Filtrowanie pytań
Kto podlega okresowym badaniom lekarskim?
Co grozi pracodawcy, który, ignorując swoje obowiązki, nie poinformuje odpowiedniego inspektora pracy oraz prokuratora o wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym, zgodnie z kodeksem pracy?
Które z działań profilaktycznych nie jest odpowiednie do opisanego zdarzenia wypadkowego?
Jan Kowalski zatrudniony był od 4 lat jako stolarz w stolarni. Był pracownikiem wykwalifikowanym i w pełni samodzielnym, posiadał odpowiednią praktykę w swoim zawodzie i należyte przeszkolenie w zakresie bhp. W dniu 2 października 2009 r. rozpoczął pracę około godziny 800, wykonując najpierw czynności cięcia, heblowania i strugania płyty do określonych wymiarów. Następnie około godziny 930 przystąpił do obróbki deski na uniwersalnej obrabiarce do drewna. Przez 2 godziny robił to wspólnie z innym pracownikiem, po czym pracował samodzielnie. Prace na obrabiarce wykonywał bez użycia osłony na wałek. Zaplanowano mu wykonanie oraz bez zastosowania tzw. podpórki zastępującej pomoc drugiej osoby przy obrabianiu drewnianych elementów znacznej długości. Wówczas w trakcie obrabiania przesuwający się ku lewej dłoń Kowalskiego dostała się pod obracające się noże wyrówniarki. |
Dokumentacja powypadkowa powinna zawierać
Zespół powinien ustalić przyczyny oraz okoliczności wypadku, który zdarzył się pracownikowi obsługi klientów w hipermarkecie
Praca na wysokości oznacza pracę
Do zadań zespołu zajmującego się wypadkami nie należy
Maksymalny czas pracy osoby młodocianej, mającej mniej niż 16 lat, nie może wynosić więcej niż
Do uciążliwych czynników podczas pracy z komputerem zalicza się przede wszystkim
W pomieszczeniu produkcyjnym dokonano pomiaru natężenia hałasu w odniesieniu do ośmiogodzinnego dnia pracy i wyniósł on 82 dB Po przeprowadzeniu oceny ryzyka w skali trójstopniowej okazuje się, że jest to ryzyko
Ocena ryzyka zawodowego w skali trójstopniowej | ||
---|---|---|
Wielkość charakteryzująca narażenie | Krotność normatywu | Oszacowane ryzyko zawodowe |
P > Pmax | KNDN > 1 | Duże |
Pmax ≥ P ≥ 0,5 Pmax | 1 ≥ KNDN≥ 0,5 | Średnie |
P< 0,5 Pmax | KNDN< 0,5 | Małe |
W wyniku awarii urządzeń do odsysania pyłów na stanowisku pracy znacznie zwiększyło się stężenie pyłów gipsowych, wielokrotnie przekraczając dozwolone normy. Kontynuowanie pracy w tym miejscu jest niemożliwe z uwagi na pojawiające się ryzyko
Wypadkiem, który wystąpił w nietypowych warunkach, jest wypadek
Jak długo należy archiwizować dokumentację powypadkową?
W rzeźni na stanowisku obróbki, dzielenia i konserwacji tusz mięsnych najbardziej użyteczne podczas realizowanych zadań oraz skutecznie chroniące przed działaniem groźnych i szkodliwych dla zdrowia substancji będą rękawice wykonane z
Jakie czynniki mogą stanowić zagrożenie chemiczne w miejscu pracy?
Aby doraźnie zatamować krwotok zewnętrzny, należy
Czy można zatrudniać kobietę w ciąży w godzinach nadliczbowych?
Jaką temperaturę należy zapewnić pracownikom w pomieszczeniu biurowym?
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291K). (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami) |
Wysoki poziom wysiłku statycznego pojawia się podczas pracy
Dokument potwierdzający przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać
Choroba zawodowa to dolegliwość, która wystąpiła na skutek
W trakcie pracy z mieszarką pracownik został porażony prądem elektrycznym. Co należy natychmiast zrobić?
Hałas jest jednym z szkodliwych czynników należących do grupy
W procesie określania interakcji człowiek – maszyna, w celu usprawnienia warunków pracy, powinni być zaangażowani
Szerokość przejść pomiędzy maszynami a innymi urządzeniami bądź ścianami, zaplanowanych wyłącznie do obsługi tych urządzeń, powinna wynosić minimum 0,75 m, a w przypadku ruchu dwukierunkowego co najmniej
Przy szlifowaniu twardych rodzajów drewna, co stanowi ochronę przed inhalacją szkodliwego pyłu?
Osoba pracująca w dziale przetwórstwa wędlin, obsługująca kocioł otwarty, może być narażona na
Termin "najwyższe dozwolone natężenie czynników szkodliwych dla zdrowia w miejscu pracy" odnosi się między innymi do
Okresowe szkolenie nie powinno być prowadzone w formie samokształcenia kierowanego dla pracowników
We wnioskach i zaleceniach profilaktycznych dotyczących opisanego wypadku nie należy ująć zalecenia dotyczącego
Pracownik wykonywał prace wykończeniowe na wysokości 1,5 metra na drabinie rozstawnej. Po ich zakończeniu miał wywiercić otwory w suficie. Stojąc na drabinie, włączył wiertarkę. W tym momencie nastąpiło „szarpnięcie wiertarki", pracownik stracił równowagę, spadł z wysokości i doznał wstrząśnienia mózgu oraz złamania w dwóch miejscach kończyny górnej. |
W roku 2015 ponad 60% incydentów w pracy w sektorze rolniczym było spowodowanych upadkami, pochwyceniem i uderzeniem przez ruchome elementy maszyn i urządzeń, czyli czynnikami
Ustal, który plan zajęć młodocianego pracownika w czasie jednego roboczego dnia został opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami
Kodeks pracy Art.2005 § 2. Tygodniowy wymiar czasu pracy młodocianego w okresie odbywania zajęć szkolnych nie może przekraczać 12 godzin. W dniu uczestniczenia w zajęciach szkolnych wymiar czasu pracy młodocianego nie może przekraczać 2 godzin. |
Kobieta w stanie błogosławionym może wykonywać pracę z monitorem ekranowym
Który środek ochrony osobistej ograniczy wnikanie zanieczyszczeń do układu oddechowego pracownika?
W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić
Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: | |
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. | |
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). | |
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż: | |
1) | 3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; |
2) | 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. |
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do: | |
1) | 2,5 m w świetle: |
a) | jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia. |
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż: | |
1) | 2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; |
2) | 2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. |