Filtrowanie pytań
BPO.01 Pytanie 561
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
A. zdarzył się wypadek w miejscu pracy.
B. minęło 5 lat od ostatniej oceny.
C. zmieniono kierownictwo firmy.
D. zatrudniono nowego pracownika.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Czerwony przycisk bezpieczeństwa, który pozwala na awaryjne zatrzymanie urządzenia, powinien być umieszczony na tle jakiego koloru?
A. szarej
B. żółtej
C. białej
D. zielonej
BPO.01 Pytanie 563
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Druga część statystycznej karty wypadku powinna być przesłana do odpowiedniego urzędu statystycznego?
A. nie później niż w ciągu 6 miesięcy od daty zatwierdzenia protokołu powypadkowego
B. do 15-tego dnia roboczego miesiąca, który następuje po miesiącu, w którym zatwierdzono protokół powypadkowy
C. w ciągu roku od zatwierdzenia protokołu powypadkowego
D. nie później niż w ciągu 6 miesięcy od daty doręczenia protokołu powypadkowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Czy zatrudnienie kobiety zajmującej się trzyletnim dzieckiem w godzinach nadliczbowych jest dozwolone?
A. Tak, jeżeli wymaga tego dobro zakładu
B. Nie, w żadnym przypadku
C. Tak, w każdym przypadku
D. Tak, ale tylko za jej zgodą
BPO.01 Pytanie 565
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Projektując miejsce pracy biurowej, można zrezygnować z
A. dostosowywania obciążenia pracą do psychofizycznych możliwości pracownika
B. wyposażenia stanowiska w odpowiednie siedzisko, które zapobiega skutkom przeciążenia pracownika
C. umożliwienia pracownikowi zmiany pozycji pracy z siedzącej na stojącą
D. wyposażenia miejsca w kuchenkę mikrofalową do przygotowywania ciepłych posiłków regeneracyjnych
BPO.01 Pytanie 566
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Co należy zrobić w przypadku stwierdzenia przekroczenia norm hałasu na stanowisku pracy?
A. Zainstalować dodatkowe oświetlenie
B. Zwiększyć ilość przerw dla pracowników
C. Wdrożyć środki techniczne ograniczające hałas
D. Przenieść pracowników na inne stanowiska
BPO.01 Pytanie 567
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W miejscu pracy piekarza nie powinno się przeprowadzać pomiaru
A. hałasu
B. mikroklimatu gorącego
C. zapylenia
D. mikroklimatu zimnego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Maksymalna masa przedmiotów, które może przenosić mężczyzna podczas pracy statycznej, według przepisów dotyczących bhp w zakresie ręcznych prac transportowych, nie powinna przekraczać
A. 12 kg
B. 20 kg
C. 30 kg
D. 35 kg
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Do sali lekcyjnej, stosownie do wysokości uczniów, zakupiono 4 stoły o wysokości 0,46 m i 13 o wysokości 0,59 m oraz 8 krzeseł o wysokości 0,26 m i 15 o wysokości 0,35 m. Jakimi kolorami są oznaczone zakupione krzesła i stoły?
| Tabela 1.: Przyporządkowanie stolików i krzeseł do wzrostu uczniów | ||
|---|---|---|
| Numer oraz wysokość stołu i krzesła [w mm] | Wzrost ucznia (bez butów) [w mm] | Kolor |
| nr 0 stół-400, krzesło-210 | 800-950 | biały |
| nr 1 stół-460, krzesło-260 | 930-1160 | pomarańczowy |
| nr 2 stół-530, krzesło-310 | 1080-1210 | fioletowy |
| nr 3 stół-590, krzesło-350 | 1190-1420 | żółty |
| nr 4 stół-640, krzesło-380 | 1330-1590 | czerwony |
| nr 5 stół-710, krzesło-430 | 1460-1765 | zielony |
| nr 6 stół-760, krzesło-460 | 1590-1880 | niebieski |
| nr 7 stół-820, krzesło-510 | 1740-2070 | brązowy |
A. Pomarańczowy i fioletowy.
B. Fioletowy i żółty,
C. Żółty i czerwony.
D. Pomarańczowy i żółty.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca, który zamierza rozpocząć działalność, planuje zatrudnienie sześciu pracowników biurowych, pracujących jednocześnie w jednym pomieszczeniu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien on zapewnić im miejsce stałej pracy, w którym minimalna objętość pomieszczenia powinna wynosić co najmniej
A. 91 m3
B. 78 m3
C. 13 m3
D. 39 m3
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Krzesło przeznaczone do stanowiska pracy z monitorem ekranowym powinno mieć możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia
A. do przodu, do tyłu
B. do przodu, w prawo, w lewo
C. w prawo, w lewo
D. do tyłu, w prawo, w lewo
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie promieniowanie stanowi ryzyko dla pracownika podczas prześwietlania klatki piersiowej w trakcie badania okresowego?
A. Ultrafioletowe
B. Podczerwone
C. Jonizujące
D. Świetlne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Miejsca pracy powinny być przystosowane do
A. charakteru wykonywanej działalności oraz wieku pracowników
B. liczby stanowisk zatrudnienia
C. zainstalowanych urządzeń i maszyn
D. rodzaju realizowanych zadań i liczby zatrudnionych osób
BPO.01 Pytanie 574
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Na stanowisku spawacza zmierzono średnie stężenie tlenku żelaza wynoszące 4,3 mg/m3 przy NDS = 5 mg/m3. Nie zaobserwowano przekroczeń najwyższych dopuszczalnych stężeń oraz natężeń szkodliwych dla zdrowia czynników ani obecności czynników rakotwórczych. Jak często powinny być przeprowadzane badania poziomu tlenku żelaza w tym miejscu?
A. Raz na 24 miesiące
B. Raz na 6 miesięcy
C. Raz na 36 miesięcy
D. Raz na 12 miesięcy
BPO.01 Pytanie 575
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie niebezpieczeństwo może wystąpić podczas korzystania ze szlifierki?
A. ciężar statyczny
B. hałas
C. wibracje
D. porażenie prądem elektrycznym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie negatywne skutki ma promieniowanie UV?
A. oczy i skórę
B. ośrodkowy układ nerwowy
C. stawy i kręgosłup
D. płuca oraz serce
BPO.01 Pytanie 577
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Określ na podstawie danych z tabeli, jaki może być dopuszczalny poziom hałasu w pomieszczeniach działu kadr, którego pracownicy używają komputerów i maszyn do pisania.
| Przeznaczenie pomieszczenia i rodzaj pracy | Dopuszczalny poziom hałasu w dB(A)* |
|---|---|
| Gabinety i pomieszczenia do pracy umysłowej bez mechanicznych i elektrycznych źródeł hałasu | 45-50 |
| Pomieszczenia do prac administracyjnych z użyciem maszyn liczących, piszących | 55-60 |
| Stanowiska pracy, na których wymagany jest poprawny odbiór mowy i sygnałów akustycznych | 65-70 |
| Pomieszczenia central i kabin dyspozytorskich, biur mistrzów | 70-75 |
| Inne stanowiska pracy, na których należy chronić pracownika przed uszkadzającym narząd słuchu działaniem hałasu | 85 |
| * Ucho ludzkie nie jest jednakowo wrażliwe na dźwięk o różnych częstotliwościach, np. jest bardziej wrażliwe na dźwięki o wysokich częstotliwościach; dB(A) oznacza, że poziom dźwięku mierzony jest miernikiem o | |
A. 45-50 dB
B. 65-70 dB
C. 55-60 dB
D. 70-75 dB
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie hałasu generowanego przez sprężarki tłokowe jest użycie
A. wkładek tłumiących hałas - stoperów
B. hełmów tłumiących hałas
C. obudowy dźwiękoizolacyjnej sprężarek
D. słuchawkowych osłon słuchu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pomieszczenia, w których się pracuje, powinny być dostosowane do
A. indywidualnych potrzeb zatrudnionego
B. rodzaju pracy wykonywanej
C. typów prac realizowanych oraz liczby zatrudnionych osób
D. czasów pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracownicy zatrudnieni w danym przedsiębiorstwie, z uwagi na dynamiczny rozwój technologii oraz techniki, nieustannie muszą podnosić swoje kompetencje związane z kwestiami bhp. W tym celu organizowane są szkolenia
A. okresowe
B. uzupełniające
C. doskonalące
D. dokształcające
BPO.01 Pytanie 581
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zachowanie pracownika polegające na celowym wykonywaniu niebezpiecznych działań bez wymaganych zabezpieczeń, w sytuacji wystąpienia wypadku w pracy, jest przyczyną
A. organizacyjnej
B. technicznej
C. losowej
D. ludzkiej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Maksymalny czas, w którym kobieta w stanie błogosławionym może pracować przy monitorze ekranowym w ciągu dnia, wynosi
A. 6 godzin
B. 5 godzin
C. 4 godzin
D. 2 godzin
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W tabeli przedstawiono wykaz szczepień ochronnych na określonych stanowiskach pracy. Pani podejmująca pracę jako pielęgniarka w szpitalu na oddziale chorób płuc, powinna zostać poddana szczepieniom ochronnym przeciw
| Lp. | Określenie stanowiska pracy | Szczepienie ochronne |
|---|---|---|
| 1. | stanowiska pracy, na których występuje narażenie na kontakt z materiałem biologicznym pochodzenia ludzkiego (krew i inne płyny ustrojowe oraz wydaliny i wydzieliny chorych) | przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B |
| 2. | stanowiska pracy przy usuwaniu odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych lub konserwacji urządzeń służących temu celowi | przeciw tężcowi |
| 3. | osoby zatrudnione na stanowiskach związanych z obsługą osób przyjeżdżających z obszarów występowania błonicy lub osoby wyjeżdżające na te obszary | przeciw błonicy |
| 4. | Stanowiska pracy w kompleksach leśnych na obszarach endemicznego występowania zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu | przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu |
A. kleszczowemu zapaleniu mózgu.
B. tężcowi.
C. błonicy.
D. wirusowemu zapaleniu wątroby typu B
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Na bilans cieplny organizmu ludzkiego wpływają
A. temperatura oraz pora roku
B. tylko temperatura
C. wilgotność względna, temperatura, promieniowanie cieplne
D. jedynie promieniowanie cieplne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kobieta, która nie jest w ciąży ani w trakcie karmienia, pracująca w stałej pracy związanej z przenoszeniem ciężarów po płaskiej powierzchni, ma prawo jednorazowo podnieść
A. 8 kg
B. 20 kg
C. 12 kg
D. 25 kg
BPO.01 Pytanie 586
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Na podstawie analizy danych zamieszczonych w tabeli można stwierdzić, że zachorowalność na pylicę płuc w górnictwie węgla
| GÓRNICTWO WĘGLA | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Rodzaj choroby | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
| Pylice płuc | 476 | 359 | 356 | 394 | 234 | 393 |
| Trwały ubytek słuchu | 37 | 32 | 19 | 26 | 15 | 20 |
| Zespół wibracyjny | 36 | 42 | 18 | 16 | 5 | 6 |
| Przewlekłe zapalenie oskrzeli | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 |
| Inne choroby zawodowe | 23 | 26 | 12 | 14 | 15 | 13 |
| RAZEM | 575 | 463 | 407 | 453 | 272 | 434 |
A. utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie.
B. w 2015 roku w porównaniu do roku 2011 spadła ponad dwukrotnie.
C. z każdym rokiem wzrasta.
D. z każdym rokiem maleje.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jaką formę powinno mieć szkolenie okresowe dla pracowników na stanowiskach robotniczych?
A. seminarium
B. kurs
C. instruktaż
D. samokształcenie kierowane
BPO.01 Pytanie 588
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Osoba zatrudniona na stanowisku magazyniera oraz kierowcy powinna być zaznajomiona z ryzykiem zawodowym związanym z tymi rolami
A. magazyniera lub kierowcy
B. tylko magazyniera
C. magazyniera i kierowcy
D. wyłącznie kierowcy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W sytuacji, gdy występują różnice w wysokości podłogi w miejscu pracy, powinny one być wyrównane za pomocą pochylni o kącie nachylenia dopasowanym do rodzaju wykorzystywanego środka transportu, lecz nieprzekraczającym
A. 12%
B. 10%
C. 8%
D. 15%
BPO.01 Pytanie 590
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jeżeli izolacyjność cieplna odzieży (określana wskaźnikiem IREQ), używanej w konkretnych warunkach przez członka służby bezpieczeństwa i higieny pracy, jest niższa od wartości uznawanej za minimalną, to członkowi służby bezpieczeństwa i higieny pracy należy
A. zapewnić w miejscu pracy ciepłe napoje
B. ograniczyć czas pracy zgodnie z normatywnym wskaźnikiem WCI
C. umożliwić zmianę odzieży na właściwą w danych warunkach
D. zapewnić w miejscu pracy posiłki regeneracyjne
BPO.01 Pytanie 591
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W wyniku awarii urządzeń do odsysania pyłów na stanowisku pracy znacznie zwiększyło się stężenie pyłów gipsowych, wielokrotnie przekraczając dozwolone normy. Kontynuowanie pracy w tym miejscu jest niemożliwe z uwagi na pojawiające się ryzyko
A. niewielkiego.
B. średniego.
C. wysokiego.
D. bardzo niskiego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kto jest odpowiedzialny za przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy?
A. Zewnętrzna firma konsultingowa
B. Państwowa Inspekcja Pracy
C. Pracodawca lub osoba przez niego wyznaczona
D. Każdy pracownik samodzielnie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W momencie, gdy pracownica przedstawi pracodawcy zaświadczenie lekarskie potwierdzające ciążę, jest on zobowiązany do ograniczenia jej czasu pracy przy komputerze do maksymalnie
A. 2 godzin na dobę
B. 7 godzin na dobę
C. 4 godzin na dobę
D. 6 godzin na dobę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Gorący mikroklimat w miejscach pracy definiowany jest poprzez wskaźnik obciążenia cieplnego?
A. PMV
B. WBGT
C. IREQ
D. WCI
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Ergonomia, której zadaniem jest dopasowanie miejsc pracy do umiejętności psychofizycznych oraz fizycznych pracowników na etapie projektowania, nazywana jest ergonomią
A. maszyn
B. korekcyjną
C. wyrobów
D. koncepcyjną
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Normy dotyczące dźwigania oraz przenoszenia ładunków podczas ręcznych prac transportowych są ustalane z uwzględnieniem
A. płci i wieku pracownika, charakterystyki pracy, typu drogi oraz jej długości
B. jedynie wieku pracownika oraz rodzaju drogi transportowej
C. wyłącznie płci i wieku pracownika
D. tylko wieku pracownika oraz charakterystyki pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Do środków ochrony osobistej nie wlicza się
A. kapeluszy ochronnych
B. czapek ochronnych
C. hełmów ochronnych przeznaczonych dla kierowcy i pasażera motocykla
D. hełmów ochronnych stosowanych w podziemnych wyrobiskach
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W biurach temperatura nie powinna wynosić mniej niż
A. 16oC
B. 20oC
C. 18oC
D. 14oC
BPO.01 Pytanie 599
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Określ, posługując się danymi z tabeli, zalecaną częstotliwość badań poziomu tlenku żelaza, jeżeli na stanowisku spawacza zmierzona wartość średniego stężenia tlenku żelaza wynosi 4,3 mg/m3 przy NDS = 5 mg/m3 ?
| Wartość zmierzona w stosunku do NDS,NDN | Częstotliwość badań |
|---|---|
| większa od 1* | co 6 miesięcy lub stała kontrola |
| 0,5 – 1 | co rok |
| 0,0 – 0,5 | co 2 lata |
| *W razie stwierdzenia przekroczeń wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia lub występowania czynników rakotwórczych, pracodawca powinien zapewnić stałą kontrolę (monitorowanie) stężeń i natężeń tych czynników, a jeśli jest to niemożliwe – dokonywać badań i pomiarów co 6 miesięcy. | |
A. Co 6 miesięcy.
B. Co 2 lata.
C. Co rok.
D. Konieczna jest stała kontrola.
BPO.01 Pytanie 600
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podczas manewru cofania operator wózka widłowego nie dostrzegł pracownika magazynu stojącego za pojazdem. W konsekwencji uderzenia, pracownik doznał złamania nogi. Dodatkowo, wózek widłowy nie miał aktualnego wpisu w książce przebiegu. Jaki wpis powinien zostać umieszczony w wnioskach i zaleceniach profilaktycznych przez zespół ustalający przyczyny oraz okoliczności tego wypadku?
A. O ukaraniu operatora wózka widłowego
B. O potrzebie codziennego wypełniania książki przebiegu wózka widłowego
C. O potrzebie przeszkolenia pracowników
D. O potrzebie dodatkowego przeszkolenia operatorów wózków widłowych