Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W miejscu pracy kucharza, szczególnie podczas obróbki surowego mięsa oraz jajek, mogą się pojawić mikroorganizmy prowadzące do zakażeń, takich jak salmonella. Klasyfikuje się je jako czynniki

A. biologiczne
B. niebezpieczne
C. uciążliwe
D. fizyczne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W trakcie przeglądu stanu BHP na hali obróbczej dla metalu, pracownik służb bhp dostrzegł, że operator ręcznie podnosił oraz zakładał na tokarkę metalowe profile o masie 15 kg. W protokole pokontrolnym powinien zaznaczyć, że stanowisko obsługi tokarki powinno być dodatkowo zaopatrzone w

A. rejestr wagi elementów.
B. instrukcję obsługi tokarki.
C. apteczkę pierwszej pomocy.
D. urządzenie wspomagające, które zmniejsza wysiłek pracownika przy mocowaniu elementów.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba wchodząca do wnętrza kanałów ściekowych powinna być zaopatrzona w następujące środki ochrony osobistej?

A. szelki bezpieczeństwa z linką przymocowaną do stałego elementu konstrukcji zewnętrznej
B. szelki bezpieczeństwa z linką przymocowaną do stałego elementu konstrukcji zewnętrznej, hełm oraz odzież ochronną i sprzęt ochronny układu oddechowego
C. hełm ochronny oraz odzież ochronną i sprzęt ochronny układu oddechowego
D. sprzęt izolujący ochronny układu oddechowego, gdy stężenie tlenu w powietrzu w kanale jest niższe niż 18%
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie kroki powinien podjąć inspektor bhp, gdy podczas kontroli w firmie X zauważył, że ocena ryzyka zawodowego nie została przeprowadzona?

A. Powierzyć sporządzenie oceny ryzyka zawodowego kierownikowi
B. Wprowadzić odpowiednie środki zapobiegawcze mające na celu ograniczenie ryzyka
C. Zrealizować ocenę ryzyka zawodowego w ciągu 14 dni od daty sporządzenia protokołu pokontrolnego
D. Złożyć do pracodawcy prośbę o przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do metod technicznych, które mają na celu zredukowanie ryzyka lub nawet jego całkowite wyeliminowanie, nie zalicza się

A. stosowanie maszyn, urządzeń oraz wyposażenia zgodnego z aktualnymi normami
B. stosowanie materiałów oraz rozwiązań konstrukcyjnych, które są zgodne z aktualnymi przepisami
C. stosowanie odzieży i obuwia roboczego
D. stosowanie urządzeń ochrony zbiorowej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych sytuacji związanych z pracą, które mogą prowadzić do strat, w szczególności dotyczącym negatywnych skutków zdrowotnych u pracowników, spowodowanych zagrożeniami zawodowymi obecnymi w środowisku pracy lub metodami pracy, określa się mianem

A. chorobą zawodową
B. zagrożeniem wypadkowym
C. wypadkiem przy pracy
D. ryzykiem zawodowym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku awarii doszło do nieszczelności instalacji w pomieszczeniu oraz znacznego wycieku chloru. Jakie powinno być prawidłowe działanie w takiej sytuacji?

A. natychmiastowe wejście do pomieszczenia chlorowni zespołu naprawczego i likwidacja nieszczelności
B. uruchomienie wentylacji mechanicznej w celu unieszkodliwienia chloru przy jednoczesnym wejściu zespołu naprawczego w standardowej odzieży roboczej
C. natychmiastowe uruchomienie wentylacji mechanicznej, a następnie wejście zespołu naprawczego w gazoszczelnych strojach ochronnych, wyposażonego w aparaty tlenowe lub powietrzne
D. wejście zespołu naprawczego po potwierdzeniu, że poziom chloru w powietrzu nie przekracza w istotny sposób maksymalnego dopuszczalnego stężenia tego gazu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, pracownik zakładu przetwórstwa owoców i warzyw podczas konserwacji pulpy roztworem S02, powinien nosić odzież ochronną w postaci

A. bawełnianego kombinezonu, gumowców i waciaka
B. bawełnianego kombinezonu roboczego i czepka
C. gumowego fartucha, rękawic, okularów, maski
D. białego fartucha oraz czepka ochronnego na głowę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z działań profilaktycznych nie jest odpowiednie do opisanego zdarzenia wypadkowego?

Jan Kowalski zatrudniony był od 4 lat jako stolarz w stolarni. Był pracownikiem wykwalifikowanym i w pełni samodzielnym, posiadał odpowiednią praktykę w swoim zawodzie i należyte przeszkolenie w zakresie bhp. W dniu 2 października 2009 r. rozpoczął pracę około godziny 800, wykonując najpierw czynności cięcia, heblowania i strugania płyty do określonych wymiarów. Następnie około godziny 930 przystąpił do obróbki deski na uniwersalnej obrabiarce do drewna. Przez 2 godziny robił to wspólnie z innym pracownikiem, po czym pracował samodzielnie. Prace na obrabiarce wykonywał bez użycia osłony na wałek. Zaplanowano mu wykonanie oraz bez zastosowania tzw. podpórki zastępującej pomoc drugiej osoby przy obrabianiu drewnianych elementów znacznej długości. Wówczas w trakcie obrabiania przesuwający się ku lewej dłoń Kowalskiego dostała się pod obracające się noże wyrówniarki.

A. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji stanowiskowych bhp.
B. Dokonanie kontroli czytelności instrukcji obsługi obrabiarki.
C. Ponowne przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego dla osób obsługujących maszynę.
D. Wycofanie uniwersalnej obrabiarki do drewna ze względu na jej zagrożenie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniu produkcyjnym dokonano pomiaru natężenia hałasu w odniesieniu do ośmiogodzinnego dnia pracy i wyniósł on 82 dB Po przeprowadzeniu oceny ryzyka w skali trójstopniowej okazuje się, że jest to ryzyko

Ocena ryzyka zawodowego w skali trójstopniowej
Wielkość charakteryzująca narażenieKrotność normatywuOszacowane ryzyko zawodowe
P > PmaxKNDN > 1Duże
Pmax ≥ P ≥ 0,5 Pmax1 ≥ KNDN≥ 0,5Średnie
P< 0,5 PmaxKNDN< 0,5Małe

A. małe.
B. minimalne.
C. duże.
D. średnie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W wyniku awarii urządzeń do odsysania pyłów na stanowisku pracy znacznie zwiększyło się stężenie pyłów gipsowych, wielokrotnie przekraczając dozwolone normy. Kontynuowanie pracy w tym miejscu jest niemożliwe z uwagi na pojawiające się ryzyko

A. bardzo niskiego.
B. średniego.
C. niewielkiego.
D. wysokiego.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dokument potwierdzający przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać

A. opisu analizowanego stanowiska pracy
B. daty wykonanej oceny oraz listy osób, które ją przeprowadziły
C. wyników zrealizowanej oceny ryzyka zawodowego
D. informacji na temat sposobu przekazywania pracownikom informacji o ryzyku zawodowym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W procesie określania interakcji człowiek – maszyna, w celu usprawnienia warunków pracy, powinni być zaangażowani

A. główny specjalista, społeczny inspektor pracy, projektant
B. inspektor sanitarny, służba bhp, lekarz medycyny pracy
C. antropolog, lekarz, konstruktor i organizator produkcji
D. inspektor pracy, specjalista do spraw bhp, główny inżynier
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W roku 2015 ponad 60% incydentów w pracy w sektorze rolniczym było spowodowanych upadkami, pochwyceniem i uderzeniem przez ruchome elementy maszyn i urządzeń, czyli czynnikami

A. psychofizycznymi
B. niebezpiecznymi
C. szkodliwymi
D. uciążliwymi
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jeżeli ryzyko zawodowe zostało ocenione na średnim poziomie w skali trójstopniowej,

A. trzeba zapewnić pracownikowi środki ochrony indywidualnej oraz prowadzić zwiększoną kontrolę
B. należy natychmiast wstrzymać pracę
C. zaleca się zaplanowanie oraz podjęcie działań mających na celu zmniejszenie ryzyka zawodowego
D. nie wolno rozpoczynać ani kontynuować pracy do momentu obniżenia ryzyka zawodowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kluczowym dokumentem prawnym, który nakłada na pracodawcę obowiązek oceny i rejestrowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną działalnością oraz wdrażania koniecznych środków zapobiegawczych mających na celu ograniczenie tego ryzyka, jest

A. decyzja.
B. uchwała.
C. kodeks pracy.
D. regulamin pracy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do głównych zagrożeń mechanicznych zaliczają się

A. substancje płynne i środki do dezynfekcji i sterylizacji
B. zgniecenie, zmiażdżenie, przecięcie lub odcięcie
C. hałas, wibracje oraz mikroklimat
D. promieniowanie jonizujące, laserowe
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy realizacji prac na wysokościach, takich jak słupy, maszty czy kominy, pracownik powinien być wyposażony w

A. hełm ochronny, uprząż i rękawice ochronne
B. szelki zabezpieczające z linką bezpieczeństwa
C. uprząż, urządzenia kotwiczące, rękawice oraz obuwie ochronne
D. szelki zabezpieczające z pasem biodrowym oraz hełm ochronny