Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek zapewnienia, aby prace, w których może wystąpić szczególne zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, były realizowane przez

A. pracownika wyposażonego w środki ochrony osobistej.
B. co najmniej dwie osoby, aby zapewnić asekurację.
C. pracownika posiadającego odpowiedni certyfikat.
D. specjalistę zewnętrznego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby osiągnąć cel "słuchacz powinien umiejętnie przygotować stanowisko pracy z monitorami ekranowymi zgodnie z normami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadami ergonomii", jakie treści kształcenia mogą być przydatne?

A. ocena zagrożeń związanych z pracą na ruchomych maszynach w kontekście ich przyczyn, konsekwencji i metod ochrony
B. przyczyny stresu i sposoby na ograniczenie jego oddziaływania na zdrowie oraz przebieg pracy mechanika-montera maszyn i urządzeń
C. przyczyny pożarów - zasady zachowania w obszarach leśnych w zarządzie państwowym
D. minimalne normy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie muszą być spełnione w stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe, określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie zamieszczonego wyciągu z PN wskaż prawidłową wartość natężenia oświetlenia w pomieszczeniu, w którym ma pracować operator tokarki.

Wyciąg z PN EN12464-1; 2004 Obróbka i przetwórstwo metali
LpRodzaj wykonywanej pracyNatężenie oświetlenia [lx]
1.Montaż dokładny500
2.Kucie swobodne200
3.Trasowanie750
4.Obróbka skrawaniem300

A. 500 Ix
B. 300 lx
C. 750 lx
D. 200 lx
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W terminie do 15 dnia roboczego miesiąca następującego po tym, w którym zatwierdzono protokół powypadkowy, pracodawca

A. wysyła dokumentację powypadkową do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu wypłaty świadczeń
B. przekazuje I część statystycznej karty wypadku do Urzędu Statystycznego
C. przeprowadza ponowną ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku, gdzie miał miejsce wypadek
D. wypłaca odpowiednie odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Po zakończeniu procesów technologicznych w hali obróbki wstępnej surowców żywnościowych, zgodnie z zasadami higieny pracy, należy

A. włączyć maszyny i urządzenia
B. przygotować warzywa do wstępnej obróbki
C. przebrać się w odzież roboczą
D. wyczyścić i zdezynfekować posadzkę, ściany, maszyny oraz urządzenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy, upoważnieni do wykonywania robót budowlanych z użyciem materiałów wybuchowych,

Rozdział 19
Roboty budowlane wykonywane z użyciem materiałów wybuchowych

§ 246. 1. Kierownik budowy jest obowiązany zapoznać wszystkie osoby, uczestniczące w organizacji i realizacji robót budowlanych wykonywanych z użyciem materiałów wybuchowych, z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi tych robót.

2. Pracownicy, przed przystąpieniem do wykonywania robót, o których mowa w ust. 1, po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy - potwierdzają pisemnie, że zostali do tych robót odpowiednio przygotowani.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. z dnia 19 marca 2003 r.)

A. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp potwierdzają to pisemnie.
B. nie zapoznają się z przepisami i zasadami bhp ponieważ już je znają.
C. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp informują przełożonego.
D. po zapoznaniu się z przepisami i zasadami bhp przystępują do pracy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie wymogi dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy nie są związane z używaniem drabin?

A. Mają spełniać normy określone w Polskich Normach
B. Mają zapewniać stabilność podczas korzystania
C. Muszą być ustawione na mocnym, trwałym, stabilnym podłożu
D. Powinny mieć ochronę przed porażeniem prądem
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czym zajmuje się ergonomia korekcyjna?

A. projektowaniem narzędzi, urządzeń, maszyn oraz miejsc pracy w celu ich dostosowania do fizjologicznych wymagań człowieka
B. badaniem elementów wpływających na funkcjonowanie mięśni w różnych warunkach otoczenia
C. przeanalizowaniem obecnych maszyn i urządzeń, miejsc pracy w kontekście ich dostosowania do psychofizycznych zdolności pracowników
D. zapewnieniem ochrony zdrowia pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie wytycznych dotyczących wykonywania badań okresowych, opracowanych przez COBR Elektromontaż określ minimalną częstotliwość z jaką należy dokonywać pomiaru rezystancji izolacji w pomieszczeniu lakierni karoserii samochodowych wykorzystujących lakiery wodorozpuszczalne.

lp.rodzaj pomieszczeniaokres czasu między pomiarami rezystancji izolacjiokres czasu między pomiarami skuteczności ochrony
1bardzo wilgotne o wilgotności ok. 100 %; przeciętowo wilgotne o wilgotności 75% do 100 %nie rzadziej niż co 5 latnie rzadziej niż co 1 rok
2zagrożone wybuchemnie rzadziej niż co 1 roknie rzadziej niż co 1 rok
3otwarta przestrzeńnie rzadziej niż co 5 latnie rzadziej niż co 1 rok

A. Co 3 lata.
B. Co 1 rok.
C. Co 5 lat.
D. Co 2 lata.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Części maszyn oraz elementy ruchome, które przy zetknięciu mogą stwarzać poważne niebezpieczeństwo, muszą być zabezpieczone lub wyposażone w inne efektywne urządzenia ochronne, sięgające od poziomu podłogi stanowiska pracy do wysokości, co najmniej

A. 2,5 m
B. 1,5 m
C. 2,0 m
D. 3,0 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Fragment instrukcji bhp w laboratorium chemicznym. W laboratorium chemicznym pod wyciągiem należy wykonywać

„Miejsce, w którym jest prowadzona reakcja, powinno posiadać właściwą wentylację. Jedynie proste operacje (odważanie, przesypywanie ciał stałych, sączenie) z użyciem nieszkodliwych substancji lub roztworów wodnych o temperaturze pokojowej mogą być wykonywane na stołach laboratoryjnych. Wszystkie pozostałe operacje muszą być wykonywane pod sprawnie działającym wyciągiem."

A. sączenie zawiesiny wodnej kredy.
B. odważanie glukozy.
C. rozcieńczanie stężonych kwasów.
D. przesypywanie chlorku sody.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie określenie należy przypisać do sytuacji, w której pracownik powraca do miejsca zakwaterowania z pracy, do której został wysłany w celu usunięcia awarii w lokalizacji znajdującej się poza siedzibą firmy, a został potrącony na przejściu dla pieszych?

A. Wypadek urazowy
B. Wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy
C. Wypadek nie związany z wykonywaniem pracy
D. Wypadek przy pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z działań profilaktycznych nie jest odpowiednie do opisanego zdarzenia wypadkowego?

Jan Kowalski zatrudniony był od 4 lat jako stolarz w stolarni. Był pracownikiem wykwalifikowanym i w pełni samodzielnym, posiadał odpowiednią praktykę w swoim zawodzie i należyte przeszkolenie w zakresie bhp. W dniu 2 października 2009 r. rozpoczął pracę około godziny 800, wykonując najpierw czynności cięcia, heblowania i strugania płyty do określonych wymiarów. Następnie około godziny 930 przystąpił do obróbki deski na uniwersalnej obrabiarce do drewna. Przez 2 godziny robił to wspólnie z innym pracownikiem, po czym pracował samodzielnie. Prace na obrabiarce wykonywał bez użycia osłony na wałek. Zaplanowano mu wykonanie oraz bez zastosowania tzw. podpórki zastępującej pomoc drugiej osoby przy obrabianiu drewnianych elementów znacznej długości. Wówczas w trakcie obrabiania przesuwający się ku lewej dłoń Kowalskiego dostała się pod obracające się noże wyrówniarki.

A. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji stanowiskowych bhp.
B. Ponowne przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego dla osób obsługujących maszynę.
C. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji obsługi obrabiarki.
D. Wycofanie uniwersalnej obrabiarki do drewna ze względu na jej zagrożenie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy księgowy, pracujący w firmie w godzinach nadliczbowych, musiał wymienić przepaloną żarówkę, a elektryk był już nieobecny, doznał porażenia prądem podczas tej czynności. Jakie kwalifikacje powinien mieć zespół powypadkowy, aby uznać to zdarzenie za wypadek?

A. wypadek po godzinach pracy
B. w podróży służbowej
C. zrównany z wypadkiem przy pracy
D. przy pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy są zaangażowani w obsługę taśmy produkcyjnej. Aby zredukować obciążenie statyczne podczas wykonywania pracy, należy

A. wprowadzić środki ochrony zbiorowej
B. zastosować środki ochrony indywidualnej
C. zastosować przemienność wysiłku fizycznego
D. wprowadzić system pracy zmianowej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W tabeli przedstawiono zmiany fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka wykonującego pracę fizyczną. Jeżeli zużycie tlenu wynosi 2,2 l/min, częstość skurczów serca 166 na minutę, a wentylacja minutowa płuc 58 l/min, to pracę fizyczną należy zakwalifikować jako

Stopień ciężkości pracy fizycznejZużycie tlenu
l/min
Częstość skurczów serca
na minutę
Wentylacja płuc
l/min
lekka0,5 – 1,0075 – 10010 – 20
średnio ciężka1,0 – 1,5100 – 12520 – 30
bardzo ciężka2,0 – 2,5150 – 17550 – 65
krańcowo ciężka> 2,5> 175> 65

A. bardzo ciężką.
B. średnio ciężką.
C. bardzo lekką.
D. krańcowo ciężką.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czynnik, który może komplikować wykonywanie pracy lub zmniejszać zdolność do jej realizacji, ale nie prowadzi do trwałego pogorszenia zdrowia ludzi, określany jest jako

A. urazowy.
B. niebezpieczny.
C. szkodliwy.
D. uciążliwy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nadzór państwowy nad działaniami mającymi na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, sprawuje

A. Główny Instytut Górnictwa
B. Państwowa Inspekcja Sanitarna
C. Państwowa Inspekcja Pracy
D. Urząd Dozoru Technicznego
BPO.01 Pytanie 946
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką liczbę dni roboczych stanowi wymiar urlopu dla młodocianego po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy?

A. 12 dni
B. 6 dni
C. 26 dni
D. 20 dni
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, kto nie informuje zgodnie z obowiązkiem odpowiedniego okręgowego inspektora pracy oraz prokuratura o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy, może zostać ukarany

A. grzywna
B. ograniczenie wolności
C. pozbawienie wolności
D. utrata zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie są zasady przeprowadzania badań wstępnych dla pracownika, który wraca do pracy po przerwie trwającej ponad 30 dni?

A. na koszt pracodawcy
B. bezpłatnie przez uprawnionego lekarza
C. na koszt pracownika
D. z ubezpieczenia zdrowotnego
BPO.01 Pytanie 950
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zakładowych społecznych inspektorów pracy, w zakładach pracy liczących do 300 pracowników, wybiera

USTAWA O SPOŁECZNEJ INSPEKCJI PRACY
z dnia 24 czerwca 1983 r. (Dz. U. z dnia 30 czerwca 1983 r. z późniejszymi zmianami)
Rozdział 2 Zadania i organizacja społecznej inspekcji pracy Art. 6.
1.Społecznych inspektorów pracy wybierają i odwołują pracownicy zakładu pracy.
2.Społecznych inspektorów pracy wybiera się na okres 4 lat.
3.Zakładowych i oddziałowych (wydziałowych) społecznych inspektorów pracy wybiera:
1) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących do 300 pracowników - ogólne zebranie pracowników zakładu pracy lub oddziału (wydziału),
2) w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących powyżej 300 pracowników:
a) zakładowego społecznego inspektora pracy - zebranie oddziałowych (wydziałowych) i grupowych społecznych inspektorów pracy,
b) oddziałowego (wydziałowego) społecznego inspektora pracy - zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy.

A. ogólne zebranie pracowników zakładu pracy.
B. zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy.
C. zebranie oddziałowych społecznych inspektorów pracy.
D. grupa pracowników zakładu pracy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Udzielanie pierwszej pomocy stanowi

A. zobowiązanie tylko dla osób przeszkolonych w zakresie pierwszej pomocy
B. wyraz dobrej woli jednostki
C. obowiązek każdego człowieka
D. obowiązek wyłącznie pracowników służby zdrowia
BPO.01 Pytanie 953
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto, będąc odpowiedzialnym za bezpieczeństwo i higienę pracy lub nadzorując pracowników czy inne osoby fizyczne, nie stosuje się do przepisów oraz zasad w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, może zostać ukarany grzywną?

A. od 500 zł do 50 000 zł
B. od 1 000 zł do 10 000 zł
C. od 100 zł do 5 000 zł
D. od 1 000 zł do 30 000 zł
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak należy ocenić natężenie wysiłku fizycznego pracownika, którego tętno zmierzone na stanowisku pracy wynosi 104 uderzenia na minutę?

Natężenie wysiłku fizycznegoWydatek energetyczny kJ/minWydatek energetyczny kcal/minCzęstotliwość tętna na minZużycie tlenu l/minWentylacja płuc l/minCentralna temperatura ciała °C
Bardzo lekki10,52,5750,51037,5
Lekki10,5÷20,92,5÷5,075÷1000,5÷1,0010÷2037,5
Średnio ciężki20,9÷31,45,0÷7,5100÷1251,0÷1,520÷3537,5÷38,0
Ciężki31,4÷41,87,5÷10,0125÷1501,5÷2,035÷5038,0÷38,5
Bardzo ciężki41,8÷52,310,0÷12,5150÷1572,0÷2,550÷6538,5÷39,0
Krańcowo ciężki52,312,51752,56539,0

A. Ciężki.
B. Średnio ciężki.
C. Lekki.
D. Bardzo ciężki.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką temperaturę należy zapewnić pracownikom w pomieszczeniu biurowym?

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291K).

(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami)

A. 18°C
B. 14°C
C. 19°C
D. 20°C