Filtrowanie pytań
 Planowanie i realizacja przew… 
A. wahadłowe
B. gospodarcze w celach technologicznych
C. zdawcze
D. ratunkowe, jadące do usuwania skutków wypadków
 Planowanie i realizacja przew… 
Hamulec ręczny wykorzystywany w wagonach jako mechanizm hamujący umożliwia
A. zablokowanie drzwi w wagonach dla pasażerów
B. unieruchomienie wagonu podczas postoju oraz hamowanie wagonu w trakcie jazdy
C. zahamowanie pociągu przez osobę podróżującą
D. awaryjne zatrzymanie pociągu
 Planowanie i realizacja przew… 
Międzynarodowe regulacje określające szczegółowe zasady transportu przesyłek niebezpiecznych mają akronim
A. MC
B. PGW
C. RID
D. CIM
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas przeprowadzania przeglądów technicznych wagonów w pociągu przygotowywanym do odjazdu, rewident taboru nie jest zobowiązany do
A. sprawdzenia, czy wolne sprzęgi są zawieszone na wspornikach.
B. ustawienia dźwigni hamulców w wagonach.
C. zweryfikowania metody zabezpieczenia ładunków przed przesuwaniem.
D. założenia na pociągu sygnału końca pociągu.
 Planowanie i realizacja przew… 
Jakie są niezbędne warunki do wysłania pociągu z stacji?
A. Całkowita masa pociągu musi być większa lub równa rzeczywistej masie hamującej pociągu
B. Masa hamująca pociągu musi być większa niż rzeczywista masa hamująca pociągu
C. Rzeczywista masa hamująca pociągu musi być większa od wymaganej masy hamującej pociągu
D. Masa hamująca pociągu musi być równa lub większa niż masa całkowita pociągu
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas przyjmowania wjeżdżającego pociągu, pracownik posterunku nastawczego powinien szczególnie zwrócić uwagę na to, czy
A. są zamknięte drzwi w wagonach towarowych
B. wszystkie okna w wagonach z klimatyzacją są szczelnie zamknięte
C. nie występują oznaki przegrzania czopa osi zestawów kołowych
D. jest wymagana obsada drużyny trakcyjnej
 Planowanie i realizacja przew… 
Odbiorca przesyłki transportowanej w wagonie platformowym z kłonicami po rozładunku powinien postąpić z luźnymi elementami wagonu
A. przekazać przewoźnikowi z pokwitowaniem
B. usunąć z wagonu
C. umieścić na podłodze wagonu
D. zamocować i założyć na wagonie
 TKO.08  Pytanie 88 
 Planowanie i realizacja przew… 
Obowiązkiem jest weryfikacja dokumentacji przewozowej z listą pojazdów w składzie pociągu
A. rewidenta taboru
B. dyżurnego ruchu
C. odprawiacza pociągów
D. ustawiacza pociągów
 Planowanie i realizacja przew… 
Osoba pracująca na posterunku powinna podczas obserwacji przejeżdżającego pociągu zwracać uwagę, czy
A. drzwi w wagonach towarowych są pozamykane.
B. jest wymagana obecność drużyny trakcyjnej.
C. wszystkie okna w wagonach z klimatyzacją są zamknięte.
D. nie brakuje zderzaków na końcu składu.
 Planowanie i realizacja przew… 
Skrót RT używany w harmonogramie pociągów oznacza punkt kontroli ruchu?
A. na którym rozmowy w systemie radiołączności pociągowej są rejestrowane
B. którego Regulamin Techniczny powinna znać drużyna trakcyjna
C. z którym należy nawiązać łączność radiotelefoniczną
D. który dysponuje Regulaminem Technicznym
 Planowanie i realizacja przew… 
Dwa krótkie i jeden długi sygnał z gwizdawki lub syreny pociągu, powtarzane kilka razy, wskazują na sygnał
A. Stój
B. Odjazd
C. Pożar
D. Alarm
 Planowanie i realizacja przew… 
Kontrola stanu wagonów pociągu osobowego, obejmująca zaopatrzenie w wodę, oświetlenie, ogrzewanie, połączenia konstrukcyjne zabezpieczające przejścia oraz mostki między wagonami, jak również ich ewentualne uszkodzenia, należy do zadań
A. kierownika pociągu
B. maszynisty
C. dyżurnego ruchu
D. administratorów infrastruktury
 Planowanie i realizacja przew… 
W przypadku, gdy podczas uproszczonej próby hamulca zauważono, że hamulec jednego z dwóch ostatnich wagonów nie działa lub nie zwalnia, co powinno się zrobić?
A. zmienić lokomotywę pociągu
B. przeformować koniec składu i przeprowadzić uproszczoną próbę hamulca
C. wykonać szczegółową próbę hamulca
D. kontynuować jazdę z prędkością maksymalną 40 km/h
 Planowanie i realizacja przew… 
Zadaniem jest kontrola stanu mechanizmów automatycznego zamykania i blokady drzwi wejściowych w wagonach pasażerskich przed odjazdem pociągu ze stacji początkowej?
A. konduktora
B. rewidenta wagonów
C. dyżurnego ruchu
D. kierownika pociągu
 Planowanie i realizacja przew… 
Zgodnie z wytycznymi Ir-1, do obowiązków związanych z oględzinami technicznymi nie należy zaliczać sprawdzania
A. stanu parku taborowego
B. stanu plomb na wagonach krytych
C. poprawności załadunku i mocowania ładunków
D. poprawności zestawienia i sprzęgania
 Planowanie i realizacja przew… 
Jazda manewrowa może odbywać się bez zaangażowania drużyny manewrowej?
A. lokomotywy pchającej 3 wagony towarowe
B. pojazdów trakcyjnych ciągnących 6 wagonów towarowych
C. lokomotywy pchającej 4 wagony towarowe
D. pojazdów trakcyjnych ciągnących 4 wagony towarowe
 Planowanie i realizacja przew… 
Jakie wytyczne należy przestrzegać podczas transportu ładunków ponadgabarytowych?
A. Instrukcji obsługi lokomotywy
B. Zasad przewozu materiałów niebezpiecznych
C. Specjalnych przepisów dotyczących transportu ładunków ponadgabarytowych
D. Standardowych procedur przewozu pasażerów
 Planowanie i realizacja przew… 
Jakiego typu wagon powinien być wykorzystany do transportu towarów niebezpiecznych klasy trzeciej?
A. Platformę
B. Węglarkę dwuosiową
C. Cysternę
D. Węglarkę czteroosiową
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas obserwacji pociągu wjeżdżającego na stację kontrolną, należy zwrócić uwagę, czy
A. wszystkie okna w wagonach klimatyzowanych są szczelnie zamknięte.
B. jest konieczna obecność załogi trakcyjnej.
C. okna w wagonach towarowych są zamknięte.
D. nie występują przesunięcia ładunku, luźne opony, ani oderwane dachy
 Planowanie i realizacja przew… 
Po zakończeniu prac ładunkowych na torach odbiorca ma obowiązek
A. powiadomić pracowników stacji o czasie załadunku lub odbioru przesyłki
B. usunąć z obszaru kolejowego wszystkie pozostałości po pracach ładunkowych
C. informować personel stacji, kto zajmie się oczyszczeniem torów
D. osobiście posprzątać teren ładunkowy
 Planowanie i realizacja przew… 
W trakcie przewozu złomu szczególnie istotne jest zwrócenie uwagi na
A. obecność kart wagonowych z miejscem docelowym, umieszczonych w kratkach
B. równomierność znakowania (białkowania) na powierzchni złomu w wagonie
C. obecność plomb na wagonie
D. stan nadwozia wagonu
 Planowanie i realizacja przew… 
W trakcie realizacji manewrów na bocznicy konieczne jest przestrzeganie
A. instrukcji kolejowych warunków technicznych
B. instrukcji Ir-9
C. zaleceń właściciela stacji bocznicy
D. regulaminu pracy bocznicy
 Planowanie i realizacja przew… 
Po załadowaniu wagonu przez nadawcę, przed umożliwieniem przewozu przez przewoźnika, należy zweryfikować, czy
A. wewnątrz wagonu umieszczono informację o nazwie towaru oraz odbiorcy
B. ładunki w wagonach są prawidłowo umocowane i zabezpieczone przed przesunięciem
C. na wagonach umieszczono etykiety kierunkowe
D. ładunki w wagonie są odpowiedniej jakości
 TKO.08  Pytanie 104 
 Planowanie i realizacja przew… 
Manewrowy na górce rozrządowej ma obowiązek odprzęgać wagony
A. na podstawie dokumentów pociągowych
B. na podstawie zapisów w karcie rozrządowej
C. na zlecenie kierownika manewrów
D. na zlecenie dyżurnego ruchu
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas przeprowadzania dokładnego badania hamulców pociągu pasażerskiego, rewident taboru powinien za pomocą manometru zweryfikować, czy ciśnienie sprężonego powietrza na końcu składu wynosi przynajmniej
A. 0,42 MPa
B. 0,46 MPa
C. 0,48 MPa
D. 0,44 MPa
 Planowanie i realizacja przew… 
Na formularzu próby hamulca nie umieszcza się
A. nazwiska maszynisty.
B. nazwa przewoźnika
C. nazwiska osoby przeprowadzającej test.
D. numeru pojazdu trakcyjnego.
 Planowanie i realizacja przew… 
Masa towarów umieszczonych w wagonie nie powinna przekraczać maksymalnego obciążenia podanego na wagonie, w zależności od trasy transportu wagonu ustala
A. odbiorca
B. nadawca
C. przewoźnik
D. zarządca infrastruktury
 Planowanie i realizacja przew… 
W karcie próby hamulca oraz urządzeń pneumatycznych pociągu należy wpisać
A. poprawność rozmieszczenia wagonów w składzie
B. numerację dwóch ostatnich pojazdów w składzie
C. miejsce, w którym przebywa kierownik pociągu w trakcie jazdy
D. lokalizację następnej próby hamulców
 Planowanie i realizacja przew… 
Obowiązki związane z przygotowaniem pociągu do odjazdu należą do
A. maszynisty.
B. dyżurnego ruchu.
C. kierownika pociągu.
D. uprawnionego pracownika przewoźnika kolejowego.
 Planowanie i realizacja przew… 
Kto podejmuje decyzję o dopuszczeniu wagonu do ruchu po jego ugaszeniu?
A. przedstawiciel straży pożarnej
B. uprawniony pracownik
C. drużyna pociągowa
D. dyżurny ruchu
 Planowanie i realizacja przew… 
Wagony dopuszczone do transportu międzynarodowego przez upoważnionego pracownika przewoźnika muszą dodatkowo
A. być wysłane na mycie oraz dezynfekcję
B. zostać oznaczone naklejkami informującymi o przydatności do danego systemu komunikacji
C. zostać skierowane na tory przeznaczone do tego celu
D. otrzymać pomarańczową tablicę informacyjną na każdej bocznej ścianie
 TKO.08  Pytanie 112 
 Planowanie i realizacja przew… 
Transport ładunku, który przekracza skrajnię, realizuje się na podstawie
A. wykazu ostrzeżeń stałych do służbowego rozkładu jazdy
B. telegramu adres trzynaście
C. dokumentacji przewozowej
D. służbowego rozkładu jazdy
 Planowanie i realizacja przew… 
Po załadunku materiałów budowlanych na wagony, kierownik manewrów jest zobowiązany do dokonania inspekcji stanu
A. odwodnienia rampy
B. dróg dojazdowych do rampy
C. całości rampy wraz z infrastrukturą
D. nawierzchni toru w okolicy rampy
 Planowanie i realizacja przew… 
Jakie czynności są niezbędne do przygotowania pociągu do odjazdu?
A. połączenie lokomotywy pociągowej z wagonami, wykonanie szczegółowej próby hamulca ostatniego wagonu, osygnalizowanie czoła pociągu oraz przekazanie maszyniście karty rozrządowej
B. dołączenie lokomotywy pociągowej do składu wagonów, przeprowadzenie uproszczonej próby hamulca pierwszego wagonu oraz osygnalizowanie końca pociągu
C. połączenie wagonów z lokomotywą, przeprowadzenie próby hamulca pierwszego wagonu oraz osygnalizowanie końca pociągu
D. oględziny handlowe i techniczne, dokładna próba hamulca zespolonego, osygnalizowanie pociągu oraz dostarczenie dokumentów maszyniście
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas obserwacji wjeżdżającego pociągu ważne jest, aby zwrócić uwagę, czy
A. wszystkie okna w wagonach wyposażonych w klimatyzację są zamknięte
B. jest zapewniona odpowiednia obsada drużyny trakcyjnej
C. okna w wagonach towarowych są pozamykane
D. pociąg jest odpowiednio osygnalizowany
 Planowanie i realizacja przew… 
Wagony z dezaktywowanym hamulcem zespolonym powinny być ustawiane w taki sposób, aby
A. znajdowały się na końcu składu
B. w grupie nie było więcej niż 8 osi
C. były usytuowane zaraz za lokomotywą
D. były rozmieszczone pojedynczo w składzie
 Planowanie i realizacja przew… 
W przypadku pożaru w pociągu lub na obszarze firmy kolejowej, pracowników należy powiadomić sygnałem dźwiękowym w formie
A. jednego długiego i dwóch krótkich dźwięków
B. przerywanego tonu trwającego 3 minuty
C. trzech krótkich dźwięków
D. jednego długiego i trzech krótkich dźwięków
 Planowanie i realizacja przew… 
W przypadku pożaru w wagonie pasażerskim, co należy zrobić w pierwszej kolejności?
A. ewakuować pasażerów
B. zawiadomić straż pożarną
C. poinformować bezpośredniego przełożonego o wystąpieniu pożaru
D. sporządzić raport ze służby
 Planowanie i realizacja przew… 
Najwyższa prędkość manewrowania z wagonami cysternami oznaczonymi pomarańczowym paskiem na obwodzie cysterny wynosi
A. 5 km/h
B. 15 km/h
C. 20 km/h
D. 10 km/h
 Planowanie i realizacja przew… 
Gdy nie ma możliwości zresetowania wagonów hamulcem zespolonym, co należy zastosować?
A. innego pojazdu trakcyjnego
B. odluźniacza hamulca wagonu
C. hamulca postojowego (ręcznego)
D. stacjonarnego urządzenia do wykonywania szczegółowej próby hamulca