Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik po zakończeniu pracy udał się do domu przyjaciela na imprezę i podczas spaceru po chodniku doznał urazu głowy z powodu spadającego sopla lodu z dachu budynku. Zgłosił on ten incydent jako wypadek w drodze do domu. Analiza powodów i okoliczności zdarzenia wykazała, że

A. jest to wypadek w drodze do domu z pracy
B. zdarzenie to jest traktowane jak wypadek przy pracy
C. nie jest to zdarzenie mające przyczynę zewnętrzną
D. to nie jest wypadek w drodze do domu z pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe Dopuszczalne Stężenie Pułapowe (NDSP) w miejscu pracy

A. może być przekroczone dwukrotnie.
B. nie może być przekroczone w żadnym momencie.
C. może być przekroczone jedynie w niewielkim stopniu.
D. nie może być przekroczone więcej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rodzaje indywidualnych środków ochrony oraz odzieży i obuwia roboczego, których zastosowanie na poszczególnych stanowiskach jest konieczne, a także przewidywane okresy ich używania ustala w miejscu pracy

A. sanepid
B. producent
C. służba bhp
D. pracodawca
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ocena ryzyka zawodowego powinna być przeprowadzona

A. tylko w sytuacjach, gdy występują czynniki szkodliwe dla zdrowia
B. na stanowiskach pracy, które są szczególnie niebezpieczne
C. wyłącznie w miejscach, gdzie występują czynniki uciążliwe dla zdrowia
D. na wszystkich stanowiskach pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie ma powierzchnię 20 m2 i wysokości 2,4 m. Jaki rodzaj działalności może być tam prowadzony?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1. 3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.
2. 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników,
   a) na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub
   b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia.
4. 2,2 m w świetle w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.

A. Salon fryzjerski.
B. Kiosk z prasą.
C. Sklep spożywczy.
D. Zakład szewski.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca nie ma prawa zlecić zadań związanych z bhp pracownikowi, który wykonuje inne obowiązki, ani specjalistom zewnętrznym, jeśli zatrudnia powyżej

A. 100 pracowników
B. 50 pracowników
C. 98 pracowników
D. 20 pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy zatrudnieni w danym przedsiębiorstwie, z uwagi na dynamiczny rozwój technologii oraz techniki, nieustannie muszą podnosić swoje kompetencje związane z kwestiami bhp. W tym celu organizowane są szkolenia

A. uzupełniające
B. okresowe
C. doskonalące
D. dokształcające
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociani pracownicy często byli angażowani w zakładzie do załadunku produktów na pojazdy oraz do rozładunku dostarczanych surowców. Oceń, czy taka praktyka w zakładzie jest zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony pracy młodocianych.

A. Tak, jeśli załadunek i/lub rozładunek nie zajmuje więcej niż 2/3 czasu pracy
B. Nie, ponieważ młodociani nie mają prawa dźwigać surowców ani produktów
C. Tak, pod warunkiem że masa produktów i/lub surowców nie przekracza dopuszczalnych norm dźwigania
D. Nie, ponieważ załadunek i/lub rozładunek wymaga dużej powtarzalności ruchów
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak definiuje się wypadek przy pracy?

A. poważne uszkodzenie ciała w wyniku realizowanych zadań
B. niespodziewane zdarzenie, spowodowane czynnikiem zewnętrznym, które prowadzi do urazu lub zgonu, mające miejsce w trakcie wykonywania pracy
C. choroba u pracownika spowodowana długotrwałym wpływem szkodliwych elementów w miejscu pracy
D. wszystkie dolegliwości, które pojawiły się u pracownika podczas pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy korzystaniu z monitora ekranowego pochodzi

A. z regulaminu pracy
B. z ogólnych przepisów bhp
C. z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
D. z Kodeksu pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szatnia podstawowa jest przeznaczona

A. do przechowywania osobistej odzieży pracowników
B. do składowania odzieży roboczej i ochronnej dla pracowników zajmujących się zadaniami generującymi duże zabrudzenia
C. dla pracowników, którzy wykonują prace, w trakcie których zabrudzenie odzieży roboczej jest na tyle niewielkie, że nie grozi zanieczyszczeniem ich własnej odzieży
D. na odzież osobistą zatrudnionych oraz odzież gości, którzy przybyli do danego zakładu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zespół zajmujący się analizą wypadków, po ustaleniu przyczyn oraz okoliczności zdarzenia, ma obowiązek przygotować protokół powypadkowy w terminie

A. 30 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
B. 7 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
C. 5 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
D. 14 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wypadek przy pracy uznaje się za śmiertelny, gdy doprowadza do zgonu pracownika

A. w miejscu zdarzenia lub w czasie nieprzekraczającym 6 miesięcy od daty wypadku
B. tylko w miejscu zdarzenia
C. na miejscu zdarzenia lub w ciągu 3 miesięcy od tego incydentu
D. na skutek oddziaływania uciążliwych warunków w środowisku pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kwestie dotyczące sposobu oraz procedury ustalania przyczyn i okoliczności wypadków w pracy regulowane są przez

A. Kodeks pracy i rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej
B. Kodeks pracy i rozporządzenie Rady Ministrów
C. dyrektywa europejska dotycząca bhp
D. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Regularna kontrola instalacji elektrycznej oraz piorunochronnej w aspekcie oceny stanu połączeń, osprzętu, zabezpieczeń oraz metod ochrony przed porażeniem, oporu izolacji przewodów i uziemień instalacji i urządzeń powinna być realizowana przynajmniej raz na

A. 2 lata
B. 5 lat
C. rok
D. 3 lata
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kobieta, wracając z pracy do domu, została napadnięta. Jak należy to zdarzenie klasyfikować?

A. uważa się to za wypadek podczas powrotu z pracy
B. nie jest związane z wykonywaną pracą
C. jest uznawane za równorzędne z wypadkiem w trakcie pracy
D. nie kwalifikuje się jako wypadek
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów, należy wziąć pod uwagę, czy poziom oświetlenia na stanowiskach pracy jest odpowiednio dostosowany do rodzaju wykonywanych zadań oraz czy spełnia ustalone normy

A. w ogólnych przepisach bhp
B. w kodeksie pracy
C. w regulaminie pracy
D. w Polskiej Normie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto jest odpowiedzialny za przechowywanie wyników oraz rejestrów pomiarów zanieczyszczeń wykonanych w miejscu pracy, jeśli pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby BHP?

A. Osoba przeprowadzająca pomiary
B. Kierownik grupy
C. Osoba nadzorująca realizację pomiarów
D. Pracodawca
BPO.01 Pytanie 27
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek zapewnienia realizacji nakazów, decyzji, wystąpień i zarządzeń, wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy, spoczywa na

A. komisji BHP
B. inspektorze BHP
C. pracodawcy
D. pracowniku
BPO.01 Pytanie 29
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto, będąc zatrudniającym lub działając w jego imieniu, łamie przepisy dotyczące czasu pracy lub zasady dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz zatrudnianiem młodocianych, podlega karze?

A. ograniczenia wolności
B. grzywny
C. pozbawienia wolności
D. nawiązki na cele charytatywne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownikowi przysługują napoje chłodzące do picia bez względu na charakter pracy jaką wykonuje, w przypadku, gdy

Fragment ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 maja 1996 r.
w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.
(Dz. U. Nr 60, poz. 279):
Pracodawca zapewnia napoje pracownikom zatrudnionym:
1) w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25°C,
2) w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,
3) przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C lub powyżej 25°C,
4) przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,
5) na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C.

A. z powodu warunków atmosferycznych temperatura na stanowisku pracy przekracza 28°C
B. nie działają urządzenia klimatyzacyjne.
C. praca odbywa się w okresie letnim na otwartej przestrzeni.
D. pracownik wykonuje ciężką pracę fizyczną.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jednopoziomowej hali produkcyjnej zatrudnionych jest 200 pracowników. Przepisy regulują, że szerokość ewakuacyjnej drogi poziomej powinna wynosić 0,6 m na każde 100 osób, jednak nie może być mniejsza niż 1,4 m. Jaka powinna być szerokość drogi ewakuacyjnej w tej hali?

A. 1,2 m
B. 1,4 m
C. 1,7 m
D. 0,6 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z ustawą Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w kwestii służby bhp, do obowiązków tej służby należy przygotowywanie oraz prezentowanie pracodawcy regularnych analiz sytuacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

A. co najmniej raz w roku
B. raz na kwartał
C. co najmniej dwa razy w roku
D. raz w roku
BPO.01 Pytanie 33
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnienie kobiety w ciąży w godzinach nocnych jest

A. dozwolone, jeżeli nie występują przeciwwskazania zdrowotne
B. dopuszczalne za jej zgodą
C. zakazane
D. możliwe do 2 godzin
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Maksymalne limity czasu pracy dla pracowników z niepełnosprawnością w stopniu znacznym lub umiarkowanym wynoszą

A. 5 godzin dziennie i maksymalnie 30 godzin tygodniowo
B. 7 godzin dziennie oraz 35 godzin tygodniowo
C. 8 godzin dziennie i nie więcej niż 40 godzin w tygodniu
D. 6 godzin dziennie oraz 30 godzin tygodniowo
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnienie pracownika w szkodliwych dla zdrowia warunkach ma miejsce, gdy

A. zostały przekroczone maksymalne dopuszczalne stężenia lub natężenia szkodliwych dla zdrowia czynników
B. na pracownika wpływają czynniki, które mogą spowodować trwałe pogorszenie jego zdrowia
C. pracownik nie został wyposażony w odzież roboczą oraz sprzęt ochrony osobistej
D. na pracownika wpływają czynniki, które mogą skutkować złym samopoczuciem lub nadmiernym zmęczeniem, lecz nie prowadzą do trwałego pogorszenia stanu zdrowia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy, upoważnieni do wykonywania robót budowlanych z użyciem materiałów wybuchowych,

Rozdział 19
Roboty budowlane wykonywane z użyciem materiałów wybuchowych

§ 246. 1. Kierownik budowy jest obowiązany zapoznać wszystkie osoby, uczestniczące w organizacji i realizacji robót budowlanych wykonywanych z użyciem materiałów wybuchowych, z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi tych robót.

2. Pracownicy, przed przystąpieniem do wykonywania robót, o których mowa w ust. 1, po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy - potwierdzają pisemnie, że zostali do tych robót odpowiednio przygotowani.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. z dnia 19 marca 2003 r.)

A. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp potwierdzają to pisemnie.
B. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp przystępują do pracy.
C. nie zapoznają się z przepisami i zasadami bhp ponieważ już je znają.
D. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp informują przełożonego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy zajmujący się bhp, podczas realizacji swoich zadań zawodowych, powinni korzystać z właściwych środków ochrony osobistej. Do noszenia kasków ochronnych są zobowiązani w trakcie kontroli przeprowadzanej

A. na budowie.
B. w magazynie.
C. w hali wtryskarek.
D. w spawalni.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W okresie sprawozdawczym od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku w zakładzie odnotowano łącznie 300 dni zwolnień lekarskich udzielonych z powodu wypadków przy pracy. W analizowanym okresie zaistniało 5 wypadków przy pracy, w tym jeden śmiertelny na miejscu zdarzenia. Ile wynosi wskaźnik ciężkości wypadków w okresie sprawozdawczym?

Sposób obliczania wskaźnika ciężkości wypadków:

Wskaźnik częstotliwości wypadków = D / (W - S)

Gdzie: D – suma dni zwolnień lekarskich w okresie sprawozdawczym,

W – ilość wypadków,

S – ilość wypadków śmiertelnych.

A. 50
B. 60
C. 100
D. 75