Filtrowanie pytań
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
A. Praca w hałasie infradźwiękowym
B. Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego
C. Nieodpowiednie warunki oświetleniowe w miejscu pracy
D. Praca w wymuszonej pozycji
BPO.01 Pytanie 42
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Na podstawie tabeli określ minimalną wartość oświetlenia dla stanowiska szlifierza.
Rodzaj wykonywanej pracy | E | UGR | Ra |
---|---|---|---|
Spawanie | 300 | 25 | 60 |
Obróbka skrawaniem zgrubna i średnia (toczenie, frezowanie) | 300 | 22 | 60 |
Obróbka skrawaniem precyzyjna (szlifowanie) | 500 | 19 | 60 |
Trasowanie, sprawdzanie | 750 | 19 | 60 |
Lakierowanie | 750 | 25 | 80 |
E - natężenie światła
UGR - granica ujednoliconej oceny olśnienia
Ra - wskaźnik oddawania barw
A. 22 lx
B. 500 lx
C. 300 lx
D. 60 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zjawisko przystosowania oka do obserwacji obiektów znajdujących się w różnych odległościach określa się
A. adaptacją
B. konwergencją
C. akomodacją
D. stereoskopią
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wysoki poziom wysiłku statycznego pojawia się podczas pracy
A. w pozycji siedzącej lub stojącej, przeplatanej chodzeniem
B. w pozycji siedzącej wymuszonej, prostej lub lekko pochylonej
C. w pozycji stojącej wymuszonej, prostej, bez opcji zmiany na siedzącą co pewien czas
D. w pozycji stojącej niewymuszonej, z możliwością okresowej zmiany na siedzącą
BPO.01 Pytanie 45
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Na poniższym rysunku zilustrowano warunki pracy dwóch osób obsługujących ten sam typ maszyny. Sposób wyposażenia stanowiska pracy osoby obsługującej maszynę nie eliminuje napięcia statycznego

A. mięśni ud.
B. mięśni karku.
C. mięśni grzbietu.
D. mięśni ramion.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W trakcie inspekcji miejsca pracy inspektor zauważył, że jest ono wyposażone w monitor LCD, biurko wykonane z ciemnego drewna z polakierowaną powierzchnią na wysoki połysk, siedzisko z możliwością regulacji, a także uchwyt na dokument umiejscowiony między ekranem a klawiaturą. W protokole pokontrolnym powinien zaznaczyć, że nie spełnia wymagań bhp
A. uchwyt na dokument
B. siedzisko
C. monitor LCD
D. biurko
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Przy pracy na stanowisku z komputerem stacjonarnym, gdy czas pracy przekracza 4 godziny dziennie, pracownik ma prawo do przerwy po każdej godzinie, której długość
A. jest ustalona w przepisach Ministra Pracy.
B. zależy od indywidualnych potrzeb.
C. może być ustalana w sposób dowolny.
D. jest określana przez pracodawcę.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Maksymalna masa przedmiotów, które może przenosić jeden pracownik-mężczyzna podczas stałej pracy, nie powinna wynosić więcej niż
A. 25 kg
B. 50 kg
C. 20 kg
D. 30 kg
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W biurze znajdują się dwie osoby. Każda z nich ma do dyspozycji 17 m3 wolnej przestrzeni. Jaka minimalna wysokość musi mieć to pomieszczenie?
A. 3,3 m
B. 2,2 m
C. 2,5 m
D. 3,0 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Na miejscu pracy zidentyfikowano zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia. Należą do nich: wymuszona postawa, praca w systemie zmianowym, napięcie. Do jakiej kategorii zaliczają się wymienione zagrożenia?
A. niebezpiecznych
B. chemiczne
C. fizycznych
D. uciążliwych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Ergonomia, której zadaniem jest dopasowanie miejsc pracy do umiejętności psychofizycznych oraz fizycznych pracowników na etapie projektowania, nazywana jest ergonomią
A. maszyn
B. wyrobów
C. korekcyjną
D. koncepcyjną
BPO.01 Pytanie 52
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie są założenia ergonomii korekcyjnej?
A. analiza obecnych stanowisk pracy i formułowanie rekomendacji mających na celu poprawę warunków pracy, redukcję istniejących obciążeń oraz zwiększenie wydajności i jakości pracy
B. wprowadzenie zasad ergonomii podczas ustalania założeń i projektowania systemów
C. udzielenie maksymalnego bezpieczeństwa przyszłemu użytkownikowi oraz eliminacja czynników szkodliwych lub zmniejszenie obciążeń pracownika
D. takie przystosowanie miejsc pracy, aby zredukować fizyczne obciążenia pracownika, zapewnić niezawodność urządzeń oraz bezpieczeństwo
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie cechy narządu wzroku nie wpływają na jakość widzenia użytecznego?
A. Cechy transmitancyjne
B. Cechy adaptacyjne
C. Cechy akomodacyjne
D. Cechy stereoskopowości
BPO.01 Pytanie 54
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W miejscu pracy piekarza nie powinno się przeprowadzać pomiaru
A. zapylenia
B. hałasu
C. mikroklimatu gorącego
D. mikroklimatu zimnego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W klasach szkolnych natężenie ogólnego oświetlenia powinno wynosić co najmniej
A. 500 lx
B. 300 lx
C. 150 lx
D. 200 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Aby zapewnić właściwą cyrkulację powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych dla ludzi, powinny one mieć przynajmniej
A. wentylację mechaniczną lub grawitacyjną
B. otwieranych połowę okien
C. klimatyzację
D. otwierane wszystkie okna
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W jakim celu używa się metody PHA do oceny stanowisk pracy?
A. ergonomii
B. mikroklimatu
C. organizacji pracy
D. ryzyka zawodowego
BPO.01 Pytanie 58
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Szkolenie okresowe pracowników, zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych, powinno trwać minimum
Ramowy program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych | ||
1 | 2 | 3 |
Lp. | Temat szkolenia | Liczba godzin* |
1 | Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem: a) Praw i obowiązków pracowników (...) b) Ochrony praw kobiet i młodocianych c) Wypadków przy pracy (...) | 2 |
2 | Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy (...) | 2 |
3 | Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, (...) | 2 |
4 | Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (...) | 2 |
Razem: | Minimum 8 |
A. 180 minut.
B. 360 minut.
C. 480 minut.
D. 120 minut.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Miejsca pracy powinny być przystosowane do
A. charakteru wykonywanej działalności oraz wieku pracowników
B. rodzaju realizowanych zadań i liczby zatrudnionych osób
C. zainstalowanych urządzeń i maszyn
D. liczby stanowisk zatrudnienia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W pomieszczeniu stałej pracy, którego wysokość jest równa 7 m, a pole powierzchni podłogi wynosi 30 m2, maszyny zajmują 5 m2. Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, maksymalną liczbę pracowników, którą może zatrudnić pracodawca w tym pomieszczeniu.
Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy |
§ 19. 1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). |
A. 15
B. 10
C. 12
D. 13
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W pomieszczeniach, w których prowadzone są lekcje, temperatura powinna wynosić co najmniej
A. 20°C
B. 22°C
C. 16°C
D. 18°C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakim wskaźnikiem wydolności fizycznej charakteryzuje się pracownik?
A. intensywność widzenia
B. pułap tlenowy
C. sprawność manualna
D. koordynacja wzrokowo-ruchowa
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wartość natężenia oświetlenia stanowiska pracy podczas wykonywania operacji toczenia powinna wynosić
Lp. | Stanowisko pracy | Natężenie oświetlenia Em [lx] |
---|---|---|
1. | Kucie swobodne | 200 |
2. | Spawanie | 300 |
3. | Toczenie, szlifowanie | 500 |
4. | Trasowanie, kontrola | 750 |
A. 200 lx
B. 500 lx
C. 300 lx
D. 750 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W biurach temperatura
A. nie powinna być mniejsza niż 14 °C
B. nie powinna być niższa niż 18 °C
C. powinna być dostosowana do płci pracowników
D. musi być dostosowana do wieku pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Siedząca praca wymusza ułożenie ciała, co prowadzi głównie do znacznego obciążenia systemu
A. sercowo-krążeniowego
B. oddechowego
C. mięśniowo-szkieletowego
D. pokarmowego
BPO.01 Pytanie 66
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie aspekty pracy ocenia metoda PHA?
A. mikroklimat w środowisku
B. ryzyko zawodowe
C. organizację oraz metody pracy
D. ergonomię stanowiska pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W pomieszczeniu stałej pracy (tokarni) o kubaturze 140 m3 pracuje trzech pracowników. Maszyny i regały zajmują 75 m3. Kubatura pomieszczenia
Rozporządzenie MPiPS z dnia 26. 09. 1977 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (wyciąg) |
§ 19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m² wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). |
A. jest za mała o 26 m3.
B. jest niedostateczna.
C. nie spełnia wymogów rozporządzenia.
D. jest wystarczająca.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Osoba bez problemów zdrowotnych zdobywa najwięcej informacji z otoczenia za pomocą zmysłu
A. dotyku
B. słuchu
C. wzroku
D. smaku
BPO.01 Pytanie 69
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie negatywne skutki zdrowotne wywołuje praca w charakterze sprzedawcy w sklepie spożywczym, szczególnie dla jego
A. oczu i skóry
B. stawów i kręgosłupa
C. płuc i serca
D. ośrodkowego układu nerwowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W trakcie inspekcji pomieszczeń oraz miejsc pracy weryfikuje się m.in., czy odległość pomiędzy sąsiadującymi monitorami ekranowymi wynosi przynajmniej
A. 40 cm
B. 120 cm
C. 60 cm
D. 80 cm
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Miejsce pracy powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniało komfortowe i bezpieczne warunki dla osób, których wymiary znajdują się w zakresie
A. 0 i 100 centyla
B. 5 i 95 centyla
C. 50 i 95 centyla
D. 5 i 50 centyla
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wykorzystując metodę PHA przeprowadza się ocenę miejsc pracy pod względem
A. organizacji oraz metod pracy
B. ergonomii miejsca pracy
C. szacowania ryzyka zawodowego
D. mikroklimatu otoczenia
BPO.01 Pytanie 73
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Do elementów psychofizycznych w miejscu pracy zalicza się
A. pole elektromagnetyczne
B. czynniki mutagenne
C. mikroorganizmy genetycznie zmienione
D. obciążenie emocjonalne
BPO.01 Pytanie 74
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Nieodpowiednie krzesło biurowe przede wszystkim zwiększa obciążenie u pracowników
A. układu mięśniowo-szkieletowego
B. narządu wzroku
C. układu krążenia
D. psychiczne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W mleczarni pracownicy pełnią różne role i wykonują przeróżne zadania. Dla osoby zatrudnionej przy taśmie produkcyjnej w pozycji stojącej (praca monotypowa) optymalnym rozwiązaniem będzie
A. przeniesienie na inne stanowisko
B. przejście z pozycji stojącej do siedzącej
C. wykonywanie prac o minimalnym wysiłku fizycznym
D. zmiana pracy na przemienną (część czasu pracy przy taśmie, a część w ruchu - np. prace magazynowe)
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W dziedzinie ergonomii korzysta się z antropometrii, co oznacza
A. działania zmniejszające liczbę wypadków w miejscu pracy
B. statystyczną analizę zagrożeń w warunkach pracy
C. działania ograniczające ryzyko zawodowe
D. zestaw technik, zasad i metod pomiarowych ciała ludzkiego
BPO.01 Pytanie 77
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W dziedzinie ergonomii kluczowym aspektem jest
A. człowiek
B. technologia
C. organizacja pracy
D. medycyna pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jak definiuje się mikroklimat gorący w miejscach pracy?
A. wskaźnik lokalnej siły chłodzenia WCI
B. ocenę obciążenia cieplnego
C. wskaźnik obciążenia WBGT
D. bilans wymiany ciepła w ciele
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W metodzie analizy obciążenia statycznego przy użyciu OWAS, która ocenia wielkość obciążenia statycznego na miejscach pracy, pomija się
A. wartość obciążenia zewnętrznego
B. ustawienia zajmowane podczas wykonywania pracy
C. częstotliwości zmian pozycji oraz rytmu pracy
D. kod pozycji oraz kategorię oceny stanowiska
BPO.01 Pytanie 80
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W miejscach, gdzie ludzie przebywają na stałe, minimalne natężenie oświetlenia powinno wynosić co najmniej
A. 300 lx
B. 150 lx
C. 200 lx
D. 500 lx