Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 801
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do metod aktywizujących wykorzystywanych w szkoleniach bhp nie zalicza się

A. dyskusji
B. burzy mózgów
C. metody przypadków
D. wykładu informacyjnego
BPO.01 Pytanie 802
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnianie kobiet w stanie błogosławionym do prac uznawanych za szczególnie trudne lub szkodliwe dla zdrowia, zawartych w spisie prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodzących zdrowiu kobiet w ciąży oraz karmiących, jest

A. możliwe po złożeniu pisemnego wniosku przez pracownicę
B. akceptowalne, o ile nie ma przeciwwskazań lekarza
C. zakazane
D. dozwolone
BPO.01 Pytanie 803
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca nie może używać substancji chemicznych bez

A. otrzymania oznakowania oraz zgody inspekcji sanitarnej.
B. wyraźnego oznakowania umożliwiającego ich identyfikację.
C. uzyskania zgody od organu nadzoru nad warunkami pracy.
D. wcześniejszego przeszkolenia przez producenta oraz oznaczenia substancji.
BPO.01 Pytanie 804
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik z działu bhp przeprowadził inspekcję miejsca pracy, które jest wyposażone w monitor ekranowy, i zauważył, że wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi ustawienie stóp na podłodze w sposób płaski i swobodny. Dlatego powinien zalecić

A. wyposażenie stanowiska pracy w podnóżek dostosowany do potrzeb wynikających z cech antropometrycznych pracownika
B. obniżenie wysokości biurka
C. przeniesienie pracownika do innego stanowiska
D. obniżenie wysokości krzesła
BPO.01 Pytanie 805
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r.
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C.
2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
§ 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa;

A. Temperatura na zewnątrz wynosiła wczoraj -10 °C
B. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 18 °C
C. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 15 °C
D. Temperatura na zewnątrz o godz. 21:00 dzisiaj -20 °C, a wczoraj -12 °C
BPO.01 Pytanie 806
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Etapy pamięci w procesie przetwarzania informacji to:

A. zapamiętywanie, przechowywanie i odtwarzanie
B. zapamiętywanie, powtarzanie i odtwarzanie
C. kodowanie, zapamiętywanie i zapominanie
D. kodowanie, powtarzanie i zapominanie
BPO.01 Pytanie 807
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie określenie należy przypisać do sytuacji, w której pracownik powraca do miejsca zakwaterowania z pracy, do której został wysłany w celu usunięcia awarii w lokalizacji znajdującej się poza siedzibą firmy, a został potrącony na przejściu dla pieszych?

A. Wypadek przy pracy
B. Wypadek urazowy
C. Wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy
D. Wypadek nie związany z wykonywaniem pracy
BPO.01 Pytanie 808
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zdarzenie przy pracy to sytuacja:

A. każde zdarzenie, w wyniku którego pracownik staje się niezdolny do pracy i otrzymuje zwolnienie lekarskie
B. każde niezamierzone zdarzenie związane z wykonywaniem pracy, które doprowadziło do strat materialnych
C. nagłe, spowodowane przyczyną zewnętrzną, prowadzące do urazu lub śmierci, które miało miejsce w kontekście pracy
D. nagłe, wynikające z przyczyny zewnętrznej, powodujące niezdolność do pracy, które miało miejsce w kontekście pracy
BPO.01 Pytanie 809
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dokument potwierdzający realizację oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać

A. koniecznych środków zapobiegawczych minimalizujących ryzyko
B. daty przeprowadzonej oceny
C. wyniku przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego związanej z jednoczesnym działaniem wszystkich zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy
D. opisu badanego miejsca pracy
BPO.01 Pytanie 810
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy kontrole medyczne są realizowane w sytuacji

A. wykonywania pracy w warunkach narażenia na działanie substancji oraz czynników rakotwórczych
B. niezdolności do wykonywania pracy przez czas dłuższy niż 30 dni z powodu choroby
C. pogorszenia stanu zdrowia pracownika
D. tygodniowej niezdolności do pracy z powodu wypadku w miejscu pracy
BPO.01 Pytanie 811
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Projektując miejsce pracy biurowej, można zrezygnować z

A. wyposażenia stanowiska w odpowiednie siedzisko, które zapobiega skutkom przeciążenia pracownika
B. dostosowywania obciążenia pracą do psychofizycznych możliwości pracownika
C. wyposażenia miejsca w kuchenkę mikrofalową do przygotowywania ciepłych posiłków regeneracyjnych
D. umożliwienia pracownikowi zmiany pozycji pracy z siedzącej na stojącą
BPO.01 Pytanie 812
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca w warsztacie samochodowym doznała fatalnego wypadku. Kogo pracodawca jest zobowiązany natychmiast powiadomić?

A. Odpowiedniego inspektora pracy oraz prokuratora
B. Prokuratora oraz Urząd Dozoru Technicznego
C. Odpowiedniego inspektora sanitarnego
D. Odpowiedniego inspektora pracy
BPO.01 Pytanie 813
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy, zgodnie z przepisami, młodociany pracownik może rozpocząć prace o godzinie 6.00 , jeżeli poprzedniego dnia pracował do godziny 20.00?

Art. 203.
§ 1. Młodocianego nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.
§ 2. Przerwa w pracy młodocianego obejmująca porę nocną powinna trwać nieprzerwanie nie mniej niż 14 godzin.
§ 3. Młodocianemu przysługuje w każdym tygodniu prawo, do co najmniej 48 godzin nieprzerwanego odpoczynku, który powinien obejmować niedzielę.

A. Nie można, ponieważ przerwa w pracy młodocianego obejmująca porę nocną powinna imać nieprzerwanie nie mniej niż 14 godzin.
B. Nie można, ponieważ nie wolno młodocianego pracownika zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.
C. Można, jeżeli praca młodocianego pracownika przewidziana jest w niedzieli,
D. Można, jeżeli praca młodocianego pracownika nie będzie wykonywana w niedzielę.
BPO.01 Pytanie 814
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest zobowiązanie pracodawcy, który zatrudnia więcej niż 250 pracowników?

A. komitetu bhp
B. służby przeciwpożarowej
C. społecznej inspekcji pracy
D. komisji bhp
BPO.01 Pytanie 815
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Sygnał dźwiękowy powinien być łatwo dostrzegalny w obecności hałasu otoczenia. Zaleca się, aby

A. poziom dźwięku sygnału był równy poziomowi dźwięku hałasu otoczenia
B. dźwięk sygnału był wyraźnie słyszalny, poziom dźwięku był odpowiednio wyższy od poziomu hałasu tła (otoczenia), a jednocześnie sygnał nie może być zagłuszany
C. poziom dźwięku sygnału był wyższy od poziomu dźwięku hałasu otoczenia o więcej niż 10 dB
D. poziom dźwięku sygnału był wyższy od poziomu dźwięku hałasu otoczenia o więcej niż 15 dB
BPO.01 Pytanie 816
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby zapewnić właściwą cyrkulację powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych dla ludzi, powinny one mieć przynajmniej

A. otwierane wszystkie okna
B. wentylację mechaniczną lub grawitacyjną
C. klimatyzację
D. otwieranych połowę okien
BPO.01 Pytanie 817
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Głównym celem ergonomii koncepcyjnej jest

A. ulepszanie już funkcjonujących maszyn i urządzeń
B. ustalenie wzajemnych relacji człowiek - maszyna - środowisko
C. polepszenie warunków pracy na obecnych stanowiskach
D. eliminacja błędów w otoczeniu pracy
BPO.01 Pytanie 818
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na miejscu pracy zidentyfikowano zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia. Należą do nich: wymuszona postawa, praca w systemie zmianowym, napięcie. Do jakiej kategorii zaliczają się wymienione zagrożenia?

A. fizycznych
B. niebezpiecznych
C. chemiczne
D. uciążliwych
BPO.01 Pytanie 819
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy używaniu monitora ekranowego wynika

A. z kodeksu pracy
B. z regulaminu pracy
C. z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
D. z ogólnych regulacji bhp
BPO.01 Pytanie 820
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Sprzątaczka w czasie pracy uległa wypadkowi. Komisja lekarska uznała 5 procentowy stały uszczerbek na zdrowiu. Korzystając z podanych danych określ jaką kwotę odszkodowania otrzyma poszkodowana.

Kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej wynoszą:

1) 621 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu

2) 621 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, z tytułu zwiększenia tego uszczerbku co najmniej o 10 punktów procentowych

3) 10 860 zł z tytułu orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji ubezpieczonego

A. 1242 zł
B. 621 zł
C. 10860 zł
D. 3105 zł
BPO.01 Pytanie 821
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Z zamieszczonego fragmentu protokołu z badań warunków środowiska pracy w pomieszczeniu spawalni wynika, że zostały przekroczone normy stężenia

Nazwa substancji chemicznejWskaźnik ekspozycjiNormatyw higieniczny
tlenek żelaza (dymy)4,3 mg Fe/m35,0 mg Fe/m3
tlenek azotu3,4 mg/m33,5 mg/m3
tlenek węgla29,1 mg/m323 mg/m3

A. tlenku węgla.
B. tlenku żelaza.
C. dymu.
D. tlenku azotu.
BPO.01 Pytanie 822
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy (art. 30 § 2), okres wypowiedzenia umowy o pracę, wynoszący tydzień lub miesiąc, bądź ich wielokrotność, kończy się odpowiednio w sobotę lub ostatniego dnia miesiąca. W jakim dniu należy złożyć wypowiedzenie warunków pracy pracownikowi, którego okres wypowiedzenia trwa 1 miesiąc?

A. W każdym dniu miesiąca
B. W pierwszą sobotę danego miesiąca
C. W pierwszy poniedziałek danego miesiąca
D. w każdym dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc wypowiedzenia
BPO.01 Pytanie 823
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym ma obowiązek odbyć pierwsze szkolenie okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie (licząc od momentu zatrudnienia)

A. 3 miesięcy
B. 6 miesięcy
C. 1 miesiąca
D. 12 miesięcy
BPO.01 Pytanie 824
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto, będąc zatrudniającym lub działając w jego imieniu, łamie przepisy dotyczące czasu pracy lub zasady dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz zatrudnianiem młodocianych, podlega karze?

A. nawiązki na cele charytatywne
B. pozbawienia wolności
C. grzywny
D. ograniczenia wolności
BPO.01 Pytanie 825
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Klasyfikacja rodzajów pracy fizycznej według całkowitego dobowego wydatku energetycznego (przy 8-godzinnym dniu pracy). Wydatek energetyczny pracownika w ciągu doby wynosi 3500 kcal. Jego pracę na podstawie załączonej tabeli należy uznać jako

Stopień ciężkościWydatek energetyczny
[kcal/dobę]
Lekka2300 – 2800
Umiarkowana2801 – 3300
Średnia3301 – 3800
Ciężka3801 – 4300
Bardzo ciężka4301 - 4800

A. ciężką.
B. lekką.
C. średnią.
D. umiarkowaną.
BPO.01 Pytanie 826
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką temperaturę należy zapewnić pracownikom w pomieszczeniu biurowym?

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291K).

(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami)

A. 14°C
B. 20°C
C. 19°C
D. 18°C
BPO.01 Pytanie 827
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Certyfikacja dotyczy działań

A. stanowiących warunek naniesienia oznakowania CE
B. realizowanych zawsze przez stronę trzecią
C. nie zawsze zaplanowanych z udziałem strony trzeciej
D. przeprowadzanych przez producenta oraz odbiorcę
BPO.01 Pytanie 828
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W obiektach zajmujących się produkcją żywności mokre nawierzchnie mogą powodować ryzyko

A. zanieczyszczenia gotowego produktu
B. poślizgnięcia się pracownika
C. zakażeń mikrobiologicznych
D. zanieczyszczenia surowców żywnościowych
BPO.01 Pytanie 829
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Minimalna wysokość pomieszczenia przeznaczonego do pracy, w którym obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia, powinna wynosić co najmniej

A. 1,3 m
B. 4,3 m
C. 3,3 m
D. 2,3 m
BPO.01 Pytanie 830
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dla niektórych substancji ustala się najwyższe dozwolone stężenie w powietrzu (progowe)

A. substancji uciążliwych
B. substancji wymienionych w wykazie przez pracodawcę
C. substancji mających działanie drażniące
D. substancji niebezpiecznych
BPO.01 Pytanie 831
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zakładowych społecznych inspektorów pracy, w zakładach pracy liczących do 300 pracowników, wybiera

USTAWA O SPOŁECZNEJ INSPEKCJI PRACY
z dnia 24 czerwca 1983 r. (Dz. U. z dnia 30 czerwca 1983 r. z późniejszymi zmianami)
Rozdział 2 Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy Art. 6.
1.Społecznych inspektorów pracy wybierają i odwołują pracownicy zakładu pracy.
2.Społecznych inspektorów pracy wybiera się na okres 4 lat.
3.Zakładowych i oddziałowych (wydziałowych) społecznych inspektorów pracy wybiera:
1) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących do 300 pracowników - ogólne zebranie pracowników zakładu pracy lub oddziału (wydziału),
2) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących powyżej 300 pracowników:
a) zakładowego społecznego inspektora pracy - zebranie oddziałowych (wydziałowych) i grupowych społecznych inspektorów pracy,
b) oddziałowego (wydziałowego) społecznego inspektora pracy - zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy.

A. ogólne zebranie pracowników zakładu pracy.
B. grupa pracowników zakładu pracy.
C. zebranie oddziałowych społecznych inspektorów pracy.
D. zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy.
BPO.01 Pytanie 832
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 2,2 m
B. 3,0 m
C. 2,5 m
D. 3,3 m
BPO.01 Pytanie 833
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas przeprowadzania inspekcji bezpieczeństwa na terenie magazynu z wyrobami stalowymi, który jest wyposażony w suwnicę, inspektor BHP w trakcie deszczu powinien zdecydowanie stosować

A. hełm ochronny
B. odzież wodoodporną
C. odzież ciepłochronną
D. rękawice ochronne
BPO.01 Pytanie 834
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ustal, który plan zajęć młodocianego pracownika w czasie jednego roboczego dnia został opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami

Kodeks pracy

Art.2005 § 2.

Tygodniowy wymiar czasu pracy młodocianego w okresie odbywania zajęć szkolnych nie może przekraczać 12 godzin. W dniu uczestniczenia w zajęciach szkolnych wymiar czasu pracy młodocianego nie może przekraczać 2 godzin.

A. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 2 godziny praktyki.
B. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 5 godzin praktyki.
C. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 4 godziny praktyki.
D. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 3 godziny praktyki.
BPO.01 Pytanie 835
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Poszkodowany nie reaguje. Jaką pierwszą czynność ratunkową powinno się wykonać?

A. Udrożnić drogi oddechowe.
B. Wezwać pomoc.
C. Umieścić w pozycji bezpiecznej.
D. Wezwać pomoc medyczną.
BPO.01 Pytanie 836
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rurociągi są oznaczane kolorami identyfikacyjnymi w zależności od substancji, które transportują. Rury prowadzące wodę w stanie ciekłym powinny być oznaczone kolorem

A. zieloną
B. brązową
C. niebieską
D. żółtą
BPO.01 Pytanie 837
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie działania należy podjąć, aby zmniejszyć ryzyko pośliźnięcia się pracownika na śliskiej podłodze?

A. Noszenie obuwia antypoślizgowego
B. Używanie kasku ochronnego
C. Ukończenie instruktażu stanowiskowego
D. Przeprowadzenie badania laryngologicznego błędnika
BPO.01 Pytanie 838
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdy występuje chemiczny czynnik szkodliwy dla zdrowia, dla którego określono wartość NDSP, pracodawca ma obowiązek

A. zapewnić na własny koszt ciągłe pomiary stężenia
B. usunąć miejsce pracy
C. bezzwłocznie zamknąć zakład
D. wdrożyć środki ochrony indywidualnej
BPO.01 Pytanie 839
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik nie może zostać ukarany karą w postaci za nietrzymanie się ustalonej organizacji oraz porządku w pracy, przepisów BHP i regulacji przeciwpożarowych, jeśli chodzi o

A. upomnienia
B. zwolnienia z pracy
C. nagany
D. karę finansową
BPO.01 Pytanie 840
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Który z efektów nie jest rezultatem obciążenia człowieka wysiłkiem statycznym?

A. Ucisk mechaniczny na naczynia krwionośne
B. Szybki rozwój zmęczenia
C. Zmniejszony przepływ krwi przez napięte mięśnie
D. Szybka przemiana materii