Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przed rozpoczęciem pracy na nowym stanowisku nie jest wymagane przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego dla

A. pracownika przenoszonego na inne stanowisko
B. osoby zatrudnionej na stanowisku robotniczym, na którym mogą występować czynniki szkodliwe, uciążliwe lub niebezpieczne dla zdrowia
C. ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta biorącego udział w praktyce studenckiej
D. pracownika biurowego, który przyjmuje dodatkowe obowiązki biurowe
BPO.01 Pytanie 3
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik nie może zostać ukarany karą w postaci za nietrzymanie się ustalonej organizacji oraz porządku w pracy, przepisów BHP i regulacji przeciwpożarowych, jeśli chodzi o

A. nagany
B. zwolnienia z pracy
C. upomnienia
D. karę finansową
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów, ważne jest, aby uwzględnić, czy intensywność oświetlenia na stanowiskach pracy jest dostosowana do charakteru wykonywanych czynności oraz czy spełnia ustalone wymagania

A. w ogólnych przepisach bhp
B. w kodeksie pracy
C. w Polskiej Normie
D. w regulaminie pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów warto wziąć pod uwagę, czy poziom oświetlenia w miejscach pracy odpowiada rodzajowi wykonywanych zadań oraz czy spełnia wymagania ustalone

A. w Polskiej Normie
B. w ogólnych przepisach BHP
C. w Kodeksie pracy
D. w Regulaminie pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Za wypadek przy pracy uznaje się

A. niespodziewane wydarzenie, spowodowane przyczyną wewnętrzną, powodujące utratę zdolności do pracy
B. długotrwałe zdarzenie, związane z pracą, które doprowadziło do uszczerbku na zdrowiu
C. niespodziewane zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, prowadzące do urazu lub śmierci, które miało miejsce w związku z pracą
D. niespodziewane zdarzenie, wynikające z przyczyny wewnętrznej, związane z pracą, prowadzące do urazu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dokument potwierdzający realizację oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać

A. koniecznych środków zapobiegawczych minimalizujących ryzyko
B. daty przeprowadzonej oceny
C. wyniku przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego związanej z jednoczesnym działaniem wszystkich zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy
D. opisu badanego miejsca pracy
BPO.01 Pytanie 9
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kobieta karmiąca piersią może na swój wniosek skorzystać z prawa do połączenia przerw w pracy na karmienie dziecka. Przerwa o jakiej łącznej długości będzie przysługiwała kobiecie karmiącej jedno dziecko?

Art. 187 Kodeks pracy
§ 1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie.

A. jedną godzinę.
B. półtorej godziny.
C. dwie godziny.
D. pół godziny.
BPO.01 Pytanie 11
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku zakończenia lub wygaśnięcia umowy o pracę, pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikowi świadectwa pracy?

A. w ciągu 1 miesiąca od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę
B. bezzwłocznie
C. w ciągu 7 dni od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę
D. w ciągu 14 dni od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociani pracownicy często byli angażowani w zakładzie do załadunku produktów na pojazdy oraz do rozładunku dostarczanych surowców. Oceń, czy taka praktyka w zakładzie jest zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony pracy młodocianych.

A. Nie, ponieważ młodociani nie mają prawa dźwigać surowców ani produktów
B. Tak, jeśli załadunek i/lub rozładunek nie zajmuje więcej niż 2/3 czasu pracy
C. Nie, ponieważ załadunek i/lub rozładunek wymaga dużej powtarzalności ruchów
D. Tak, pod warunkiem że masa produktów i/lub surowców nie przekracza dopuszczalnych norm dźwigania
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie informacje dotyczące działań do podjęcia przed rozpoczęciem zajęć, zasady oraz metody bezpiecznego przeprowadzania danej pracy, czynności po zakończeniu pracy i procedury w sytuacjach kryzysowych są zawarte?

A. w karcie oceny ryzyka zawodowego
B. w regulaminie pracy
C. w procedurze
D. w instrukcji stanowiskowej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przekazanie wiedzy, które ma przygotować pracownika do realizacji obowiązków na danym stanowisku, prezentacja przez instruktora bezpiecznego oraz zgodnego z normami i zasadami bhp sposobu pracy, próba wykonania zadania oraz samodzielne działanie pracownika pod kontrolą instruktora, analizowanie i ocena procesu pracy pracownika, to etapy

A. szkolenia podstawowego
B. instruktażu stanowiskowego
C. instruktażu ogólnego
D. szkolenia okresowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, pracodawca zatrudniający osoby narażone na działanie substancji, czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających, ma obowiązek zapewnienia tym pracownikom regularnych badań lekarskich także

A. do 5 lat po ich zakończeniu pracy
B. po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli zainteresowana osoba złoży wniosek o objęcie takimi badaniami
C. po rozpoczęciu pracy w kontakcie z takimi substancjami, czynnikami lub pyłami u innego pracodawcy
D. obowiązkowo w ciągu roku od przejścia na emeryturę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy podnoszony ładunek przewyższa maksymalny udźwig urządzenia lub gdy urządzenie transportowe jest uszkodzone, operator tego sprzętu powinien

A. poinformować o tym przełożonego
B. zachować szczególną ostrożność podczas pracy
C. zaprzestać wykonywania pracy, informując o tym niezwłocznie przełożonego
D. domagać się od swojego bezpośredniego przełożonego pisemnego zlecenia na wykonanie pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z zasadami odbywania praktyk zawodowych, zezwala się na zatrudnianie przy spawaniu, nie przekraczając 3 godzin dziennie oraz 60 godzin w trakcie całego okresu kształcenia zawodowego?

A. dziewcząt i chłopców, którzy osiągnęli 16. rok życia
B. chłopców, którzy osiągnęli 16. rok życia
C. dziewcząt i chłopców, którzy osiągnęli 17. rok życia
D. chłopców, którzy osiągnęli 17. rok życia
BPO.01 Pytanie 21
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca, rozwiązując umowę o pracę z pracownikiem bez wypowiedzenia, zauważył, że pracownik ma niewykorzystany urlop wypoczynkowy. W takim przypadku

A. należy wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop
B. należy zwolnić pracownika po wykorzystaniu urlopu
C. należy zmienić datę wypowiedzenia umowy
D. pracownik nie może zostać zwolniony
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W hali obrabiarek do metalu, na wysokości 3,0 m od poziomu podłogi, usytuowano nawiew powietrza, którego temperaturę można regulować w 4 zakresach. Na podstawie danych zawartych w tabeli, określ jaką maksymalną temperaturę nawiewu, spośród zaproponowanych, można zastosować.

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bhp
Maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70 °C (343 K) przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy i 45 °C (318 K) - w pozostałych przypadkach.

A. 45 °C
B. 55°C
C. 70 °C
D. 35°C
BPO.01 Pytanie 23
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy, kto ponosi odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy?

A. wszyscy pracownicy w zakładzie
B. pracodawca
C. specjalista ds. bhp
D. nadzorca działu bhp
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby stworzyć wykaz pracowników z datami ostatniego i przyszłego szkolenia bhp, tak aby można było szybko zgrupować ich według lat odbytych szkoleń i alfabetycznie według nazwisk, najlepszym rozwiązaniem będzie

A. edytor tekstu
B. arkusz kalkulacyjny
C. procesor tekstu
D. program do prezentacji
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsce pracy nie powinno być usytuowane

A. w piwnicach i suterenach, gdy zapewnione jest oświetlenie dzienne oraz uzyskano zgodę właściwego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w porozumieniu z odpowiednim Okręgowym Inspektorem Pracy
B. w budowlach o konstrukcji żelbetowej
C. w pomieszczeniach, gdzie obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia przekraczające NDS lub NDN
D. w piwnicach i suterenach bez dostępu do światła dziennego i bez zgody odpowiedniego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, do kluczowych zadań pracownika dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy nie należy

A. dbanie o odpowiedni stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu, a także o porządek i organizację w miejscu pracy
B. troszczenie się o dobro firmy, ochrona jej mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby zaszkodzić pracodawcy
C. wykonywanie obowiązków w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie się do poleceń i wskazówek przełożonych w tym zakresie
D. poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim oraz przestrzeganie zaleceń lekarzy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociany, który ma więcej niż 16 lat, może być angażowany do podnoszenia, przenoszenia oraz transportowania ciężarów, jeśli jest to niezbędne w trakcie jego przygotowania zawodowego, pod warunkiem że łączny czas wykonywania tych czynności nie przekracza

A. 2/3 czasu pracy młodocianego
B. 1/4 czasu pracy młodocianego
C. 1/2 czasu pracy młodocianego
D. 1/3 czasu pracy młodocianego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szkolenie okresowe pracowników, zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych, powinno trwać minimum

Ramowy program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych
123
Lp.Temat szkoleniaLiczba godzin*
1Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem:
a) Praw i obowiązków pracowników (...)
b) Ochrony praw kobiet i młodocianych
c) Wypadków przy pracy (...)
2
2Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy (...)2
3Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, (...)2
4Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (...)2
Razem:Minimum 8

A. 180 minut.
B. 120 minut.
C. 480 minut.
D. 360 minut.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy pracy na stanowisku z komputerem stacjonarnym, gdy czas pracy przekracza 4 godziny dziennie, pracownik ma prawo do przerwy po każdej godzinie, której długość

A. zależy od indywidualnych potrzeb.
B. może być ustalana w sposób dowolny.
C. jest określana przez pracodawcę.
D. jest ustalona w przepisach Ministra Pracy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi okulary korekcyjne do pracy z monitorem zgodnie z zaleceniem medycznym

A. jeśli praca przy monitorze nie przekracza 2 godzin dziennie
B. jeżeli praca przy monitorze trwa nie dłużej niż 3 godziny dziennie
C. gdy praca przy monitorze wynosi co najmniej 4 godziny dziennie
D. na pisemną prośbę zatrudnionego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nie jest dozwolone stosowanie w miejscach pracy wózków z silnikami spalinowymi napędzanymi benzyną etylizowaną lub innymi toksycznymi substancjami, natomiast silniki działające na innych rodzajach paliw mogą być wykorzystywane tylko wtedy, gdy

A. substancje niebezpieczne emitowane z silnika oraz hałas związany z jego działaniem nie przekraczają dozwolonych wartości stężeń i natężeń.
B. wózek jest wyposażony w odpowiedni system wydechowy.
C. polecenie używania wózka wydaje bezpośredni przełożony, po upewnieniu się, że został on we właściwy sposób przystosowany przez producenta do tej funkcji.
D. w obiekcie panuje niska temperatura.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Badaniom lekarskim w sposób cykliczny podlegają

A. tylko pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych.
B. jedynie pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach.
C. wszyscy pracownicy zatrudnieni w zakładzie pracy.
D. wyłącznie pracownicy zatrudnieni na pozycjach, na których występują czynniki szkodliwe i uciążliwe.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji pojawienia się szkodliwych czynników biologicznych w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek zlecić wykonanie badań oraz pomiarów?

A. Instytutowi Medycyny Pracy
B. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
C. Państwowej Inspekcji Pracy
D. Urzędowi Dozoru Technicznego
BPO.01 Pytanie 38
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Umowa o pracę na zastępstwo jest typem umowy

A. na okres próbny
B. na czas określony
C. na czas nieokreślony
D. na czas wykonania określonej pracy