Filtrowanie pytań
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
A. Zmniejszony przepływ krwi przez napięte mięśnie
B. Ucisk mechaniczny na naczynia krwionośne
C. Szybka przemiana materii
D. Szybki rozwój zmęczenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W kontekście pracy przy komputerze, do najważniejszych czynników uciążliwych zalicza się przede wszystkim
A. promieniowanie jonizacyjne
B. pole elektrostatyczne
C. wymuszoną postawę podczas pracy
D. promieniowanie elektromagnetyczne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Każda osoba pracująca w danym pomieszczeniu musi mieć zagwarantowaną przestrzeń o objętości nie mniejszej niż
A. 13 m3
B. 9 m3
C. 15 m3
D. 3 m3
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Natężenie oświetlenia w polu zadania wynosi 150 lx. Natężenie oświetlenia w polu bezpośredniego otoczenia powinno wynosić
Natężenie oświetlenia w polu bezpośredniego otoczenia | ||
---|---|---|
Natężenie oświetlenia w polu zadania lx | Natężenie oświetlenia w polu bezpośredniego otoczenia lx | |
≥750 | 500 | |
500 | 300 | |
300 | 200 | |
<200 | Epola zadania |
A. 120 lx
B. 200 lx
C. 300 lx
D. 150 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wartość natężenia oświetlenia w recepcji hotelu powinna wynosić
Lp. | Rodzaj wnętrz, zadania lub czynności | Natężenie oświetlenia Em[lx] |
---|---|---|
1. | Kuchnia | 500 |
2. | Restauracja samoobsługowe | 200 |
3. | Recepcja/kantor, portiernia | 300 |
4. | Korytarza | 100 |
A. 100 lx.
B. 500 lx.
C. 300 lx.
D. 200 lx.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów, ważne jest, aby uwzględnić, czy intensywność oświetlenia na stanowiskach pracy jest dostosowana do charakteru wykonywanych czynności oraz czy spełnia ustalone wymagania
A. w ogólnych przepisach bhp
B. w Polskiej Normie
C. w regulaminie pracy
D. w kodeksie pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów warto wziąć pod uwagę, czy poziom oświetlenia w miejscach pracy odpowiada rodzajowi wykonywanych zadań oraz czy spełnia wymagania ustalone
A. w Regulaminie pracy
B. w ogólnych przepisach BHP
C. w Kodeksie pracy
D. w Polskiej Normie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Ocena obciążenia fizycznego pracownika obejmuje analizę
A. wykorzystania energii
B. umiejętności zapamiętywania
C. poziomu koncentracji
D. tempa reakcji
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kobieta, która nie jest w ciąży ani w trakcie karmienia, pracująca w stałej pracy związanej z przenoszeniem ciężarów po płaskiej powierzchni, ma prawo jednorazowo podnieść
A. 20 kg
B. 25 kg
C. 12 kg
D. 8 kg
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W trakcie inspekcji pomieszczeń oraz miejsc pracy weryfikuje się m.in., czy odległość pomiędzy sąsiadującymi monitorami ekranowymi wynosi przynajmniej
A. 120 cm
B. 80 cm
C. 60 cm
D. 40 cm
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kobieta w stanie błogosławionym może korzystać z komputera przez maksymalnie
A. 6 godzin
B. 2 godziny
C. 4 godziny
D. 8 godzin
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Średnie natężenie oświetlenia w danym pomieszczeniu wynosi 500 lx, dlatego średnie natężenie oświetlenia na korytarzu prowadzącym do tego pomieszczenia nie powinno być mniejsze niż
A. 50 lx
B. 25 lx
C. 100 lx
D. 75 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W sytuacji, gdy występują różnice w wysokości podłogi w miejscu pracy, powinny one być wyrównane za pomocą pochylni o kącie nachylenia dopasowanym do rodzaju wykorzystywanego środka transportu, lecz nieprzekraczającym
A. 10%
B. 15%
C. 12%
D. 8%
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W skład czynników fizycznych kształtujących materialne środowisko pracy wchodzą
A. napięcie w obwodzie elektrycznym, czynniki mutagenne, grzyby
B. obciążenie fizyczne statyczne i dynamiczne, alkohole, pyły
C. szkodliwe związki toksyczne, bakterie, stres, monotonia pracy
D. hałas, mikroklimat, promieniowanie, wibracje, oświetlenie
BPO.01 Pytanie 15
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Niedostateczna aktywność fizyczna prowadzi do
A. wzrostu liczby wypadków w miejscu pracy
B. zwiększenia ryzyka otyłości lub nadwagi
C. poprawy zdrowia psychicznego i samopoczucia
D. zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób serca
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Do sali lekcyjnej, stosownie do wysokości uczniów, zakupiono 4 stoły o wysokości 0,46 m i 13 o wysokości 0,59 m oraz 8 krzeseł o wysokości 0,26 m i 15 o wysokości 0,35 m. Jakimi kolorami są oznaczone zakupione krzesła i stoły?
Tabela 1.: Przyporządkowanie stolików i krzeseł do wzrostu uczniów | ||
---|---|---|
Numer oraz wysokość stołu i krzesła [w mm] | Wzrost ucznia (bez butów) [w mm] | Kolor |
nr 0 stół-400, krzesło-210 | 800-950 | biały |
nr 1 stół-460, krzesło-260 | 930-1160 | pomarańczowy |
nr 2 stół-530, krzesło-310 | 1080-1210 | fioletowy |
nr 3 stół-590, krzesło-350 | 1190-1420 | żółty |
nr 4 stół-640, krzesło-380 | 1330-1590 | czerwony |
nr 5 stół-710, krzesło-430 | 1460-1765 | zielony |
nr 6 stół-760, krzesło-460 | 1590-1880 | niebieski |
nr 7 stół-820, krzesło-510 | 1740-2070 | brązowy |
A. Pomarańczowy i fioletowy.
B. Pomarańczowy i żółty.
C. Żółty i czerwony.
D. Fioletowy i żółty,
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Na bilans cieplny organizmu ludzkiego wpływają
A. tylko temperatura
B. temperatura oraz pora roku
C. jedynie promieniowanie cieplne
D. wilgotność względna, temperatura, promieniowanie cieplne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zgodnie z danymi zamieszczonymi w tabeli, na stanowisku pracy projektanta wymagane jest oświetlenie 0 natężeniu
Wymagania normatywne dotyczące oświetlenia wybranych miejsc pracy według normy PN-EN 12464-1:2012 | ||||
---|---|---|---|---|
Rodzaje czynności/przestrzenie | Ēm [lx] | UGRL | Uo | Ra |
Trasy komunikacyjne, w tym korytarze i schody | 100 | 28 | 0,40 | 40 |
Roboty montażowe dokładne | 500 | 22 | 0,60 | 80 |
Roboty montażowe precyzyjne | 750 | 19 | 0,70 | 80 |
Jadalnie, świetlice, portiernie | 200 | 22 | 0,40 | 80 |
Pomieszczenia biurowe | 500 | 19 | 0,60 | 80 |
Sale posiedzeń i konferencyjne | 500 | 19 | 0,60 | 80 |
Prace kreślarskie | 750 | 16 | 0,70 | 80 |
A. 80 Ra
B. 750 lx
C. 19 UGRL
D. 0,70 Uo
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pozytywny wpływ na układ kostno-stawowy oraz kondycję fizyczną wywiera
A. niedobór suplementów diety
B. wysoki poziom wskaźnika BMI
C. praca w pozycji siedzącej
D. aktywny tryb życia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wskaźnik, który służy do oceny mikroklimatu umiarkowanego, to
A. twc
B. PMV
C. WBGT
D. LREQ
BPO.01 Pytanie 21
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Miejsce pracy nie powinno być usytuowane
A. w piwnicach i suterenach, gdy zapewnione jest oświetlenie dzienne oraz uzyskano zgodę właściwego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w porozumieniu z odpowiednim Okręgowym Inspektorem Pracy
B. w piwnicach i suterenach bez dostępu do światła dziennego i bez zgody odpowiedniego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego
C. w pomieszczeniach, gdzie obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia przekraczające NDS lub NDN
D. w budowlach o konstrukcji żelbetowej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Tabela przedstawia zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka wykonującego pracę fizyczną. Jeżeli zużycie tlenu wynosi 2,2 l/min, częstość skurczów serca 166 1/min, a wentylacja minutowa płuc 58 l/min, to pracę fizyczną należy zakwalifikować jako
Stopień ciężkości pracy fizycznej | Zużycie tlenu (l/min) | Wentylacja minutowa płuc (l/min) | Częstość skurczów serca (1/min) |
---|---|---|---|
Bardzo lekka | 0,5 | 10 | 75 |
Lekka | 0,5 – 1,0 | 10 – 20 | 75 – 100 |
Średnio ciężka | 1,0 – 1,5 | 20 – 30 | 100 – 125 |
Bardzo ciężka | 2,0 – 2,5 | 50 – 65 | 150 – 175 |
Krańcowo ciężka | > 2,5 | >65 | >175 |
A. bardzo lekką.
B. krańcowo ciężką.
C. średnio ciężką.
D. bardzo ciężką.
BPO.01 Pytanie 23
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Szkolenie okresowe pracowników, zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych, powinno trwać minimum
Ramowy program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych | ||
1 | 2 | 3 |
Lp. | Temat szkolenia | Liczba godzin* |
1 | Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem: a) Praw i obowiązków pracowników (...) b) Ochrony praw kobiet i młodocianych c) Wypadków przy pracy (...) | 2 |
2 | Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy (...) | 2 |
3 | Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, (...) | 2 |
4 | Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (...) | 2 |
Razem: | Minimum 8 |
A. 180 minut.
B. 120 minut.
C. 360 minut.
D. 480 minut.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Przy pracy na stanowisku z komputerem stacjonarnym, gdy czas pracy przekracza 4 godziny dziennie, pracownik ma prawo do przerwy po każdej godzinie, której długość
A. zależy od indywidualnych potrzeb.
B. może być ustalana w sposób dowolny.
C. jest ustalona w przepisach Ministra Pracy.
D. jest określana przez pracodawcę.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W biurach temperatura
A. nie powinna być mniejsza niż 14 °C
B. powinna być dostosowana do płci pracowników
C. musi być dostosowana do wieku pracowników
D. nie powinna być niższa niż 18 °C
BPO.01 Pytanie 26
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi okulary korekcyjne do pracy z monitorem zgodnie z zaleceniem medycznym
A. jeżeli praca przy monitorze trwa nie dłużej niż 3 godziny dziennie
B. gdy praca przy monitorze wynosi co najmniej 4 godziny dziennie
C. na pisemną prośbę zatrudnionego
D. jeśli praca przy monitorze nie przekracza 2 godzin dziennie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Akomodacja oka to proces
A. dostosowania się oka do wyraźnego widzenia obiektów znajdujących się w różnych odległościach
B. polegające na rozróżnianiu typów ruchu
C. polegające na odróżnianiu kolorów
D. dostosowania się oka do wyraźnego widzenia w ciemności
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podczas realizacji zadań w pozycji siedzącej kluczowe jest ustalenie zasięgu ruchu rąk. Aby zapewnić odpowiednie warunki ergonomiczne, ciężkie i często używane przedmioty powinny być umieszczone w zasięgu
A. wymuszonym
B. optymalnym
C. maksymalno-optymalnym
D. optymalno-maksymalnym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Elementarny zespół ergonomiczny stanowią
A. człowiek - maszyna - zagrożenia
B. człowiek - maszyna - środowisko
C. człowiek - zagrożenia
D. zagrożenia - środowisko pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Która technika oceny obciążenia statycznego, biorąca pod uwagę postawę ciała w trakcie pracy oraz siły zewnętrzne, jest najczęściej wykorzystywana w praktyce?
A. OWAS
B. Lehmanna
C. Pozycje kluczowe KIM
D. Kalorymetria pośrednia
BPO.01 Pytanie 31
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W miejscach pracy, o ile pozwalają na to uwarunkowania technologiczne, temperatura powinna wynosić nie mniej niż
A. 16°C
B. 14°C
C. 12°C
D. 18°C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Czynniki, które powodują dyskomfort, zmęczenie oraz obniżenie wydolności psychofizycznej w pracy, to
A. uciążliwe
B. mutagenne
C. szkodliwe
D. groźne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Maksymalny czas, w którym kobieta w stanie błogosławionym może pracować przy monitorze ekranowym w ciągu dnia, wynosi
A. 5 godzin
B. 6 godzin
C. 2 godzin
D. 4 godzin
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Nieodpowiednie i nadmierne obciążenie układu ruchu w związku z wykonywaniem pracy zawodowej prowadzi do
A. pogorszenia widzenia i słuchu
B. dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego
C. dolegliwości układu oddechowego
D. zwiększenia efektywności organizmu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Krzesło przeznaczone do stanowiska pracy z monitorem ekranowym powinno mieć możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia
A. do tyłu, w prawo, w lewo
B. do przodu, do tyłu
C. do przodu, w prawo, w lewo
D. w prawo, w lewo
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kobieta w ciąży została zatrudniona jako grafik komputerowy. Ile czasu w ciągu zmiany roboczej może spędzać przy komputerze?
A. 5 i 1/2 godziny
B. 4 i 1/2 godziny
C. 5 godzin
D. 4 godziny
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Celem badania oraz oceny obciążenia psychicznego pracownika na miejscu pracy nie jest
A. dostosowanie toku produkcji do możliwości pracowników
B. ulepszenie efektywności pracy poprzez usunięcie występujących błędów
C. dostosowanie miejsca pracy do preferencji pracownika
D. optymalizacja procesów w celu zminimalizowania obciążenia psychicznego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W pomieszczeniu stałej pracy (tokarni) o kubaturze 140 m3 pracuje trzech pracowników. Maszyny i regały zajmują 75 m3. Kubatura pomieszczenia
Rozporządzenie MPiPS z dnia 26. 09. 1977 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (wyciąg) |
§ 19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m² wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). |
A. jest niedostateczna.
B. nie spełnia wymogów rozporządzenia.
C. jest za mała o 26 m3.
D. jest wystarczająca.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Maksymalna masa przedmiotów, które może przenosić mężczyzna podczas pracy statycznej, według przepisów dotyczących bhp w zakresie ręcznych prac transportowych, nie powinna przekraczać
A. 35 kg
B. 30 kg
C. 20 kg
D. 12 kg
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca, który zamierza rozpocząć działalność, planuje zatrudnienie sześciu pracowników biurowych, pracujących jednocześnie w jednym pomieszczeniu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien on zapewnić im miejsce stałej pracy, w którym minimalna objętość pomieszczenia powinna wynosić co najmniej
A. 91 m3
B. 39 m3
C. 78 m3
D. 13 m3