Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z wymienionych poniżej rodzaju siedzisk powinny być ustawione w jadalni pracowniczej?

Fragment załącznika do rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
1. Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole.
2. Jadalnia powinna być wyposażona w umywalnie w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka. Przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowego użytku lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk.
3. W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku własnego oraz zlewozmywaki dwukomorowe w ilości jeden zlewozmywak na dwadzieścia miejsc w jadalni, ale nie mniej niż jeden zlewozmywak.
4. W jadalniach typu I i II lub przy nich powinny znajdować się indywidualne zamykane szafki przeznaczone do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika.

A. Krzesła, ławki i taborety.
B. Krzesła lub taborety.
C. Ławki.
D. Ławki i taborety.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Klasyfikacja rodzajów pracy fizycznej według całkowitego dobowego wydatku energetycznego (przy 8-godzinnym dniu pracy). Wydatek energetyczny pracownika w ciągu doby wynosi 3500 kcal. Jego pracę na podstawie załączonej tabeli należy uznać jako

Stopień ciężkościWydatek energetyczny
[kcal/dobę]
Lekka2300 – 2800
Umiarkowana2801 – 3300
Średnia3301 – 3800
Ciężka3801 – 4300
Bardzo ciężka4301 - 4800

A. ciężką.
B. lekką.
C. średnią.
D. umiarkowaną.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie zaakceptowanego protokołu dotyczącego ustalenia przyczyn oraz okoliczności wypadku przy pracy, w którym stwierdzono, że incydent kwalifikuje się jako wypadek przy pracy, tworzy się

A. kartę wypadku
B. kartę wypadku w drodze do pracy
C. zawiadomienie o wypadku
D. statystyczną kartę wypadku przy pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych sytuacji związanych z pracą, które mogą prowadzić do strat, w szczególności dotyczącym negatywnych skutków zdrowotnych u pracowników, spowodowanych zagrożeniami zawodowymi obecnymi w środowisku pracy lub metodami pracy, określa się mianem

A. zagrożeniem wypadkowym
B. chorobą zawodową
C. ryzykiem zawodowym
D. wypadkiem przy pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zabezpieczenie prania odzieży roboczej zanieczyszczonej chemikaliami powinno być realizowane przez

A. pracownika, po przekazaniu mu przez pracodawcę odpowiednich środków do prania
B. pracodawcę
C. pracownika, pod warunkiem, że pracodawca wypłaci mu ekwiwalent pieniężny w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika
D. pracownika, pod warunkiem, że pracodawca wypłaci mu ekwiwalent pieniężny w wysokości wydatków poniesionych przez pracownika i za jego zgodą
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie pożaru pyłów mącznych w zakładzie produkcyjnym piekarni, odzież pracownika uległa zapaleniu. Jaką czynność należy wykonać w pierwszej kolejności udzielając pomocy?

A. umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji
B. wezwać pomoc medyczną
C. zgasić ogień na odzieży kocem gaśniczym
D. zapewnić poszkodowanemu dostęp do świeżego powietrza
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zadań osoby zarządzającej pracownikami należy

A. zapewnienie realizacji wskazówek społecznego inspektora pracy
B. organizacja miejsc pracy pracowników zgodnie z przepisami oraz zasadami bhp
C. wyznaczenie i przeszkolenie pracowników w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej
D. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy właściwym wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wypadek przy pracy uznaje się za śmiertelny, gdy doprowadza do zgonu pracownika

A. na miejscu zdarzenia lub w ciągu 3 miesięcy od tego incydentu
B. w miejscu zdarzenia lub w czasie nieprzekraczającym 6 miesięcy od daty wypadku
C. tylko w miejscu zdarzenia
D. na skutek oddziaływania uciążliwych warunków w środowisku pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku wystąpienia wypadku, który miał miejsce w innym zakładzie pracy, ustalenia dotyczące okoliczności i przyczyn zdarzenia są przeprowadzane przez zespół powypadkowy powołany przez

A. pracodawcę poszkodowanego
B. obu pracodawców
C. pracodawcę, na którego terenie doszło do wypadku
D. pracodawcę poszkodowanego oraz ZUS
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy inicjatywy mające na celu wyrównywanie szans pracowników są sprzeczne z zasadą równego traktowania w zatrudnieniu?

A. Nie, jeśli pracodawca nie informuje o celach takich działań
B. Nie, jeśli pracodawca ma uzasadnienie dla takich działań
C. Nie, jeśli pracownik nie wyraża sprzeciwu
D. Nie naruszają zasady równego traktowania
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do instytucji zewnętrznych odpowiedzialnych za nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy należy między innymi:

A. Najwyższa Izba Kontroli, Urząd Wojewódzki, Rzecznik Praw Obywatelskich
B. Państwowa Inspekcja Pracy, Urząd Dozoru Technicznego, Państwowa Inspekcja Sanitarną
C. Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Kontroli Skarbowej
D. Państwowa Straż Pożarna, Urząd Dozoru Technicznego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zdarzenie przy pracy to sytuacja:

A. każde niezamierzone zdarzenie związane z wykonywaniem pracy, które doprowadziło do strat materialnych
B. nagłe, spowodowane przyczyną zewnętrzną, prowadzące do urazu lub śmierci, które miało miejsce w kontekście pracy
C. nagłe, wynikające z przyczyny zewnętrznej, powodujące niezdolność do pracy, które miało miejsce w kontekście pracy
D. każde zdarzenie, w wyniku którego pracownik staje się niezdolny do pracy i otrzymuje zwolnienie lekarskie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zespół zajmujący się wypadkami

A. przesłuchuje świadków zdarzenia pod groźbą odpowiedzialności karnej za składanie nieprawdziwych zeznań
B. załącza do protokołu powypadkowego zeznania od świadków
C. informuje świadka o możliwej odpowiedzialności karnej za podawanie fałszywych informacji
D. zbiera od świadków wypadku dane dotyczące zaistniałego zdarzenia, które są następnie dodawane do protokołu powypadkowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Z zamieszczonego fragmentu protokołu z badań warunków środowiska pracy w pomieszczeniu spawalni wynika, że zostały przekroczone normy stężenia

Nazwa substancji chemicznejWskaźnik ekspozycjiNormatyw higieniczny
tlenek żelaza (dymy)4,3 mg Fe/m35,0 mg Fe/m3
tlenek azotu3,4 mg/m33,5 mg/m3
tlenek węgla29,1 mg/m323 mg/m3

A. tlenku azotu.
B. tlenku węgla.
C. dymu.
D. tlenku żelaza.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas projektowania miejsc pracy ważne jest, aby zapewnić takie warunki, które będą minimalizować obciążenie i zmęczenie pracownika. Jakie to zadanie?

A. higieny pracy
B. ergonomii korekcyjnej
C. profilaktyki zagrożeń
D. ergonomii koncepcyjnej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do metod technicznych redukcji zagrożeń wynikających z drgań mechanicznych należy

A. przekazywanie do pracy na innych miejscach
B. skracanie czasu ekspozycji na drgania
C. wprowadzanie przerw i odpoczynku
D. automatyzacja procesów technologicznych
BPO.01 Pytanie 627
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy, w przypadku nieprzestrzegania przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, norm przeciwpożarowych, opuszczenia miejsca pracy bez usprawiedliwienia, przybycia do pracy w stanie nietrzeźwości lub picia alkoholu w trakcie pracy, pracodawca ma prawo

A. odebrać pracownikowi premię.
B. zmienić pracownikowi stanowisko na niższe.
C. nałożyć karę finansową.
D. rozwiązać umowę z pracownikiem.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Woda stanowi jeden z najpowszechniejszych środków używanych do gaszenia pożarów. Jako główny środek gaśniczy stosuje się ją w przypadku gaszenia

A. ciał stałych pochodzenia organicznego
B. płynów łatwopalnych lżejszych od wody
C. urządzeń elektrycznych pod napięciem
D. stężonych kwasów nieorganicznych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik działu bhp ma za zadanie przeprowadzić inspekcję w obszarze spawalni. W związku z tym będzie przede wszystkim narażony na zagrożenia związane z

A. polem elektromagnetycznym
B. monotonią pracy
C. promieniowaniem ultrafioletowym
D. elektrycznością statyczną
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym jest wypadek przy pracy?

A. nieszczęśliwe zdarzenie, które przyniosło straty materialne i w którym ktoś został ranny
B. zdarzenie wywołujące u pracownika dolegliwości, które miały miejsce w trakcie pracy
C. choroba pracownika spowodowana długotrwałym działaniem szkodliwych czynników
D. zdarzenie nagłe, mające zewnętrzną przyczynę, które miało miejsce w związku z wykonywaniem pracy i doprowadziło do urazu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką wartość średnią stężenia, która nie powinna prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, jeśli występuje w miejscu pracy przez maksymalnie 15 minut i nie częściej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej, a odstęp pomiędzy tymi przypadkami wynosi co najmniej 1 godzinę, oznaczamy symbolem?

A. NDSCh
B. NDSP
C. NDN
D. NDS
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Według zamieszczonej tabeli zapadalność na choroby zawodowe

Choroby zawodowe w Polsce w latach 2001–2015
RokLiczba przypadków
mężczyźnikobietyOgółem
2001351624916007
201019909432933
201512977972094

A. w roku 2015 w stosunku do roku 2010 w rozliczeniu ogółem spadła prawie dwukrotnie.
B. wzrosła wśród kobiet, a spadła wśród mężczyzn.
C. wzrosła wśród mężczyzn, a spadła wśród kobiet.
D. w roku 2015 w stosunku do roku 2001 w rozliczeniu ogółem spadła prawie trzykrotnie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie główne baru od zaplecza oddzielają drewniane drzwi wahadłowe z panelem z mlecznego szkła. Czy zastosowane drzwi spełniają wymagania określone w przepisach?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bhp
§ 22.
  1. Wymiary otworów drzwiowych w każdym pomieszczeniu powinny być odpowiednie do liczby pracowników z nich korzystających oraz do rodzaju i wielkości używanych urządzeń transportowych i przemieszczanych ładunków. Wymiary otworów drzwiowych określa Polska Norma.
  2. Sposób otwierania drzwi z pomieszczeń pracy i z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinien odpowiadać wymaganiom przepisów techniczno-budowlanych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
  3. Drzwi rozsuwane muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich wypadnięciu z prowadnic.
  4. Drzwi i bramy otwierające się do góry muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu opadaniu.
  5. Wrota bram powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu.
  6. Wahadłowe drzwi i bramy muszą być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele.
  7. Drzwi i bramy przezroczyste powinny być wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu.
  8. Pomiędzy pomieszczeniami nie należy wykonywać progów, chyba że warunki techniczne wymagają ich zastosowania. W takich przypadkach należy je oznaczać w sposób widoczny.
  9. Drzwi i bramy otwierane i zamykane mechanicznie powinny tak funkcjonować, aby nie stwarzały zagrożenia wypadku. Drzwi takie powinny mieć zamontowane łatwo rozpoznawalne i łatwo dostępne z obu stron urządzenie do ich zatrzymywania, a także powinny być przystosowane do ręcznego otwierania.

A. Nie spełniają, gdyż panel jest z nieprzezroczystego szkła.
B. Nie spełniają, gdyż drzwi nie posiadają urządzenia zapobiegającego przypadkowemu zamknięciu.
C. Spełniają, gdyż nie zastosowano drzwi rozsuwanych.
D. Spełniają, gdyż zastosowano panel odporny na stłuczenia.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsce przeznaczone na tymczasowy pobyt osób to lokal, w którym obecność tych samych ludzi w ciągu 24 godzin wynosi

A. od 2 do 4 godzin
B. maksymalnie 2 godziny
C. więcej niż 8 godzin
D. więcej niż 4 godziny
BPO.01 Pytanie 638
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do przeszkód w kształceniu dorosłych nie zalicza się

A. pozytywnego podejścia do nauki
B. niskiego lub wysokiego poczucia własnej wartości
C. niedoboru pewności siebie
D. braku chęci do nauki