Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 321
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W którym z wymienionych dni pracodawca ma prawo zatrudnić pracownika w sklepie?

A. 24 grudnia
B. 1 maja
C. 1 stycznia
D. 11 listopada
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie ma powierzchnię 20 m2 i wysokości 2,4 m. Jaki rodzaj działalności może być tam prowadzony?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1. 3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.
2. 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników,
   a) na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub
   b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia.
4. 2,2 m w świetle w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.

A. Salon fryzjerski.
B. Kiosk z prasą.
C. Zakład szewski.
D. Sklep spożywczy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Urządzenia zabezpieczające stosowane w maszynach o dużym ryzyku powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby

A. ponowne założenie, zamknięcie lub uruchomienie urządzenia zabezpieczającego powodowało automatyczne uruchomienie maszyny
B. elementy w ruchu oraz inne części maszyn, które mogą stanowić zagrożenie w przypadku kontaktu, powinny być osłonięte lub wyposażone w inne skuteczne środki ochrony na wysokości co najmniej 0,5 m od podłogi (podestu) stanowiska pracy
C. zdjęcie, otwarcie lub wyłączenie urządzenia zabezpieczającego skutkowało natychmiastowym zatrzymaniem maszyny lub jej niebezpiecznych elementów, bądź też nie było możliwe zdjęcie lub otwarcie osłony w trakcie ruchu osłanianych elementów, a ponowne założenie, zamknięcie lub włączenie urządzenia zabezpieczającego nie aktywowało automatycznie maszyny
D. osłony stosowane na maszynach dawały możliwość bezpośredniego dostępu do strefy zagrożenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca na tokarce, frezarce lub szlifierce powinna przejść instruktaż stanowiskowy

A. przynajmniej na jednym z tych urządzeń
B. na każdym z tych stanowisk
C. przynajmniej na dwóch z tych maszyn
D. na tym stanowisku, które jest najgroźniejsze
BPO.01 Pytanie 329
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy, w przypadku nieprzestrzegania przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, norm przeciwpożarowych, opuszczenia miejsca pracy bez usprawiedliwienia, przybycia do pracy w stanie nietrzeźwości lub picia alkoholu w trakcie pracy, pracodawca ma prawo

A. nałożyć karę finansową.
B. odebrać pracownikowi premię.
C. zmienić pracownikowi stanowisko na niższe.
D. rozwiązać umowę z pracownikiem.
BPO.01 Pytanie 330
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociany pracownik ma prawo do otrzymywania wynagrodzenia za pracę. Jaki procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej stanowi jego wynagrodzenie w drugim roku nauki?

§ 19. 1.Młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

2. Stosunek procentowy wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi:

1) w pierwszym roku nauki - nie mniej niż 4%,

2) w drugim roku nauki - nie mniej niż 5%,

3) w trzecim roku nauki - nie mniej niż 6%.

§ 20. Młodocianym odbywającym przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4% wynagrodzenia, o którym mowa w ust.1.

A. Nie mniej niż 6%.
B. Nie mniej niż 9%.
C. Nie mniej niż 4%.
D. Nie mniej niż 5%.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nadzór państwowy nad działaniami mającymi na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, sprawuje

A. Urząd Dozoru Technicznego
B. Główny Instytut Górnictwa
C. Państwowa Inspekcja Pracy
D. Państwowa Inspekcja Sanitarna
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca, w odpowiedzi na pozew, podniósł zarzut przedawnienia roszczenia z uwagi na upływ okresu

n n nn
n „W dniu 20 października 1995 roku pracownik uległ wypadkowi przy pracy. Otrzymał od ZUS jednorazowe odszkodowanie za stwierdzony w wyniku tego wypadku 10% uszczerbek na zdrowiu. Nie dochodził od pracodawcy żadnych uzupełniających świadczeń cywilnych. W dniu 13 marca 2006 roku pracownik wniósł do sądu pracy pozew o zasądzenie renty wyrównawczej i zadośćuczynienia za krzywdę związaną z wypadkiem."n

A. 7 lat od dnia wypadku.
B. 5 lat od dnia wypadku.
C. 3 lat od dnia wypadku.
D. 10 lat od dnia wypadku.
BPO.01 Pytanie 334
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, młodocianym pracownikiem jest osoba, która

A. ma mniej niż 16 lat
B. osiągnęła 16 lat i nie przekroczyła 18 lat
C. ukończyła 15 lat, ale nie ma więcej niż 18 lat
D. nie ma jeszcze 15 lat
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na miejscu pracy, mimo wykorzystania dostępnych technologii w celu redukcji hałasu maszyny, zaobserwowano przekroczenie maksymalnego poziomu hałasu. Jakie działania organizacyjne będą najskuteczniejsze w poprawie warunków pracy?

A. Zastosowanie dodatkowych osłon
B. Skrócenie czasu pracy na głośnym stanowisku
C. Wyposażenie pracownika w indywidualne środki ochrony słuchu
D. Wykorzystanie aktywnej redukcji hałasu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W zakładzie pracy znajduje się pomieszczenie o wolnej objętości pomieszczenia wynoszącej 135 m3 oraz wolnej powierzchni podłogi 40,1 m2. W tym pomieszczeniu zatrudnionych może być zgodnie z przepisami

Fragment rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.

2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 15 pracowników.
B. 10 pracowników.
C. 20 pracowników.
D. 25 pracowników.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z wymienionych urządzeń technicznych generuje najwyższy poziom hałasu ultradźwiękowego?

A. wysokoobrotowa maszyna włókiennicza
B. spalinowy silnik napędowy wózka widłowego
C. spawarka elektryczna łukowa
D. wolnoobrotowa obrabiarka do drewna
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie analizy danych zamieszczonych w tabeli można stwierdzić, że zachorowalność na pylicę płuc w górnictwie węgla

GÓRNICTWO WĘGLA
Rodzaj choroby201120122013201420152016
Pylice płuc476359356394234393
Trwały ubytek słuchu373219261520
Zespół wibracyjny3642181656
Przewlekłe zapalenie oskrzeli242332
Inne choroby zawodowe232612141513
RAZEM575463407453272434

A. w 2015 roku w porównaniu do roku 2011 spadła ponad dwukrotnie.
B. z każdym rokiem wzrasta.
C. z każdym rokiem maleje.
D. utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Według zamieszczonej tabeli zapadalność na choroby zawodowe

Choroby zawodowe w Polsce w latach 2001–2015
RokLiczba przypadków
mężczyźnikobietyOgółem
2001351624916007
201019909432933
201512977972094

A. w roku 2015 w stosunku do roku 2010 w rozliczeniu ogółem spadła prawie dwukrotnie.
B. wzrosła wśród mężczyzn, a spadła wśród kobiet.
C. wzrosła wśród kobiet, a spadła wśród mężczyzn.
D. w roku 2015 w stosunku do roku 2001 w rozliczeniu ogółem spadła prawie trzykrotnie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek wdrożyć proceduralne środki zabezpieczające, które pomagają w redukcji zagrożeń w miejscu pracy, w formie

A. indywidualnych środków ochrony
B. barier ochronnych
C. osłon dla maszyn
D. instrukcji stanowiskowych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdy dopuszczalny poziom hałasu w miejscu pracy wynosi 85 dB, a rzeczywisty poziom to 88 dB, to pracownik

A. może wykonywać pracę bez dodatkowych środków ochrony osobistej
B. nie może wykonywać swoich zadań, ponieważ NDN hałasu zostało przekroczone
C. może pracować po zastosowaniu ochrony słuchu
D. nie może wykonywać pracy, ponieważ hałas jest zbyt wysoki
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie instruktażu na stanowisku pracy

A. przekazywane są dane dotyczące produkcji w całym zakładzie
B. realizowany jest przegląd stanu technicznego urządzeń przez pracownika służb bhp
C. zapoznaje się pracownika z charakterystyką produkcji całego przedsiębiorstwa
D. przeprowadza się próbne wykonanie pracy przez pracownika na danym stanowisku
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Odzież ochronna powinna być stosowana podczas pracy, gdy

A. występuje narażenie na czynniki chemiczne
B. działają czynniki, które mogą powodować szybkie zniszczenie odzieży
C. ma miejsce intensywne zabrudzenie odzieży substancjami, które nie są szkodliwe dla zdrowia
D. wymagana jest szczególna czystość w produkcie końcowym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z wymienionych poniżej rodzaju siedzisk powinny być ustawione w jadalni pracowniczej?

Fragment załącznika do rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
1. Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole.
2. Jadalnia powinna być wyposażona w umywalnie w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka. Przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowego użytku lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk.
3. W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku własnego oraz zlewozmywaki dwukomorowe w ilości jeden zlewozmywak na dwadzieścia miejsc w jadalni, ale nie mniej niż jeden zlewozmywak.
4. W jadalniach typu I i II lub przy nich powinny znajdować się indywidualne zamykane szafki przeznaczone do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika.

A. Krzesła, ławki i taborety.
B. Krzesła lub taborety.
C. Ławki.
D. Ławki i taborety.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Maksymalny czas pracy osoby z niepełnosprawnością, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień tej niepełnosprawności, nie może wynosić więcej niż

A. 7 godzin dziennie i 35 godzin w tygodniu
B. 8 godzin dziennie i nie więcej niż 40 godzin w tygodniu
C. 6 godzin dziennie i 30 godzin w tygodniu
D. 5 godzin dziennie i nie więcej niż 30 godzin w tygodniu
BPO.01 Pytanie 357
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do kar porządkowych za łamanie obowiązków pracowniczych należy między innymi

A. mandat karny
B. karę upomnienia lub nagany
C. zwolnienie dyscyplinarne
D. grzywnę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie główne baru od zaplecza oddzielają drewniane drzwi wahadłowe z panelem z mlecznego szkła. Czy zastosowane drzwi spełniają wymagania określone w przepisach?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bhp
§ 22.
  1. Wymiary otworów drzwiowych w każdym pomieszczeniu powinny być odpowiednie do liczby pracowników z nich korzystających oraz do rodzaju i wielkości używanych urządzeń transportowych i przemieszczanych ładunków. Wymiary otworów drzwiowych określa Polska Norma.
  2. Sposób otwierania drzwi z pomieszczeń pracy i z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinien odpowiadać wymaganiom przepisów techniczno-budowlanych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
  3. Drzwi rozsuwane muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich wypadnięciu z prowadnic.
  4. Drzwi i bramy otwierające się do góry muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu opadaniu.
  5. Wrota bram powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu.
  6. Wahadłowe drzwi i bramy muszą być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele.
  7. Drzwi i bramy przezroczyste powinny być wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu.
  8. Pomiędzy pomieszczeniami nie należy wykonywać progów, chyba że warunki techniczne wymagają ich zastosowania. W takich przypadkach należy je oznaczać w sposób widoczny.
  9. Drzwi i bramy otwierane i zamykane mechanicznie powinny tak funkcjonować, aby nie stwarzały zagrożenia wypadku. Drzwi takie powinny mieć zamontowane łatwo rozpoznawalne i łatwo dostępne z obu stron urządzenie do ich zatrzymywania, a także powinny być przystosowane do ręcznego otwierania.

A. Nie spełniają, gdyż panel jest z nieprzezroczystego szkła.
B. Spełniają, gdyż zastosowano panel odporny na stłuczenia.
C. Spełniają, gdyż nie zastosowano drzwi rozsuwanych.
D. Nie spełniają, gdyż drzwi nie posiadają urządzenia zapobiegającego przypadkowemu zamknięciu.
BPO.01 Pytanie 359
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kontrolę oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, w tym zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawuje

A. Państwowa Inspekcja Pracy
B. Najwyższa Izba Kontroli
C. Centralny Instytut Ochrony Pracy
D. Prokuratura Rejonowa
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką wartość średnią stężenia, która nie powinna prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeśli występuje w miejscu pracy przez maksymalnie 15 minut i nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej, a odstęp pomiędzy tymi przypadkami wynosi co najmniej 1 godzinę, oznaczamy symbolem?

A. NDN
B. NDSCh
C. NDS
D. NDSP