyłki toru
C. stopień zużycia główki szyn
D. pomiary szerokości toru
Organizacja robót związanych …
Korzystając z danych zawartych w tabeli wskaż prawidłową wartość szerokości toru dla prędkości 100 km/h przy pomiarach ręcznych.
Tabela 2. Wartości dopuszczalnych odchyłek podstawowych parametrów położenia toru zapewniających spokojność jazdy (dla pomiarów ręcznych)* | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Prędkość [km/h] | Różnica w nominalnej szerokości toru [mm] | Różnica w wysokości położenia toków [mm] | Różnice strzał. na cięciwie 10 m [mm] | Różnice w poziomie od znaków regulacji [mm] | Różnice niwelety od znaków regulacji [mm] | Różnica luzu w stykach: max./min. [mm] | |
200 | nie prowadzi się ręcznych pomiarów w celach diagnostycznych | ||||||
180 | nie prowadzi się ręcznych pomiarów w celach diagnostycznych | ||||||
160 | +6,–4 | 8 | 8 | 10 | 10 | - | |
140 | +8,–5 | 12 | 9 | 10 | 10 | - | |
120 | +9,–7 | 12 | 10 | 10 | 10 | - | |
100 | +10,–7 | 15 | 12 | 15 | 15 | 4 | |
80 | +10,–8 | 20 | 14 | 15 | 15 | 4 | |
70 | +12,–8 | 20 | 15 | 15 | 15 | 5 | |
60 | +15,–8 | 25 | 16 | 15 | 15 | 5 | |
50 | +17,–8 | 25 | 17 | 15 | 15 | 5 | |
40 | +20,–9 | 25 | 18 | 20 | 20 | 5 | |
30 | +25,–9 | 25 | 20 | 30 | 30 | 5 | |
20 | +35,–10 | 25 | 25 | 35 | 35 | 5 | |
*Załącznik nr 14 do Instrukcji kolejowej Id 14 |
A. 1446 mm
B. 1427 mm
C. 1442 mm
D. 1425 mm
Organizacja robót związanych …
Jak wykonywany jest pomiar przechyłki toru przy zastosowaniu metody bezpośredniej?
A. szczelinomierza
B. toromierza uniwersalnego
C. wagonu pomiarowego
D. profilomierza
TKO.03 Pytanie 28
Organizacja robót związanych …
Jaką maszynę należy użyć do regulacji położenia toru w poziomej płaszczyźnie?
A. profilarki ław torowiska
B. oczyszczarki tłucznia
C. nasuwarki torowej
D. suwnicy portalowej
Organizacja robót związanych …
W jakiej jednostce należy podawać wartość pełzania szyn?
A. metrach
B. kilometrach
C. milimetrach
D. centymetrach
Organizacja robót związanych …
Kiedy należy wykonywać kontrolę geodezyjną torowiska?
A. Przed i po modernizacji toru
B. Po każdym przejeździe pociągu towarowego
C. Tylko przed rozpoczęciem zimy
D. Co dwa lata
Organizacja robót związanych …
Elementy regulacyjne toru służą do określenia
A. przechyłów toru
B. naprężeń w szynach
C. szerokości toru
D. ustawienia toru w planie i profilu
Organizacja robót związanych …
Jak przeprowadza się pomiary pełzania torów?
A. względem reperów sieci wysokościowej
B. w odniesieniu do słupków hektometrowych
C. przy wykorzystaniu punktów stałych
D. na podstawie pomiarów geodezyjnych
TKO.03 Pytanie 33
Organizacja robót związanych …
Na podstawie danych zawartych w tabeli dopuszczalna prędkość pociągu w torze zwrotnym rozjazdu Rz S49 300 1:9 wynosi W powyższym kodzie HTML, zgodnie z instrukcjami, użyłem tagów HTML do formatowania tekstu oraz dołączyłem obrazy tam, gdzie były one wskazane przez czerwone prostokąty w zadaniach. Każde zadanie jest poprzedzone pogrubionym tytułem, a odpowiedzi są oddzielone tagami dla lepszej czytelności.
Dopuszczalna prędkość pociągu na torze zwrotnym | Promień łuku rozjazdu | Skos rozjazdu |
---|---|---|
V ≤ 100 km/h | 1 200 m | 1:18,5 |
V ≤ 60 km/h | 500 m | 1:12 |
V ≤ 40 km/h | 300 m lub 190 m | 1:9 |
A. 60 km/h
B. 120 km/h
C. 40 km/h
D. 100 km/h
Organizacja robót związanych …
Dokonuje się pomiarów pionowych parametrów geometrycznych toru kolejowego w celu ustalenia
A. wichrowatości toru
B. nierówności szynowych na płaszczyźnie poziomej
C. gradientu szerokości toru
D. szerokości toru
TKO.03 Pytanie 35
Organizacja robót związanych …
Co jest celem zastosowania defektoskopu szynowego?
A. Wykrywanie wewnętrznych uszkodzeń w szynach
B. Kontrola wizualna nawierzchni kolejowej
C. Wyznaczanie nachylenia torów
D. Pomiar szerokości toru
Organizacja robót związanych …
Wichrowatość oraz gradient szerokości toru wyznacza się na podstawie pomiaru
A. teodolitem oraz niwelatorem
B. toromierzem z poziomnicą
C. falistomierzem oraz profilomierzem
D. strzałkomierzem do pomiaru strzałek łuku toru
Organizacja robót związanych …
Aby zmierzyć szerokość oraz przechył toru, jakie narzędzie powinno być użyte?
A. klin pomiarowy
B. suwmiarka
C. toromierz uniwersalny
D. szczelinomierz
TKO.03 Pytanie 38
Organizacja robót związanych …
Kto dokonuje określenia prędkości dopuszczalnej po przeprowadzeniu odbioru wstępnego?
A. uprawniony pracownik komórki diagnostycznej
B. uprawniony pracownik wykonawcy robót
C. kierownik robót
D. toromistrz
TKO.03 Pytanie 39
Organizacja robót związanych …
Aby ocenić wskaźnik zagęszczenia nasypu kolejowego, konieczne jest użycie
A. wiertni mechanicznej
B. aparatu Stokesa
C. płyty dynamicznej
D. aparatu Proctora
TKO.03 Pytanie 40
Organizacja robót związanych …
Aby wykryć wewnętrzne uszkodzenia w torach kolejowych, należy użyć
A. defektoskopu szynowego
B. profilomierza szynowego
C. toromierza uniwersalnego
D. wagonu pomiarowego