Filtrowanie pytań
BPO.01 Pytanie 881
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
A. doraźna
B. kompleksowa
C. sprawdzająca
D. problemowa
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Przy pracy na stanowisku z komputerem stacjonarnym, gdy czas pracy przekracza 4 godziny dziennie, pracownik ma prawo do przerwy po każdej godzinie, której długość
A. może być ustalana w sposób dowolny.
B. jest określana przez pracodawcę.
C. zależy od indywidualnych potrzeb.
D. jest ustalona w przepisach Ministra Pracy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Szkolenie wstępne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy obejmuje instruktaż ogólny oraz instruktaż specyficzny dla stanowiska. W jakim miejscu powinien zostać przeprowadzony instruktaż specyficzny dla pracownika zatrudnionego jako magazynier i kierowca?
A. W biurze
B. Na stanowisku kierowcy oraz na stanowisku magazyniera
C. Wyłącznie na stanowisku magazyniera
D. Wyłącznie na stanowisku kierowcy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W mleczarni pracownicy pełnią różne role i wykonują przeróżne zadania. Dla osoby zatrudnionej przy taśmie produkcyjnej w pozycji stojącej (praca monotypowa) optymalnym rozwiązaniem będzie
A. zmiana pracy na przemienną (część czasu pracy przy taśmie, a część w ruchu - np. prace magazynowe)
B. przeniesienie na inne stanowisko
C. przejście z pozycji stojącej do siedzącej
D. wykonywanie prac o minimalnym wysiłku fizycznym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Natężenie oświetlenia w polu zadania wynosi 150 lx. Natężenie oświetlenia w polu bezpośredniego otoczenia powinno wynosić
| Natężenie oświetlenia w polu bezpośredniego otoczenia | ||
|---|---|---|
| Natężenie oświetlenia w polu zadania lx | Natężenie oświetlenia w polu bezpośredniego otoczenia lx | |
| ≥750 | 500 | |
| 500 | 300 | |
| 300 | 200 | |
| <200 | Epola zadania | |
A. 120 lx
B. 150 lx
C. 200 lx
D. 300 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Zaprojektowano pomieszczenie pracy, w którym wykonuje się pomiary gabarytowe gotowych wyrobów metalowych. Na podstawie wyciągu z Polskiej Normy określ natężenie oświetlenia, jakie należy zapewnić w tym pomieszczeniu pracy.
| Lp. | Rodzaj wykonywanej pracy | Natężenie oświetlenia Em,w [lux] |
|---|---|---|
| 1. | Kucie swobodne | 200 |
| 2. | Trasowanie, sprawdzanie | 750 |
| 3. | Precyzyjna obróbka skrawaniem; szlifowanie | 500 |
| Wyciąg z PN EN12464-1: 2002 | ||
A. 300 luxów
B. 750 luxów
C. 200 luxów
D. 500 luxów
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Do kategorii prac szczególnie niebezpiecznych nie można zaliczyć działań
A. na wysokości
B. w magazynach wysokiego składowania
C. z niebezpiecznymi materiałami i substancjami chemicznymi
D. w kanałach i zbiornikach
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W sytuacji zmian w technologii oraz organizacji pracy konieczne jest przeprowadzenie szkolenia
A. ogólnego
B. stanowiskowego
C. indywidualnego
D. okresowego
BPO.01 Pytanie 889
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie oznaczenie stosuje się dla kategorii zagrożenia ludzi, według kryteriów klasyfikacji zagrożeń w budynkach oraz strefach pożarowych?
A. L.
B. Z.
C. MG.
D. ZL.
BPO.01 Pytanie 890
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Osoba, która doznała urazu w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, jest zobowiązana powiadomić pracodawcę o tym zdarzeniu
A. w dowolnym terminie
B. po zakończeniu kuracji
C. niezwłocznie, o ile stan zdrowia jej na to pozwala
D. po uzyskaniu zwolnienia lekarskiego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Efektywność środków ochrony indywidualnej w znacznym stopniu zależy od
A. kosztu środków ochrony indywidualnej
B. wytwórcy środków ochrony indywidualnej
C. dopasowania środków ochrony indywidualnej do warunków panujących na stanowisku pracy oraz zapewnienia ich technicznej sprawności
D. indywidualnych potrzeb pracownika
BPO.01 Pytanie 892
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca ma obowiązek natychmiast zgłosić każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej
A. Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych
B. lekarzowi - orzecznikowi ZUS
C. odpowiedniemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu oraz odpowiedniemu okręgowemu inspektorowi pracy
D. społecznemu inspektorowi pracy
BPO.01 Pytanie 893
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca ma obowiązek wdrażać działania zapobiegające występowaniu chorób zawodowych oraz innych dolegliwości związanych z wykonywaniem pracy, szczególnie
A. utrzymywać w stanie sprawności okresowej urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe czynniki środowiska pracy oraz urządzenia do ich pomiarów
B. rozpoczynać badania niezbędne do eliminacji chorób zawodowych
C. przedkładać wnioski dotyczące najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń szkodliwych czynników zdrowotnych w środowisku pracy okręgowemu inspektorowi pracy
D. przeprowadzać na własny koszt badania i pomiary szkodliwych dla zdrowia czynników, dokumentować oraz archiwizować wyniki tych badań i pomiarów, a także udostępniać je pracownikom
BPO.01 Pytanie 894
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Komisja ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy powinna być ustanowiona u pracodawców
A. zatrudniających więcej niż 250 pracowników
B. prowadzących działalność stwarzającą znaczne zagrożenia zawodowe
C. aby przeprowadzać społeczne audyty warunków pracy
D. u których nie funkcjonuje Społeczna Inspekcja Pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Aby zapewnić właściwe oświetlenie naturalne w pomieszczeniu przeznaczonym do stałego przebywania ludzi, stosunek powierzchni okien, mierzony w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić
A. nie mniejszy niż 1:8
B. nie mniejszy niż 1:6
C. większy niż 1:8
D. nie większy niż 1:3
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca jest zobowiązany do utworzenia służby bhp, jeśli zatrudnia
A. przynajmniej 50 pracowników
B. więcej niż 100 pracowników
C. większą liczbę niż 250 pracowników
D. co najmniej 20 pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kontrolę oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, w tym zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawuje
A. Centralny Instytut Ochrony Pracy
B. Państwowa Inspekcja Pracy
C. Prokuratura Rejonowa
D. Najwyższa Izba Kontroli
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić
| Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: | |
| §19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. | |
| 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). | |
| §20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż: | |
| 1) | 3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; |
| 2) | 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. |
| 3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do: | |
| 1) | 2,5 m w świetle: |
| a) | jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia. |
| 4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż: | |
| 1) | 2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; |
| 2) | 2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. |
A. 2,5 m
B. 2,2 m
C. 3,0 m
D. 3,3 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Każda osoba pracująca w danym pomieszczeniu musi mieć zagwarantowaną przestrzeń o objętości nie mniejszej niż
A. 15 m3
B. 3 m3
C. 13 m3
D. 9 m3
BPO.01 Pytanie 900
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracodawca, w odpowiedzi na pozew, podniósł zarzut przedawnienia roszczenia z uwagi na upływ okresu
| n „W dniu 20 października 1995 roku pracownik uległ wypadkowi przy pracy. Otrzymał od ZUS jednorazowe odszkodowanie za stwierdzony w wyniku tego wypadku 10% uszczerbek na zdrowiu. Nie dochodził od pracodawcy żadnych uzupełniających świadczeń cywilnych. W dniu 13 marca 2006 roku pracownik wniósł do sądu pracy pozew o zasądzenie renty wyrównawczej i zadośćuczynienia za krzywdę związaną z wypadkiem."n | n
A. 7 lat od dnia wypadku.
B. 5 lat od dnia wypadku.
C. 10 lat od dnia wypadku.
D. 3 lat od dnia wypadku.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jak długo w ciągu doby młodociany w wieku powyżej 16 lat może pracować maksymalnie godziny?
A. 7 godzin
B. 5 godzin
C. 6 godzin
D. 8 godzin
BPO.01 Pytanie 902
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W dokumentacji powypadkowej ustalono, że zdarzenie nie jest uważane za wypadek przy pracy. W związku z tym pracodawca
A. ma obowiązek sporządzić statystyczną kartę wypadku.
B. nie ma obowiązku sporządzania statystycznej karty wypadku.
C. jest zobowiązany do sporządzenia części I statystycznej karty.
D. ma obowiązek sporządzenia karty wypadku.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kto powinien zorganizować pranie odzieży roboczej zanieczyszczonej chemikaliami?
A. pracownik, jeżeli pracodawca wypłaci mu ekwiwalent pieniężny i otrzyma jego zgodę
B. pracodawca, w wyspecjalizowanym zakładzie pralniczym
C. pracownik, po zapewnieniu przez pracodawcę odpowiednich środków do prania
D. pracownik, o ile pracodawca wypłaci mu odpowiedni ekwiwalent finansowy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
W biurowych przestrzeniach pracy proporcja powierzchni okien, mierzona w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinna wynosić minimum
A. 1:6
B. 1:4
C. 1:8
D. 1:10
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Czy pracodawca jest zobowiązany do utworzenia służby BHP, jeśli liczba zatrudnionych przekracza
A. 20 pracowników
B. 250 pracowników
C. 50 pracowników
D. 100 pracowników
BPO.01 Pytanie 906
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Wypadek śmiertelny definiuje się jako zdarzenie, w którego wyniku doszło do zgonu
A. w okresie 6 miesięcy od sporządzenia protokołu powypadkowego
B. w czasie 5 miesięcy od zaistnienia zdarzenia
C. w czasie nieprzekraczającym 6 miesięcy od momentu wypadku
D. natychmiastowy
BPO.01 Pytanie 907
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Protokoły powypadkowe powinny być dostarczane przez pracodawcę pracownikowi, który doznał szkody
A. maksymalnie w ciągu 5 dni
B. do 15 dnia kolejnego miesiąca
C. niezwłocznie
D. najpóźniej w terminie 14 dni
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie cechy narządu wzroku nie wpływają na jakość widzenia użytecznego?
A. Cechy adaptacyjne
B. Cechy stereoskopowości
C. Cechy akomodacyjne
D. Cechy transmitancyjne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie czynniki wpływają na pozycję ciała podczas wykonywania pracy?
A. napięcia dynamicznego.
B. typów zadań, konstrukcji miejsca pracy oraz wymiarów antropometrycznych pracownika.
C. ryzyk na stanowisku.
D. zagrożeń niebezpiecznych.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Kto jest odpowiedzialny za koszty analiz i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w miejscach pracy?
A. Minister Ochrony Środowiska
B. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
C. Pracodawca
D. Minister Zdrowia
BPO.01 Pytanie 911
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Jakie aspekty są oceniane w ramach metody RISK SCORE?
A. ergonomii
B. ryzyka zawodowego
C. mikroklimatu
D. organizacji pracy
BPO.01 Pytanie 912
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Robotnik budowlany, który pracował na rusztowaniu, spadł z niego w trakcie wykonywania zadań i zmarł na miejscu. Po przeprowadzeniu analizy stwierdzono, że znajdował się pod działaniem alkoholu i substancji psychotropowych. W takiej sytuacji rodzina ubezpieczonego, który zmarł
A. zachowuje prawo do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
B. zostaje pozbawiona możliwości ubiegania się o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy
C. nie otrzyma jednorazowej rekompensaty
D. uzyska zasiłek chorobowy
BPO.01 Pytanie 913
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podczas prowadzenia akcji ratunkowo-gaśniczej w obiekcie wielopiętrowym nie powinno się
A. używać wind zamiast schodów
B. korzystać z podręcznego sprzętu gaśniczego przed przybyciem straży pożarnej
C. zamykaj okna i drzwi
D. przemieszczać się w pozycji pochylonej w przypadku silnego zadymienia dróg ewakuacyjnych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Maksymalny czas pracy osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym lub umiarkowanym nie może być dłuższy niż
A. 5 godzin dziennie i 30 godzin tygodniowo
B. 6 godzin dziennie i 30 godzin tygodniowo
C. 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo
D. 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podczas wstępnej obróbki surowca mięsnego, która polega na oddzieleniu mięsa od kości, ręka pracownika powinna być chroniona przed zranieniem rękawicą
A. metalową
B. skórzaną
C. bawełnianą
D. lateksową
BPO.01 Pytanie 916
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Do elementów psychofizycznych w miejscu pracy zalicza się
A. czynniki mutagenne
B. pole elektromagnetyczne
C. mikroorganizmy genetycznie zmienione
D. obciążenie emocjonalne
BPO.01 Pytanie 917
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Określ maksymalny ciężar, jaki młoda dziewczyna może transportować podczas stałej pracy na dystansie 25 m?
A. 14 kg
B. 8 kg
C. 20 kg
D. 12 kg
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Aby móc obsługiwać urządzenia transportu zmechanizowanego na budowie, pracownik musi posiadać
A. tytuł technika budownictwa z wymaganą 5-letnią praktyką zawodową
B. zaświadczenie potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na wysokości
C. prawo jazdy w kategorii B
D. kwalifikacje odpowiednie dla konkretnego urządzenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Podstawowe zadania pracodawcy w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte są w Kodeksie pracy w rozdziale
A. piątym
B. dziewiątym
C. dziesiątym
D. czwartym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…
Pracownik może zostać ukarany finansowo, jeśli
A. nie przestrzegał ustalonych zasad organizacji i porządku w pracy
B. nie usprawiedliwi swojej nieobecności w pracy
C. nie potwierdził swojego przybycia w wymagany sposób
D. pojawił się w pracy w stanie nietrzeźwości