Filtrowanie pytań
 Prowadzenie sprzedaży 
A. płytki ceramiczne
B. wyroby kaletnicze
C. środki ochrony roślin
D. przetwory zbożowe
 Prowadzenie sprzedaży 
Kupujący ma prawo do zwrotu zakupionego produktu
A. zawsze, o ile produkt nie był używany
B. zawsze, pod warunkiem, że jest to artykuł nieżywnościowy
C. w jedynie w sytuacji, gdy uzgodnił to uprzednio ze sprzedawcą
D. wyłącznie wtedy, gdy produkt nie spełnia jego wymagań
 HAN.01  Pytanie 163 
 Prowadzenie sprzedaży 
W wyniku inwentaryzacji stwierdzono zawiniony niedobór towarów o wartości 1 230 zł. Na podstawie fragmentu umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej, ustal jaką kwotą zostanie obciążona pani Joanna Nowacka. 
 
| Fragment umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej: (...) Za szkody spowodowane powstaniem niedoboru w powierzonym mieniu pracownicy ponoszą odpowiedzialność w częściach następujących, określonych procentowo od wartości szkody 
  | 
A. 123 zł
B. 246 zł
C. 369 zł
D. 492 zł
 Prowadzenie sprzedaży 
Sprzedawczyni w sklepie spożywczym dostrzegła niewielką ilość pleśni na jabłkach. W związku z tym powinna
A. usunąć pleśń, pokroić na kawałki i zaoferować do degustacji klientom
B. obniżyć cenę tych jabłek o 50%
C. wycofać je ze sprzedaży i przekazać do utylizacji
D. dokładnie je umyć, osuszyć czystą ściereczką i wystawić ponownie do sprzedaży
 Prowadzenie sprzedaży 
W dniu 08.05.2023 r. klient nabył produkt w lokalnym sklepie. Dnia 10.05.2023 r. dostrzegł defekt tego produktu i jeszcze tego samego dnia zgłosił reklamację w sklepie. Kiedy przypada ostateczny termin na rozpatrzenie reklamacji tego produktu?
A. 22.05.2023 r.
B. 24.05.2023 r.
C. 08.05.2024 r.
D. 10.05.2024 r.
 HAN.01  Pytanie 166 
 Prowadzenie sprzedaży 
Podczas inwentaryzacji zauważono brak towarów o wartości 440,00 zł. Wskaż kwotę, którą poniesie pracownik odpowiedzialny za mienie, jeśli wartość sprzedaży w sklepie wyniosła 40 000,00 zł, a maksymalny poziom ubytków na pokrycie niedoborów ustalono na 0,3% obrotu?
A. 132,00 zł
B. 120,00 zł
C. 440,00 zł
D. 320,00 zł
 Prowadzenie sprzedaży 
Klipsy stosowane na produktach, stanowią sposób ich ochrony przed
A. upadkiem
B. uszkodzeniem
C. kradzieżą
D. zepsuciem
 Prowadzenie sprzedaży 
Do zadań sprzedawcy należy
A. sprawdzenie i usunięcie potencjalnych wad ukrytych sprzedawanego towaru
B. pobranie zaliczki od klienta, jeśli wartość transakcji przekracza kwotę 2 000,00 zł
C. udzielenie odpowiedzi ustnej na reklamację towaru złożoną w formie pisemnej w terminie nieprzekraczającym 7 dni
D. poinformowanie klienta (w przypadku sprzedaży towarów w obniżonej cenie) o cechach, które mogą wpływać na obniżenie jakości towaru, stanowiących podstawę do obniżenia ceny
 Prowadzenie sprzedaży 
Czym jest ubytek nadzwyczajny?
A. kradzież towarów w magazynie
B. odparowanie wody z rzodkiewki
C. rozsypanie cukru podczas ważenia
D. usunięcie wody z jabłek
 Prowadzenie sprzedaży 
W sytuacji, gdy dochodzi do winy nieumyślnej, pracownik ponoszący odpowiedzialność materialną zwraca szkodę, która w momencie jej powstania nie może przekraczać wysokości wynagrodzenia
A. dwa miesiące
B. jeden miesiąc
C. cztery miesiące
D. trzy miesiące
 Prowadzenie sprzedaży 
Podatek dochodowy od osób fizycznych ma charakter
A. bezpośredni.
B. pośredni.
C. katastralny.
D. majątkowy.
 Prowadzenie sprzedaży 
Jak długo od momentu zakupu artykułu nieżywnościowego konsument ma możliwość złożenia reklamacji z powodu niezgodności z umową?
A. 6 miesięcy
B. 2 lata
C. 1 rok
D. 2 miesiące
 Prowadzenie sprzedaży 
W przypadku długotrwałej niezdolności do pracy, która trwa ponad 30 dni, pracownik sklepu powinien otrzymać od swojego pracodawcy skierowanie na badania.
A. na nosicielstwo
B. wstępne
C. przesiewowe
D. kontrolne
 Prowadzenie sprzedaży 
Która organizacja zajmuje się międzynarodową normalizacją?
A. ISO
B. PKN
C. WHO
D. FAO
 Prowadzenie sprzedaży 
Osoba pracująca w magazynie, podnosząc opakowanie zbiorcze, powinna dbać o to, aby uniknąć urazów kręgosłupa, co oznacza, że powinna mieć
A. pochylone plecy i zgięty kręgosłup
B. ugięte nogi i pochylone plecy
C. wyprostowany kręgosłup i nogi
D. ugięte nogi i wyprostowany kręgosłup
 Prowadzenie sprzedaży 
Dnia 10 maja, klient złożył reklamację na bluzę sportową, którą kupił 26 kwietnia, żądając wymiany towaru na nowy. Wykorzystując zamieszczony kalendarz ustal, do kiedy sprzedawca ma obowiązek rozpatrzenia tej reklamacji. 
 
| Kwiecień | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| pon | wto | śro | czw | pią | sob | nie | 
| 1 | 2 | 3 | 4 | |||
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 
| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 
| 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 
| 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | ||
| Maj | ||||||
| pon | wto | śro | czw | pią | sob | nie | 
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 
| 31 | ||||||
| Czerwiec | ||||||
| pon | wto | śro | czw | pią | sob | nie | 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
| 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 
| 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 
| 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 
| 28 | 29 | 30 | ||||
A. Do 26 maja.
B. Do 10 czerwca.
C. Do 10 maja.
D. Do 24 maja.
 Prowadzenie sprzedaży 
W sklepie z mięsem i wędlinami przy urządzeniu do krojenia wędlin powinna znajdować się
A. kasa fiskalna
B. ostrzałka do noży
C. instrukcja obsługi krajalnicy
D. pudełko na pieniądze
 Prowadzenie sprzedaży 
W dniu 10 lutego 2021 r. klient nabył odkurzacz w miejscu innym niż sklep i nie otrzymał od sprzedawcy informacji o prawie do odstąpienia od umowy. Kiedy upływa termin na odstąpienie od tej umowy?
A. 31 grudnia 2022 r.
B. 24 lutego 2021 r.
C. 24 lutego 2022 r.
D. 10 marca 2021 r.
 Prowadzenie sprzedaży 
Klient nabył maszynę do szycia, do której przyznano trzyletnią gwarancję. Po dwóch latach i dwóch miesiącach prawidłowego użytkowania urządzenie przestało działać. Jakie roszczenie przysługuje klientowi z wymienionych poniżej?
A. Naprawy towaru na podstawie gwarancji
B. Wymiany towaru na nowy z powodu niezgodności towaru z umową
C. Zwrotu pieniędzy za zakupiony produkt z powodu niezgodności towaru z umową
D. Obniżenia ceny towaru z powodu wystąpienia awarii
 Prowadzenie sprzedaży 
Przepisy regulujące czas pracy młodocianych pracowników można znaleźć w
A. ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
B. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczącym dopuszczalnych stężeń oraz natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy
C. w Kodeksie Pracy
D. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w kwestii ogólnych warunków bezpieczeństwa oraz higieny pracy
 HAN.01  Pytanie 181 
 Prowadzenie sprzedaży 
Podczas inwentaryzacji wykryto braki towarowe o wartości 440 zł. Jaką kwotą zostanie obciążony pracownik odpowiedzialny materialnie, jeśli wartość obrotu w sklepie osiągnęła 40 000 zł, a maksymalny dopuszczalny ubytek pokrywający niedobory wynosi 0,3% obrotu?
A. 440 zł
B. 320 zł
C. 120 zł
D. 132 zł
 Prowadzenie sprzedaży 
Sklep sprzedający mięso oraz wędliny powinien być wyposażony w umywalkę z odpowiednią armaturą
A. z bieżącą wodą oraz lustrem
B. z bieżącą zimną i ciepłą wodą, środki do mycia rąk oraz krem do rąk
C. z bieżącą zimną i ciepłą wodą oraz lustrem
D. z bieżącą zimną i ciepłą wodą, środki do mycia rąk oraz do ich higienicznego suszenia
 Prowadzenie sprzedaży 
Sprzedawca, podczas układania konserw mięsnych na półkach, zauważył, że wieczka czterech puszek są wypukłe, mimo iż termin ich przydatności do spożycia nie minął. W takiej sytuacji powinien
A. obniżyć cenę wszystkich mięsnych konserw w danej partii i wystawić je na sprzedaż
B. obniżyć cenę mięsnych konserw z wypukłymi wieczkami puszek i wystawić je na sprzedaż
C. wycofać z rynku całą partię konserw mięsnych
D. wycofać z rynku jedynie konserwy mięsne z wypukłymi wieczkami puszek
 Prowadzenie sprzedaży 
Pracownik sklepu z artykułami gospodarstwa domowego ukradł blender, co zostało zarejestrowane przez monitoring. Za spowodowaną szkodę poniesie on odpowiedzialność materialną na zasadzie winy?
A. domniemanej ograniczonej
B. domniemanej pełnej
C. udowodnionej nieumyślnej
D. udowodnionej umyślnej
 Prowadzenie sprzedaży 
Dokument sklasyfikowany jako BE 5 powinien
A. być przekazany do archiwum państwowego na 5 lat, a następnie przechowywany w siedzibie firmy
B. być przechowywany w siedzibie firmy przez 5 lat, a następnie przekazany do biura rachunkowego
C. być przechowywany w siedzibie firmy przez 5 lat, a następnie przesłany do ekspertyzy archiwalnej
D. być przekazany do biura rachunkowego na 5 lat, a potem przechowywany w siedzibie firmy
 Prowadzenie sprzedaży 
Kupująca, nabywając żelazko, otrzymała wyłącznie paragon fiskalny jako dowód do złożenia reklamacji. Nie przysługuje jej
A. naprawa żelazka z powodu niezgodności towaru z umową
B. wymiana żelazka z powodu niezgodności towaru z umową
C. wymiana żelazka z powodu gwarancji
D. zwrot pieniędzy, jeśli sprzedawca nie zdoła naprawić żelazka w odpowiednim czasie
 Prowadzenie sprzedaży 
Jak długo sprzedawca ma na rozpatrzenie reklamacji zgłoszonej przez klienta?
A. 14 dni od dnia zakupu towaru przez klienta
B. 10 dni liczone od dnia następnego po złożeniu reklamacji
C. 10 dni od daty zakupu towaru przez klienta
D. 14 dni kalendarzowych liczonych od dnia następnego po dniu złożenia reklamacji
 Prowadzenie sprzedaży 
Sprzedawczyni obsługująca klientów w klasycznym dziale nabiałowym, powinna być ubrana:
A. w czepek ochronny, fartuch gumowy, wygodne obuwie na płaskiej podeszwie
B. w gumowy fartuch, czepek ochronny, rękawice ochronne
C. w czysty fartuch, czepek ochronny, wygodne obuwie na płaskiej podeszwie
D. w wygodne obuwie na płaskiej podeszwie, rękawice ochronne, czepek ochronny
 Prowadzenie sprzedaży 
Magazynier, podczas czyszczenia urządzenia chłodniczego, doznał porażenia prądem. Pojawiły się u niego trudności w oddychaniu. Jakie działanie należy podjąć w pierwszej kolejności, udzielając mu pierwszej pomocy?
A. przeprowadzić sztuczne oddychanie
B. położyć go na boku i przykryć ciepłym materiałem (np. kocem)
C. odłączyć go od źródła prądu
D. powiadomić kierownika magazynu i wezwać pogotowie
 Prowadzenie sprzedaży 
Kiedy pracownik przewrócił się, ściągając z półki ciężki karton, prawdopodobnie doznał urazu kręgosłupa. W tej sytuacji, co powinno być najważniejszym krokiem?
A. nie zmieniać pozycji poszkodowanego i wezwać pogotowie
B. szybko przetransportować go do szpitala
C. ustawić go w pozycji bezpiecznej na boku
D. położyć go na plecach na płaskim podłożu
 Prowadzenie sprzedaży 
W jakim czasie od momentu złożenia przez konsumenta oświadczenia o rezygnacji z umowy zakupu, przedsiębiorca jest zobowiązany zwrócić konsumentowi uiszczone przez niego kwoty?
A. Nie później niż w terminie 30 dni
B. Nie później niż w terminie 14 dni
C. Nie później niż w terminie 21 dni
D. Nie później niż w terminie 7 dni
 Prowadzenie sprzedaży 
Zgodnie z regulacjami dotyczącymi rękojmi, w przypadku ujawnienia wady fizycznej nowego produktu, sprzedawca ponosi odpowiedzialność wobec konsumenta od chwili wydania towaru do
A. 5 lat
B. 0,5 roku
C. 2 lat
D. 1 roku
 Prowadzenie sprzedaży 
Ergonomia to dziedzina naukowa, która zajmuje się przystosowaniem stanowisk pracy do potrzeb poszczególnych pracowników. Odpowiednio zorganizowane ergonomicznie miejsce pracy kasjera w strefie kasowej to stanowisko
A. wyposażone w terminale do kart płatniczych i kasę fiskalną
B. wyposażone w obrotowe krzesło z podłokietnikami
C. przystosowane do realizacji różnorodnych zadań na sali sprzedażowej
D. dostosowane do charakteru wykonywanej pracy oraz indywidualnych potrzeb kasjera
 Prowadzenie sprzedaży 
Przedsiębiorca wziął w banku kredyt na pięć lat na zakup maszyn produkcyjnych. Jaki to rodzaj kredytu?
A. hipoteczny
B. obrotowy
C. inwestycyjny
D. konsolidacyjny
 Prowadzenie sprzedaży 
W jakim czasie od momentu złożenia przez konsumenta deklaracji o odstąpieniu od umowy zakupu, przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi wpłaconej przez niego kwoty?
A. Nie później niż w terminie 21 dni
B. Nie później niż w terminie 7 dni
C. Nie później niż w terminie 14 dni
D. Nie później niż w terminie 30 dni
 Prowadzenie sprzedaży 
Nieprzestrzeganie przepisów BHP w organizacji transportu towarów w firmie handlowej może skutkować u pracowników
A. reakcjami alergicznymi
B. urazami kręgosłupa
C. zatruciem pokarmowym
D. chorobami skóry
 Prowadzenie sprzedaży 
Czerwona sygnalizacja świetlna w magazynie hurtowni wskazuje na
A. ostrzeżenie przed uruchomieniem systemów transportowych
B. ostrzeganie przed poruszającymi się przedmiotami
C. drogę transportu bez przeszkód
D. zagrożenie
 Prowadzenie sprzedaży 
Kiedy powinno się wykonać inwentaryzację nadzwyczajną w punktach sprzedaży detalicznej?
A. w celu rozliczenia osób odpowiedzialnych za mienie
B. aby ustalić stan towarów na koniec roku kalendarzowego
C. gdy następuje zmiana osoby odpowiedzialnej materialnie
D. gdy dojdzie do kradzieży towarów
 Prowadzenie sprzedaży 
Zgodnie z ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich z 23 września 2016 roku, Dz.U.2016, poz.1823, przedsiębiorca ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację konsumenta w terminie od momentu jej otrzymania
A. 14 dni
B. 30 dni
C. 21 dni
D. 7 dni
 Prowadzenie sprzedaży 
Zgodnie z Kodeksem pracy pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy, wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną. Gdy szkoda została wyrządzona z winy nieumyślnej, wysokość odszkodowania, jakie pracownik musi zapłacić pracodawcy, ustala się 
 
| Limit niedoborów – sklepy samoobsługowe | Limit niedoborów – sprzedaż tradycyjna | ||
|---|---|---|---|
| minimalny | maksymalny | minimalny | maksymalny | 
| 0,5% | 0,8% | 0,4% | 0,7% | 
A. powyżej trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika.
B. do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika.
C. według uznania kierownika.
D. w wysokości powstałej straty powiększone o utracone zyski.