Filtrowanie pytań
 Planowanie i realizacja przew… 
A. ET22
B. ET21
C. EP09
D. EU07
 Planowanie i realizacja przew… 
Jaką liczbę wagonów czteroosiowych należy wykorzystać do transportu ładunku o całkowitym ciężarze 2 500 t, gdy maksymalne obciążenie osi zestawów kołowych wynosi 22,5 t/oś, a waga wagonu jest 10 t?
A. 50 szt.
B. 32 szt.
C. 18 szt.
D. 71 szt.
 Planowanie i realizacja przew… 
Co oznacza punktualność w kontekście kursowania pociągów?
A. Metodą zarządzania ruchem pociągów
B. Poziomem przestrzegania rozkładu jazdy podczas obsługi ruchu pociągów
C. Zgodnością między danymi w dokumentacji a aktualnym czasem
D. Proporcją pociągów spóźnionych do ogólnej liczby uruchomionych pociągów
 Planowanie i realizacja przew… 
Jeśli rzeczywista masa hamująca wynosi 300 ton, a masa całkowita to 400 ton, jaki procent stanowi rzeczywista masa hamująca?
A. 100%
B. 75%
C. 50%
D. 133%
 Planowanie i realizacja przew… 
W czasie 12-godzinnej pracy lokomotywy manewrowej zrealizowano 6 usług bocznicowych, podstawiając za każdym razem
 15 wagonów, a na górce rozrządowej rozformowano 8 pociągów po 35 wagonów i ogółem podstawiono na stacyjne punkty ładunkowe 110 wagonów. Jaki jest współczynnik pracy manewrowej, wyrażony jako stosunek liczby wagonów do lokomotywo-godzin?
A. 30
B. 60
C. 50
D. 40
 Planowanie i realizacja przew… 
Jakie minimalne ciśnienie sprężonego powietrza w przewodzie głównym, zmierzone na końcu składu, jest wymagane, aby pociąg pasażerski mógł wyruszyć w trasę?
A. 0,44 MPa
B. 0,46 MPa
C. 0,42 MPa
D. 0,48 MPa
 Planowanie i realizacja przew… 
W jakim przypadku możliwe jest wyprawienie pociągu, gdy Pr oznacza procent rzeczywistej masy hamującej, natomiast Pw to procent wymaganej masy hamującej określony w rozkładzie jazdy?
A. Pr=100%, Pw=106%
B. Pr=90%, Pw=85%
C. Pr=80%, Pw=90%
D. Pr=55%, Pw=56%
 Planowanie i realizacja przew… 
Oblicz konieczną masę hamującą pociągu (Mhw), jeśli ogólna masa pociągu (Mo) wynosi 1650 ton, a procent wymaganego hamowania (Pw) wynosi 73%?
A. 1205 t
B. 1170 t
C. 1155 t
D. 1650 t
 Planowanie i realizacja przew… 
Transport wagonów w jednorodnym składzie oznacza ich przemieszczenie w ramach pociągu
A. na dystansie minimum 500 km
B. wyłącznie w celu naprawy
C. bez zmiany od stacji wysyłkowej do stacji docelowej
D. jedynie jedną lokomotywą na całej trasie transportu
 Planowanie i realizacja przew… 
Strategiczne planowanie w sektorze transportowym to
A. zbiór zorganizowanych decyzji odnoszących się do realizacji bieżących celów i wynikających z nich zadań oraz metod ich osiągnięcia
B. działalność kierownicza związana z codziennymi decyzjami, która nie powoduje długotrwałych skutków dla funkcjonowania firmy
C. funkcja zarządzania, która umożliwia podejmowanie kluczowych decyzji w sprawie przyszłego rozwoju firmy
D. proces systematycznej analizy usług, produktów, procedur oraz zasad działania firmy w odniesieniu do standardów wyróżniających liderów branży
 Planowanie i realizacja przew… 
W kosztorysie dla klienta dotyczącego transportu ładunku z bocznicy konieczne jest uwzględnienie opłaty zgodnie z taryfikatorem, biorąc pod uwagę
A. czas pracy lokomotywy
B. pracę manewrową
C. czas pracy drużyny pociągowej
D. tonokilometry
 Planowanie i realizacja przew… 
Wskaźnik wydajności pracy manewrowej na stacji definiuje się jako
A. iloczyn liczby wagonów przerobionych przez liczbę lokomotywogodzin pracy lokomotyw manewrowych
B. iloczyn liczby wagonów towarowych przerobionych przez ilość lokomotyw użytych do ich przerobienia
C. iloraz liczby lokomotywogodzin pracy lokomotyw przez połowę sumy liczby wagonów przybyłych i wysłanych
D. iloraz liczby wagonów przerobionych przez liczbę lokomotywogodzin pracy lokomotyw manewrowych
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas tworzenia nowego rozkładu jazdy na schemacie ruchu pociągów nie biorą pod uwagę tras pociągów
A. towarowych
B. roboczych
C. pośpiesznych
D. osobowych
 Planowanie i realizacja przew… 
Zarządzanie taborami kolejowymi do realizacji przewozów obejmuje
A. ustalenie zapotrzebowania na środki transportu w zależności od ich kondycji technicznej
B. określanie nakładów inwestycyjnych niezbędnych do odtworzenia taboru zgodnie z otrzymanymi założeniami
C. planowanie w nadchodzących latach wycofania taboru z uwzględnieniem technicznego zużycia oraz granicy ekonomicznej opłacalności jego eksploatacji
D. prognozowanie wymaganej zdolności przewozowej przedsiębiorstwa w oparciu o marketingowe planowanie zapotrzebowania na usługi transportowe
 Planowanie i realizacja przew… 
Czas minimalny przejścia wagonów w systemie "tranzyt bez przeróbki" stanowi sumę czasów
A. rozrządzania składu pociągu, akumulacji wagonów oraz zestawiania składu pociągu
B. rozrządzania składu pociągu, obróbki wagonów na torach przyjazdowych oraz akumulacji wagonów
C. obróbki wagonów na torach przyjazdowych, zestawiania składu pociągu oraz obróbki wagonów na torach odjazdowych
D. wymiany lokomotyw pociągowych, zmiany czoła pociągu oraz obróbki wagonów na torach tranzytowych
 Planowanie i realizacja przew… 
Lokomotywy nie są wykorzystywane do ciągnięcia ciężkich składów towarowych?
A. ST 44
B. ET 41
C. SM 42
D. ET 42
 Planowanie i realizacja przew… 
Graficznym przedstawieniem trasy pociągu na wykresie jest linia, której kąt nachylenia jest uzależniony od
A. prędkości ruchu pociągu
B. czasów przejazdu przez stacje
C. długości pociągu
D. ciężaru całkowitego pociągu
 Planowanie i realizacja przew… 
Podstawowymi obszarami rachunkowości są
A. księgowość, kalkulacja oraz raportowanie finansowe
B. księgowość i statystyka
C. kalkulacja oraz rejestracja operacyjna
D. statystyka oraz rejestracja zjawisk gospodarczych
 Planowanie i realizacja przew… 
Co należy zrobić, jeśli procent rzeczywistej masy hamowania jest niższy niż procent wymaganej masy hamowania?
A. zmniejszyć masę całkowitą składu, pomijając wagony niehamowane
B. obniżyć wymagany procent hamowania
C. zmniejszyć masę całkowitą składu, pomijając wagony hamowane
D. zmienić typ lokomotywy pociągowej
 Planowanie i realizacja przew… 
Kto decyduje o trasie transportu przesyłki towarowej?
A. nadający.
B. przewoźnik.
C. adresat.
D. operator linii.
 Planowanie i realizacja przew… 
Próbę hamulca zespolonego w uproszczonej wersji należy przeprowadzić, gdy
A. główny przewód hamulcowy pociągu został przeładowany
B. urządzenia hamulcowe w pociągu nie były zasilane sprężonym powietrzem przez okres dłuższy niż 12 godzin
C. maszynista zauważy, że hamulce nie działają
D. wyłączono przynajmniej jeden z pojazdów kolejowych ze składu pociągu
 Planowanie i realizacja przew… 
Co definiuje liczbę wozodni pracy?
A. liczbę dni, w których pojazdy były gotowe do pracy
B. rzeczywistą ilość pracy przewozowej zrealizowanej przez pojazdy w eksploatacji
C. maksymalną liczbę dni pracy posiadanych pojazdów, jakie można wykorzystać w ciągu roku
D. poziom wykorzystania obecnego taboru kolejowego do realizacji zadań przewozowych
 Planowanie i realizacja przew… 
Przy ustalaniu maksymalnego obciążenia wagonu towarowego, poza nośnością, należy brać pod uwagę dozwolone
A. obciążenie przypadające na metr długości podłogi
B. obciążenie przypadające na oś wagonu
C. naciski na podłużnice wagonu
D. naciski na łożyska osi w zestawach kołowych
 Planowanie i realizacja przew… 
Jak można wykonać szczegółową próbę hamulca pneumatycznego?
A. sieci stałej sprężonego powietrza (stanowisko sterownicze z głównym zaworem maszynisty lub zautomatyzowane urządzenie stałe) z ciśnieniem do 3 barów
B. dowolnym pojazdem, niezależnie od rodzaju napędu
C. pojazdem z napędem, który będzie prowadził pociąg, przeprowadzając próbę z kabiny maszynisty, z której pociąg będzie kontrolowany
D. pojazdem trakcyjnym znajdującym się na sąsiednim torze, jeśli w badanym składzie wagonów brakuje lokomotywy
 Planowanie i realizacja przew… 
Oblicz procentowy udział masy hamującej, gdy rzeczywista masa hamująca (Mhr) wynosi 350 ton, a masa ogólna (Mo) to 400 ton?
A. 70,2%
B. 87,5%
C. 114,3%
D. 133,0%
 Planowanie i realizacja przew… 
W dokumencie Zestawienia Pociągów litera "G" w numeracji pociągu wskazuje, że pociąg powinien być wyposażony w hamulec zespolony
A. na hamowanie w terenach górzystych
B. szybkiego działania
C. na hamowanie na obszarach płaskich
D. wolnego działania
 Planowanie i realizacja przew… 
Na wysokość opłaty, którą nalicza przewoźnik za transport przesyłki kolejowej, nie oddziałuje
A. nazwa (rodzaj) towaru
B. odległość taryfowa przewozu
C. sposób naliczania opłaty przewoźnego
D. masa (waga) przesyłki
 Planowanie i realizacja przew… 
Inspektor taboru, wykonując kwalifikację wagonów węglowych do składów zamkniętych, powinien uwzględnić
A. numerację węglarek
B. grubość wkładek hamulcowych
C. różne typy węglarek
D. terminy przeglądów technicznych węglarek
 Planowanie i realizacja przew… 
Badanie przepływów towarów i wagonów jest kluczowe do stworzenia
A. stawek za transport towarów pociągami
B. planów inwestycyjnych i modernizacyjnych stacji rozrządowych
C. programów bezpieczeństwa przewozów ładunkowych
D. planów transportu towarów pociągami służbowymi
 Planowanie i realizacja przew… 
W wewnętrznym rozkładzie jazdy pociągów nie zamieszczane są informacje o
A. serii i obciążeniu lokomotywy
B. metodzie organizacji ruchu pociągów
C. rzeczywistej masie hamującej pociągu
D. maksymalnej, dopuszczalnej prędkości pociągu na trasie
 Planowanie i realizacja przew… 
W ciągu 8 godzin lokomotywa manewrowa obsłużyła 200 wagonów na punktach ładunkowych, zorganizowała 4 składy po 40 wagonów oraz zestawiła 4 składy po 50 wagonów. Jaką wartość ma współczynnik pracy manewrowej?
A. 80 wagonów
B. 60 wagonów
C. 70 wagonów
D. 40 wagonów
 Planowanie i realizacja przew… 
Jaką masę hamującą należy zastosować dla pociągu o łącznej wadze 2 600 ton, jeśli procent wymaganej masy hamującej zgodnie z rozkładem jazdy wynosi 75?
A. 1 950,00 ton
B. 3 466,66 ton
C. 34,66 ton
D. 195,00 ton
 Planowanie i realizacja przew… 
Przeprowadzona próba hamulca ma znaczenie jedynie gdy
A. maszynista obsługujący zawór maszynisty stosuje się do wskazówek przekazywanych przez swojego przełożonego
B. została zrealizowana przy użyciu głównego zaworu maszynisty pojazdu z napędem
C. postój pociągu nie trwał dłużej niż jedną godzinę
D. odbyła się we wszystkich składach za wyjątkiem trakcji ukrotnionej
 Planowanie i realizacja przew… 
Operator logistyczny bada kierunki transportu w celu stworzenia
A. planowania ruchu pociągów towarowych
B. programów bezpieczeństwa transportu
C. stawek za przewóz ładunków pociągami
D. planów transportu ładunków pociągami służbowymi
 Planowanie i realizacja przew… 
Aby ustalić maksymalne obciążenie wagonu towarowego, należy poza jego nośnością wziąć pod uwagę również dopuszczalne
A. obciążenie liniowe właściwe dla klasy linii, po której wagon kursuje
B. naciski na łożyska osi zestawów kołowych
C. naciski na podłogę wagonu
D. obciążenie przypadające na oś czopa skrętu
 Planowanie i realizacja przew… 
Na obszarze wystąpiło zapotrzebowanie na 300 wagonów do załadunku. Jeśli współczynnik rotacji wagonów spadnie z 2,5 do 2,0 dób, to ilostan roboczy wagonów zmniejszy się o
A. 100 wagonów
B. 250 wagonów
C. 200 wagonów
D. 150 wagonów
 Planowanie i realizacja przew… 
Procent niezbędnej masy hamującej powinien być zapisany w karcie próby hamulca w oparciu o
A. masę całkowitą pociągu
B. dane zawarte w wewnętrznym rozkładzie jazdy
C. informacje umieszczone na bocznej stronie pojazdu
D. znajomość trasy
 Planowanie i realizacja przew… 
Współczynnik efektywności stacji, określany jako stosunek liczby wagonów wysłanych w ciągu 24 godzin do łącznej liczby wagonów przybyłych w tym okresie oraz pozostałych z poprzedniego dnia, wynosi
A. mniejszy lub równy 1.
B. większy lub równy 1.
C. 1.
D. większy od 1, ale mniejszy od 2.
 Planowanie i realizacja przew… 
Określ wymaganą liczbę wagonów, aby utrzymać ciągłość pracy stacji, na której codziennie załadunku podlega 20 wagonów, a czas ich obracania wynosi 3 dni?
A. 20 wagonów
B. 80 wagonów
C. 40 wagonów
D. 60 wagonów
 Planowanie i realizacja przew… 
Długość pociągu towarowego, określona w wykazie pojazdów w składzie pociągów, nie może przekraczać długości
A. drogi hamowania pociągu
B. torów specjalnego przeznaczenia
C. najdłuższej drogi ochronnej
D. wskazanej w wewnętrznym rozkładzie jazdy