Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wartość średnia stężenia, które nie powinno powodować negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeżeli jest obecne w miejscu pracy przez maksymalnie 15 minut oraz nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej, w odstępie co najmniej 1 godziny, oznaczana jest symbolem

A. NDSCH
B. NDN
C. NDS
D. NDSP
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rodzaje indywidualnych środków ochrony oraz odzieży i obuwia roboczego, których zastosowanie na poszczególnych stanowiskach jest konieczne, a także przewidywane okresy ich używania ustala w miejscu pracy

A. sanepid
B. pracodawca
C. producent
D. służba bhp
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Regularne przeprowadzanie kontroli stanu technicznego oraz czystości systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w miejscach pracy zapobiega

A. zatruciom bakteriami Shigella
B. rozwojowi chorobotwórczych bakterii Legionella
C. usuwaniu z pomieszczenia zanieczyszczonego powietrza
D. powstawaniu przeciągów
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szatnia podstawowa jest przeznaczona

A. dla pracowników, którzy wykonują prace, w trakcie których zabrudzenie odzieży roboczej jest na tyle niewielkie, że nie grozi zanieczyszczeniem ich własnej odzieży
B. do przechowywania osobistej odzieży pracowników
C. do składowania odzieży roboczej i ochronnej dla pracowników zajmujących się zadaniami generującymi duże zabrudzenia
D. na odzież osobistą zatrudnionych oraz odzież gości, którzy przybyli do danego zakładu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Badania wykazały potrzebę podjęcia działań, które mają na celu zminimalizowanie hałasu w obszarach obsługi infolinii oraz poprawę akustyki w pomieszczeniach. W związku z tym zaproponowano następującą techniczną metodę ograniczenia hałasu:

A. sprzęt do komunikacji z klientem powinien umożliwiać regulację poziomu odsłuchu głosu osoby dzwoniącej na najniższym możliwym poziomie, zapewniającym zrozumiały przekaz informacji
B. stanowiska, w których wymagana jest intensywna komunikacja pracowników, powinny znajdować się w wydzielonych częściach pomieszczeń infolinii
C. stanowiska generujące hałas, które wynikają z cech osobniczych pracowników lub głośnego sprzętu, powinny być oddzielone od innych lub ulokowane w osobnym pomieszczeniu
D. pracownicy powinni wykorzystywać przerwy w pracy oraz relaksować się np. w specjalnie wydzielonych pomieszczeniach, które mają większą przestrzeń niż standardowe stanowisko, dobrą izolację akustyczną oraz odpowiednią adaptację akustyczną
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Regularna kontrola instalacji elektrycznej oraz piorunochronnej w aspekcie oceny stanu połączeń, osprzętu, zabezpieczeń oraz metod ochrony przed porażeniem, oporu izolacji przewodów i uziemień instalacji i urządzeń powinna być realizowana przynajmniej raz na

A. 3 lata
B. 2 lata
C. 5 lat
D. rok
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy istnieją znaczne punktowe źródła emisji pyłów, na stanowisku pracy powinno się stosować

A. tylko wentylację ogólną oraz indywidualne środki ochrony dróg oddechowych dla pracowników
B. zarówno wentylację mechaniczną ogólną, jak i miejscową
C. wyłącznie wentylację ogólną grawitacyjną
D. jedynie wentylację mechaniczną ogólną
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownikowi przysługują napoje chłodzące do picia bez względu na charakter pracy jaką wykonuje, w przypadku, gdy

Fragment ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 maja 1996 r.
w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.
(Dz. U. Nr 60, poz. 279):
Pracodawca zapewnia napoje pracownikom zatrudnionym:
1) w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25°C,
2) w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,
3) przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C lub powyżej 25°C,
4) przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,
5) na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C.

A. z powodu warunków atmosferycznych temperatura na stanowisku pracy przekracza 28°C
B. praca odbywa się w okresie letnim na otwartej przestrzeni.
C. nie działają urządzenia klimatyzacyjne.
D. pracownik wykonuje ciężką pracę fizyczną.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jednopoziomowej hali produkcyjnej zatrudnionych jest 200 pracowników. Przepisy regulują, że szerokość ewakuacyjnej drogi poziomej powinna wynosić 0,6 m na każde 100 osób, jednak nie może być mniejsza niż 1,4 m. Jaka powinna być szerokość drogi ewakuacyjnej w tej hali?

A. 1,2 m
B. 0,6 m
C. 1,4 m
D. 1,7 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ochrona przed bezpośrednim kontaktem ma na celu zabezpieczenie przed dotknięciem elementów znajdujących się pod napięciem. Może to być ochrona

A. w formie przegrody lub obudowy, która uniemożliwia zbliżenie ciała do części aktywnej
B. przez wykorzystanie urządzenia drugiej klasy ochronności
C. poprzez wprowadzenie automatycznego wyłączenia zasilania
D. z zastosowaniem osobistych środków ochrony
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zaprojektowano pomieszczenie pracy, w którym wykonuje się pomiary gabarytowe gotowych wyrobów metalowych. Na podstawie wyciągu z Polskiej Normy określ natężenie oświetlenia, jakie należy zapewnić w tym pomieszczeniu pracy.

Lp.Rodzaj wykonywanej pracyNatężenie
oświetlenia
Em,w [lux]
1.Kucie swobodne200
2.Trasowanie, sprawdzanie750
3.Precyzyjna obróbka skrawaniem;
szlifowanie
500
Wyciąg z PN EN12464-1: 2002

A. 200 luxów
B. 500 luxów
C. 750 luxów
D. 300 luxów
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Maksymalne limity czasu pracy dla pracowników z niepełnosprawnością w stopniu znacznym lub umiarkowanym wynoszą

A. 7 godzin dziennie oraz 35 godzin tygodniowo
B. 6 godzin dziennie oraz 30 godzin tygodniowo
C. 5 godzin dziennie i maksymalnie 30 godzin tygodniowo
D. 8 godzin dziennie i nie więcej niż 40 godzin w tygodniu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ograniczenie hałasu poprzez zmniejszenie propagacji fali akustycznej z miejsca źródłowego do innego stanowiska pracy osiąga się przez zastosowanie

A. ekranów akustycznych w miejscu pracy.
B. zmiany prędkości przepływu mediów w urządzeniu.
C. zmiany oporów tarcia elementów urządzenia.
D. tłumików dźwięku.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnienie pracownika w szkodliwych dla zdrowia warunkach ma miejsce, gdy

A. zostały przekroczone maksymalne dopuszczalne stężenia lub natężenia szkodliwych dla zdrowia czynników
B. na pracownika wpływają czynniki, które mogą skutkować złym samopoczuciem lub nadmiernym zmęczeniem, lecz nie prowadzą do trwałego pogorszenia stanu zdrowia
C. na pracownika wpływają czynniki, które mogą spowodować trwałe pogorszenie jego zdrowia
D. pracownik nie został wyposażony w odzież roboczą oraz sprzęt ochrony osobistej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy zajmujący się bhp, podczas realizacji swoich zadań zawodowych, powinni korzystać z właściwych środków ochrony osobistej. Do noszenia kasków ochronnych są zobowiązani w trakcie kontroli przeprowadzanej

A. w spawalni.
B. w hali wtryskarek.
C. na budowie.
D. w magazynie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do sali lekcyjnej, stosownie do wysokości uczniów, zakupiono 4 stoły o wysokości 0,46 m i 13 o wysokości 0,59 m oraz 8 krzeseł o wysokości 0,26 m i 15 o wysokości 0,35 m. Jakimi kolorami są oznaczone zakupione krzesła i stoły?

Tabela 1.: Przyporządkowanie stolików i krzeseł do wzrostu uczniów
Numer oraz wysokość stołu i krzesła [w mm]Wzrost ucznia (bez butów) [w mm]Kolor
nr 0
stół-400, krzesło-210
800-950biały
nr 1
stół-460, krzesło-260
930-1160pomarańczowy
nr 2
stół-530, krzesło-310
1080-1210fioletowy
nr 3
stół-590, krzesło-350
1190-1420żółty
nr 4
stół-640, krzesło-380
1330-1590czerwony
nr 5
stół-710, krzesło-430
1460-1765zielony
nr 6
stół-760, krzesło-460
1590-1880niebieski
nr 7
stół-820, krzesło-510
1740-2070brązowy

A. Pomarańczowy i żółty.
B. Żółty i czerwony.
C. Pomarańczowy i fioletowy.
D. Fioletowy i żółty,
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dokumentacji technologicznej, dotyczącej obsługi żurawia w zakładzie remontowo-budowlanym określono, zgodnie z przepisami, że temperatura w kabinie żurawia w okresie letnim nie powinna

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 6 lutego 2003 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych

§ 87. 1. Jeżeli drzwi kabiny żurawia znajdują się na wysokości powyżej 0,3 m ponad pomostami, przy kabinie należy zainstalować schodki lub stałe drabinki z poręczami, ułatwiające wejście.

2. W okresie zimowym w kabinie powinna być zapewniona temperatura nie niższa niż 288 K (15°C), a w okresie letnim temperatura w kabinie nie powinna przekraczać temperatury zewnętrznej.

3. Maszynista powinien mieć możliwość sterowania żurawiem i obserwacji terenu pracy z pozycji siedzącej.

A. przekraczać temperatury zewnętrznej
B. być niższa niż 18 °C
C. być niższa niż 15 °C
D. przekraczać 15 °C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W hali produkcyjnej o jednej kondygnacji zatrudnionych jest 180 osób. Zgodnie z przepisami, szerokość poziomej drogi ewakuacyjnej powinna wynosić 0,6 m na każdych 100 osób, ale nie może być mniejsza niż 1,4 m. Jaka zatem powinna być szerokość poziomej drogi ewakuacyjnej w tej hali?

A. 0,6 m
B. 1,4 m
C. 1,8 m
D. 1,2 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku awarii doszło do nieszczelności instalacji w pomieszczeniu oraz znacznego wycieku chloru. Jakie powinno być prawidłowe działanie w takiej sytuacji?

A. wejście zespołu naprawczego po potwierdzeniu, że poziom chloru w powietrzu nie przekracza w istotny sposób maksymalnego dopuszczalnego stężenia tego gazu
B. natychmiastowe wejście do pomieszczenia chlorowni zespołu naprawczego i likwidacja nieszczelności
C. natychmiastowe uruchomienie wentylacji mechanicznej, a następnie wejście zespołu naprawczego w gazoszczelnych strojach ochronnych, wyposażonego w aparaty tlenowe lub powietrzne
D. uruchomienie wentylacji mechanicznej w celu unieszkodliwienia chloru przy jednoczesnym wejściu zespołu naprawczego w standardowej odzieży roboczej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie czynności należy podjąć w przypadku zatrucia osoba gazami?

A. przeniesieniu poszkodowanego na świeże powietrze oraz udzieleniu mu sztucznego oddychania
B. powiadomieniu przełożonego i oczekiwaniu na instrukcje
C. wyniesieniu poszkodowanego z obszaru zagrożenia oraz wezwaniu lekarza, a w przypadku zatrzymania oddechu rozpoczęcie reanimacji, wykonując tylko uciski klatki piersiowej
D. niezwłocznym przystąpieniu do resuscytacji
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przeprowadzone analizy ujawniły na miejscu pracy przekroczenie wartości NDN hałasu. Jakie działania organizacyjne powinny być podjęte, aby zredukować narażenie pracowników na hałas?

A. Wymiana urządzeń na inne, generujące hałas nieprzekraczający dopuszczalnych wartości
B. Rotacja pracowników na stanowisku pracy
C. Środki ochrony indywidualnej
D. Środki ochrony zbiorowej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie danych z tabeli, określ największy dopuszczalny wymiar b w przedstawionej na rysunku balustradzie schodów w szkole.

Rodzaj budynków
(przeznaczenie użytkowe)
Minimalna wysokość
balustrady
m
Maksymalny wymiar otworu
pomiędzy elementami
wypełnienia balustrady
m
Budynki jednorodzinne i wnętrza
mieszkań wielopoziomowych
0,9nie reguluje się
Budynki wielorodzinne i
zamieszkania zbiorowego, oświaty
i wychowania oraz zakładów opieki
1,10,12
Inne budynki1,10,2

Ilustracja do pytania 34
A. 11 cm
B. 90 cm
C. 12 cm
D. 20 cm
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kiedy przedmioty są transportowane przez jednego pracownika pod górę po nierównej nawierzchni, pochylniach lub schodach, przy maksymalnym kącie nachylenia do 30°, a ich wysokość przekracza 4 metry, niezależnie od odległości, na jaką są przenoszone, to masa tych przedmiotów dla mężczyzn nie powinna wynosić więcej niż

A. 35 kg
B. 50 kg
C. 30 kg
D. 25 kg
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik został przyjęty do firmy na stanowisko kierowcy oraz operatora wózka widłowego. Jak należy przeprowadzić instruktarz stanowiskowy?

A. na jednym z wymienionych stanowisk
B. tylko na stanowisku kierowcy
C. jedynie na stanowisku operatora wózka widłowego
D. na stanowisku kierowcy oraz operatora wózka widłowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie informacje dotyczące działań do podjęcia przed rozpoczęciem zajęć, zasady oraz metody bezpiecznego przeprowadzania danej pracy, czynności po zakończeniu pracy i procedury w sytuacjach kryzysowych są zawarte?

A. w karcie oceny ryzyka zawodowego
B. w instrukcji stanowiskowej
C. w procedurze
D. w regulaminie pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jeżeli w skali trójstopniowej prawdopodobieństwo wystąpienia danego zagrożenia uznano za wysoce prawdopodobne, a ciężkość następstw jest średnia, to ryzyko oszacowano i wyznaczono jego dopuszczalność jako ryzyko

Oszacowanie ryzyka zawodowego w skali trójstopniowej
PrawdopodobieństwoCiężkość następstw
MałaŚredniaDuża
Mało prawdopodobnemałe
1
małe
1
średnie
2
Prawdopodobnemałe
1
średnie
2
duże
3
Wysoce prawdopodobneśrednie
2
duże
3
duże
3

A. średnie, dopuszczalne.
B. średnie, niedopuszczalne.
C. duże, dopuszczalne.
D. duże, niedopuszczalne.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, pracownik zakładu przetwórstwa owoców i warzyw podczas konserwacji pulpy roztworem S02, powinien nosić odzież ochronną w postaci

A. bawełnianego kombinezonu, gumowców i waciaka
B. gumowego fartucha, rękawic, okularów, maski
C. bawełnianego kombinezonu roboczego i czepka
D. białego fartucha oraz czepka ochronnego na głowę