Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do elementów podstawowego zestawu pierwszej pomocy należy

A. rękawiczki jednorazowe, kompres gazowy, bandaż dziany
B. tabletki przeciwbólowe, maseczka do sztucznego oddychania, plaster z gazą
C. kompres gazowy, chusty trójkątne oraz krople nasercowe
D. opaska elastyczna, krople żołądkowe oraz płyn do przemywania twarzy i oczu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniu stałej pracy, którego wysokość jest równa 7 m, a pole powierzchni podłogi wynosi 30 m2, maszyny zajmują 5 m2. Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, maksymalną liczbę pracowników, którą może zatrudnić pracodawca w tym pomieszczeniu.

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 19. 1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń
pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań
bezpieczeństwa i higieny pracy,
z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy,
stosowanych technologii oraz czasu
przebywania pracowników w tych
pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie
zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy
powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej
objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2
wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez
urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 15
B. 12
C. 10
D. 13
BPO.01 Pytanie 43
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, młodocianym określa się osobę, która

A. osiągnęła 16 lat, lecz nie przekroczyła 18 lat
B. ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat
C. nie osiągnęła 15 lat, ale rozpoczęła lekką pracę zarobkową
D. nie ma 18 lat
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jaki sposób określimy w protokole powypadkowym zdarzenie, które miało miejsce na terenie zakładu i dotyczyło osoby bezrobotnej poszukującej zatrudnienia?

A. Wypadek przy pracy
B. To nie jest wypadek przy pracy
C. Wypadek w trakcie drogi do pracy
D. To jest zdarzenie na równi z wypadkiem przy pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W hali produkcyjnej o jednej kondygnacji zatrudnionych jest 180 osób. Zgodnie z przepisami, szerokość poziomej drogi ewakuacyjnej powinna wynosić 0,6 m na każdych 100 osób, ale nie może być mniejsza niż 1,4 m. Jaka zatem powinna być szerokość poziomej drogi ewakuacyjnej w tej hali?

A. 1,2 m
B. 1,4 m
C. 1,8 m
D. 0,6 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy podnoszony ładunek przewyższa maksymalny udźwig urządzenia lub gdy urządzenie transportowe jest uszkodzone, operator tego sprzętu powinien

A. zaprzestać wykonywania pracy, informując o tym niezwłocznie przełożonego
B. poinformować o tym przełożonego
C. zachować szczególną ostrożność podczas pracy
D. domagać się od swojego bezpośredniego przełożonego pisemnego zlecenia na wykonanie pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Robotnik gospodarczy pracujący od pół roku w zakładzie budowlanym zgłosił przełożonemu, że rękawice drelichowe uległy zniszczeniu. Określ, na podstawie danych z tabeli, jaki jest okres używalności rękawic drelichowych robotnika gospodarczego?

Lp.Stanowisko pracyZakres wyposażeniaPrzewidywany okres używalności w miesiącach
1.murarzKamizelka ciepłochronna3 oz.1)
Rękawice drelichowedz.2)
Okulary ochronnedz.2)
Hełm przeciwuderzeniowydz.2)
2.Robotnik gospodarczyCzapka drelichowa lub beret24
Ubranie drelichowe lub fartuch drelichowy12
Rękawice drelichowedz.2)
Trzewiki przemysłowe skóra/guma12
1) okres zimowy
2) do zużycia

A. Do zużycia.
B. 24 miesiące.
C. 3 miesiące.
D. 12 miesięcy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas realizacji zadań w pozycji siedzącej kluczowe jest ustalenie zasięgu ruchu rąk. Aby zapewnić odpowiednie warunki ergonomiczne, ciężkie i często używane przedmioty powinny być umieszczone w zasięgu

A. optymalnym
B. wymuszonym
C. optymalno-maksymalnym
D. maksymalno-optymalnym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osłony stałe w urządzeniach mechanicznych

A. muszą być oznakowane kolorami bezpieczeństwa, zgodnie z wymaganiami zawartymi w Polskich Normach
B. należy je koniecznie oznakować kolorami bezpieczeństwa
C. powinny być łatwe do demontażu, bez potrzeby użycia narzędzi
D. powinny znajdować się w konstrukcyjnie przewidzianym miejscu i nie ma konieczności zmieniać ich koloru na inny niż ten, który zastosował producent
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które działania prewencyjne można zastosować w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadków przy pracy?

A. Zmiana godzin pracy na bardziej elastyczne
B. Przydzielenie pracownikom dodatkowych zadań administracyjnych
C. Zwiększenie liczby dni urlopowych
D. Regularne szkolenia pracowników z zakresu BHP
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szatnia podstawowa jest przeznaczona

A. na odzież osobistą zatrudnionych oraz odzież gości, którzy przybyli do danego zakładu
B. dla pracowników, którzy wykonują prace, w trakcie których zabrudzenie odzieży roboczej jest na tyle niewielkie, że nie grozi zanieczyszczeniem ich własnej odzieży
C. do przechowywania osobistej odzieży pracowników
D. do składowania odzieży roboczej i ochronnej dla pracowników zajmujących się zadaniami generującymi duże zabrudzenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rodzaje środków osobistej ochrony oraz odzieży i obuwia roboczego, których użycie na danym stanowisku jest konieczne, a także przewidywane czasokresy ich stosowania ustala w firmie

A. wytwórca
B. pracodawca
C. sanepid
D. służba bhp
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku zidentyfikowania średniego ryzyka zawodowego, co należy zrobić?

A. działania prewencyjne są zbędne
B. ryzyko należy ograniczyć w ciągu 1-3 miesięcy
C. działania prewencyjne są zalecane
D. żadne działania nie są wymagane
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W powietrzu analizowanym w automatycznej stacji pomiarowej, na terenie przyległym do elektrowni opalanej węglem brunatnym, oznaczono wskaźniki ekspozycji uśrednione za okres roku dla:
- tlenku siarki IV - 20 μg /m3,
- pyłu zawieszonego PM 10 - 42 μg /m3,
- tlenku azotu IV - 38 μg /m3

Z analizy danych pomiarowych wynika, że w badanym powietrzu zostało przekroczone dopuszczalne stężenie (poziom)

Wartości dopuszczalnych stężeń tych substancji wynoszą:
Nazwa substancjiOkres uśredniania wyników pomiarówDopuszczalne stężenie (poziom) substancji w powietrzu [μg/m³]
Tlenek siarki (IV)rok kalendarzowy20
Pył zawieszony PM10rok kalendarzowy40
Tlenek azotu (IV)rok kalendarzowy40

A. tlenku azotu IV i tlenku siarki IV.
B. tlenku azotu IV i pyłu zawieszonego PM 10.
C. pyłu zawieszonego PM 10.
D. tlenku siarki IV.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Który typ oprogramowania komputerowego, będącego elementem pakietu biurowego, sprawdzi się najlepiej w trakcie szkoleń BHP, aby zobrazować standardowe miejsca zagrożeń występujące w miejscach pracy?

A. Program do prezentacji
B. Arkusz kalkulacyjny
C. Baza danych
D. Edytor tekstu
BPO.01 Pytanie 59
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zasobów edukacyjnych można zaliczyć

A. cel kursu
B. spis uczestników
C. prezentację komputerową
D. harmonogram nauczania
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wydarzenie może zostać uznane za wypadek przy pracy jedynie wtedy, gdy

A. wiąże się z wykonywaną pracą i jest spowodowane przyczyną zewnętrzną
B. jest nagłe, związane z pracą, zostało wywołane przyczyną zewnętrzną i doprowadziło do urazu
C. zdarza się w miejscu pracy i powoduje straty materialne
D. jest nagłe oraz prowadzi do pogorszenia stanu zdrowia pracownika
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na miejscu pracy, mimo wykorzystania dostępnych technologii w celu redukcji hałasu maszyny, zaobserwowano przekroczenie maksymalnego poziomu hałasu. Jakie działania organizacyjne będą najskuteczniejsze w poprawie warunków pracy?

A. Zastosowanie dodatkowych osłon
B. Skrócenie czasu pracy na głośnym stanowisku
C. Wyposażenie pracownika w indywidualne środki ochrony słuchu
D. Wykorzystanie aktywnej redukcji hałasu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaźnikiem intensywności wentylacji jest krotność wymian powietrza w pomieszczeniu na godzinę. Jaką minimalną ilość powietrza należy dostarczyć do palarni, jeśli ma ona kubaturę 36 m3?

Rodzaj pomieszczeniaKrotność wymiany powietrza zalecana względami higienicznymi
Akumulatornia4 ÷ 10
Bank2 ÷ 3
Biblioteka3 ÷ 5
Farbiarnia5 ÷ 15
Jadalnia6 ÷ 8
Kuchnia10 ÷ 30
Lakiernia10 ÷ 30
Palarnia10 ÷ 15
Platerowania8 ÷ 10
Pralnia10 ÷ 15
Prasowalnia8 ÷ 10
Restauracja8 ÷ 12
Pomieszczenia handlowe4 ÷ 8
Skarbiec3 ÷ 6
Szafa, garderoba3 ÷ 6
Warsztat mechaniczny3 ÷ 6

A. 288 m3 powietrza.
B. 216 m3 powietrza.
C. 360 m3 powietrza.
D. 144 m3 powietrza.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zagadnieniem projektowania interakcji człowieka z maszynami i otoczeniem, mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności pracy przy jak najmniejszym obciążeniu psychofizycznym, zajmuje się

A. fizjologia pracy
B. ergonomia korekcyjna
C. higiena pracy
D. ergonomia koncepcyjna
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym ma obowiązek odbyć pierwsze szkolenie okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie (licząc od momentu zatrudnienia)

A. 6 miesięcy
B. 12 miesięcy
C. 1 miesiąca
D. 3 miesięcy
BPO.01 Pytanie 69
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy (art. 30 § 2), okres wypowiedzenia umowy o pracę, wynoszący tydzień lub miesiąc, bądź ich wielokrotność, kończy się odpowiednio w sobotę lub ostatniego dnia miesiąca. W jakim dniu należy złożyć wypowiedzenie warunków pracy pracownikowi, którego okres wypowiedzenia trwa 1 miesiąc?

A. w każdym dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc wypowiedzenia
B. W każdym dniu miesiąca
C. W pierwszy poniedziałek danego miesiąca
D. W pierwszą sobotę danego miesiąca
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Średnia wartość stężenia, która nie powinna wywołać negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, pod warunkiem, że jest obecna w miejscu pracy maksymalnie przez 15 minut i nie więcej niż 2 razy w ciągu zmiany roboczej, z przerwą wynoszącą co najmniej 1 godzinę, jest nazywana

A. najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe – NDSCh
B. najwyższe dopuszczalne stężenie pułapowe – NDSP
C. najwyższe dopuszczalne stężenie – NDS
D. najniższe dopuszczalne stężenie – NDS
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaż na podstawie informacji podanych w tabeli, jaka jest wartość napięcia bezpiecznego dla obsługi elektronarzędzia zasilanego prądem przemiennym w warunkach placu budowy.

Rodzaj prąduWartości napięcia bezpiecznego[V]
Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi min. 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze nieprzewodzącej.Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi mniej niż 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze przewodzącej, na terenach otwartych, placach budowy, itp.
Prąd przemienny o częstości 15-500Hz5025
Prąd stały12060

A. 25 V
B. 120 V
C. 60 V
D. 50 V
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia może mieć miejsce

A. w przypadku zawinionej przez pracownika utraty uprawnień niezbędnych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku
B. w sytuacji popełnienia przestępstwa przez pracownika w trakcie trwania umowy, które uniemożliwia jego dalsze zatrudnienie na danym stanowisku
C. w sytuacji poważnego naruszenia przez niego podstawowych obowiązków pracowniczych
D. jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie potwierdzające szkodliwy wpływ pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu do innej pracy, odpowiedniej ze względu na jego stan zdrowia i kwalifikacje zawodowe
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obszar otaczający urządzenie lub miejsce pracy, w którym wszyscy obecni mogą być narażeni na ryzyko kontuzji, utraty zdrowia lub życia, określa się mianem strefy

A. ryzyka
B. niebezpiecznej
C. wypadkowości
D. zagrożeń
BPO.01 Pytanie 75
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podstawowe zadania pracodawcy dotyczące bezpieczeństwa oraz higieny pracy są ujęte w Kodeksie Pracy w dziale

A. czwartym
B. dziewiątym
C. dziesiątym
D. piątym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rejestr zdarzeń w miejscu pracy nie obejmuje

A. danych o konsekwencjach wypadku dla poszkodowanego
B. wniosków dotyczących odpowiedzialności porządkowej pracowników
C. informacji, czy zdarzenie kwalifikuje się jako wypadek przy pracy
D. terminu złożenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia związane z wypadkiem przy pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ile co najmniej metrów kwadratowych wolnej powierzchni podłogi powinno przypadać na jednego pracownika zatrudnionego w pomieszczeniu stałej pracy?

A. 2 m2 wolnej powierzchni podłogi
B. 13 m2 wolnej powierzchni podłogi
C. 2 m3 wolnej objętości pomieszczenia
D. 3 m3 wolnej objętości pomieszczenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zagadnieniem projektowania wzajemnych interakcji człowiek - maszyna - środowisko, mającego na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz jak największej efektywności pracy przy jak najmniejszym obciążeniu psychofizycznym jednostki, zajmuje się

A. ergonomia korekcyjna
B. fizjologia pracy
C. ergonomia koncepcyjna
D. psychologia społeczna