Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 401
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas czyszczenia obudowy komputera, gdy urządzenie jest zasilane, należy unikać używania wody, ponieważ stawia to pracownika w sytuacji

A. oparzenia
B. promieniowania
C. porażenia prądem elektrycznym
D. zatrucia
BPO.01 Pytanie 402
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, kto nie informuje zgodnie z obowiązkiem odpowiedniego okręgowego inspektora pracy oraz prokuratura o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy, może zostać ukarany

A. utrata zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej
B. ograniczenie wolności
C. grzywna
D. pozbawienie wolności
BPO.01 Pytanie 403
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy, pracodawca zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji dotyczącej wypadków przez czas

A. 10 lat
B. 15 lat
C. 40 lat
D. 5 lat
BPO.01 Pytanie 404
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca w galwanizerni ma do zadań wkładanie i wyjmowanie elementów poddawanych kadmowaniu, które są zawieszone na specjalnych wieszakach w wannie. W jaki sposób powinna być wyposażona w indywidualny sprzęt ochrony dróg oddechowych ta osoba?

A. Półmaskę
B. Przyłbicę
C. Półmaskę filtrującą
D. Maskę z pochłaniaczami
BPO.01 Pytanie 405
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Termin Najwyższe Dopuszczalne Natężenie szkodliwych czynników wpływających na zdrowie w miejscu pracy dotyczy

A. warunków mikroklimatycznych
B. substancji wywołującej alergie
C. hałasu
D. substancji mutagennej
BPO.01 Pytanie 406
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W zakładzie zatrudniającym 100 osób zarejestrowano 5 wypadków w okresie roku, tj. od 1 stycznia do 30 grudnia. Jaka jest wartość wskaźnika częstotliwości wypadków w okresie sprawozdawczym jednego roku?

Wzorcowy sposób obliczania wskaźnika częstotliwości wypadków:

Wskaźnik częstotliwości wypadków = (W x 1000) / Z

Gdzie: W – ilość wypadków w okresie sprawozdawczym

Z – średnie zatrudnienie w okresie sprawozdawczym

Źródło: I. Skuza: Wypadki przy pracy od A do Z, Gdańsk oddz. 2005

A. 20
B. 50
C. 500
D. 150
BPO.01 Pytanie 407
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązkiem prawnym jest dostarczanie szczegółowych wytycznych oraz informacji na temat bezpieczeństwa i higieny pracy?

A. pracodawcy
B. komisji bhp
C. inspektora bhp
D. kierownika służby bhp
BPO.01 Pytanie 408
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podlegają kontrolnym badaniom zdrowotnym

A. osoby zatrudniane na nowych stanowiskach
B. wszyscy pracownicy w terminach ustalonych przez lekarza medycyny pracy
C. wszyscy pracownicy w terminach wskazanych przez pracodawcę
D. pracownicy, którzy są na zwolnieniu lekarskim dłużej niż 30 dni
BPO.01 Pytanie 409
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Akomodacja oka to proces

A. dostosowania się oka do wyraźnego widzenia w ciemności
B. polegające na odróżnianiu kolorów
C. dostosowania się oka do wyraźnego widzenia obiektów znajdujących się w różnych odległościach
D. polegające na rozróżnianiu typów ruchu
BPO.01 Pytanie 410
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rejestr zdarzeń w miejscu pracy nie obejmuje

A. wniosków dotyczących odpowiedzialności porządkowej pracowników
B. danych o konsekwencjach wypadku dla poszkodowanego
C. informacji, czy zdarzenie kwalifikuje się jako wypadek przy pracy
D. terminu złożenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia związane z wypadkiem przy pracy
BPO.01 Pytanie 411
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jeśli podczas ostatnich pomiarów zaobserwowano stężenie substancji rakotwórczej przekraczające 0,5 wartości NDS, to należy przeprowadzać pomiary nie rzadziej niż

A. co 2 lata
B. raz na rok
C. co 6 miesięcy
D. co 3 miesiące
BPO.01 Pytanie 412
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Według normy minimalny poziom natężenia oświetlenia dla miejsc pracy z komputerem wynosi

A. 500 lx
B. 150 lx
C. 200 lx
D. 300 lx
BPO.01 Pytanie 413
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Maksymalny czas pracy osoby młodocianej, mającej mniej niż 16 lat, nie może wynosić więcej niż

A. 5 godzin dziennie
B. 6 godzin dziennie
C. 7 godzin dziennie
D. 8 godzin dziennie
BPO.01 Pytanie 414
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku dostania się do środowiska, na skutek awarii, niebezpiecznych substancji chemicznych, należy zgłosić to

A. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
B. Państwowej Straży Pożarnej
C. Straży Miejskiej
D. Straży Ochrony Przyrody
BPO.01 Pytanie 415
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Potencjalne źródło zagrożenia - kontuzji lub innego pogorszenia zdrowia pracownika, określa się mianem

A. narażenia
B. niebezpieczeństwa
C. ryzyka zawodowego
D. zagrożenia
BPO.01 Pytanie 416
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe dozwolone stężenie chwilowe (NDSCh) nie powinno prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeżeli wystąpi w odstępie nie krótszym niż 1 godzina, nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej i nie dłużej niż

A. 15 minut
B. 10 minut
C. 5 minut
D. 30 minut
BPO.01 Pytanie 417
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do chemicznych czynników obecnych w miejscu pracy zaliczamy

A. mikroklimat
B. preparaty drażniące
C. bakterie i wirusy
D. pyły przemysłowe
BPO.01 Pytanie 418
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie maszyny oraz urządzenia powinny posiadać instrukcje dotyczące bezpiecznej eksploatacji?

A. Zaledwie maszyny i urządzenia, które niosą największe ryzyko wypadków
B. Jedynie narzędzia w zakładach produkcyjnych
C. Wszystkie maszyny i urządzenia
D. Wyłącznie maszyny produkcyjne
BPO.01 Pytanie 419
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek wdrożyć takie środki ochronne przed hałasem, aby maksymalny poziom dźwięku C nie był wyższy niż

A. 85 dB
B. 115 dB
C. 135 dB
D. 80 dB
BPO.01 Pytanie 420
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kwestia edukacji i wychowania osób dorosłych dotyczy

A. psychologia
B. logika
C. andragogika
D. dydaktyka
BPO.01 Pytanie 421
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym zajmuje się ergonomia korekcyjna?

A. zapewnieniem ochrony zdrowia pracowników
B. badaniem elementów wpływających na funkcjonowanie mięśni w różnych warunkach otoczenia
C. projektowaniem narzędzi, urządzeń, maszyn oraz miejsc pracy w celu ich dostosowania do fizjologicznych wymagań człowieka
D. przeanalizowaniem obecnych maszyn i urządzeń, miejsc pracy w kontekście ich dostosowania do psychofizycznych zdolności pracowników
BPO.01 Pytanie 422
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas prowadzenia akcji ratunkowo-gaśniczej w obiekcie wielopiętrowym nie powinno się

A. korzystać z podręcznego sprzętu gaśniczego przed przybyciem straży pożarnej
B. zamykaj okna i drzwi
C. używać wind zamiast schodów
D. przemieszczać się w pozycji pochylonej w przypadku silnego zadymienia dróg ewakuacyjnych
BPO.01 Pytanie 423
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dygestorium montowane jest jako

A. część instalacji miejscowej nawiewnej, umieszczona tuż nad źródłem wydobywania się zanieczyszczeń powietrza
B. oszklona szafa, połączona z systemem odciągów miejscowych i przeznaczona do wykonywania prac z substancjami niebezpiecznymi lub łatwopalnymi
C. część systemu wentylacji nawiewnej, przez którą powietrze wydobywa się z wentylowanej przestrzeni
D. wymiennik ciepła służący do bezpośredniego ogrzewania powietrza
BPO.01 Pytanie 424
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Który z poniższych jest podstawowym obowiązkiem pracownika w zakresie BHP?

A. Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa
B. Samodzielne zakupienie środków ochrony osobistej
C. Dobrowolne organizowanie szkoleń BHP
D. Uczestnictwo w konkursach wewnętrznych
BPO.01 Pytanie 425
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Używanie przez pracowników wspólnego obuwia sprzyja rozprzestrzenianiu się u nich

A. grypy oraz dolegliwości grypopodobnych
B. gruźlicy oraz schorzeń płuc
C. reumatyzmu oraz chorób układu kostnego
D. grzybiczych schorzeń skóry
BPO.01 Pytanie 426
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas przeprowadzania inspekcji bezpieczeństwa na terenie magazynu z wyrobami stalowymi, który jest wyposażony w suwnicę, inspektor BHP w trakcie deszczu powinien zdecydowanie stosować

A. rękawice ochronne
B. hełm ochronny
C. odzież wodoodporną
D. odzież ciepłochronną
BPO.01 Pytanie 427
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik drukarni swoim działaniem umyślnie doprowadził do uszkodzenia maszyny. Straty oszacowano na kwotę 10000 PLN. Miesięczne wynagrodzenie pracownika wynosi 1500 PLN. Jakiego odszkodowania ma prawo domagać się pracodawca od pracownika?

Wyciąg z Kodeksu Pracy. DZIAŁ PIĄTY Odpowiedzialność materialna pracowników
Rozdział I Odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy
Art. 114. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach niniejszego rozdziału.
Art. 115. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.
Art. 117. § 1. Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania albo zwiększenia.
§ 2. Pracownik nie ponosi ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, a w szczególności nie odpowiada za szkodę wynikłą w związku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
Art. 119. Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
Art. 122. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.

A. 10000 PLN
B. 4500 PLN
C. 500 PLN
D. 1500 PLN
BPO.01 Pytanie 428
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, który może komplikować wykonywanie pracy lub zmniejszać zdolność do jej realizacji, ale nie prowadzi do trwałego pogorszenia zdrowia ludzi, określany jest jako

A. niebezpieczny.
B. urazowy.
C. uciążliwy.
D. szkodliwy.
BPO.01 Pytanie 429
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie wykonywania swoich obowiązków elektromonter jest przede wszystkim narażony na czynniki

A. niebezpieczne i fizyczne
B. uciążliwe i szkodliwe
C. biologiczne i drażniące
D. psychofizyczne i chemiczne
BPO.01 Pytanie 430
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie formy mogą przyjąć szkolenia okresowe BHP?

A. konferencji
B. prelekcji
C. kursu
D. warsztatów
BPO.01 Pytanie 431
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dokumentacji powypadkowej ustalono, że zdarzenie nie jest uważane za wypadek przy pracy. W związku z tym pracodawca

A. jest zobowiązany do sporządzenia części I statystycznej karty.
B. nie ma obowiązku sporządzania statystycznej karty wypadku.
C. ma obowiązek sporządzenia karty wypadku.
D. ma obowiązek sporządzić statystyczną kartę wypadku.
BPO.01 Pytanie 432
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik miał wypadek w miejscu pracy. Jaki dokument jest wymagany, aby ZUS mógł ocenić stopień uszczerbku na zdrowiu pracownika?

A. Skierowanie na badania kontrolne
B. Zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza prowadzącego leczenie
C. Orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy wydane przez uprawnionego lekarza
D. Oświadczenie pracownika, że jest już w pełni zdrowy
BPO.01 Pytanie 433
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W hali obrabiarek do metalu, na wysokości 3,0 m od poziomu podłogi, usytuowano nawiew powietrza, którego temperaturę można regulować w 4 zakresach. Na podstawie danych zawartych w tabeli, określ jaką maksymalną temperaturę nawiewu, spośród zaproponowanych, można zastosować.

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bhp
Maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70 °C (343 K) przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy i 45 °C (318 K) - w pozostałych przypadkach.

A. 35°C
B. 45 °C
C. 70 °C
D. 55°C
BPO.01 Pytanie 434
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Karta charakterystyki miejsca pracy rejestruje czynności

A. realizowane na danym miejscu pracy
B. zalecane w trakcie pracy
C. zakazane w danym miejscu pracy
D. o szczególnych wymaganiach
BPO.01 Pytanie 435
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik ma obowiązek niezwłocznie zgłosić pracodawcy

A. Zmianę miejsca zamieszkania
B. Plany urlopowe
C. Awans zawodowy
D. Wypadek przy pracy
BPO.01 Pytanie 436
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie wymogi dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy nie są związane z używaniem drabin?

A. Mają zapewniać stabilność podczas korzystania
B. Powinny mieć ochronę przed porażeniem prądem
C. Mają spełniać normy określone w Polskich Normach
D. Muszą być ustawione na mocnym, trwałym, stabilnym podłożu
BPO.01 Pytanie 437
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką liczbę dni roboczych stanowi wymiar urlopu dla młodocianego po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy?

A. 20 dni
B. 12 dni
C. 6 dni
D. 26 dni
BPO.01 Pytanie 438
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do podstawowych technicznych środków ochrony przed bezpośrednim dotykiem zaliczamy

A. stosowanie izolacji roboczej elementów przewodzących prąd elektryczny
B. utrzymanie w dobrym stanie instalacji oraz urządzeń elektrycznych
C. wykonywanie okresowych pomiarów instalacji oraz urządzeń elektrycznych
D. realizowanie prac w pobliżu sprzętu elektrycznego pod nadzorem elektryka
BPO.01 Pytanie 439
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Powierzenie pracownikowi czyszczenia, konserwacji, usuwania pyłów oraz dezynfekcji środków ochrony osobistej i odzieży roboczej zanieczyszczonej chemicznie lub biologicznie jest

A. możliwe za wynagrodzeniem, jeżeli pracownik zapewni, że będzie zachowywał szczególną ostrożność
B. możliwe po przekazaniu mu przez pracodawcę odpowiednich środków do prania i dezynfekcji
C. możliwe, o ile pracodawca wypłaci równowartość kosztów poniesionych przez pracownika
D. niedopuszczalne
BPO.01 Pytanie 440
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek zabronić zatrudnienia pracownika, który nie dysponuje

A. świadectwem ukończenia szkoły
B. badań wstępnych
C. prawem jazdy
D. dyplomem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe