Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Biuro księgowej pracującej w przedsiębiorstwie zajmującym się budową maszyn rolniczych zlokalizowane jest blisko hali pras mechanicznych. Jakie rozwiązanie może zredukować problem nadmiernego narażenia księgowej na wibracje i hałas?

A. wyposażenie księgowej w ochronniki słuchu
B. przeniesienie biura jak najdalej od hali pras
C. instalacja kabiny dźwiękoizolacyjnej
D. zalecenie stosowania częstych przerw w pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe Dopuszczalne Stężenie Pułapowe (NDSP) w miejscu pracy

A. nie może być przekroczone w żadnym momencie.
B. może być przekroczone dwukrotnie.
C. może być przekroczone jedynie w niewielkim stopniu.
D. nie może być przekroczone więcej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku wystąpienia szkodliwych i biologicznych czynników w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek zlecić wykonanie badań oraz pomiarów?

A. Państwowej Inspekcji Pracy
B. przychodni Medycyny Pracy
C. Urzędowi Dozoru Technicznego
D. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
BPO.01 Pytanie 1004
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Stosunek pracy powstaje na skutek zawarcia

A. umowy o pracę
B. umowy o dzieło
C. kontraktu menedżerskiego
D. umowy zlecenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na poniższym rysunku zilustrowano warunki pracy dwóch osób obsługujących ten sam typ maszyny. Sposób wyposażenia stanowiska pracy osoby obsługującej maszynę nie eliminuje napięcia statycznego

Ilustracja do pytania 6
A. mięśni ramion.
B. mięśni grzbietu.
C. mięśni karku.
D. mięśni ud.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie zaakceptowanego protokołu dotyczącego ustalenia przyczyn oraz okoliczności wypadku przy pracy, w którym stwierdzono, że incydent kwalifikuje się jako wypadek przy pracy, tworzy się

A. kartę wypadku
B. zawiadomienie o wypadku
C. statystyczną kartę wypadku przy pracy
D. kartę wypadku w drodze do pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsca pracy powinny być przystosowane do

A. zainstalowanych urządzeń i maszyn
B. liczby stanowisk zatrudnienia
C. charakteru wykonywanej działalności oraz wieku pracowników
D. rodzaju realizowanych zadań i liczby zatrudnionych osób
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak definiuje się ryzyko zawodowe?

A. zagrożenia wypadkowe obecne w miejscu pracy
B. skutki zagrożeń wypadkowych występujących w miejscu pracy
C. ciężkość skutków niechcianych incydentów związanych z wykonywaną pracą
D. prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, prowadzących do strat, w szczególności pojawienia się niekorzystnych skutków zdrowotnych u pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wyniki pomiarów szkodliwych dla zdrowia czynników stanowią podstawę

A. do ubiegania się o dodatki za pracę w trudnych warunkach
B. do podjęcia działań organizacyjno-technicznych w celu ograniczenia narażenia na te czynniki
C. do wystąpienia o status zakładu pracy chronionej
D. do przeprowadzenia kontroli w zakładzie przez Państwową Inspekcję Sanitarną
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudniony musi wyjechać do innego miasta na specjalistyczne badania, które są niezbędne do określenia możliwej choroby zawodowej. W tym przypadku koszty podróży pokrywa

A. pracownik
B. pracodawca
C. Narodowy Fundusz Zdrowia
D. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku, gdy w następstwie wypadku przy pracy dojdzie do trwałego i znaczącego zniekształcenia ciała, zespół powypadkowy ma obowiązek

A. poinformować chirurga plastycznego
B. powiadomić Państwową Inspekcję Sanitarną
C. zakwalifikować ten wypadek jako ciężki
D. uznać ten wypadek za prowadzący do czasowej niezdolności do pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy mają możliwość korzystania w pracy z własnych ubrań oraz obuwia roboczego, które spełniają normy bezpieczeństwa oraz higieny pracy?

A. tylko na stanowiskach wyznaczonych przez związki zawodowe oraz społecznego inspektora pracy
B. bez akceptacji pracodawcy
C. po uzyskaniu zgody swojego przełożonego
D. na pozycjach określonych przez pracodawcę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdy pracownik zostaje zdiagnozowany z chorobą zawodową, pracodawca nie ma obowiązku

A. określić charakter oraz zakres zagrożenia chorobą zawodową
B. zlikwidować stanowisko pracy, na którym pracował pracownik
C. ustalić przyczyny wystąpienia choroby zawodowej
D. niezwłocznie przystąpić do eliminacji czynników prowadzących do powstania choroby zawodowej oraz wdrożyć odpowiednie środki zapobiegawcze
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku wykrycia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników osoba odpowiedzialna za kierowanie pracownikami

A. jest zobowiązana do natychmiastowego wstrzymania prac i podjęcia działań celem usunięcia tego zagrożenia
B. podejmuje działania korygujące
C. powinna ukarać osoby odpowiedzialne
D. opracowuje zasady i metody bezpiecznego wykonywania pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdy wystąpi bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników, osoba zarządzająca zespołem powinna

A. najpierw ukarać odpowiedzialnych
B. podjąć działania naprawcze
C. niezwłocznie wstrzymać prace i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia
D. opracować zasady i metody bezpiecznego wykonywania zadań
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy założeniu, że w pomieszczeniu przeznaczonym do stałej pracy przebywa maksymalnie 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 dostępnej objętości tego pomieszczenia i nie występują tam żadne czynniki uciążliwe ani szkodliwe dla zdrowia, minimalna wysokość w świetle pomieszczenia może wynosić

A. 2,5 m
B. 3.0 m
C. 3.3 m
D. 2,2 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy są zaangażowani w obsługę taśmy produkcyjnej. Aby zredukować obciążenie statyczne podczas wykonywania pracy, należy

A. wprowadzić system pracy zmianowej
B. zastosować środki ochrony indywidualnej
C. wprowadzić środki ochrony zbiorowej
D. zastosować przemienność wysiłku fizycznego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 2,5 m
B. 3,3 m
C. 2,2 m
D. 3,0 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest zastosowanie diagnozy ergonomicznej?

A. oceny poziomu zużycia maszyn po ośmiu godzinach ich użytkowania
B. tworzenia projektów stanowisk pracy lub określania wymagań umownych przy zakupie maszyn oraz urządzeń
C. analizy motywacji do pracy grupy pracowników
D. ustalania braku zdolności do pracy konkretnego pracownika
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe dozwolone stężenie chwilowe (NDSCh) nie powinno prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeżeli wystąpi w odstępie nie krótszym niż 1 godzina, nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej i nie dłużej niż

A. 30 minut
B. 5 minut
C. 10 minut
D. 15 minut
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Średnia wartość stężenia, które nie powinno prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, o ile występuje w środowisku pracy nie dłużej niż 15 minut i maksymalnie 2 razy w trakcie zmiany roboczej, z przerwą nie krótszą niż 1 godzina, jest określana jako

A. najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe - NDSCh
B. najniższe dopuszczalne stężenie - NDS
C. najwyższe dopuszczalne stężenie pułapowe - NDSP
D. najwyższe dopuszczalne stężenie - NDS
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby incydent, w którym uczestniczył pracownik, mógł być sklasyfikowany jako wypadek przy pracy, muszą być jednocześnie spełnione następujące warunki:

A. nagłość zdarzenia, powiązanie z pracą, przyczyna wewnętrzna lub zewnętrzna oraz doznany uraz
B. doznany uraz lub zgon, zewnętrzna przyczyna, nagłość zdarzenia oraz powiązanie z pracą
C. najpierw nagłość zdarzenia oraz powiązanie z wykonywaną pracą
D. uraz odniesiony podczas wykonywania pracy, spowodowany wyłącznie przyczyną zewnętrzną
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ustal główną przyczynę wypadku na podstawie opisu zdarzenia.

Poszkodowany w trakcie swojej pracy przebywał tuż obok walca profilującego trapeziarki, gdy zauważył, że tłoczony arkusz blachy uległ przesławieniu i profil trapezu wychodzi krzywo, niszcząc krawędź arkusza. Nie zatrzymując maszyny, poszkodowany, usiłując wyprostować krzywo tłoczony materiał, złapał za jedną z krawędzi i pociągnął ją do kierunku tłoczenia, aby się wyprostowała. Ponieważ blacha akrylowana jest śliska, lewa dłoń ześlizgnęła się tuż pod wałek profilujący, co spowodowało wciągnięcie w obszar roboczy maszyny dwóch palców lewej dłoni i ich miejscowe zgniecenie.

A. Śliskość powierzchni blachy.
B. Brak rękawic ochronnych.
C. Usuwanie usterki przy włączonej maszynie,
D. Zbyt bliska odległość od wałka profilującego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W terminie do 15 dnia roboczego miesiąca następującego po tym, w którym zatwierdzono protokół powypadkowy, pracodawca

A. przeprowadza ponowną ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku, gdzie miał miejsce wypadek
B. przekazuje I część statystycznej karty wypadku do Urzędu Statystycznego
C. wypłaca odpowiednie odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy
D. wysyła dokumentację powypadkową do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu wypłaty świadczeń
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniu stałej pracy, którego wysokość jest równa 7 m, a pole powierzchni podłogi wynosi 30 m2, maszyny zajmują 5 m2. Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, maksymalną liczbę pracowników, którą może zatrudnić pracodawca w tym pomieszczeniu.

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 19. 1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń
pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań
bezpieczeństwa i higieny pracy,
z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy,
stosowanych technologii oraz czasu
przebywania pracowników w tych
pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie
zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy
powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej
objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2
wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez
urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 10
B. 13
C. 15
D. 12
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby zredukować narażenie pracowników na hałas oraz wibracje mechaniczne, pracodawca powinien wdrażać rozwiązania techniczne, między innymi takie jak

A. wyciszanie maszyn i urządzeń, poprzez tłumienie drgań lub izolowanie drgających części, stosowanie obudów lub osłon wygłuszających oraz kabin dźwiękoszczelnych
B. ochronniki słuchu oraz rękawice antywibracyjne
C. ograniczenie dostępu do miejsc, gdzie występuje hałas oraz ich odpowiednie oznakowanie
D. organizowanie prac w taki sposób, aby na hałas lub wibracje narażona była jak najmniejsza liczba pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik, który niedawno został zatrudniony, powinien przejść ogólne szkolenie w zakresie BHP.

A. w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy.
B. w ciągu 1 miesiąca od daty zatrudnienia.
C. przed rozpoczęciem pracy.
D. w ciągu 14 dni od zatrudnienia.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy zajmujący się bhp, podczas realizacji swoich zadań zawodowych, powinni korzystać z właściwych środków ochrony osobistej. Do noszenia kasków ochronnych są zobowiązani w trakcie kontroli przeprowadzanej

A. w magazynie.
B. w spawalni.
C. na budowie.
D. w hali wtryskarek.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest zadanie klimatyzacji w miejscu pracy?

A. zapewnienie czystości powietrza
B. utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności powietrza
C. zapewnienie stabilnej temperatury powietrza
D. gwarantowanie jednoczesnego obiegu, czystości, wilgotności i temperatury powietrza
BPO.01 Pytanie 1040
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, młodocianym określa się osobę, która

A. ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat
B. osiągnęła 16 lat, lecz nie przekroczyła 18 lat
C. nie osiągnęła 15 lat, ale rozpoczęła lekką pracę zarobkową
D. nie ma 18 lat