Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Powierzchnia podłogi, która nie jest zajęta przez urządzenia techniczne, sprzęt itp., przypadająca na każdego pracownika zatrudnionego jednocześnie w danym pomieszczeniu pracy,

A. powinna wynosić co najmniej 2,2 m2
B. powinna wynosić 3,3 m2
C. nie powinna być mniejsza niż 2 m2
D. musi być większa niż 2,5 m2
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie zamieszczonego wyciągu z PN wskaż prawidłową wartość natężenia oświetlenia w pomieszczeniu, w którym ma pracować operator tokarki.

Wyciąg z PN EN12464-1; 2004 Obróbka i przetwórstwo metali
LpRodzaj wykonywanej pracyNatężenie oświetlenia [lx]
1.Montaż dokładny500
2.Kucie swobodne200
3.Trasowanie750
4.Obróbka skrawaniem300

A. 300 lx
B. 200 lx
C. 750 lx
D. 500 Ix
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W metodzie oceny ryzyka według normy PN-N-18002:2011 skutki zagrożeń, które nie powinny mieć miejsca przez cały okres pracy pracownika, określa się jako

A. mało prawdopodobne
B. prawodobne
C. nieprawdopodobne
D. wysoce prawdopodobne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik powinien zostać skierowany na badanie lekarskie kontrolne, gdy

A. pracodawca podpisał z nim nową umowę o pracę bezpośrednio po jej rozwiązaniu
B. zaobserwowano u niego objawy dotyczące choroby zawodowej
C. został przeniesiony na stanowisko, gdzie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia
D. niezdolność do pracy spowodowana schorzeniem trwała dłużej niż 30 dni
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomost roboczy dla pracowników zajmujących się pracami na wysokości spełnia normy bezpieczeństwa, kiedy powierzchnia pomostu jest

A. gładka, obarierowana
B. niewłaściwa, obarierowana
C. gładka, nie obarierowana
D. niewłaściwa, nie obarierowana
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnianie kobiet w stanie błogosławionym do prac uznawanych za szczególnie trudne lub szkodliwe dla zdrowia, zawartych w spisie prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodzących zdrowiu kobiet w ciąży oraz karmiących, jest

A. możliwe po złożeniu pisemnego wniosku przez pracownicę
B. dozwolone
C. zakazane
D. akceptowalne, o ile nie ma przeciwwskazań lekarza
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym zajmuje się ergonomia korekcyjna?

A. projektowaniem miejsc pracy z perspektywy ich przystosowania do zdolności człowieka
B. dostosowaniem maszyn i urządzeń oraz panujących warunków w miejscach pracy do psychofizycznych możliwości pracowników
C. projektowaniem narzędzi, urządzeń oraz maszyn w celu ich przystosowania do potrzeb fizjologicznych człowieka
D. badaniem czynników oddziałujących na pracę w różnych kontekstach środowiska materialnego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z ustawą Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w kwestii służby bhp, do obowiązków tej służby należy przygotowywanie oraz prezentowanie pracodawcy regularnych analiz sytuacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

A. co najmniej raz w roku
B. co najmniej dwa razy w roku
C. raz w roku
D. raz na kwartał
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szatnia podstawowa jest przeznaczona

A. na odzież osobistą zatrudnionych oraz odzież gości, którzy przybyli do danego zakładu
B. do składowania odzieży roboczej i ochronnej dla pracowników zajmujących się zadaniami generującymi duże zabrudzenia
C. dla pracowników, którzy wykonują prace, w trakcie których zabrudzenie odzieży roboczej jest na tyle niewielkie, że nie grozi zanieczyszczeniem ich własnej odzieży
D. do przechowywania osobistej odzieży pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie danych z tabeli określ wymaganą wartość natężenia oświetlenia w kasie biletowej dworca kolejowego

Lp.Rodzaj wnętrz, zadania lub czynnościNatężenie oświetlenia Em[lx]
1.Sala biletowa i hala główna200
2.Poczekalnie200
3.Zadaszone perony i podziemne przejścia dla pasażerów50
4.Kasy biletowe, bagażowe i kantory300
5.Inne pomieszczenia100

A. 300 lx
B. 50 lx
C. 100 lx
D. 200 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaż na podstawie informacji podanych w tabeli, jaka jest wartość napięcia bezpiecznego dla obsługi elektronarzędzia zasilanego prądem przemiennym w warunkach placu budowy.

Rodzaj prąduWartości napięcia bezpiecznego[V]
Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi min. 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze nieprzewodzącej.Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi mniej niż 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze przewodzącej, na terenach otwartych, placach budowy, itp.
Prąd przemienny o częstości 15-500Hz5025
Prąd stały12060

A. 25 V
B. 60 V
C. 50 V
D. 120 V
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym zajmuje się ergonomia korekcyjna?

A. badaniem wpływu pracy fizycznej dynamicznej i statycznej oraz monotypowości ruchowej na zdrowie człowieka
B. dostosowaniem warunków pracy do umiejętności człowieka na etapie tworzenia projektu
C. ulepszaniem warunków pracy poprzez unowocześnienie istniejących stanowisk, maszyn oraz urządzeń
D. koordynowaniem procesu zarządzania zasobami ludzkimi w firmie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Coroczna analiza stanu bhp w miejscu pracy, przygotowywana przez inspektora bhp, nie powinna obejmować informacji dotyczących

A. statystyk wypadków za ubiegły rok
B. informacji na temat stosowania środków ochrony indywidualnej
C. danych osobowych pracowników zatrudnionych
D. rezultatów przeprowadzanych badań czynników szkodliwych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W metodzie analizy obciążenia statycznego przy użyciu OWAS, która ocenia wielkość obciążenia statycznego na miejscach pracy, pomija się

A. ustawienia zajmowane podczas wykonywania pracy
B. kod pozycji oraz kategorię oceny stanowiska
C. wartość obciążenia zewnętrznego
D. częstotliwości zmian pozycji oraz rytmu pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik zajmujący się ubojem trzody chlewnej, korzystający z piły tarczowej, narażony jest na

A. porażenie prądem elektrycznym, wibracje, zapylenie
B. porażenie prądem elektrycznym, zapylenie, hałas
C. hałas, wibracje, urazy mechaniczne
D. hałas, urazy mechaniczne, wysoką temperaturę
BPO.01 Pytanie 261
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jakim okresie dni od momentu otrzymania świadectwa pracy pracownik ma prawo zwrócić się do pracodawcy o jego poprawienie?

A. 30 dni
B. 7 dni
C. 3 dni
D. 14 dni
BPO.01 Pytanie 262
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do materiałów edukacyjnych używanych w szkoleniach z zakresu bhp nie wlicza się

A. prezentacji w formie multimedialnej
B. gier symulacyjnych
C. filmów instruktażowych
D. kolorowych foliogramów
BPO.01 Pytanie 265
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnianie kobiet w ciąży na nadgodziny oraz w nocy jest

A. zabronione
B. dopuszczalne, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody pracownicy
C. możliwe, jeżeli lekarz medycyny pracy wyrazi zgodę
D. dopuszczalne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik zatrudniony na umowę na czas określony, który nie miał pewności co do przedłużenia umowy, w ostatnim dniu roboczym, zmieniając ubranie w szatni po pracy, doznał zawału serca. Zespół powypadkowy nie zakwalifikował tego zdarzenia jako wypadku przy pracy, ponieważ

A. wypadek miał miejsce poza miejscem pracy
B. pracownik był poddawany leczeniu w poradni kardiologicznej
C. pracownik znajdował się w drodze powrotnej z pracy
D. przyczyną wypadku była wewnętrzna przyczyna
BPO.01 Pytanie 267
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podstawowe zadania pracodawcy w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte są w Kodeksie pracy w rozdziale

A. piątym
B. dziesiątym
C. czwartym
D. dziewiątym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do podstawowych technicznych środków ochrony przed bezpośrednim dotykiem zaliczamy

A. stosowanie izolacji roboczej elementów przewodzących prąd elektryczny
B. realizowanie prac w pobliżu sprzętu elektrycznego pod nadzorem elektryka
C. wykonywanie okresowych pomiarów instalacji oraz urządzeń elektrycznych
D. utrzymanie w dobrym stanie instalacji oraz urządzeń elektrycznych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie, w którym pracownicy mają spożywać posiłki własne i w którym mają być wydawane im napoje, to

Rozporządzenie MPiPS z dnia 26. 09. 1977 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
§29.1 Pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków, zwanej dalej jadalnią.
2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy również pracodawców zatrudniających dwudziestu i mniej pracowników, jeżeli narażeni są na kontakt z substancjami trującymi środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi, materiałami biologicznymi zakaźnymi albo przy pracach szczególnie brudzących.
3. W jadalni należy umieścić w widocznych miejscach napisy lub znaki informujące o zakazie palenia tytoniu.
§30. Ustala się następujące typy jadalni:
1) jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych (typ I);
2) jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów (typ II);
3) jadalnia z zapleczem – przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych (typ III).
Dopuszcza się łączenie jadalni typu I i II.
§31.1. W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadać, co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek.
§32. Jadalnia typu II powinna składać się z dwóch części:
1) jadalni właściwej odpowiadającej wymaganiom jadalni typu I oraz
2) pomieszczeń do przygotowywania, wydawania napojów i zmywania naczyń stołowych.
§33. Jadalnia typu III powinna odpowiadać wymaganiom określonym dla jadalni typu II oraz powinna posiadać węzeł sanitarny dla konsumentów i węzeł sanitarny z szatnią dla pracowników obsługi.

A. jadalnia typ - II
B. jadalnia typ - I i II
C. jadalnia typ - III
D. jadalnia typ - I
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zaprojektowano pomieszczenie jadalni typu I dla 10 osób. Jaka minimalna wielkość powierzchni pomieszczenia będzie spełniać wymagania określone w rozporządzeniu?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
Dz.U. 03.169.1650 ze zmianami (wyciąg)
Rozdział 5. Jadalnie.
W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadać co najmniej 1,1 m2
powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek.

A. 1,1 m2
B. 1,0 m2
C. 10 m2
D. 11 m2
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie środki ochrony osobistej powinien posiadać pracownik służby bhp podczas realizacji swoich obowiązków w stoczni na dziale budowy kadłubów?

A. W gumowe obuwie
B. W hełm ochronny z osłonami na uszy
C. W rękawice antywibracyjne
D. W szelki zabezpieczające
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kontrola zdrowia przeprowadzana jest w sytuacji

A. niezdolności do wykonywania obowiązków spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 30 dni
B. pogorszenia się stanu zdrowia pracownika - na wniosek lekarza odpowiedzialnego za opiekę profilaktyczną
C. pogorszenia się stanu zdrowia pracownika - tylko na wniosek pracodawcy
D. rozpoczęcia pracy przez nowego pracownika
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ocena ryzyka zawodowego powinna być realizowana

A. na podstawie danych z oceny wykonanej w innym zakładzie oraz analizy porównawczej
B. w oparciu o statystyczne dane dostarczone przez kierownika działu oraz przy jego udziale
C. na podstawie informacji uzyskanych od członków kierownictwa oraz wcześniejszego doświadczenia oceniającego
D. regularnie, z udziałem pracowników zatrudnionych na ocenianych stanowiskach lub ich przedstawicieli
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dokumentacji technologicznej, dotyczącej obsługi żurawia w zakładzie remontowo-budowlanym określono, zgodnie z przepisami, że temperatura w kabinie żurawia w okresie letnim nie powinna

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 6 lutego 2003 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych

§ 87. 1. Jeżeli drzwi kabiny żurawia znajdują się na wysokości powyżej 0,3 m ponad pomostami, przy kabinie należy zainstalować schodki lub stałe drabinki z poręczami, ułatwiające wejście.

2. W okresie zimowym w kabinie powinna być zapewniona temperatura nie niższa niż 288 K (15°C), a w okresie letnim temperatura w kabinie nie powinna przekraczać temperatury zewnętrznej.

3. Maszynista powinien mieć możliwość sterowania żurawiem i obserwacji terenu pracy z pozycji siedzącej.

A. przekraczać 15 °C
B. być niższa niż 15 °C
C. być niższa niż 18 °C
D. przekraczać temperatury zewnętrznej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na miejscu pracy zagrożenie stanowi stres, który określa się jako

A. czynnik wymagający podjęcia natychmiastowej decyzji
B. reakcję psychofizjologiczną na oczekiwania otoczenia
C. czynnik powodujący napięcie
D. sytuację trudną, w jakiej może się znaleźć człowiek