Filtrowanie pytań
Zatrudnianie kobiet w stanie błogosławionym do prac uznawanych za szczególnie trudne lub szkodliwe dla zdrowia, zawartych w spisie prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodzących zdrowiu kobiet w ciąży oraz karmiących, jest
Pracodawca nie może używać substancji chemicznych bez
Pracownik z działu bhp przeprowadził inspekcję miejsca pracy, które jest wyposażone w monitor ekranowy, i zauważył, że wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi ustawienie stóp na podłodze w sposób płaski i swobodny. Dlatego powinien zalecić
Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?
Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. |
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C. 2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący. § 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli: 1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa; |
Etapy pamięci w procesie przetwarzania informacji to:
Jakie określenie należy przypisać do sytuacji, w której pracownik powraca do miejsca zakwaterowania z pracy, do której został wysłany w celu usunięcia awarii w lokalizacji znajdującej się poza siedzibą firmy, a został potrącony na przejściu dla pieszych?
Zdarzenie przy pracy to sytuacja:
Dokument potwierdzający realizację oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać
Zgodnie z przepisami prawa pracy kontrole medyczne są realizowane w sytuacji
Projektując miejsce pracy biurowej, można zrezygnować z
Osoba pracująca w warsztacie samochodowym doznała fatalnego wypadku. Kogo pracodawca jest zobowiązany natychmiast powiadomić?
Czy, zgodnie z przepisami, młodociany pracownik może rozpocząć prace o godzinie 6.00 , jeżeli poprzedniego dnia pracował do godziny 20.00?
Art. 203. § 1. Młodocianego nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej. § 2. Przerwa w pracy młodocianego obejmująca porę nocną powinna trwać nieprzerwanie nie mniej niż 14 godzin. § 3. Młodocianemu przysługuje w każdym tygodniu prawo, do co najmniej 48 godzin nieprzerwanego odpoczynku, który powinien obejmować niedzielę. |
Jakie jest zobowiązanie pracodawcy, który zatrudnia więcej niż 250 pracowników?
Sygnał dźwiękowy powinien być łatwo dostrzegalny w obecności hałasu otoczenia. Zaleca się, aby
Aby zapewnić właściwą cyrkulację powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych dla ludzi, powinny one mieć przynajmniej
Głównym celem ergonomii koncepcyjnej jest
Na miejscu pracy zidentyfikowano zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia. Należą do nich: wymuszona postawa, praca w systemie zmianowym, napięcie. Do jakiej kategorii zaliczają się wymienione zagrożenia?
Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy używaniu monitora ekranowego wynika
Sprzątaczka w czasie pracy uległa wypadkowi. Komisja lekarska uznała 5 procentowy stały uszczerbek na zdrowiu. Korzystając z podanych danych określ jaką kwotę odszkodowania otrzyma poszkodowana.
Kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej wynoszą: 1) 621 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu 2) 621 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, z tytułu zwiększenia tego uszczerbku co najmniej o 10 punktów procentowych 3) 10 860 zł z tytułu orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji ubezpieczonego |
Z zamieszczonego fragmentu protokołu z badań warunków środowiska pracy w pomieszczeniu spawalni wynika, że zostały przekroczone normy stężenia
Nazwa substancji chemicznej | Wskaźnik ekspozycji | Normatyw higieniczny |
---|---|---|
tlenek żelaza (dymy) | 4,3 mg Fe/m3 | 5,0 mg Fe/m3 |
tlenek azotu | 3,4 mg/m3 | 3,5 mg/m3 |
tlenek węgla | 29,1 mg/m3 | 23 mg/m3 |
Zgodnie z Kodeksem pracy (art. 30 § 2), okres wypowiedzenia umowy o pracę, wynoszący tydzień lub miesiąc, bądź ich wielokrotność, kończy się odpowiednio w sobotę lub ostatniego dnia miesiąca. W jakim dniu należy złożyć wypowiedzenie warunków pracy pracownikowi, którego okres wypowiedzenia trwa 1 miesiąc?
Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym ma obowiązek odbyć pierwsze szkolenie okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie (licząc od momentu zatrudnienia)
Kto, będąc zatrudniającym lub działając w jego imieniu, łamie przepisy dotyczące czasu pracy lub zasady dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz zatrudnianiem młodocianych, podlega karze?
Klasyfikacja rodzajów pracy fizycznej według całkowitego dobowego wydatku energetycznego (przy 8-godzinnym dniu pracy). Wydatek energetyczny pracownika w ciągu doby wynosi 3500 kcal. Jego pracę na podstawie załączonej tabeli należy uznać jako
Stopień ciężkości | Wydatek energetyczny [kcal/dobę] |
---|---|
Lekka | 2300 – 2800 |
Umiarkowana | 2801 – 3300 |
Średnia | 3301 – 3800 |
Ciężka | 3801 – 4300 |
Bardzo ciężka | 4301 - 4800 |
Jaką temperaturę należy zapewnić pracownikom w pomieszczeniu biurowym?
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291K). (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami) |
Certyfikacja dotyczy działań
W obiektach zajmujących się produkcją żywności mokre nawierzchnie mogą powodować ryzyko
Minimalna wysokość pomieszczenia przeznaczonego do pracy, w którym obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia, powinna wynosić co najmniej
Dla niektórych substancji ustala się najwyższe dozwolone stężenie w powietrzu (progowe)
Zakładowych społecznych inspektorów pracy, w zakładach pracy liczących do 300 pracowników, wybiera
USTAWA O SPOŁECZNEJ INSPEKCJI PRACY z dnia 24 czerwca 1983 r. (Dz. U. z dnia 30 czerwca 1983 r. z późniejszymi zmianami) | |
Rozdział 2 Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy Art. 6. | |
1. | Społecznych inspektorów pracy wybierają i odwołują pracownicy zakładu pracy. |
2. | Społecznych inspektorów pracy wybiera się na okres 4 lat. |
3. | Zakładowych i oddziałowych (wydziałowych) społecznych inspektorów pracy wybiera: 1) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących do 300 pracowników - ogólne zebranie pracowników zakładu pracy lub oddziału (wydziału), 2) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących powyżej 300 pracowników: a) zakładowego społecznego inspektora pracy - zebranie oddziałowych (wydziałowych) i grupowych społecznych inspektorów pracy, b) oddziałowego (wydziałowego) społecznego inspektora pracy - zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy. |
Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.
Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy |
§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż: 1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; 2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. 2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. 3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do: 1) 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia. |
Podczas przeprowadzania inspekcji bezpieczeństwa na terenie magazynu z wyrobami stalowymi, który jest wyposażony w suwnicę, inspektor BHP w trakcie deszczu powinien zdecydowanie stosować
Ustal, który plan zajęć młodocianego pracownika w czasie jednego roboczego dnia został opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami
Kodeks pracy Art.2005 § 2. Tygodniowy wymiar czasu pracy młodocianego w okresie odbywania zajęć szkolnych nie może przekraczać 12 godzin. W dniu uczestniczenia w zajęciach szkolnych wymiar czasu pracy młodocianego nie może przekraczać 2 godzin. |