Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie ma powierzchnię 20 m2 i wysokości 2,4 m. Jaki rodzaj działalności może być tam prowadzony?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1. 3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.
2. 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników,
   a) na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub
   b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia.
4. 2,2 m w świetle w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.

A. Sklep spożywczy.
B. Zakład szewski.
C. Kiosk z prasą.
D. Salon fryzjerski.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy korzystaniu z monitora ekranowego pochodzi

A. z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
B. z regulaminu pracy
C. z ogólnych przepisów bhp
D. z Kodeksu pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Badania wykazały potrzebę podjęcia działań, które mają na celu zminimalizowanie hałasu w obszarach obsługi infolinii oraz poprawę akustyki w pomieszczeniach. W związku z tym zaproponowano następującą techniczną metodę ograniczenia hałasu:

A. stanowiska, w których wymagana jest intensywna komunikacja pracowników, powinny znajdować się w wydzielonych częściach pomieszczeń infolinii
B. pracownicy powinni wykorzystywać przerwy w pracy oraz relaksować się np. w specjalnie wydzielonych pomieszczeniach, które mają większą przestrzeń niż standardowe stanowisko, dobrą izolację akustyczną oraz odpowiednią adaptację akustyczną
C. stanowiska generujące hałas, które wynikają z cech osobniczych pracowników lub głośnego sprzętu, powinny być oddzielone od innych lub ulokowane w osobnym pomieszczeniu
D. sprzęt do komunikacji z klientem powinien umożliwiać regulację poziomu odsłuchu głosu osoby dzwoniącej na najniższym możliwym poziomie, zapewniającym zrozumiały przekaz informacji
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów, należy wziąć pod uwagę, czy poziom oświetlenia na stanowiskach pracy jest odpowiednio dostosowany do rodzaju wykonywanych zadań oraz czy spełnia ustalone normy

A. w ogólnych przepisach bhp
B. w regulaminie pracy
C. w kodeksie pracy
D. w Polskiej Normie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zaprojektowano pomieszczenie pracy, w którym wykonuje się pomiary gabarytowe gotowych wyrobów metalowych. Na podstawie wyciągu z Polskiej Normy określ natężenie oświetlenia, jakie należy zapewnić w tym pomieszczeniu pracy.

Lp.Rodzaj wykonywanej pracyNatężenie
oświetlenia
Em,w [lux]
1.Kucie swobodne200
2.Trasowanie, sprawdzanie750
3.Precyzyjna obróbka skrawaniem;
szlifowanie
500
Wyciąg z PN EN12464-1: 2002

A. 300 luxów
B. 500 luxów
C. 750 luxów
D. 200 luxów
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na bilans cieplny ciała ludzkiego wpływają następujące czynniki dotyczące powietrza:

A. ciśnienie atmosferyczne, temperatura, wilgotność względna, szybkość ruchu powietrza i promieniowanie UV
B. temperatura, wilgotność powietrza, promieniowanie jonizujące, prędkość przepływu powietrza i promieniowanie UV
C. temperatura, wilgotność względna, oświetlenie, hałas, wentylacja, promieniowanie cieplne i czystość powietrza
D. temperatura, wilgotność względna, prędkość ruchu powietrza i promieniowanie cieplne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Tabela przedstawia zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka wykonującego pracę fizyczną. Jeżeli zużycie tlenu wynosi 2,2 l/min, częstość skurczów serca 166 1/min, a wentylacja minutowa płuc 58 l/min, to pracę fizyczną należy zakwalifikować jako

Stopień ciężkości pracy fizycznejZużycie tlenu (l/min)Wentylacja minutowa płuc (l/min)Częstość skurczów serca (1/min)
Bardzo lekka0,51075
Lekka0,5 – 1,010 – 2075 – 100
Średnio ciężka1,0 – 1,520 – 30100 – 125
Bardzo ciężka2,0 – 2,550 – 65150 – 175
Krańcowo ciężka> 2,5>65>175

A. bardzo ciężką.
B. bardzo lekką.
C. średnio ciężką.
D. krańcowo ciężką.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do sali lekcyjnej, stosownie do wysokości uczniów, zakupiono 4 stoły o wysokości 0,46 m i 13 o wysokości 0,59 m oraz 8 krzeseł o wysokości 0,26 m i 15 o wysokości 0,35 m. Jakimi kolorami są oznaczone zakupione krzesła i stoły?

Tabela 1.: Przyporządkowanie stolików i krzeseł do wzrostu uczniów
Numer oraz wysokość stołu i krzesła [w mm]Wzrost ucznia (bez butów) [w mm]Kolor
nr 0
stół-400, krzesło-210
800-950biały
nr 1
stół-460, krzesło-260
930-1160pomarańczowy
nr 2
stół-530, krzesło-310
1080-1210fioletowy
nr 3
stół-590, krzesło-350
1190-1420żółty
nr 4
stół-640, krzesło-380
1330-1590czerwony
nr 5
stół-710, krzesło-430
1460-1765zielony
nr 6
stół-760, krzesło-460
1590-1880niebieski
nr 7
stół-820, krzesło-510
1740-2070brązowy

A. Żółty i czerwony.
B. Pomarańczowy i żółty.
C. Pomarańczowy i fioletowy.
D. Fioletowy i żółty,
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Z dokumentacji dotyczącej pracy stolarza w zakładzie produkcyjno-usługowym "DREWBUD" wynika, że stolarz pracuje w pozycjach stojącej, siedzącej, wymuszonej oraz przemiennej. Najbardziej niekorzystna dla stolarza jest praca w pozycji

A. stojącej
B. siedzącej
C. wymuszonej
D. przemiennej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nieodpowiednie i nadmierne obciążenie układu ruchu w związku z wykonywaniem pracy zawodowej prowadzi do

A. dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego
B. zwiększenia efektywności organizmu
C. dolegliwości układu oddechowego
D. pogorszenia widzenia i słuchu
BPO.01 Pytanie 19
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Głównym celem ergonomii koncepcyjnej jest

A. ulepszanie już funkcjonujących maszyn i urządzeń
B. polepszenie warunków pracy na obecnych stanowiskach
C. eliminacja błędów w otoczeniu pracy
D. ustalenie wzajemnych relacji człowiek - maszyna - środowisko
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym zajmuje się ergonomia korekcyjna?

A. dostosowaniem warunków pracy do umiejętności człowieka na etapie tworzenia projektu
B. badaniem wpływu pracy fizycznej dynamicznej i statycznej oraz monotypowości ruchowej na zdrowie człowieka
C. ulepszaniem warunków pracy poprzez unowocześnienie istniejących stanowisk, maszyn oraz urządzeń
D. koordynowaniem procesu zarządzania zasobami ludzkimi w firmie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wykorzystując metodę PJSK-SCORE, nie przeprowadza się oceny stanowisk pracy w obszarze

A. ergonomii, mikroklimatu i ryzyka zawodowego
B. organizacji pracy i ryzyka zawodowego
C. ergonomii, mikroklimatu i organizacji pracy
D. mikroklimatu, organizacji pracy i ryzyka zawodowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Z perspektywy ergonomii, miejsce pracy powinno być zaprojektowane w sposób, który zapewnia

A. możliwość korzystania z Internetu i telefonu
B. możliwość przeprowadzania ćwiczeń fizycznych
C. odpowiednią ilość chłodnych napojów latem oraz gorących zimą
D. przestrzeń dla wszystkich części ciała oraz swobodę ruchów do realizacji zadań
BPO.01 Pytanie 27
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Akomodacja oka to proces

A. dostosowania się oka do wyraźnego widzenia obiektów znajdujących się w różnych odległościach
B. dostosowania się oka do wyraźnego widzenia w ciemności
C. polegające na odróżnianiu kolorów
D. polegające na rozróżnianiu typów ruchu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych pozycji ciała przy pracy wywołuje najwyższe obciążenie statyczne układu mięśniowo-szkieletowego?

A. Stojąca w pochyle, skręcona z rękami uniesionymi nad głową
B. Siedząca i w pozycji półsiedzącej
C. Stojąca w prost, z rękami wzdłuż ciała
D. Stojąca w pochyle, z dłońmi dotykającymi podłogi
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Powierzchnia podłogi, która nie jest zajęta przez urządzenia techniczne, sprzęt itp., przypadająca na każdego pracownika zatrudnionego jednocześnie w danym pomieszczeniu pracy,

A. nie powinna być mniejsza niż 2 m2
B. musi być większa niż 2,5 m2
C. powinna wynosić 3,3 m2
D. powinna wynosić co najmniej 2,2 m2
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r.
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C.
2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
§ 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa;

A. Temperatura na zewnątrz wynosiła wczoraj -10 °C
B. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 15 °C
C. Temperatura na zewnątrz o godz. 21:00 dzisiaj -20 °C, a wczoraj -12 °C
D. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 18 °C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osobom pracującym przy monitorze ekranowym przysługują okulary korekcyjne

A. przysługują, jeśli korzystanie z komputera może prowadzić do problemów ze wzrokiem
B. przysługują, gdy konieczność ich stosowania potwierdzi lekarz podczas badania lekarskiego pracownika (wstępnego, okresowego, kontrolnego)
C. nie są należne
D. zawsze są należne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zastosowanie wiedzy praktycznej mające na celu jak najlepsze dopasowanie narzędzi, maszyn, urządzeń, technologii, organizacji oraz materialnego otoczenia pracy, a także przedmiotów codziennego użytku do wymagań i potrzeb fizjologicznych, psychicznych oraz społecznych człowieka to

A. ergonomia
B. fizjologia
C. psychologia
D. socjologia