Filtrowanie pytań
TKO.04 Pytanie 81
Organizacja robót związanych …
A. Impregnacja środkiem biobójczym
B. Malowanie farbą emulsyjną
C. Zastosowanie lakieru bezbarwnego
D. Pokrycie olejem spożywczym
TKO.03 Pytanie 82
Organizacja robót związanych …
Jak transportuje się długie szyny do miejsca ich montażu?
A. pociągiem PNP
B. zestawem suwnic bramowych
C. na platformie dźwigu układkowego
D. na platformach z kłonicami
TKO.03 Pytanie 83
Organizacja robót związanych …
Jakiego rodzaju złączki należy użyć do mocowania szyny do podkładu strunobetonowego przy wykorzystaniu złącza typu SB?
A. Elektroizolacyjną wkładkę dociskową
B. Pierścień sprężysty potrójny
C. Śrubę stopową z nakrętką
D. Pierścień sprężysty podwójny
TKO.04 Pytanie 84
Organizacja robót związanych …
Do produkcji betonów osłonowych należy użyć kruszywa
A. dolomitowego
B. barytowego
C. wapiennego
D. keramzytowego
TKO.04 Pytanie 85
Organizacja robót związanych …
Na podstawie fragmentu Instrukcji Id-1 określ, jaki sposób zabezpieczenia miejsca robót należy wprowadzić podczas wykonywania wymiany chodników na moście jednotorowym długości 10 m.
Fragment instrukcji Id-1 | |||
---|---|---|---|
22 | Wymiana mostownic | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | na mostach dwutorowych ograniczyć prędkość do 30 km/h na torze sąsiednim |
23 | Zakładanie lub wymiana na mostach odbojnic, blach, chodników, pomostów itp. | - na mostach o długości do 20 m ograniczyć prędkość do 50 km/h, sygnalista, - na mostach o długości powyżej 20 m tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | na mostach dwutorowych ograniczyć prędkość do 30 km/h na torze sąsiednim |
... | |||
26 | Montaż i demontaż konstrukcji odciążających z wyjątkiem szynowych | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | na mostach dwutorowych ograniczyć prędkość wg projektu wykonawczego budowy i harmonogramu robót |
27 | Montaż i demontaż belkowej konstrukcji odciążającej (wbudowanie i wyjęcie z toru) | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | na mostach dwutorowych ograniczyć prędkość wg projektu wykonawczego budowy i harmonogramu robót |
28 | Utrzymanie obiektów inżynieryjnych przy użyciu pojazdów z wysięgnikiem koszowym | tor zamknięty; sygnał D1"Stój" zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1) | na mostach dwutorowych ograniczyć prędkość wg projektu wykonawczego budowy i harmonogramu robót |
A. Ograniczyć prędkość do 20 km/h; sygnalista.
B. Ograniczyć prędkość do 30 km/h; sygnalista.
C. Zamknąć tor; ustawić sygnał D1 "Stój".
D. Ograniczyć prędkość do 50 km/h; sygnalista.
TKO.03 Pytanie 86
Organizacja robót związanych …
W zamkniętym torze szlakowym dla ruchu kolejowego przed tarczą zatrzymania D1 należy zainstalować
A. wskaźnik W1
B. tarcze DO
C. wskaźnik W14
D. tarcze D6
TKO.03 Pytanie 87
Organizacja robót związanych …
Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż wymaganą wartość luzu przy naprawie prowizorycznej szyny, jeżeli jej temperatura wynosi 3°C.
Wartości luzów przy naprawie prowizorycznej szyny (Instrukcja Id-1) | |
---|---|
Temperatura szyny w czasie wykrycia pęknięcia [°C] | Wymagana wartość luzu [mm] |
poniżej -15 | 19 |
-15 do -10 | 17 |
-9 do -6 | 16 |
-5 do -1 | 14 |
0 do 5 | 12 |
6 do 10 | 10 |
A. 16 mm
B. 17 mm
C. 14 mm
D. 12 mm
TKO.03 Pytanie 88
Organizacja robót związanych …
Ile jednostek łubków powinno się przygotować do zrealizowania 20 złączy szynowych podparty?
A. 30 szt.
B. 40 szt.
C. 20 szt.
D. 10 szt.
TKO.03 Pytanie 89
Organizacja robót związanych …
Co zawiera metryka toru bezstykowego?
A. typ złącz wiszących
B. wartości luzów w złączach szyn
C. informacje o budowie i stanie toru
D. liczbę łubków oraz śrub łubkowych
TKO.03 Pytanie 90
Organizacja robót związanych …
Które z poniższych działań jest niezbędne przed rozpoczęciem prac związanych z budową torowiska?
A. Wykonanie dokładnej inwentaryzacji terenu
B. Przygotowanie listy materiałów budowlanych
C. Zgłoszenie prac do lokalnej administracji
D. Zaplanowanie robót ziemnych
TKO.03 Pytanie 91
Organizacja robót związanych …
Jaką jednostką miary robót ziemnych związanych z budową nasypu jest?
A. metr sześcienny — m3
B. metr kwadratowy — m2
C. hektometr — hm
D. kilometr - km
TKO.04 Pytanie 92
Organizacja robót związanych …
Jeśli kondycja elementu wiaduktu kolejowego ukazuje nieodwracalne zniszczenia uniemożliwiające jego dalsze użytkowanie, to taki stan określa się jako
A. nieodpowiedni
B. przedawaryjny
C. budzący niepokój
D. awaryjny
TKO.03 Pytanie 93
Organizacja robót związanych …
Kiedy należy wymienić podkłady drewniane na nowe?
A. Gdy zmienia się operator toru, ale tylko jeśli stan techniczny tego wymaga
B. Gdy są uszkodzone lub spróchniałe
C. Co określony czas zgodnie z przeglądami technicznymi
D. Gdy spełniają kryteria wymiany zgodnie z normami dla prędkości powyżej 100 km/h
TKO.04 Pytanie 94
Organizacja robót związanych …
W celu przeprowadzenia napraw konstrukcji betonowych w obiektach mostowych wykorzystuje się różne metody naprawcze. Metoda, która przywraca pierwotną geometrię przekroju oraz poprawia estetykę konstrukcji, określana jest mianem systemu
A. do iniekcji
B. do kotwienia
C. do napraw niekonstrukcyjnych
D. do napraw konstrukcyjnych
TKO.04 Pytanie 95
Organizacja robót związanych …
Na czym polega proces waloryzacji kosztorysu w budownictwie?
A. Wprowadzaniu innowacji technologicznych
B. Dostosowywaniu kosztów do aktualnych cen rynkowych
C. Zastosowaniu nowych materiałów budowlanych
D. Ocenie jakości wykonania prac
TKO.03 Pytanie 96
Organizacja robót związanych …
Aby wskazać miejsce, w którym z jakichkolwiek powodów niezbędne jest zatrzymanie pociągu, powinno się ustawić
A. wskaźnik W7
B. wskaźnik W6
C. sygnał D1
D. sygnał Z2
TKO.04 Pytanie 97
Organizacja robót związanych …
Do sporządzenia mieszanki betonowej przeznaczonej na elementy konstrukcyjne mostów powinno się użyć
A. dolomit
B. keramzyt
C. bazalt
D. elporyt
TKO.03 Pytanie 98
Organizacja robót związanych …
Sprzęt pomiarowy służący do identyfikacji wewnętrznych defektów w szynach to
A. defektoskop ultradźwiękowy
B. toromierz samorejestrujący
C. profilomierz szynowy
D. niwelator laserowy
TKO.03 Pytanie 99
Organizacja robót związanych …
Jaką jednostką mierzy się objętość robót ziemnych realizowanych przy użyciu koparek podsiębiernych?
A. m2
B. m
C. m3
D. ha
TKO.03 Pytanie 100
Organizacja robót związanych …
Przeprowadzany w trakcie prac remontowych odbiór techniczny to odbiór
A. ostateczny
B. międzyoperacyjny
C. pogwarancyjny
D. eksploatacyjny
TKO.03 Pytanie 101
Organizacja robót związanych …
Jakie działania są niezbędne przed przystąpieniem do budowy nowego odcinka torów kolejowych?
A. Skierowanie pociągów na istniejącą trasę bez zmian
B. Wykonanie analizy podłoża i oceny środowiskowej
C. Zamówienie sprzętu do naprawy istniejących torów
D. Zatrudnienie dodatkowych pracowników
TKO.03 Pytanie 102
Organizacja robót związanych …
Która z podanych napraw nawierzchni kolejowej należy do zakresu napraw bieżących?
A. Wymiana zestawu podrozjezdnic
B. Pojedyncza wymiana podkładów
C. Dokręcanie złączy
D. Ciągła wymiana podkładów
TKO.04 Pytanie 103
Organizacja robót związanych …
Na fotografii przedstawiono

A. samochodową pompę do mieszanki betonowej.
B. koparkę chwytakową.
C. żuraw samojezdny.
D. samochodową betonomieszarkę.
TKO.04 Pytanie 104
Organizacja robót związanych …
Ścianka zapleczna stanowi część
A. filara
B. przęsła
C. fundamentu
D. przyczółka
TKO.04 Pytanie 105
Organizacja robót związanych …
Funkcją igłofiltrów używanych podczas konstrukcji mostu jest
A. oczyszczenie wód gruntowych.
B. usuwanie drobnych cząstek z gruntu.
C. obniżenie poziomu wody gruntowej.
D. filtracja wód na dopływie do mostu.
TKO.03 Pytanie 106
Organizacja robót związanych …
W ramach prac remontowych nawierzchni należy zrealizować
A. czyszczenie i uzupełnienie warstwy podsypki
B. oczyszczenie rowów odwadniających
C. profilowanie ław torowiska
D. usunięcie chwastów z podsypki
TKO.03 Pytanie 107
Organizacja robót związanych …
Wagony typu hopper-dozator służą do przewozu
A. długich szyn
B. złączek szynowych
C. podsypki tłuczniowej
D. przęseł torowych
TKO.03 Pytanie 108
Organizacja robót związanych …
Aby przeprowadzić naprawę nawierzchni kolejowej bez użycia przęseł, należy zastosować
A. bloków rozjazdowych
B. szyn przejściowych
C. szyn długich
D. przęseł torowych
TKO.03 Pytanie 109
Organizacja robót związanych …
Zjawiskiem odkształcenia podtorza kolejowego, które występuje w wyniku ruchu składów, określa się
A. osiadaniem
B. spływem
C. rozmyciem
D. podmyciem
TKO.04 Pytanie 110
Organizacja robót związanych …
Jakie są etapy odnawiania powłoki antykorozyjnej stalowego przęsła mostu?
A. wyczyścić dźwigar metodą strumieniowo-ścierną odtłuścić powierzchnię do malowania nałożyć nową powłokę malarską
B. wyczyścić dźwigar metodą strumieniowo-ścierną nałożyć nową powłokę malarską
C. usunąć luźne fragmenty złuszczonej farby z dźwigara odtłuścić powierzchnię do malowania nałożyć nową powłokę malarską
D. odtłuścić powierzchnię do malowania nałożyć nową powłokę malarską
TKO.03 Pytanie 111
Organizacja robót związanych …
Podczas konserwacji torów, które narzędzie jest niezbędne do sprawdzenia naprężenia w szynach?
A. Kątomierz
B. Suwmiarka
C. Tensometr
D. Wagi hakowe
TKO.03 Pytanie 112
Organizacja robót związanych …
Aby ustalić odpowiednie zagęszczenie podsypki w podtorzu, należy wykorzystać
A. edometr laboratoryjny
B. aparat skrzynkowy
C. wstrząsarkę laboratoryjną
D. płytę statyczną
TKO.04 Pytanie 113
Organizacja robót związanych …
Który rodzaj nawierzchni kolejowej na obiekcie mostowym pokazano na fotografii?

A. Na mostownicach.
B. Na podkładach i podsypce tłuczniowej.
C. Z nawierzchnią zintegrowaną.
D. Z bezpośrednim przymocowaniem szyn do konstrukcji.
TKO.03 Pytanie 114
Organizacja robót związanych …
Jakie są główne korzyści z zastosowania podsypek tłuczniowych w nawierzchni kolejowej?
A. Zwiększenie prędkości pociągów niezależnie od warunków
B. Poprawa odpływu wody i stabilności toru
C. Zmniejszenie kosztów budowy toru
D. Zmniejszenie hałasu przejeżdżających pociągów
TKO.04 Pytanie 115
Organizacja robót związanych …
Jaką metodą sporządza się kosztorys powykonawczy?
A. metodą analogiczną
B. metodą szczegółową
C. metodą wskaźnikową
D. metodą uproszczoną
TKO.04 Pytanie 116
Organizacja robót związanych …
Termin określający proces usuwania wody oraz powietrza z mieszanki o konsystencji ciekłej lub półciekłej po umieszczeniu jej w deskowaniu to
A. ugniatania
B. wibracji
C. próżniowania
D. wstrząsania
TKO.04 Pytanie 117
Organizacja robót związanych …
Korzystając z tabeli, wskaż pojazd kolejowy o najniższej cenie jednostkowej maszynogodziny.
Lp. | Nazwa | Jm | Ilość | Cena jedn | Wartość |
---|---|---|---|---|---|
1 | lokomotywa spalinowa n/t | m-g | 212.0840 | 350.70 | 74229.40 |
2 | wagon platforma dwuosiowa 24 t | m-g | 1124.8000 | 256.61 | 288634.93 |
3 | wagon platforma 4-osiowa 40 t | m-g | 45.1000 | 297.80 | 13430.78 |
4 | wagon samowyładowczy do 28 t | m-g | 0.6480 | 122.80 | 79.58 |
5 | wagon samowyładowczy 28-60 t | m-g | 628.8000 | 160.60 | 100985.28 |
6 | podbiarka do torów 195 KM | m-g | 613.6000 | 318.80 | 195615.68 |
RAZEM | 672975.65 |
A. Lokomotywa spalinowa n/t
B. Wagon platforma dwuosiowa 24 t
C. Podbijarka do torów 195 KM
D. Wagon samowyładowczy do 28 t
TKO.03 Pytanie 118
Organizacja robót związanych …
Korzystając z danych zawartych w tabeli określ dopuszczalne odchyłki położenia roboczych punktów wysokościowych.
Tabela 8. Sprawdzenie robót pomiarowych* | ||||
---|---|---|---|---|
Uwaga: Zaleca się objęcie pomiarami sprawdzającymi również innych punktów charakterystycznych (wg umowy) | ||||
Lp. | Wyszczególnienie | Sposób kontroli | Odchyłki dopuszczalne | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Położenie osi podtorza (osłona budowlano-montażowa) | Pomiar na wszystkich załamaniach pionowych i poziomych oraz co 100 m na prostych | w planie ±10 cm w profilu ±1 cm | |
2. | Położenie roboczych punktów wysokościowych | Niwelatorеm na całej długości odcinka co ok. 200 m (sieć kwadratów) i obok każdego obiektu inżynierskiego | ±5 cm | Repery powinny być zabezpieczone przed zniszczeniem w czasie robót i oznaczone trwałą farbą |
3. | Wyznaczenie obiektów (w tym również odwodnień) | Niwelatorеm i taśmą na każdym obiekcie | w planie ±10 cm w profilu ±1 cm | |
4. | Wyznaczenie nasypów i przekopów | Taśmą i szablonem z poziomnicą, co najmniej w 10 miejscach na każdym kilometrze, w miejscach zmian konstrukcyjnych, w miejscach budzących wątpliwości | ±10 cm | Krawędzie podstaw nasypów i przypór oraz zewnętrzne krawędzie przekopów powinny być oznaczone w sposób trwały palikami rozstawionymi max. 50 m |
*Instrukcja kolejowa Id-3 |
A. ±5 cm
B. ±7 cm
C. ±1 cm
D. ±10 cm
TKO.03 Pytanie 119
Organizacja robót związanych …
Jakie narzędzie powinno być użyte w metodzie przęsłowej układki nawierzchni?
A. Podnośnik do podkładów
B. Klucz do śrub łubkowych
C. Przeciągarkę do torów
D. Dźwig korbowy
TKO.04 Pytanie 120
Organizacja robót związanych …
Zgodnie z fragmentem Instrukcji Id2 maksymalna odległość w świetle pomiędzy elementami wypełnienia poręczy od strony krawędzi przęsła dla chodników użytku publicznego wynosi
Fragment Instrukcji Id2 | |
Oddział 1.2.4. Chodniki służbowe | |
1. | Przęsła mostów i wiaduktów muszą być wyposażone w chodniki służbowe o szerokości w świetle nie mniejszej niż 0,75 m, chyba że ukształtowanie konstrukcji powoduje iż pieszy ruch służbowy nie koliduje ze ścianą budowli. |
1a. | Na nowych lub modernizowanych mostach i wiaduktach o długości większej niż 15 m powinny być wydzielone obustronne chodniki o szerokości nie mniejszej niż 0,75 m. |
2. | Wszystkie chodniki służbowe muszą być zaopatrzone od strony krawędzi przęsła w poręcze o wysokości nie mniejszej niż 1,10 m, chyba że sama konstrukcja przęsła stanowi dostateczne zabezpieczenie Rozstaw elementów wypełnienia poręczy nie może być większy niż 0,30 m. |
Oddział 1.2.5 Chodniki użytku publicznego | |
1. | Szerokość chodników użytku publicznego usytuowanych na mostach i wiaduktach, mierzona w świetle poręczy, nie może być mniejsza niż 1,50 m. |
2. | Chodniki użytku publicznego muszą być zaopatrzone w: 1) poręcz od strony toru - wysokości nie mniejszej niż 1,50 m i odległości w świetle pomiędzy elementami wypełnienia nie większej niż 0,15 m; 2) poręcz od strony krawędzi przęsła - wysokości nie mniejszej niż 1,10 m i odległości w świetle pomiędzy elementami wypełnienia nie większej niż 0,15 m. |
A. 110 cm
B. 150 cm
C. 15 cm
D. 30 cm