Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Oceny ryzyka zawodowego powinny być dokonane

A. na stanowiskach pracy o szczególnie dużym ryzyku
B. na wszystkich miejscach pracy
C. wyłącznie tam, gdzie w miejscach pracy występują czynniki szkodliwe dla zdrowia
D. jedynie tam, gdzie na stanowiskach występują czynniki uciążliwe dla zdrowia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie zagrożenie może prowadzić do najpoważniejszych konsekwencji zdrowotnych dla pracownika podczas realizacji prac w wykopie?

A. utknięcie w błocie
B. wdychanie zanieczyszczonego powietrza
C. zasypanie na skutek osunięcia się ścian wykopu
D. zalanie przez gromadzące się wody gruntowe
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe Dopuszczalne Stężenie Pułapowe (NDSP) w miejscu pracy

A. może być przekroczone dwukrotnie.
B. nie może być przekroczone w żadnym momencie.
C. może być przekroczone jedynie w niewielkim stopniu.
D. nie może być przekroczone więcej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wartość średnia stężenia, które nie powinno powodować negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeżeli jest obecne w miejscu pracy przez maksymalnie 15 minut oraz nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej, w odstępie co najmniej 1 godziny, oznaczana jest symbolem

A. NDS
B. NDN
C. NDSP
D. NDSCH
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas mycia okna, sprzątaczka posługiwała się drabiną, która miała uszkodzony górny szczebel. Gdy wchodziła, doszło do jej upadku, co spowodowało złamanie kręgosłupa. Jaką przyczyną bezpośrednią tego urazu było?

A. korzystanie z uszkodzonej drabiny
B. brak regulaminu dotyczącego obowiązku kontrolowania stanu drabin
C. akceptowanie przez nadzór użycia wadliwych drabin
D. upadek z drabiny na podłoże
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ocena ryzyka zawodowego powinna być przeprowadzona

A. na wszystkich stanowiskach pracy
B. wyłącznie w miejscach, gdzie występują czynniki uciążliwe dla zdrowia
C. na stanowiskach pracy, które są szczególnie niebezpieczne
D. tylko w sytuacjach, gdy występują czynniki szkodliwe dla zdrowia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Regularne przeprowadzanie kontroli stanu technicznego oraz czystości systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w miejscach pracy zapobiega

A. usuwaniu z pomieszczenia zanieczyszczonego powietrza
B. zatruciom bakteriami Shigella
C. powstawaniu przeciągów
D. rozwojowi chorobotwórczych bakterii Legionella
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociani pracownicy często byli angażowani w zakładzie do załadunku produktów na pojazdy oraz do rozładunku dostarczanych surowców. Oceń, czy taka praktyka w zakładzie jest zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony pracy młodocianych.

A. Tak, jeśli załadunek i/lub rozładunek nie zajmuje więcej niż 2/3 czasu pracy
B. Tak, pod warunkiem że masa produktów i/lub surowców nie przekracza dopuszczalnych norm dźwigania
C. Nie, ponieważ młodociani nie mają prawa dźwigać surowców ani produktów
D. Nie, ponieważ załadunek i/lub rozładunek wymaga dużej powtarzalności ruchów
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Badania wykazały potrzebę podjęcia działań, które mają na celu zminimalizowanie hałasu w obszarach obsługi infolinii oraz poprawę akustyki w pomieszczeniach. W związku z tym zaproponowano następującą techniczną metodę ograniczenia hałasu:

A. pracownicy powinni wykorzystywać przerwy w pracy oraz relaksować się np. w specjalnie wydzielonych pomieszczeniach, które mają większą przestrzeń niż standardowe stanowisko, dobrą izolację akustyczną oraz odpowiednią adaptację akustyczną
B. stanowiska, w których wymagana jest intensywna komunikacja pracowników, powinny znajdować się w wydzielonych częściach pomieszczeń infolinii
C. stanowiska generujące hałas, które wynikają z cech osobniczych pracowników lub głośnego sprzętu, powinny być oddzielone od innych lub ulokowane w osobnym pomieszczeniu
D. sprzęt do komunikacji z klientem powinien umożliwiać regulację poziomu odsłuchu głosu osoby dzwoniącej na najniższym możliwym poziomie, zapewniającym zrozumiały przekaz informacji
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy istnieją znaczne punktowe źródła emisji pyłów, na stanowisku pracy powinno się stosować

A. tylko wentylację ogólną oraz indywidualne środki ochrony dróg oddechowych dla pracowników
B. jedynie wentylację mechaniczną ogólną
C. zarówno wentylację mechaniczną ogólną, jak i miejscową
D. wyłącznie wentylację ogólną grawitacyjną
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownikowi przysługują napoje chłodzące do picia bez względu na charakter pracy jaką wykonuje, w przypadku, gdy

Fragment ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 maja 1996 r.
w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.
(Dz. U. Nr 60, poz. 279):
Pracodawca zapewnia napoje pracownikom zatrudnionym:
1) w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25°C,
2) w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,
3) przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C lub powyżej 25°C,
4) przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,
5) na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C.

A. pracownik wykonuje ciężką pracę fizyczną.
B. z powodu warunków atmosferycznych temperatura na stanowisku pracy przekracza 28°C
C. nie działają urządzenia klimatyzacyjne.
D. praca odbywa się w okresie letnim na otwartej przestrzeni.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ochrona przed bezpośrednim kontaktem ma na celu zabezpieczenie przed dotknięciem elementów znajdujących się pod napięciem. Może to być ochrona

A. w formie przegrody lub obudowy, która uniemożliwia zbliżenie ciała do części aktywnej
B. przez wykorzystanie urządzenia drugiej klasy ochronności
C. poprzez wprowadzenie automatycznego wyłączenia zasilania
D. z zastosowaniem osobistych środków ochrony
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ograniczenie hałasu poprzez zmniejszenie propagacji fali akustycznej z miejsca źródłowego do innego stanowiska pracy osiąga się przez zastosowanie

A. ekranów akustycznych w miejscu pracy.
B. tłumików dźwięku.
C. zmiany oporów tarcia elementów urządzenia.
D. zmiany prędkości przepływu mediów w urządzeniu.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnienie pracownika w szkodliwych dla zdrowia warunkach ma miejsce, gdy

A. na pracownika wpływają czynniki, które mogą skutkować złym samopoczuciem lub nadmiernym zmęczeniem, lecz nie prowadzą do trwałego pogorszenia stanu zdrowia
B. na pracownika wpływają czynniki, które mogą spowodować trwałe pogorszenie jego zdrowia
C. pracownik nie został wyposażony w odzież roboczą oraz sprzęt ochrony osobistej
D. zostały przekroczone maksymalne dopuszczalne stężenia lub natężenia szkodliwych dla zdrowia czynników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na bilans cieplny ciała ludzkiego wpływają następujące czynniki dotyczące powietrza:

A. temperatura, wilgotność względna, oświetlenie, hałas, wentylacja, promieniowanie cieplne i czystość powietrza
B. ciśnienie atmosferyczne, temperatura, wilgotność względna, szybkość ruchu powietrza i promieniowanie UV
C. temperatura, wilgotność względna, prędkość ruchu powietrza i promieniowanie cieplne
D. temperatura, wilgotność powietrza, promieniowanie jonizujące, prędkość przepływu powietrza i promieniowanie UV
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Tabela przedstawia zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka wykonującego pracę fizyczną. Jeżeli zużycie tlenu wynosi 2,2 l/min, częstość skurczów serca 166 1/min, a wentylacja minutowa płuc 58 l/min, to pracę fizyczną należy zakwalifikować jako

Stopień ciężkości pracy fizycznejZużycie tlenu (l/min)Wentylacja minutowa płuc (l/min)Częstość skurczów serca (1/min)
Bardzo lekka0,51075
Lekka0,5 – 1,010 – 2075 – 100
Średnio ciężka1,0 – 1,520 – 30100 – 125
Bardzo ciężka2,0 – 2,550 – 65150 – 175
Krańcowo ciężka> 2,5>65>175

A. bardzo lekką.
B. średnio ciężką.
C. bardzo ciężką.
D. krańcowo ciężką.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do czynników niebezpiecznych występujących w trakcie obsługi stacjonarnej pilarki tarczowej do cięcia drewna zalicza się

A. zjawisko stroboskopowe.
B. wibracje ostrzy tarczy pilarskiej.
C. hałas oraz pyły.
D. napięcie elektryczne w przewodzie zasilającym.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo, licząc od daty ostatniego zapisu, pracodawca lub kompetentny inspektor sanitarny powinien przechowywać dokumentację dotyczącą czynników szkodliwych dla zdrowia oraz karty badań i pomiarów tychże czynników?

A. 40 lat
B. 20 lat
C. 10 lat
D. 50 lat
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wartość stężenia, która w związku z zagrożeniem dla zdrowia lub życia pracowników nie może być w miejscu pracy przekroczona w żadnym przypadku, określana jest jako najwyższe dozwolone

A. stężeniem chwilowym
B. natężeniem
C. stężeniem
D. stężeniem pułapowym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Z dokumentacji dotyczącej pracy stolarza w zakładzie produkcyjno-usługowym "DREWBUD" wynika, że stolarz pracuje w pozycjach stojącej, siedzącej, wymuszonej oraz przemiennej. Najbardziej niekorzystna dla stolarza jest praca w pozycji

A. siedzącej
B. wymuszonej
C. przemiennej
D. stojącej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dokumentacji technologicznej, dotyczącej obsługi żurawia w zakładzie remontowo-budowlanym określono, zgodnie z przepisami, że temperatura w kabinie żurawia w okresie letnim nie powinna

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 6 lutego 2003 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych

§ 87. 1. Jeżeli drzwi kabiny żurawia znajdują się na wysokości powyżej 0,3 m ponad pomostami, przy kabinie należy zainstalować schodki lub stałe drabinki z poręczami, ułatwiające wejście.

2. W okresie zimowym w kabinie powinna być zapewniona temperatura nie niższa niż 288 K (15°C), a w okresie letnim temperatura w kabinie nie powinna przekraczać temperatury zewnętrznej.

3. Maszynista powinien mieć możliwość sterowania żurawiem i obserwacji terenu pracy z pozycji siedzącej.

A. przekraczać 15 °C
B. być niższa niż 15 °C
C. przekraczać temperatury zewnętrznej
D. być niższa niż 18 °C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W roku 2015 ponad 60% incydentów w pracy w sektorze rolniczym było spowodowanych upadkami, pochwyceniem i uderzeniem przez ruchome elementy maszyn i urządzeń, czyli czynnikami

A. uciążliwymi
B. niebezpiecznymi
C. szkodliwymi
D. psychofizycznymi
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik działu bhp ma za zadanie przeprowadzić inspekcję w obszarze spawalni. W związku z tym będzie przede wszystkim narażony na zagrożenia związane z

A. promieniowaniem ultrafioletowym
B. polem elektromagnetycznym
C. elektrycznością statyczną
D. monotonią pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku awarii doszło do nieszczelności instalacji w pomieszczeniu oraz znacznego wycieku chloru. Jakie powinno być prawidłowe działanie w takiej sytuacji?

A. natychmiastowe wejście do pomieszczenia chlorowni zespołu naprawczego i likwidacja nieszczelności
B. uruchomienie wentylacji mechanicznej w celu unieszkodliwienia chloru przy jednoczesnym wejściu zespołu naprawczego w standardowej odzieży roboczej
C. natychmiastowe uruchomienie wentylacji mechanicznej, a następnie wejście zespołu naprawczego w gazoszczelnych strojach ochronnych, wyposażonego w aparaty tlenowe lub powietrzne
D. wejście zespołu naprawczego po potwierdzeniu, że poziom chloru w powietrzu nie przekracza w istotny sposób maksymalnego dopuszczalnego stężenia tego gazu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie czynności należy podjąć w przypadku zatrucia osoba gazami?

A. przeniesieniu poszkodowanego na świeże powietrze oraz udzieleniu mu sztucznego oddychania
B. niezwłocznym przystąpieniu do resuscytacji
C. powiadomieniu przełożonego i oczekiwaniu na instrukcje
D. wyniesieniu poszkodowanego z obszaru zagrożenia oraz wezwaniu lekarza, a w przypadku zatrzymania oddechu rozpoczęcie reanimacji, wykonując tylko uciski klatki piersiowej