Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 801
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z działań profilaktycznych nie jest odpowiednie do opisanego zdarzenia wypadkowego?

Jan Kowalski zatrudniony był od 4 lat jako stolarz w stolarni. Był pracownikiem wykwalifikowanym i w pełni samodzielnym, posiadał odpowiednią praktykę w swoim zawodzie i należyte przeszkolenie w zakresie bhp. W dniu 2 października 2009 r. rozpoczął pracę około godziny 800, wykonując najpierw czynności cięcia, heblowania i strugania płyty do określonych wymiarów. Następnie około godziny 930 przystąpił do obróbki deski na uniwersalnej obrabiarce do drewna. Przez 2 godziny robił to wspólnie z innym pracownikiem, po czym pracował samodzielnie. Prace na obrabiarce wykonywał bez użycia osłony na wałek. Zaplanowano mu wykonanie oraz bez zastosowania tzw. podpórki zastępującej pomoc drugiej osoby przy obrabianiu drewnianych elementów znacznej długości. Wówczas w trakcie obrabiania przesuwający się ku lewej dłoń Kowalskiego dostała się pod obracające się noże wyrówniarki.

A. Ponowne przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego dla osób obsługujących maszynę.
B. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji stanowiskowych bhp.
C. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji obsługi obrabiarki.
D. Wycofanie uniwersalnej obrabiarki do drewna ze względu na jej zagrożenie.
BPO.01 Pytanie 802
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, który w trakcie wykonywania pracy wpływa na pracownika w sposób prowadzący lub mogący prowadzić do choroby, określa się jako

A. szkodliwym
B. urazowym
C. uciążliwym
D. niebezpiecznym
BPO.01 Pytanie 803
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ochrona przed bezpośrednim kontaktem ma na celu zabezpieczenie przed dotknięciem elementów znajdujących się pod napięciem. Może to być ochrona

A. przez wykorzystanie urządzenia drugiej klasy ochronności
B. z zastosowaniem osobistych środków ochrony
C. w formie przegrody lub obudowy, która uniemożliwia zbliżenie ciała do części aktywnej
D. poprzez wprowadzenie automatycznego wyłączenia zasilania
BPO.01 Pytanie 804
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wybór środków ochrony indywidualnej powinien być dokonywany według kryteriów analizowanych w następującej kolejności:

A. rodzaj czynnika szkodliwego, skuteczność ochrony, bezkolizyjność, cena
B. cena, rodzaj czynnika szkodliwego, skuteczność ochrony, bezkolizyjność
C. rodzaj czynnika szkodliwego, cena, bezkolizyjność, skuteczność ochrony
D. rodzaj czynnika szkodliwego, bezkolizyjność, cena, skuteczność ochrony
BPO.01 Pytanie 805
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, który może komplikować wykonywanie pracy lub zmniejszać zdolność do jej realizacji, ale nie prowadzi do trwałego pogorszenia zdrowia ludzi, określany jest jako

A. uciążliwy.
B. szkodliwy.
C. niebezpieczny.
D. urazowy.
BPO.01 Pytanie 806
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Murarze realizują prace murarsko-tynkarskie na rusztowaniu w budynku o trzech kondygnacjach. Które z podanych środków ochrony należy uznać za środki ochrony zbiorowej?

A. Kaski ochronne
B. Balustrady ochronne
C. Obuwie o właściwościach antypoślizgowych
D. Szelki ochronne
BPO.01 Pytanie 807
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dozwolone jest pokrycie drewnianych drabin powłoką uzyskaną przez nałożenie farby

A. zielonej
B. żółtej
C. bezbarwnej
D. czerwonej
BPO.01 Pytanie 808
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym ma obowiązek odbyć pierwsze szkolenie okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie (licząc od momentu zatrudnienia)

A. 6 miesięcy
B. 3 miesięcy
C. 12 miesięcy
D. 1 miesiąca
BPO.01 Pytanie 809
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, aby zapewnić pracownikowi ochronę przed działaniem szkodliwych i niebezpiecznych dla zdrowia czynników w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikowi

A. odpłatnie środki ochrony indywidualnej
B. jedynie obuwie robocze
C. wyłącznie odzież roboczą
D. nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej
BPO.01 Pytanie 810
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo w ciągu doby młodociany w wieku powyżej 16 lat może pracować maksymalnie godziny?

A. 7 godzin
B. 5 godzin
C. 6 godzin
D. 8 godzin
BPO.01 Pytanie 811
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku, gdy w pomieszczeniu o stałej działalności prowadzone są czynności generujące czynniki szkodliwe dla zdrowia, minimalna wysokość takiego pomieszczenia powinna wynosić nie mniej niż

A. 3,3 m
B. 2,2 m
C. 2,5 m
D. 4,0 m
BPO.01 Pytanie 812
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Który sposób ochrony należy zapewnić w pomieszczeniu pracy zagrożonym wydzielaniem się toksycznych gazów?

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 98. W pomieszczeniach, w których w wyniku awarii mogą wydzielać się substancje toksyczne lub palne, w ilościach mogących stworzyć zagrożenie wybuchem, pracodawca powinien zapewnić awaryjną wentylację wyciągową uruchamianą od wewnątrz i z zewnątrz pomieszczeń - zapewniającą wymianę powietrza dostosowaną do przeznaczenia pomieszczeń zgodnie z właściwymi przepisami i Polskimi Normami.

A. Klimatyzację i wentylację mechaniczną.
B. Wentylację awaryjną wyciągową.
C. Wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną.
D. Nawiewy powietrza z wentylacji miejscowej.
BPO.01 Pytanie 813
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo należy archiwizować dokumentację powypadkową?

A. do momentu, gdy pracownik przejdzie na emeryturę
B. przez 10 lat
C. przez czas określony w regulaminie pracy
D. przez 5 lat
BPO.01 Pytanie 814
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji zakończenia działalności zakładu lub jego likwidacji, pracodawca ma obowiązek przekazania kart badań oraz pomiarów szkodliwych dla zdrowia.

A. Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy
B. właściwej Państwowej Inspekcji Pracy
C. właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu
D. Instytutowi Medycyny Pracy
BPO.01 Pytanie 815
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik miał wypadek w miejscu pracy. Jaki dokument jest wymagany, aby ZUS mógł ocenić stopień uszczerbku na zdrowiu pracownika?

A. Skierowanie na badania kontrolne
B. Oświadczenie pracownika, że jest już w pełni zdrowy
C. Zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza prowadzącego leczenie
D. Orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy wydane przez uprawnionego lekarza
BPO.01 Pytanie 816
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Oświetlenie awaryjne jest stosowane w celu

A. informowania pracownika o zbliżającym się zagrożeniu (niebezpieczeństwie)
B. zwiększenia poczucia bezpieczeństwa osób poprzez wybór ciepłej barwy światła
C. zapewnienia awaryjnego oświetlenia, które pozwala na bezpieczne zakończenie, a w niektórych sytuacjach kontynuację wykonywanych zadań
D. wyznaczenia bezpiecznej ścieżki ewakuacyjnej
BPO.01 Pytanie 817
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na zatrucia salmonellą szczególnie narażony jest

A. leśnik.
B. stolarz.
C. medyk.
D. kucharz.
BPO.01 Pytanie 818
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W myśl rozporządzenia, praca na wysokości odnosi się do działań realizowanych na terenie położonym powyżej podłogi lub gruntu, na wysokości co najmniej

A. 3 m
B. 1,5 m
C. 2 m
D. 1 m
BPO.01 Pytanie 819
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia może mieć miejsce

A. w sytuacji popełnienia przestępstwa przez pracownika w trakcie trwania umowy, które uniemożliwia jego dalsze zatrudnienie na danym stanowisku
B. jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie potwierdzające szkodliwy wpływ pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu do innej pracy, odpowiedniej ze względu na jego stan zdrowia i kwalifikacje zawodowe
C. w przypadku zawinionej przez pracownika utraty uprawnień niezbędnych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku
D. w sytuacji poważnego naruszenia przez niego podstawowych obowiązków pracowniczych
BPO.01 Pytanie 820
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Uciążliwy czynnik w środowisku pracy

A. może prowadzić do utraty życia
B. może spowodować, w przypadku kolizyjnego kontaktu, utratę życia lub zdrowia pracownika
C. jest znacznym zagrożeniem, gdyż jego oddziaływanie może prowadzić do rozwoju choroby zawodowej
D. nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, ale utrudnia wykonywanie zadań lub przyczynia się do obniżenia wydolności psychofizycznej
BPO.01 Pytanie 821
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z danymi zamieszczonymi w tabeli, na stanowisku pracy projektanta wymagane jest oświetlenie 0 natężeniu

Wymagania normatywne dotyczące oświetlenia wybranych miejsc pracy
według normy PN-EN 12464-1:2012
Rodzaje czynności/przestrzenieĒm [lx]UGRLUoRa
Trasy komunikacyjne, w tym korytarze i schody100280,4040
Roboty montażowe dokładne500220,6080
Roboty montażowe precyzyjne750190,7080
Jadalnie, świetlice, portiernie200220,4080
Pomieszczenia biurowe500190,6080
Sale posiedzeń i konferencyjne500190,6080
Prace kreślarskie750160,7080

A. 19 UGRL
B. 0,70 Uo
C. 750 lx
D. 80 Ra
BPO.01 Pytanie 822
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najważniejszym powodem wypadków, według danych GUS, jest

A. zły stan czynników materialnych
B. niewłaściwa organizacja pracy
C. błędne zachowanie pracownika
D. nieodpowiednia organizacja miejsca pracy
BPO.01 Pytanie 823
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto podlega okresowym badaniom lekarskim?

A. tylko pracownicy z problemami zdrowotnymi
B. pracownicy, którzy byli niezdolni do pracy przez okres dłuższy niż 33 dni
C. wszyscy pracownicy
D. wszystkie osoby zatrudniane w firmie
BPO.01 Pytanie 824
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie wyciągu z przepisów ustal wielkość wolnej powierzchni podłogi stolarni zatrudniającej na każdej zmianie 100 osób.

Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt).

(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami)

A. 220 m2
B. 210 m2
C. 200 m2
D. 230 m2
BPO.01 Pytanie 825
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Element, który jest obowiązkowy w standardowym wyposażeniu apteczki, to

A. krople żołądkowe
B. tabletki z krzyżykiem
C. jodyna
D. jednorazowe rękawiczki gumowe
BPO.01 Pytanie 826
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zadań pracodawcy w kontekście oceny ryzyka zawodowego nie należy

A. przeprowadzenie ponownej oceny ryzyka zawodowego w sytuacji zmiany osoby na stanowisku kierownika jednostki
B. analiza oraz dokumentowanie ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą
C. przeprowadzenie ponownej oceny ryzyka zawodowego w przypadku powołania nowych stanowisk pracy
D. wdrażanie koniecznych środków profilaktycznych ograniczających ryzyko zawodowe
BPO.01 Pytanie 827
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas realizacji zadań w pozycji siedzącej kluczowe jest ustalenie zasięgu ruchu rąk. Aby zapewnić odpowiednie warunki ergonomiczne, ciężkie i często używane przedmioty powinny być umieszczone w zasięgu

A. optymalno-maksymalnym
B. maksymalno-optymalnym
C. wymuszonym
D. optymalnym
BPO.01 Pytanie 828
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do elementów psychofizycznych w miejscu pracy zalicza się

A. czynniki mutagenne
B. pole elektromagnetyczne
C. mikroorganizmy genetycznie zmienione
D. obciążenie emocjonalne
BPO.01 Pytanie 829
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, posługując się danymi z tabeli, zalecaną częstotliwość badań poziomu tlenku żelaza, jeżeli na stanowisku spawacza zmierzona wartość średniego stężenia tlenku żelaza wynosi 4,3 mg/m3 przy NDS = 5 mg/m3 ?

Wartość zmierzona w stosunku do NDS,NDNCzęstotliwość badań
większa od 1*co 6 miesięcy lub stała kontrola
0,5 – 1co rok
0,0 – 0,5co 2 lata
*W razie stwierdzenia przekroczeń wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia lub występowania czynników rakotwórczych, pracodawca powinien zapewnić stałą kontrolę (monitorowanie) stężeń i natężeń tych czynników, a jeśli jest to niemożliwe – dokonywać badań i pomiarów co 6 miesięcy.

A. Co 6 miesięcy.
B. Co rok.
C. Konieczna jest stała kontrola.
D. Co 2 lata.
BPO.01 Pytanie 830
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie działania zapobiegawcze powinny być wdrożone, aby zredukować ryzyko rozerwania tarczy szlifierskiej?

A. Dokonywać przeglądów tarczy przed włączeniem szlifierki
B. Pracować w hełmie ochronnym
C. Używać przyłbic ochronnych
D. Organizować szkolenia dla pracowników
BPO.01 Pytanie 831
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W skład czynników fizycznych kształtujących materialne środowisko pracy wchodzą

A. obciążenie fizyczne statyczne i dynamiczne, alkohole, pyły
B. hałas, mikroklimat, promieniowanie, wibracje, oświetlenie
C. szkodliwe związki toksyczne, bakterie, stres, monotonia pracy
D. napięcie w obwodzie elektrycznym, czynniki mutagenne, grzyby
BPO.01 Pytanie 832
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ile umywalek powinno być zainstalowanych w zakładzie w umywalni, z której korzysta 35 mężczyzn zatrudnionych przy pracach produkcyjnych, mało brudzących, jeśli 5-ciu z nich pracuje na drugiej zmianie?

Na każdych dziesięciu pracowników najliczniejszej zmiany powinna przypadać co najmniej jedna umywalka indywidualna, a przy pracach brudzących i w kontakcie z substancjami szkodliwymi lub zakaźnymi – co najmniej jedna umywalka na każdych pięciu pracowników – lecz nie mniej niż jedna przy mniejszej liczbie zatrudnionych.

A. 1
B. 7
C. 3
D. 2
BPO.01 Pytanie 833
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie pożaru pyłów mącznych w zakładzie produkcyjnym piekarni, odzież pracownika uległa zapaleniu. Jaką czynność należy wykonać w pierwszej kolejności udzielając pomocy?

A. zgasić ogień na odzieży kocem gaśniczym
B. zapewnić poszkodowanemu dostęp do świeżego powietrza
C. wezwać pomoc medyczną
D. umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji
BPO.01 Pytanie 834
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W terminie do 15 dnia roboczego miesiąca następującego po tym, w którym zatwierdzono protokół powypadkowy, pracodawca

A. wysyła dokumentację powypadkową do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu wypłaty świadczeń
B. przeprowadza ponowną ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku, gdzie miał miejsce wypadek
C. przekazuje I część statystycznej karty wypadku do Urzędu Statystycznego
D. wypłaca odpowiednie odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy
BPO.01 Pytanie 835
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na strefie narzędziowej maszyny do obróbki metali zainstalowano nową stałą osłonę wykonaną z metalowej siatki. Jakiego zagrożenia z pewnością nie zminimalizuje ona dla pracownika?

A. Odpryskami cieczy chłodzącej
B. Oderwanymi elementami narzędzia
C. Odpadającymi wiórami
D. Odłamanym przedmiotem obrabianym
BPO.01 Pytanie 836
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przeprowadzenie badań kontrolnych dla pracownika odbywa się przez lekarza medycyny pracy w sytuacji, gdy

A. niezdolność do pracy trwa dłużej niż 30 dni
B. człowiek spędził trzy tygodnie w sanatorium
C. praca odbywa się w warunkach narażenia na szkodliwe czynniki
D. nastąpiło pogorszenie warunków pracy
BPO.01 Pytanie 837
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W Polsce fachową ocenę wydatku energetycznego mogą przeprowadzać, między innymi,

A. Centralny Instytut Ochrony Pracy
B. Zakład Medycyny Sądowej
C. poradnia medycyny pracy
D. laboratorium zakładowe
BPO.01 Pytanie 838
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest zobowiązanie pracodawcy, który zatrudnia więcej niż 250 pracowników?

A. służby przeciwpożarowej
B. społecznej inspekcji pracy
C. komisji bhp
D. komitetu bhp
BPO.01 Pytanie 839
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca na budowie z użyciem młota pneumatycznego jest szczególnie narażona na działanie drgań?

A. ciągłe
B. punktowe
C. miejscowe
D. zmienne
BPO.01 Pytanie 840
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Średnia wartość stężenia, które nie powinno prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, o ile występuje w środowisku pracy nie dłużej niż 15 minut i maksymalnie 2 razy w trakcie zmiany roboczej, z przerwą nie krótszą niż 1 godzina, jest określana jako

A. najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe - NDSCh
B. najniższe dopuszczalne stężenie - NDS
C. najwyższe dopuszczalne stężenie pułapowe - NDSP
D. najwyższe dopuszczalne stężenie - NDS