Filtrowanie pytań
 Planowanie i realizacja przew… 
A. 5 elementów
B. 3 elementy
C. 4 elementy
D. 2 elementy
 Planowanie i realizacja przew… 
Zbliżanie się lokomotywy manewrowej do nieruchomego taboru nie powinno się odbywać z prędkością wyższą niż
A. 3 km/h
B. 1 km/h
C. 2 km/h
D. 0,5 km/h
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Aby wyłączyć zwrotnicę z ześrodkowanego nastawiania w urządzeniach mechanicznych, należy to zrobić przez
A. unieruchomienie dźwigni zwrotnicowej przy pomocy drążka i klina zastawczego
B. wyjęcie sworznia łączącego pręt napędowy z zamknięciem nastawczym
C. podniesienie oraz zabezpieczenie podpórką naprężaczy danej zwrotnicy
D. zabezpieczenie zastawki zerwania pędni w napędzie zwrotnicowym sworzniem
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas obserwacji odjeżdżającego pociągu dostrzeżono, że koła jednej z osi nie obracają się, lecz ślizgają po torze. W takiej sytuacji należy
A. powiadomić dyżurnego ruchu w najbliższej stacji mającej tory do odstawienia wagonów
B. powiadomić dyżurnego ruchu w najbliższej stacji węzłowej
C. zatrzymać pociąg na najbliższej stacji
D. zatrzymać odjeżdżający pociąg
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Po zamknięciu jednego z torów w dwutorowym szlaku i wprowadzeniu ruchu jednotorowego dwukierunkowego na torze czynnym, kolejne pociągi nadjeżdżające z przeciwnych stron, czyli jeden parzysty oraz jeden nieparzysty, powinny być wyprawiane w odstępach posterunków
A. następczych
B. odstępowych
C. bocznicowych
D. zapowiadawczych
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Minimalna długość drogi oporowej przy zamknięciu nastawczym suwakowym po zbliżeniu iglicy do wysuniętego trzpienia zamka trzpieniowego powinna wynosić
A. 5 mm
B. 35 mm
C. 10 mm
D. 46 mm
 Planowanie i realizacja przew… 
Przesuwanie wagonów połączonych z lokomotywą na wyznaczony tor oraz odczepienie niektórych z nich po zatrzymaniu to manewr, który wykonuje się w sposób
A. odrzutowy pojedynczy
B. odrzutowy seryjny
C. odstawczy
D. grawitacyjny
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Po wznowieniu ruchu na odcinku, który był objęty sygnałem "ALARM", dyżurni ruchu umieszczają w dzienniku ruchu informację o treści przez całą szerokość strony:
A. "Na szlaku ……….. przywrócono ruch pociągów"
B. "W dniu …….. od godz. ….. minut…. przywrócono normalny ruch pociągów"
C. "Od posterunku……. do posterunku…… przywrócono normalny ruch pociągów"
D. "O godz. ….. minut…. przywrócono normalny ruch pociągów"
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Na który tor stacyjny powinien wjechać pociąg pasażerski z przegrzanym czopem osi zestawu kołowego, przy założeniu, że wszystkie tory są dostępne?
A. Główny zasadniczy
B. Główny dodatkowy
C. Specjalnego przeznaczenia
D. Boczny
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Pociągi wojewódzkie przewożące pasażerów do miejsca pracy, przyjeżdżające do stacji końcowej w godzinach 05:30÷08:30 mają priorytet nad pociągami
A. innymi wojewódzkimi
B. ekspresowymi pasażerskimi
C. ratunkowymi wyjeżdżającymi do akcji ratunkowej
D. międzynarodowymi pasażerskimi
 Planowanie i realizacja przew… 
Harmonogramy ustalone dla realizacji procesów technologicznych na stacji są wynikiem
A. zdolności przerobowej urządzeń stacji
B. programu obsługi obszaru ciążenia stacji rozrządowej
C. analizy czasowej działań załadunkowych
D. planu działania stacji towarowej
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Wizualizacja terenu stacji (posterunku ruchu), ukazująca na płaszczyźnie poziomej lokalizację kolejowych elementów sytuacyjnych oraz urządzeń technicznych przedstawionych przy użyciu umownych oznaczeń w określonym uproszczeniu i skali, to
A. wykres ruchu
B. plan schematyczny
C. profil poprzeczny stacji/posterunku
D. profil podłużny stacji/posterunku
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Do punktów zapowiadawczych, które uczestniczą w kierowaniu ruchem pociągów, zalicza się
A. posterunki bocznicowe oraz odstępowe
B. stacje oraz posterunki odstępowe
C. posterunki odgałęzne oraz pomocnicze
D. stacje i posterunki odgałęzne
 TKO.07  Pytanie 94 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zdarzenie rozprucia zwrotnicy w mechanicznych urządzeniach zatrzymanych w nastawni jest sygnalizowane przez
A. białym światłem kontrolnym
B. czerwonym światłem migającym
C. niebieskim światłem na planie świetlnym
D. dzwonkiem alarmowym
 Planowanie i realizacja przew… 
Transport wagonów w jednorodnym składzie oznacza ich przemieszczenie w ramach pociągu
A. wyłącznie w celu naprawy
B. jedynie jedną lokomotywą na całej trasie transportu
C. bez zmiany od stacji wysyłkowej do stacji docelowej
D. na dystansie minimum 500 km
 Planowanie i realizacja przew… 
Strategiczne planowanie w sektorze transportowym to
A. funkcja zarządzania, która umożliwia podejmowanie kluczowych decyzji w sprawie przyszłego rozwoju firmy
B. zbiór zorganizowanych decyzji odnoszących się do realizacji bieżących celów i wynikających z nich zadań oraz metod ich osiągnięcia
C. proces systematycznej analizy usług, produktów, procedur oraz zasad działania firmy w odniesieniu do standardów wyróżniających liderów branży
D. działalność kierownicza związana z codziennymi decyzjami, która nie powoduje długotrwałych skutków dla funkcjonowania firmy
 Planowanie i realizacja przew… 
W kosztorysie dla klienta dotyczącego transportu ładunku z bocznicy konieczne jest uwzględnienie opłaty zgodnie z taryfikatorem, biorąc pod uwagę
A. czas pracy lokomotywy
B. pracę manewrową
C. czas pracy drużyny pociągowej
D. tonokilometry
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Kierownik manewrów ma możliwość przestawiania wagony próżne jednoosobowo bez działania hamulca zespolonego w liczbie nieprzekraczającej
A. 8 osi rzeczywistych
B. 28 osi obliczeniowych
C. 8 osi obliczeniowych
D. 28 osi rzeczywistych
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jakie zadanie należy do kompetencji dróżnika przejazdowego?
A. Lokalne zabezpieczenie zwrotnic
B. Serwisowanie rozjazdów
C. Obserwacja pociągu
D. Pokazywanie sygnałów na semaforach
 Planowanie i realizacja przew… 
Jakich pojazdów kolejowych nie można odrzucać ani zsuwać ze stoku rozrządowego?
A. Wagonów platform
B. Wagonów z podróżnymi
C. Wagonów mieszanych ładownych i próżnych
D. Wagonów ładownych
 Planowanie i realizacja przew… 
Wskaźnik wydajności pracy manewrowej na stacji definiuje się jako
A. iloczyn liczby wagonów towarowych przerobionych przez ilość lokomotyw użytych do ich przerobienia
B. iloraz liczby wagonów przerobionych przez liczbę lokomotywogodzin pracy lokomotyw manewrowych
C. iloczyn liczby wagonów przerobionych przez liczbę lokomotywogodzin pracy lokomotyw manewrowych
D. iloraz liczby lokomotywogodzin pracy lokomotyw przez połowę sumy liczby wagonów przybyłych i wysłanych
 Planowanie i realizacja przew… 
Podczas tworzenia nowego rozkładu jazdy na schemacie ruchu pociągów nie biorą pod uwagę tras pociągów
A. roboczych
B. pośpiesznych
C. osobowych
D. towarowych
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji, gdy przewody linii wysokiego napięcia ulegną zerwaniu, należy unikać zbliżania się do nich na odległość mniejszą niż
A. 5 metrów
B. 8 metrów
C. 3 metry
D. 10 metrów
 Planowanie i realizacja przew… 
Czas obrotu wagonu towarowego jest liczony w dobach od momentu, gdy wagon zostaje podstawiony do załadunku, aż do chwili
A. odstawienia wagonu na tor odjazdowy
B. podstawienia tego wagonu do ponownego załadunku
C. wyładunku tego wagonu
D. włączenia tego wagonu do składu pociągu
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Posterunek techniczny, w którym pracownik weryfikuje poprawność wjazdu pociągu, to posterunek
A. nastawczy
B. zapowiadawczy
C. dyżurnego pomocniczego
D. stwierdzenia końca pociągu
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Dyżurny ruchu na posterunku, który jest wyposażony w urządzenia rejestrujące oraz właściwie oznaczony w rozkładzie jazdy, może wydać pisemny rozkaz bez konieczności zatrzymywania pociągu, o ile
A. prędkość na danym odcinku nie przekracza 120 km/h
B. załoga pojazdu liczy dwie osoby i pojazd ma rejestrator rozmów
C. załoga pojazdu kolejowego z napędem składa się z dwóch osób
D. pojazd kolejowy z napędem jest wyposażony w rejestrator rozmów
 Planowanie i realizacja przew… 
Zarządzanie taborami kolejowymi do realizacji przewozów obejmuje
A. prognozowanie wymaganej zdolności przewozowej przedsiębiorstwa w oparciu o marketingowe planowanie zapotrzebowania na usługi transportowe
B. określanie nakładów inwestycyjnych niezbędnych do odtworzenia taboru zgodnie z otrzymanymi założeniami
C. ustalenie zapotrzebowania na środki transportu w zależności od ich kondycji technicznej
D. planowanie w nadchodzących latach wycofania taboru z uwzględnieniem technicznego zużycia oraz granicy ekonomicznej opłacalności jego eksploatacji
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Który z dodatków do wewnętrznego rozkładu jazdy pociągów zawiera spis stałych ostrzeżeń?
A. Dodatek 1
B. Dodatek 4
C. Dodatek 2
D. Dodatek 3
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Na całej długości obu stron książki przebiegów należy zapisywać
A. usterki, które wystąpiły w trakcie realizacji przebiegów
B. okoliczności nie mające wpływu na przyjmowanie oraz wyprawianie pociągów
C. przyjęcie oraz przekazanie dyżuru
D. zajęcie oraz zwolnienie torów przebiegowych
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Podczas ustalania trasy dla manewrów, w pierwszej kolejności należy ustawiać zwrotnice, zaczynając od
A. rozjazdów krzyżujących
B. najbliższej, z perspektywy kierunku jazdy
C. najdalszej, z perspektywy kierunku jazdy
D. rozjazdów standardowych
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jakie zdarzenie nie jest uznawane za kolizję?
A. Zderzenie
B. Najechanie
C. Pęknięcie szyny
D. Starcie
 Planowanie i realizacja przew… 
Uproszczona weryfikacja hamulca zespolonego polega na ocenie funkcjonowania hamulców w
A. całym składzie pociągu
B. dwóch końcowych wagonach pociągu
C. lokomotywie oraz dwóch losowo wybranych wagonach pociągu
D. pierwszym i ostatnim wagonie pociągu
 Planowanie i realizacja przew… 
Maksymalna prędkość manewrowa cystern oznaczonych zgodnie z Regulaminem RID pomarańczowym paskiem nie może być wyższa niż
A. 15 km/h
B. 20 km/h
C. 5 km/h
D. 10 km/h
 Planowanie i realizacja przew… 
Badanie dopuszczalnego zużycia tarcz hamulcowych w wagonie pasażerskim powinno być wykonane poprzez
A. zmierzenie bicia poprzecznego tarczy hamulcowej przekraczającego 2 mm
B. pomiar liczby oraz długości mikropęknięć na powierzchni ciernej
C. sprawdzenie osadzenia tarczy hamulcowej na osi zespołu kołowego
D. osadzenie się materiału okładzinowego na więcej niż 50% powierzchni ciernej tarczy
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W przypadku uszkodzenia rogatki oraz braku możliwości kierowania ruchem drogowym na miejscu, prędkość pociągów powinna być ograniczona do
A. 20 km/h
B. 30 km/h
C. 10 km/h
D. 50 km/h
 Planowanie i realizacja przew… 
Jakie elementy należy skontrolować przy przyjęciu wagonu od klienta w zakresie handlowym?
A. czy wagon został dokładnie wyczyszczony
B. mechanizmy biegowe wagonu
C. konstrukcję nadwozia wagonu
D. sprzęgło oraz zderzaki
 Planowanie i realizacja przew… 
Czas minimalny przejścia wagonów w systemie "tranzyt bez przeróbki" stanowi sumę czasów
A. rozrządzania składu pociągu, akumulacji wagonów oraz zestawiania składu pociągu
B. obróbki wagonów na torach przyjazdowych, zestawiania składu pociągu oraz obróbki wagonów na torach odjazdowych
C. wymiany lokomotyw pociągowych, zmiany czoła pociągu oraz obróbki wagonów na torach tranzytowych
D. rozrządzania składu pociągu, obróbki wagonów na torach przyjazdowych oraz akumulacji wagonów
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Tory główne, które nie są przedłużeniem torów szlakowych, określane są jako
A. głównymi zasadniczymi
B. bocznymi
C. komunikacyjnymi
D. głównymi dodatkowymi
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Informację przekazaną przez dyżurnego ruchu o przybyciu wyprawionego do sąsiedniego posterunku pociągu, nastawniczy zapisuje w rubryce "uwagi" w sytuacji
A. radiotelefonicznego zapowiadania pociągów
B. telefonicznego polecania oraz zgłaszania drogi przebiegu
C. awarii urządzeń radiołączności
D. telefonicznego zapowiadania pociągów
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Sprawdzenie, czy wagony w pociągu pasażerskim są zaopatrzone w wodę oraz czy posiadają ogrzewanie, należy do zadań
A. manewrowego zestawiającego skład
B. kierownika pociągu
C. rewidenta dokonującego oględzin
D. maszynisty