Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, pracownik zakładu przetwórstwa owoców i warzyw podczas konserwacji pulpy roztworem S02, powinien nosić odzież ochronną w postaci

A. białego fartucha oraz czepka ochronnego na głowę
B. bawełnianego kombinezonu roboczego i czepka
C. gumowego fartucha, rękawic, okularów, maski
D. bawełnianego kombinezonu, gumowców i waciaka
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto podlega okresowym badaniom lekarskim?

A. wszyscy pracownicy
B. wszystkie osoby zatrudniane w firmie
C. pracownicy, którzy byli niezdolni do pracy przez okres dłuższy niż 33 dni
D. tylko pracownicy z problemami zdrowotnymi
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z działań profilaktycznych nie jest odpowiednie do opisanego zdarzenia wypadkowego?

Jan Kowalski zatrudniony był od 4 lat jako stolarz w stolarni. Był pracownikiem wykwalifikowanym i w pełni samodzielnym, posiadał odpowiednią praktykę w swoim zawodzie i należyte przeszkolenie w zakresie bhp. W dniu 2 października 2009 r. rozpoczął pracę około godziny 800, wykonując najpierw czynności cięcia, heblowania i strugania płyty do określonych wymiarów. Następnie około godziny 930 przystąpił do obróbki deski na uniwersalnej obrabiarce do drewna. Przez 2 godziny robił to wspólnie z innym pracownikiem, po czym pracował samodzielnie. Prace na obrabiarce wykonywał bez użycia osłony na wałek. Zaplanowano mu wykonanie oraz bez zastosowania tzw. podpórki zastępującej pomoc drugiej osoby przy obrabianiu drewnianych elementów znacznej długości. Wówczas w trakcie obrabiania przesuwający się ku lewej dłoń Kowalskiego dostała się pod obracające się noże wyrówniarki.

A. Ponowne przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego dla osób obsługujących maszynę.
B. Wycofanie uniwersalnej obrabiarki do drewna ze względu na jej zagrożenie.
C. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji stanowiskowych bhp.
D. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji obsługi obrabiarki.
BPO.01 Pytanie 609
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Maksymalny czas pracy osoby młodocianej, mającej mniej niż 16 lat, nie może wynosić więcej niż

A. 7 godzin dziennie
B. 6 godzin dziennie
C. 8 godzin dziennie
D. 5 godzin dziennie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniu produkcyjnym dokonano pomiaru natężenia hałasu w odniesieniu do ośmiogodzinnego dnia pracy i wyniósł on 82 dB Po przeprowadzeniu oceny ryzyka w skali trójstopniowej okazuje się, że jest to ryzyko

Ocena ryzyka zawodowego w skali trójstopniowej
Wielkość charakteryzująca narażenieKrotność normatywuOszacowane ryzyko zawodowe
P > PmaxKNDN > 1Duże
Pmax ≥ P ≥ 0,5 Pmax1 ≥ KNDN≥ 0,5Średnie
P< 0,5 PmaxKNDN< 0,5Małe

A. średnie.
B. duże.
C. minimalne.
D. małe.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku awarii urządzeń do odsysania pyłów na stanowisku pracy znacznie zwiększyło się stężenie pyłów gipsowych, wielokrotnie przekraczając dozwolone normy. Kontynuowanie pracy w tym miejscu jest niemożliwe z uwagi na pojawiające się ryzyko

A. średniego.
B. bardzo niskiego.
C. wysokiego.
D. niewielkiego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W rzeźni na stanowisku obróbki, dzielenia i konserwacji tusz mięsnych najbardziej użyteczne podczas realizowanych zadań oraz skutecznie chroniące przed działaniem groźnych i szkodliwych dla zdrowia substancji będą rękawice wykonane z

A. gumy z wkładką ocieplającą
B. gumy z wkładką izolującą
C. tkanin lub dzianin lnianych
D. tkanin z elementami metalowymi
BPO.01 Pytanie 618
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy można zatrudniać kobietę w ciąży w godzinach nadliczbowych?

A. Tak, na podstawie jej pisemnej zgody
B. Tak, tylko za zgodą związków zawodowych
C. Nie wolno zatrudniać w żadnym przypadku
D. Tak, ale tylko 1 godzinę dziennie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką temperaturę należy zapewnić pracownikom w pomieszczeniu biurowym?

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291K).

(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami)

A. 19°C
B. 18°C
C. 20°C
D. 14°C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wysoki poziom wysiłku statycznego pojawia się podczas pracy

A. w pozycji siedzącej wymuszonej, prostej lub lekko pochylonej
B. w pozycji siedzącej lub stojącej, przeplatanej chodzeniem
C. w pozycji stojącej niewymuszonej, z możliwością okresowej zmiany na siedzącą
D. w pozycji stojącej wymuszonej, prostej, bez opcji zmiany na siedzącą co pewien czas
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dokument potwierdzający przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać

A. informacji na temat sposobu przekazywania pracownikom informacji o ryzyku zawodowym
B. opisu analizowanego stanowiska pracy
C. daty wykonanej oceny oraz listy osób, które ją przeprowadziły
D. wyników zrealizowanej oceny ryzyka zawodowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W procesie określania interakcji człowiek – maszyna, w celu usprawnienia warunków pracy, powinni być zaangażowani

A. antropolog, lekarz, konstruktor i organizator produkcji
B. inspektor sanitarny, służba bhp, lekarz medycyny pracy
C. inspektor pracy, specjalista do spraw bhp, główny inżynier
D. główny specjalista, społeczny inspektor pracy, projektant
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Okresowe szkolenie nie powinno być prowadzone w formie samokształcenia kierowanego dla pracowników

A. zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
B. wykonujących zadania służby bhp
C. inżynieryjno-technicznych
D. administracyjno-biurowych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

We wnioskach i zaleceniach profilaktycznych dotyczących opisanego wypadku nie należy ująć zalecenia dotyczącego

Pracownik wykonywał prace wykończeniowe na wysokości 1,5 metra na drabinie rozstawnej. Po ich zakończeniu miał wywiercić otwory w suficie. Stojąc na drabinie, włączył wiertarkę. W tym momencie nastąpiło „szarpnięcie wiertarki", pracownik stracił równowagę, spadł z wysokości i doznał wstrząśnienia mózgu oraz złamania w dwóch miejscach kończyny górnej.

A. stosowania tylko i wyłącznie rusztowań do prac na wysokości z użyciem elektronarzędzi.
B. zakazu pracy wiertarką.
C. poinformowania innych pracowników o zaistniałym wypadku.
D. przeszkolenia pracownika w ramach instruktażu stanowiskowego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W roku 2015 ponad 60% incydentów w pracy w sektorze rolniczym było spowodowanych upadkami, pochwyceniem i uderzeniem przez ruchome elementy maszyn i urządzeń, czyli czynnikami

A. uciążliwymi
B. psychofizycznymi
C. szkodliwymi
D. niebezpiecznymi
BPO.01 Pytanie 633
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ustal, który plan zajęć młodocianego pracownika w czasie jednego roboczego dnia został opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami

Kodeks pracy

Art.2005 § 2.

Tygodniowy wymiar czasu pracy młodocianego w okresie odbywania zajęć szkolnych nie może przekraczać 12 godzin. W dniu uczestniczenia w zajęciach szkolnych wymiar czasu pracy młodocianego nie może przekraczać 2 godzin.

A. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 5 godzin praktyki.
B. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 3 godziny praktyki.
C. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 4 godziny praktyki.
D. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 2 godziny praktyki.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1)3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do:
1)2,5 m w świetle:
a)jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż:
1)2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

A. 3,0 m
B. 2,2 m
C. 3,3 m
D. 2,5 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jeżeli ryzyko zawodowe zostało ocenione na średnim poziomie w skali trójstopniowej,

A. trzeba zapewnić pracownikowi środki ochrony indywidualnej oraz prowadzić zwiększoną kontrolę
B. nie wolno rozpoczynać ani kontynuować pracy do momentu obniżenia ryzyka zawodowego
C. należy natychmiast wstrzymać pracę
D. zaleca się zaplanowanie oraz podjęcie działań mających na celu zmniejszenie ryzyka zawodowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy, w przypadku wypadku w miejscu pracy, pracodawca nie ma obowiązku

A. zapewnienia pierwszej pomocy dla osób poszkodowanych.
B. ustalania przyczyn oraz okoliczności zdarzenia.
C. likwidacji miejsca pracy oraz usunięcia urządzeń wykorzystywanych do pracy.
D. wdrożenia odpowiednich środków ochrony osobistej, które mogą zapobiec podobnym sytuacjom.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik po zakończeniu pracy udał się do domu przyjaciela na imprezę i podczas spaceru po chodniku doznał urazu głowy z powodu spadającego sopla lodu z dachu budynku. Zgłosił on ten incydent jako wypadek w drodze do domu. Analiza powodów i okoliczności zdarzenia wykazała, że

A. zdarzenie to jest traktowane jak wypadek przy pracy
B. jest to wypadek w drodze do domu z pracy
C. nie jest to zdarzenie mające przyczynę zewnętrzną
D. to nie jest wypadek w drodze do domu z pracy