Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 601
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Praca związana z obsługą zmechanizowanych narzędzi takich jak młot pneumatyczny, wiertarka udarowa czy szlifierka elektryczna może prowadzić do

A. choroby dekompresyjnej
B. choroby wibracyjnej
C. uszkodzenia nerwu strzałkowego
D. urazów ciśnieniowych
BPO.01 Pytanie 602
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jednym z wymogów dotyczących pomieszczeń, w których mogą występować czynniki szkodliwe dla zdrowia, jest

A. wysokość w świetle wynosząca minimum 3,3 m
B. szerokość wynosząca minimum 6 m
C. stosunek powierzchni okien do podłogi minimum 1:3
D. objętość wynosząca minimum 1000 m3
BPO.01 Pytanie 603
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie niebezpieczeństwo może wystąpić podczas korzystania ze szlifierki?

A. porażenie prądem elektrycznym
B. ciężar statyczny
C. wibracje
D. hałas
BPO.01 Pytanie 604
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie inspekcji warunków BHP w warsztacie stolarskim zauważono zbyt wysokie stężenie pyłów drewnianych. W związku z tym przedstawiciel służby BHP zalecił zwiększenie współczynnika cyrkulacji powietrza poprzez

A. zmniejszenie ilości przetwarzanych materiałów
B. zastosowanie nowoczesnych wentylatorów o wyższej wydajności
C. otwieranie okien i drzwi w celu poprawy ruchu powietrza
D. zakupienie masek przeciwpyłowych dla pracowników
BPO.01 Pytanie 605
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W zakładzie pracy znajduje się pomieszczenie o wolnej objętości pomieszczenia wynoszącej 135 m3 oraz wolnej powierzchni podłogi 40,1 m2. W tym pomieszczeniu zatrudnionych może być zgodnie z przepisami

Fragment rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.

2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 20 pracowników.
B. 25 pracowników.
C. 10 pracowników.
D. 15 pracowników.
BPO.01 Pytanie 606
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie metody organizacyjne stosuje się w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z drganiami mechanicznymi?

A. skracaniu czasu eksponowania na drgania podczas zmiany roboczej
B. eliminacji drgań u źródła ich powstawania
C. automatyzacji działań technologicznych
D. ograniczaniu drgań w trakcie ich propagacji
BPO.01 Pytanie 607
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo należy przechowywać wyniki z kontroli okresowych maszyn?

A. 15 lat
B. 10 lat
C. 5 lat
D. 4 lata
BPO.01 Pytanie 608
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas kontroli miejsc pracy inspektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy zauważył, że pracownik obsługuje urządzenie, którego osłona przekładni pasowej została usunięta. W tej sytuacji inspektor ma prawo do

A. ukarania pracownika karą finansową
B. niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny
C. rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika
D. ukarania pracownika karą porządkową w postaci upomnienia lub nagany
BPO.01 Pytanie 609
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jakich sytuacjach, z wymienionych poniżej, konieczne jest stosowanie rękawic, które chronią przed lekkimi urazami mechanicznymi?

A. Zagrożenia urazami wynikającymi z użycia podstawowych narzędzi ręcznych: przecinaki, pilniki, piły ręczne, wkrętaki (śrubokręty), klucze.
B. Zagrożenie urazami wynikającymi z poślizgnięć, potknięć i upadków na podłodze lub innym podłożu w miejscu pracy, przejściach, dojściach lub drogach komunikacyjnych.
C. Narażenie na wibracje generowane przez maszyny i narzędzia: pras i innych obrabiarek do metalu, narzędzi ręcznych napędzanych, środków transportu.
D. Narażenie na szkodliwe substancje chemiczne i pyły, w tym: mgłę olejów mineralnych, rozpuszczalniki, benzyne, naftę, dymy spawalnicze, pyły metali.
BPO.01 Pytanie 610
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów warto wziąć pod uwagę, czy poziom oświetlenia w miejscach pracy odpowiada rodzajowi wykonywanych zadań oraz czy spełnia wymagania ustalone

A. w Kodeksie pracy
B. w Regulaminie pracy
C. w Polskiej Normie
D. w ogólnych przepisach BHP
BPO.01 Pytanie 611
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W biurze konieczne jest zainstalowanie systemu wentylacyjnego?

A. nawiewno - wywiewną
B. grawitacyjną
C. wywiewno - nawiewną
D. mechaniczną
BPO.01 Pytanie 612
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wysoki poziom wysiłku statycznego pojawia się podczas pracy

A. w pozycji siedzącej wymuszonej, prostej lub lekko pochylonej
B. w pozycji siedzącej lub stojącej, przeplatanej chodzeniem
C. w pozycji stojącej wymuszonej, prostej, bez opcji zmiany na siedzącą co pewien czas
D. w pozycji stojącej niewymuszonej, z możliwością okresowej zmiany na siedzącą
BPO.01 Pytanie 613
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku wypadku w pracy pracodawca ma obowiązek

A. podjąć konieczne kroki eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić pomoc medyczną dla poszkodowanych, ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku oraz wprowadzić stosowne środki zapobiegające podobnym zdarzeniom
B. natychmiast poinformować Państwową Inspekcję Pracy
C. wezwać stosowne służby, przystąpić do działań ratujących życie oraz sporządzić dokumentację dotyczącą ustaleń okoliczności i przyczyn wypadku
D. niezwłocznie poinformować odpowiedniego okręgowego inspektora sanitarnego oraz prokuratora
BPO.01 Pytanie 614
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1)3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do:
1)2,5 m w świetle:
a)jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż:
1)2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

A. 3,0 m
B. 2,5 m
C. 2,2 m
D. 3,3 m
BPO.01 Pytanie 615
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W roku 2015 ponad 60% incydentów w pracy w sektorze rolniczym było spowodowanych upadkami, pochwyceniem i uderzeniem przez ruchome elementy maszyn i urządzeń, czyli czynnikami

A. szkodliwymi
B. uciążliwymi
C. niebezpiecznymi
D. psychofizycznymi
BPO.01 Pytanie 616
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie pożaru pyłów mącznych w zakładzie produkcyjnym piekarni, odzież pracownika uległa zapaleniu. Jaką czynność należy wykonać w pierwszej kolejności udzielając pomocy?

A. zapewnić poszkodowanemu dostęp do świeżego powietrza
B. umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji
C. zgasić ogień na odzieży kocem gaśniczym
D. wezwać pomoc medyczną
BPO.01 Pytanie 617
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy, kto ponosi odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy?

A. pracodawca
B. nadzorca działu bhp
C. wszyscy pracownicy w zakładzie
D. specjalista ds. bhp
BPO.01 Pytanie 618
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką liczbę dni roboczych stanowi wymiar urlopu dla młodocianego po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy?

A. 12 dni
B. 20 dni
C. 6 dni
D. 26 dni
BPO.01 Pytanie 619
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ na podstawie danych z tabeli, jaki może być dopuszczalny poziom hałasu w pomieszczeniach działu kadr, którego pracownicy używają komputerów i maszyn do pisania.

Przeznaczenie pomieszczenia i rodzaj pracyDopuszczalny poziom hałasu w dB(A)*
Gabinety i pomieszczenia do pracy umysłowej bez mechanicznych i elektrycznych źródeł hałasu45-50
Pomieszczenia do prac administracyjnych z użyciem maszyn liczących, piszących55-60
Stanowiska pracy, na których wymagany jest poprawny odbiór mowy i sygnałów akustycznych65-70
Pomieszczenia central i kabin dyspozytorskich, biur mistrzów70-75
Inne stanowiska pracy, na których należy chronić pracownika przed uszkadzającym narząd słuchu działaniem hałasu85
* Ucho ludzkie nie jest jednakowo wrażliwe na dźwięk o różnych częstotliwościach, np. jest bardziej wrażliwe na dźwięki o wysokich częstotliwościach; dB(A) oznacza, że poziom dźwięku mierzony jest miernikiem o

A. 65-70 dB
B. 45-50 dB
C. 70-75 dB
D. 55-60 dB
BPO.01 Pytanie 620
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie są zasady przeprowadzania badań wstępnych dla pracownika, który wraca do pracy po przerwie trwającej ponad 30 dni?

A. z ubezpieczenia zdrowotnego
B. na koszt pracodawcy
C. bezpłatnie przez uprawnionego lekarza
D. na koszt pracownika
BPO.01 Pytanie 621
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W celu zminimalizowania ryzyk, najpierw należy wdrożyć środki

A. ochrony zbiorowej
B. ochrony indywidualnej
C. techniczne, eliminujące zagrożenia u źródła
D. organizacyjne
BPO.01 Pytanie 622
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy pracy w gorącym mikroklimacie konieczne jest zapewnienie pracownikowi

A. napojów oraz w zależności od rodzaju prowadzonej działalności środków ochrony indywidualnej
B. ciepłych napojów, by zapobiec tzw. "szokowi termicznemu" organizmu
C. jedynie częstych przerw w pracy
D. tylko odpowiedniego ubrania roboczego
BPO.01 Pytanie 623
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik nie ma prawa do jednorazowego odszkodowania w przypadku wypadku

A. uznanym za wypadek przy pracy
B. uznanym za wypadek w drodze do pracy lub z pracy
C. jakiemu uległ w szatni po zakończeniu pracy
D. jakiemu uległ w szatni przed rozpoczęciem pracy
BPO.01 Pytanie 624
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Biuro księgowej pracującej w przedsiębiorstwie zajmującym się budową maszyn rolniczych zlokalizowane jest blisko hali pras mechanicznych. Jakie rozwiązanie może zredukować problem nadmiernego narażenia księgowej na wibracje i hałas?

A. instalacja kabiny dźwiękoizolacyjnej
B. przeniesienie biura jak najdalej od hali pras
C. wyposażenie księgowej w ochronniki słuchu
D. zalecenie stosowania częstych przerw w pracy
BPO.01 Pytanie 625
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie są czynniki mogące stanowić zagrożenie?

A. pyły i dymy ze spawania wraz z substancjami niebezpiecznymi
B. pole lub promieniowanie elektromagnetyczne o częstotliwości w zakresie 0 Hz-300 GHz
C. mikroklimat zimny oraz gorący w chłodniach i piekarniach
D. substancje i materiały wybuchowe oraz łatwopalne, np. tlenki, metale
BPO.01 Pytanie 626
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy mają prawo korzystać w pracy z własnej odzieży roboczej oraz obuwia roboczego

A. jedynie na stanowiskach określonych przez związki zawodowe i społecznego inspektora pracy
B. za zgodą swojego bezpośredniego przełożonego
C. za zgodą pracodawcy pod warunkiem, że spełniają one wymagania bhp
D. bez zgody pracodawcy
BPO.01 Pytanie 627
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W lokalu gastronomicznym inspektor BHP dostrzegł mrówki faraonki. Dlatego zasugerował właścicielowi wykonanie

A. odkażenia
B. dezynfekcji
C. sterylizacji
D. dezynsekcji
BPO.01 Pytanie 628
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie konsekwencje zdrowotne dla pracownika pralni wiążą się z przebywaniem w pomieszczeniu o podwyższonej temperaturze i wysokiej wilgotności powietrza?

A. Powoduje oparzenia ciała i stłuczenia
B. Podrażnia oczy i gardło
C. Może prowadzić do omdleń i udarów cieplnych
D. Wywołuje problemy z równowagą
BPO.01 Pytanie 629
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Warunki pracy można uznać za bezpieczne - nie powodujące negatywnych skutków dla zdrowia pracownika, jeśli stężenie wynoszące NDSCh utrzymuje się w środowisku pracy maksymalnie przez

A. 5 min
B. 15 min
C. 30 min
D. 60 min
BPO.01 Pytanie 630
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kobieta, wracając do domu z miejsca pracy, została zaatakowana. Jak należy ocenić to zdarzenie?

A. nie ma związku z pracą
B. jest traktowane na równi z wypadkiem przy pracy
C. nie jest wypadkiem
D. uznaje się za wypadek w drodze z pracy
BPO.01 Pytanie 631
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby stworzyć zestawienie pracowników z datami ostatniego i nadchodzącego szkolenia bhp, tak aby można było efektywnie uporządkować pracowników według terminów szkoleń oraz alfabetycznie według nazwisk, najbardziej przydatne będzie

A. edytor tekstu
B. arkusz kalkulacyjny
C. procesor tekstu
D. program do prezentacji
BPO.01 Pytanie 632
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Który z określonych poziomów ryzyka zawodowego w pięciostopniowej skali jest traktowany jako nieakceptowalny?

A. 4
B. 3
C. 1
D. 2
BPO.01 Pytanie 633
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z wymienionych urządzeń technicznych generuje najwyższy poziom hałasu ultradźwiękowego?

A. spalinowy silnik napędowy wózka widłowego
B. spawarka elektryczna łukowa
C. wysokoobrotowa maszyna włókiennicza
D. wolnoobrotowa obrabiarka do drewna
BPO.01 Pytanie 634
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie ciało zewnętrzne pełni nadzór techniczny nad urządzeniem ciśnieniowym wykorzystywanym do obróbki cieplnej?

A. PIS
B. UDT
C. SIP
D. PIP
BPO.01 Pytanie 635
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas inspekcji w gospodarstwie ogrodniczym inspektor BHP zauważył, że pestycydy przeznaczone do użycia straciły ważność. Jakie zalecenie powinien wpisać inspektor w protokole pokontrolnym?

A. Zastosowanie dodatkowych środków ochrony osobistej podczas ich aplikacji
B. Weryfikacja działania pestycydów, a jeśli wynik będzie pozytywny, używać ich bez ograniczeń
C. Rozcieńczenie pestycydów wodą w proporcji 1:10 przed ich użyciem
D. Przekazanie pestycydów do utylizacji, zgodnie z regulacjami dotyczącymi gospodarowania odpadami niebezpiecznymi
BPO.01 Pytanie 636
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas transportu tarcicy za pomocą dźwigu doszło do wysunięcia się krawędziaka. Krawędziak upadł z dużej wysokości. Po odbiciu od podłoża uderzył w pomocnika operatora dźwigu. Które działanie nie przyczyni się do wyeliminowania przyczyny wypadku powstałego w wyniku spadku tarcicy z wysokości?

A. Jednoczesne przenoszenie tylko tarcicy o tych samych wymiarach
B. Ułożenie tarcicy w sposób, aby utworzyła pryzmę o kształcie trapezu
C. Wyposażenie pomocnika w hełm ochronny
D. Zastosowanie zawiesia, które będzie utrzymywać tarcicę w poziomie
BPO.01 Pytanie 637
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Częste i przedłużające się używanie narzędzi ręcznych z napędem elektrycznym lub pneumatycznym może skutkować

A. negatywnymi skutkami w obrębie układu pokarmowego
B. rozedmą płuc
C. porażeniem prądem elektrycznym
D. chorobą wibracyjną
BPO.01 Pytanie 638
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy pracy na stanowisku z komputerem stacjonarnym, gdy czas pracy przekracza 4 godziny dziennie, pracownik ma prawo do przerwy po każdej godzinie, której długość

A. może być ustalana w sposób dowolny.
B. jest ustalona w przepisach Ministra Pracy.
C. zależy od indywidualnych potrzeb.
D. jest określana przez pracodawcę.
BPO.01 Pytanie 639
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Działania takie jak profilaktyka medyczna, promowanie bezpiecznych postaw oraz szkolenia dla pracowników na stanowiskach pracy i okresowe to przykłady działań

A. zapobiegającym wypadkom
B. ograniczających bezpieczeństwo
C. prewencyjnych, zapobiegających awariom I wypadkom
D. zapobiegających awariom
BPO.01 Pytanie 640
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wyniki pomiarów szkodliwych dla zdrowia czynników stanowią podstawę

A. do wystąpienia o status zakładu pracy chronionej
B. do ubiegania się o dodatki za pracę w trudnych warunkach
C. do przeprowadzenia kontroli w zakładzie przez Państwową Inspekcję Sanitarną
D. do podjęcia działań organizacyjno-technicznych w celu ograniczenia narażenia na te czynniki