Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie fragmentu instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego określ, w wyniku uszkodzenia którego elementu należy wymienić dźwignię kątową.

Fragment instrukcji konserwacji napędu zwrotnicowego mechanicznego
6) sprawdzić dźwigienki zastawki zerwania pędni. Nie powinny być uszkodzone i zablokowane na osi. W przypadku uszkodzonych dźwigienek należy wymienić całą dźwignię kątową, w przypadku zablokowania ich na osi należy dokonać demontażu, oczyszczenia, smarowania i ponownego montażu.

Ilustracja do pytania 1
A. Elementu A
B. Elementu B
C. Elementu D
D. Elementu C
Montaż i eksploatacja urządze…

Który wskaźnik powinien być ustawiony przed semaforem wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej, którego obraz sygnałowy może nie być widoczny w sposób ciągły z wymaganej odległości?

A. W 13
Ilustracja do odpowiedzi A
B. W 11p
Ilustracja do odpowiedzi B
C. W 12
Ilustracja do odpowiedzi C
D. W 11a
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

Którą kombinację świateł powinien wyświetlać semafor powtarzający, jeżeli na semaforze wjazdowym wyświetlany jest sygnał „Stój”?

A. Kombinacja świateł 2
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Kombinacja świateł 4
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Kombinacja świateł 3
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Kombinacja świateł 1
Ilustracja do odpowiedzi D
Montaż i eksploatacja urządze…

W semaforze odstępowym 220 wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej nastąpiło przepalenie żarówki światła pomarańczowego. Skutkiem tego jest

Ilustracja do pytania 12
A. wyświetlenie sygnału „Stój” na semaforze 220
B. wyświetlenie światła pomarańczowego na semaforze A
C. świecenie światła ciągłego zielonego na semaforze 220
D. całkowite wygaszenie świateł semafora 220
Montaż i eksploatacja urządze…

W przypadku rozprucia zwrotnicy przez pojazd kolejowy jadący na niewłaściwie ułożoną zwrotnicę, pracownik obsługi powinien dokonać odpisu

A. tylko w książce kontroli urządzeń E1758.
B. w metryce rozjazdu.
C. tylko w dzienniku D831.
D. w książce kontroli urządzeń E1758 oraz dzienniku D831.
Montaż i eksploatacja urządze…

Przejazd kolejowo-drogowy kategorii C należy wyposażyć w

A. układ barierek tworzący labirynt.
B. urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej bez rogatek i półrogatek.
C. urządzenia rogatkowe obsługiwane na miejscu przez pracownika.
D. urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej z dwiema lub czterema półrogatkami.
Montaż i eksploatacja urządze…

Przymus zwrotu zgody w elektromechanicznej blokadzie stacyjnej na nastawniach dysponujących jest realizowany poprzez

A. przeciwwtórność stacyjną.
B. zastawkę elektryczną nad blokiem początkowym.
C. zastawkę elektryczną nad blokiem końcowym.
D. przeciwwtórność liniową.
Montaż i eksploatacja urządze…

Kiedy na semaforze powinno nastąpić wygaszenie sygnału zabraniającego?

A. Przed włączeniem sygnału zezwalającego.
B. Po wyświetleniu sygnału zezwalającego.
C. Równocześnie z wyłączeniem sygnału zezwalającego.
D. Równocześnie z włączeniem sygnału zabraniającego.
Montaż i eksploatacja urządze…

Urządzenia liniowe srk ze względu na sposób działania dzieli się na

A. jednoodstępowe (półsamoczynne) i wieloodstępowe (samoczynne).
B. elektromechaniczne i elektryczne.
C. dwustawne, trzystawne i czterostawne.
D. z kontrolą niezajętości szlaku i bez kontroli niezajętości szlaku.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do instrukcji Ie-12 (E-24) częstotliwość przeprowadzania przeglądu rygla urządzeń srk wynosi

Załącznik nr 1
do Instrukcji Ie-12 (E-24)
Częstotliwość podstawowych zabiegów konserwacji i przeglądów urządzeń srk
§§ in-
strukcji
Ie-12 (E-
24)
Nazwa urządzeń i wyszczególnienie wykonywanych robótUrządzenia
czynne
Urządzenia
wyłączone z
eksploatacji
w zakresie
§ 84
Uwagi
27Konserwacja zwrotnicowego zamka trzpieniowego oraz zamka wykolejnicowego1raz/2mies.-
28Przegląd zamka trzpieniowego, zamka wykolejnicowego oraz spony iglicowej1raz/rok1raz/rok
29Konserwacja zamka ryglowego1raz/mies.-
30Przegląd zamka ryglowego1raz/rok1raz/rok
31Konserwacja skrzyni kluczowej płaskiej1raz/6mies.-
32Przegląd skrzyni kluczowej płaskiej1raz/rok1raz/rok3
33Konserwacja aparatu kluczowego1raz/6mies.-
34Przegląd aparatu kluczowego1raz/rok1raz/rok3
35Konserwacja szyny izolowanej z przyciskiem1raz/mies.-
36Przegląd szyny izolowanej z przyciskiem1raz/rok-1
37Konserwacja tras pędniowych1raz/3mies.-
38Przegląd tras pędniowych1raz/rok-
39Konserwacja napędu zwrotnicowego i wykolejnicowego:
Dla napędu zwrotnicowego
Dla napędu wykolejnicowego

1raz/mies.
1raz/3mies
40Konserwacja wykolejnicy1raz/3mies.-
41Przegląd napędów: zwrotnicowego, wykolejnicowego oraz wykolejnicy1raz/rok1raz/rok3
42Konserwacja rygla1raz/mies.-
43Przegląd rygla1raz/rok1raz/rok3
44Konserwacja nastawnicy mechanicznej1raz/2mies.-

A. 1 raz na miesiąc.
B. 1 raz na 6 miesięcy.
C. 1 raz na 3 miesiące.
D. 1 raz na rok.
Montaż i eksploatacja urządze…

Zabiegi związane z obsługą przekaźników OTP typu JRK, RK, JRF, ERE zgodnie z zamieszczonym fragmentem instrukcji Ie-12 powinny być dokonywane co

Przekaźniki typu zamkniętego podlegają zabiegom obsługi technicznej przekaźników (OTP), w ramach której należy sprawdzić ich charakterystyki elektryczne i mechaniczne, w zależności od ich typu, z dokładnością sześciu miesięcy, w następujących okresach:
1)co 5 lat przekaźniki typu JRJ, JRR i JRG ze stykami (C - C);
2)co 6 lat przekaźniki typu JRB, JRC, JRY i JRV;
3)co 10 lat przekaźniki typu JRM;
4)co 12 lat przekaźniki typu JRK, RK, JRF, ERF, ERE oraz JRG ze stykami (Ag - Ag);
5)co 10 lat zestawy wtykowe ERL stosowane w sbl, oraz dodatkowo po każdej naprawie lub regulacji.

A. 5 lat.
B. 12 lat.
C. 10 lat.
D. 6 lat.
Montaż i eksploatacja urządze…

Spona iglicowa przedstawiona na ilustracji służy do

Ilustracja do pytania 29
A. ochrony drogi przebiegu pociągowego przed najechaniem taboru z toru bocznego.
B. zamknięcia iglicy dolegającej lub odlegającej w krańcowe położenie.
C. uzależnienia w skrzyni kluczowej płaskiej, sygnalizatora od stanu położenia zwrotnicy.
D. unieruchomienia dźwigni nastawczej w przypadku zerwania pędni.
Montaż i eksploatacja urządze…

KONSERWACJA I PRZEGLĄDY MECHANICZNYCH KLUCZOWYCH URZĄDZEŃ STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM

§ 29. Konserwacja zamka ryglowego

1.Należy dokonać konserwacji zamka ryglowego pojedynczego względnie podwójnego, podczas której należy przede wszystkim sprawdzić:
1)czy przy próbie przekładania zamkniętej zwrotnicy na zamek ryglowy, przy prawidłowo wyregulowanym zamknięciu nastawczym, hak iglicy przylegającej obejmuje opórkę jeszcze co najmniej 20 mm, a przy rozjazdach z zamknięciem suwakowym głowica klamry przytrzymuje suwak iglicowy co najmniej 5 mm,
2)swobodny przesuw suwaków zamka,
3)zamykanie zwrotnicy po przekręceniu i wyjęciu klucza,
4)uniemożliwienie wyjęcia klucza w przypadku, gdy zwrotnica nie znajduje się w odpowiednim położeniu,
5)przytwierdzenie płytki rejestrowej (nie może być ona zdeformowana) i zgodność jej otworu z rejestrem klucza,
6)zakrycie przy zamkniętym zamku śrub mocujących zamek do płyty montażowej,
7)zabezpieczanie nitami nakrętek śrub mocujących płytę montażową do elementów rozjazdu,
8)umocowanie prętów kontrolnych do iglic (muszą być one proste i bez pęknięć),
9)wymiary wycięć w suwakach zamka, które mają wynosić: 17 mm dla iglicy dosuniętej do opornicy i 62 mm dla iglicy odsuniętej od opornicy,
10)czy krawędź zamka plusowego jest oddalona od początku suwaka zamka o 60 mm,
11)konieczność uzupełnienia powłok malarskich.
2.Dodatkowo, podczas sprawdzania zamków, należy zwrócić uwagę na prawidłowość wskazań latarni zwrotnicowych, ich oszklenie i ewentualne uszkodzenia.


Podczas konserwacji zamka rygielowego, zgodnie z instrukcją Ie-12, należy sprawdzić wymiary wycięć w suwakach zamka, które dla iglicy dosuniętej do opornicy i dla iglicy odsuniętej od opornicy powinny wynosić odpowiednio

A. 19 mm i 62 mm
B. 17 mm i 60 mm
C. 17 mm i 62 mm
D. 19 mm i 64 mm
Montaż i eksploatacja urządze…

Ryglowanie zwrotnicy

A. zwalnia zamknięcie następnej zwrotnicy w realizowanej drodze przebiegu zgodnie z tablicą zależności.
B. zabezpiecza pociąg przed najechaniem na niego taboru z toru bocznego.
C. powoduje zamknięcie zamknięcia nastawczego.
D. zapewnia kontrolę położenia iglic i zamykanie ich w położeniach krańcowych.
Montaż i eksploatacja urządze…

Jaki jest stan bloków półsamoczynnej elektromechanicznej blokady liniowej, jeżeli pociąg wyjechał ze stacji A w kierunku stacji B i znajduje się na szlaku?

StanStacja AStacja B
odblokowanyzablokowanyodblokowanyzablokowany
A.Po, Poz, Ko--Po, Poz, Ko
B.PozPo, KoPo, KoPoz
C.Po, KoPozPozPo, Ko
D.-Po, Poz, KoPo, Poz, Ko-

Ilustracja do pytania 34
A. Stan B
B. Stan A
C. Stan D
D. Stan C
Montaż i eksploatacja urządze…

Na podstawie fragmentu instrukcji określ ile powinien wynosić przesuw suwaków w każdą stronę od położenia zasadniczego?

Fragment instrukcji
2.Podczas przeglądu skrzyni zależności nastawniczy suwakowej należy:
1) zwrócić uwagę na pewność zamocowania (czy nie są luźne) nasadek, grzebieni i innych części. W razie potrzeby poprawić mocowanie luźnych elementów a zabezpieczenia wymienić;
2) sprawdzić przesuw suwaków w każdą stronę od położenia zasadniczego, który powinien wynosić 10-11 mm oraz pionowy luz suwaków który powinien wynosić 1 mm. Ponadto przesuw powinien odbywać się płynnie i lekko bez zacięć. Elementy ruchome nasmarować, przeszkody utrudniające ruch usunąć, nadmierne luzy usunąć;
3) sprawdzić ugięcie suwaków i osi poziomych. Suwaki i osie poziome nie powinny się nadmiernie uginać. W razie potrzeby wyeliminować stwierdzone luzy lub wymienić suwaki;
4) sprawdzić zgodność rozsunięcia nasadek z planem suwaków lub tablicą zależności. Jeśli występują rozbieżności należy je natychmiast wyjaśnić i dokonać stosownych korekt;
5) dokonać czyszczenia wszystkich elementów trących używając szmatki nasączonej terpentyną, benzyną lub spirytusem oraz sprawdzić czy:
a) są poprawnie ułożone na wszystkich belkach podporowych i czy nie zaciskają się w trzpieniach prowadniczych na belkach podporowych, ani też w górnych płaskownikach prowadniczych. W razie konieczności dokonać regulacji,
b) luz pomiędzy belkami podporowymi i pałąkami prowadniczymi nie wynosi więcej niż 0.45 mm. W razie konieczności dokonać regulacji.

A. 1 - 5 mm
B. 10 - 11 mm
C. 0,45 mm
D. 12 mm
Montaż i eksploatacja urządze…

Podczas wyjazdu pociągu na szlak powinna zostać zwolniona zastawka nad blokiem początkowym po

A. zablokowaniu bloku początkowego na nastawni wyprawiającej pociąg.
B. cofnięciu drążka przebiegowego do stanu zasadniczego.
C. zmianie obrazu semafora wyjazdowego na „Stój”.
D. zwolnieniu przebiegu.